Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2390577_0001.png
Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 773
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. april 2021
Sikkerhedskontor I
Tenna Overby
2021-0030-5723
1886546
Besvarelse af spørgsmål nr. 773 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 773 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. marts 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Jesper Hagen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 971: Spm. om, hvorvidt andre familiemedlemmer end mødrene vil kunne opnå en adgang til Danmark i kraft af et barn, der hentes til Danmark, til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 773 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af samrådet den 4. marts om hjem-
tagelse af danske børn fanget i teltlejren i Syrien, jf. REU alm.
del
samrådsspm. U-W, redegøre for, hvordan gældende regler
og internationale forpligtelser er i forhold til efterfølgende sam-
menføring af familie til et hjemtaget barn, herunder om ministe-
ren kan garantere, at Danmark ikke samtidig forpligter sig til
efterfølgende at hjemtage f.eks. forælder eller anden nær rela-
tion til barnet?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Ud-
lændinge- og Integrationsministeriet, der har oplyst følgende:
”Udlændinge-
og Integrationsministeriet kan indledningsvis for
en ordens skyld oplyse, at der i relation til en forælder, der er
dansk statsborger, ikke opstår spørgsmål om familiesammenfø-
ring, idet forælderen som følge af sit danske statsborgerskab al-
lerede har et opholdsgrundlag i Danmark. Spørgsmålet om fa-
miliesammenføring opstår således alene i tilfælde, hvor foræl-
deren ikke er dansk statsborger.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at det for-
hold, at en forælder, der ikke er dansk statsborger, giver sam-
tykke til at barnet evakueres uden forælderen, ikke i sig selv har
betydning for forælderens mulighed for at søge om opholdstil-
ladelse (familiesammenføring med barnet).
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan endvidere oplyse at
det er vurderingen, at en forælder ved samtykke til evakuering
af sit barn ikke kan give uigenkaldeligt afkald på retten til fami-
liesammenføring med et barn i Danmark, i det omfang en sådan
ret følger af Danmarks internationale forpligtelser, herunder ar-
tikel 8 om retten til respekt for bl.a. privat- og familieliv i Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention, og EU-retten.
En ansøgning om familiesammenføring fra en udenlandsk for-
ælder til et herboende dansk barn behandles efter bestemmelsen
i udlændingelovens § 9 c, stk. 1. Efter denne bestemmelse kan
der meddeles opholdstilladelse, hvis ganske særlige grunde, her-
under hensynet til familiens enhed, taler derfor.
Udlændingestyrelsen foretager i disse sager en vurdering af, om
Danmarks internationale forpligtelser, herunder Den Europæi-
ske Menneskerettighedskonvention (EMRK) artikel 8 (retten til
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 971: Spm. om, hvorvidt andre familiemedlemmer end mødrene vil kunne opnå en adgang til Danmark i kraft af et barn, der hentes til Danmark, til udenrigsministeren
respekt for bl.a. privat- og familieliv) og EU-retten, indebærer,
at der skal meddeles opholdstilladelse til forælderen.
Ved vurderingen af en sådan ansøgning vil Udlændingestyrel-
sen inddrage oplysninger om barnets relation til forælderen, her-
under om der eksisterer et familieliv mellem dem, som Danmark
er nærmest til at beskytte, ligesom det er en forudsætning, at an-
søgerens slægtskab til barnet er fastslået. Udlændingestyrelsen
foretager en konkret og samlet vurdering af de nærmere om-
stændigheder i sagen med udgangspunkt i barnets tarv.
Udlændingeloven indeholder endvidere en række udelukkelses-
grunde, der indebærer, at en udlænding i visse tilfælde kan ude-
lukkes fra at få opholdstilladelse i Danmark.
Det følger således af udlændingelovens § 10, stk. 1, at en ud-
lænding ikke kan gives opholdstilladelse efter udlændingelo-
vens regler bl.a., hvis udlændingen må anses for en fare for sta-
tens sikkerhed eller en alvorlig trussel mod den offentlige orden,
sikkerhed eller sundhed. Vurderingen af, om udlændingen ud-
gør en fare for statens sikkerhed, foretages af justitsministeren.
Denne vurdering lægges til grund ved Udlændingestyrelsens
vurdering af, om der skal meddeles opholdstilladelse, jf. udlæn-
dingelovens § 45 b, stk. 1. Det betyder, at hvis der i sagen fore-
ligger sådanne oplysninger, vil Udlændingestyrelsen skulle vur-
dere, om den pågældende forælder på den baggrund kan nægtes
ophold i Danmark inden for rammerne af EMRK, EU-retten og
Danmarks internationale forpligtelser i øvrigt.
Det kan således ikke udelukkes, at en udenlandsk forælder vil
kunne opnå familiesammenføring til et herboende dansk barn.
Det bemærkes dog, at meddelelse af opholdstilladelse, f.eks. på
baggrund af familiesammenføring, forudsætter, at den uden-
landske forælders identitet forud herfor sikres ved personligt
fremmøde, hvor den pågældendes identitet sammenholdes med
de ID-dokumenter der er fremlagt til ansøgningen.”
Side 3/3