Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Retsudvalg
Dato: 26-04-2021
Enhed: JURPEM
Sagsbeh.: SUMPBR
Sagsnr.: 2107097
Dok. nr.: 1699927
Folketingets Retsudvalg har den 13. april 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 953
(Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 953:
”Vil
ministeren i forlængelse af samrådet den 8. april 2021 om offentlighedsloven
oversende oplysninger om de seneste 5 anmodninger om aktindsigt, hvor ministeriet
har givet afslag på aktindsigt med henvisning til offentlighedslovens § 33, nr. 5, såle-
des at det fremgår, hvad aktindsigtsanmodningen omfatter, begrundelsen for afsla-
get og datoen for henholdsvis modtagelsen af og afslaget på aktindsigtsanmodnin-
gen?”
Svar:
Indledningsvist bemærkes, at Sundhedsministeriet forstår spørgsmålet således, at der
sigtes til de seneste fem aktindsigtsafgørelser, hvor ministeriet har meddelt helt eller
delvist afslag på aktindsigt under henvisning til offentlighedslovens § 33, nr. 5.
Sundhedsministeriet har i to af de fem seneste sager (sag 1 og 2) undtaget oplysnin-
ger efter offentlighedslovens § 33, nr. 5, med henvisning til den kommende kommis-
sionsundersøgelse af forløbet vedrørende aflivning af alle mink:
Sag nr. 1.
Ved mail af 26. november 2020 modtog ministeriet en anmodning om aktindsigt med
følgende ordlyd:
”Jeg a oder her ed o akti dsigt i det over i dstilli gspapir , so
tilgik koordinationsudvalget sammen med sagens materiale forud for
mødet i K-udvalget
tirsdag de . ove er 0 0.”
Sundhedsministeriet meddelte den 15. marts 2021 delvist afslag på aktindsigt, da mi-
nisteriet undtog en række dokumenter samt visse oplysninger fra aktlisten efter of-
fentlighedslovens § 33, nr. 5 med følgende begrundelse:
”Ifølge offe tlighedslove s § , r. 5, ka
retten til aktindsigt begræn-
ses, i det omfang det er nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn
til private og offentlige interesser, hvor hemmeligholdelse efter forhol-
dets særlige karakter er påkrævet.
Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen (jf. lovforslag nr. L 144 af
7. februar 2013, side 105-106), at bestemmelsen i første række skal til-
godese beskyttelsesinteresser, der som sådan er anerkendt i lovens øv-
rige undtagelsesbestemmelser, men hvor de udtrykkelige bestemmelser
har vist sig at være utilstrækkelige.