Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2381856_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
27. april 2021
Kontor:
Forvaltningsretskontoret
Sagsbeh: Cecilie Thornvig Ander-
sen
Sagsnr.: 2021-0030-5891
Dok.:
1936899
Besvarelse af spørgsmål nr. 952 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 952 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. april 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Rasmus Krog Pedersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/15
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 952: Spm. om oplysninger om de seneste 5 anmodninger om aktindsigt, hvor ministeriet har givet afslag på aktindsigt med henvisning til offentlighedslovens § 33, nr. 5, til justitsministeren, kopi til sundhedsministeren
Spørgsmål nr. 952 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af samrådet den 8. april 2021 om
offentlighedsloven oversende oplysninger om de seneste 5 an-
modninger om aktindsigt, hvor ministeriet har givet afslag på
aktindsigt med henvisning til offentlighedslovens § 33, nr. 5, så-
ledes at det fremgår, hvad aktindsigtsanmodningen omfatter, be-
grundelsen for afslaget og datoen for henholdsvis modtagelsen
af og afslaget på aktindsigtsanmodningen?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der sigtes til de se-
neste fem afgørelser, hvor ministeriet har meddelt helt eller delvist afslag på
aktindsigt under henvisning til offentlighedslovens § 33, nr. 5.
Ministeriet kan oplyse følgende om disse afgørelser:
2.
Den 25. november 2020 modtog Justitsministeriet en anmodning om akt-
indsigt med følgende ordlyd:
”I henhold til offentlighedsloven og miljøoplysningsloven øn-
sker jeg aktindsigt i sagen om coronavirus og mink, som blev
behandlet af regeringens koordinationsudvalg tirsdag den 3. no-
vember.
Min anmodning omfatter alle akter og korrespondance samt den
tilhørende aktliste - inkl. afsender, modtager, dato og klokkeslæt
for afsendelse og modtagelse af akter, som jeg har krav på jf.
offentlighedsloven
paragraf 15, stk 3.”
Ved afgørelse af 18. december 2020 meddelte Justitsministeriet afslag på
anmodningen om aktindsigt. Den 21. december 2020 klagede modtageren
af afslaget over ministeriets afgørelse til Folketingets Ombudsmand, og den
5. februar 2021 besluttede ministeriet at genoptage sagen.
Den 9. marts 2021 traf Justitsministeriet en ny afgørelse i sagen, hvorved
ministeriet meddelte delvist afslag på aktindsigt under henvisning til offent-
lighedslovens § 33, nr. 5. Ministeriet henviste som begrundelse for at und-
tage visse oplysninger efter offentlighedslovens § 33, nr. 5, til følgende:
”2.
Justitsministeriet bemærker indledningsvis, at ministeriet
har forstået din anmodning af 25. november 2020 således, at du
anmoder om aktindsigt i de dokumenter, herunder korrespon-
dance, der blev udarbejdet til brug for og indgik i den sag, der
Side 2/15
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 952: Spm. om oplysninger om de seneste 5 anmodninger om aktindsigt, hvor ministeriet har givet afslag på aktindsigt med henvisning til offentlighedslovens § 33, nr. 5, til justitsministeren, kopi til sundhedsministeren
blev behandlet af regeringens koordinationsudvalg tirsdag den
3. november 2020, og som omhandlede håndteringen af covid-
19 i relation til mink.
[…]
3.
Efter offentlighedslovens § 33, nr. 5, kan retten til aktindsigt
begrænses, i det omfang det er nødvendigt til beskyttelse af væ-
sentlige hensyn til private og offentlige interesser, hvor hemme-
ligholdelse efter forholdets særlige karakter er påkrævet.
Det følger af de specielle bemærkninger til offentlighedslovens
§ 33, nr. 5, at bestemmelsen kan anvendes til at undtage doku-
menter og oplysninger,
som må forventes at komme til at indgå
i en kommende undersøgelseskommissions arbejde,
såfremt det
vurderes, at en udlevering af materialet vil være skadelig for
kommissionens gennemførelse af sin undersøgelse. [fodnote
undtaget]
Det fremgår samme sted, at bestemmelsen f.eks. kan anvendes
til
efter en konkret vurdering
at undtage dokumenter og op-
lysninger fra aktindsigt i den situation, hvor der foreligger en
(regerings-)beslutning om at nedsætte en undersøgelseskom-
mission, og hvor det materiale, som der ønskes aktindsigt i, ud
fra de foreliggende oplysninger om undersøgelsens genstand og
omfang må antages at ville indgå i
og være af central betyd-
ning for
den kommende undersøgelseskommissions arbejde.
Ved vurderingen af, om udlevering af bestemt materiale vil være
skadeligt for undersøgelseskommissionens gennemførelse af sin
undersøgelse, skal der lægges vægt på bl.a., hvor nært forestå-
ende kommissionens undersøgelse er (»nærhedskriteriet«). Der
skal også lægges vægt på de pågældende dokumenters og oplys-
ningers karakter, herunder om der i forhold til en kommende
undersøgelseskommissions arbejde vil være tale om centrale do-
kumenter og oplysninger (»kravet om centrale oplysninger«).
[fodnote undtaget]
Den 10. december 2020 har et bredt flertal i Folketinget i et un-
derudvalg under Udvalget for Forretningsordenen tilkendegivet,
at der skal nedsættes en kommissionsundersøgelse, der skal un-
dersøge forløbet vedrørende manglende hjemmel til at udvide
indsatsen med aflivning af mink til hele landet.
Den 21. december 2020 har Udvalget for Forretningsordenen
afgivet en beretning om etablering af en undersøgelsesform med
særlig parlamentarisk forankring. Det fremgår af beretningen, at
kommissionsundersøgelsen i det væsentlige skal være underlagt
samme bestemmelser som undersøgelseskommissioner efter lov
om undersøgelseskommissioner.
Side 3/15
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 952: Spm. om oplysninger om de seneste 5 anmodninger om aktindsigt, hvor ministeriet har givet afslag på aktindsigt med henvisning til offentlighedslovens § 33, nr. 5, til justitsministeren, kopi til sundhedsministeren
Beretningen af 21. december 2020 er vedlagt et kommissorium
for en kommende kommissionsundersøgelse af forløbet vedrø-
rende aflivning af alle mink. Det fremgår heraf, at kommissio-
nen skal undersøge og redegøre for relevante myndigheders og
ministres handlinger og involvering i tilknytning til beslutnin-
gen i november 2020 om, at alle mink i Danmark skulle aflives
straks som led i indsatsen til bekæmpelse af covid-19, herunder
bl.a. beslutningsprocesserne i og imellem relevante myndighe-
der i perioden fra 4. november 2020 til 21. december 2020. På
baggrund af undersøgelsen og redegørelsen skal kommissionen
bl.a. foretage retlige vurderinger til belysning af, om der fore-
ligger grundlag for, at det offentlige søger nogen draget til an-
svar. [fodnote undtaget]
Justitsministeriet finder på den baggrund, at nedsættelsen af den
kommende kommissionsundersøgelsen af forløbet vedrørende
aflivning af alle mink må anses for nært forestående, jf. herved
Folketingets Udvalg for Forretningsordenens beretning af 21.
december 2020, der bl.a. indeholder et kommissorium for un-
dersøgelsen.
Ministeriet vurderer endvidere, at de dokumenter, der er omfat-
tet af din anmodning, må forventes at ville indgå i
og være af
central betydning for
den kommende kommissionsundersø-
gelse, idet de indeholder oplysninger om den sag, som blev be-
handlet af regeringens koordinationsudvalg tirsdag den 3. no-
vember 2020, og som omhandlede tiltag i forbindelse med hånd-
teringen af sagen om aflivning af mink som led i indsatsen til
bekæmpelse af covid-19.
Justitsministeriet har på denne baggrund undtaget de pågæl-
dende dokumenter fra aktindsigt i medfør af offentlighedslovens
§ 33, nr. 5, jf. dog pkt. 4 nedenfor. Ministeriet har i den forbin-
delse lagt vægt på, at en udlevering af materialet på baggrund af
ovenstående kriterier vil kunne skade den forestående undersø-
gelseskommissions mulighed for på forsvarlig og fyldestgø-
rende vis at gennemføre kommissionsundersøgelsen.”
Det omtalte pkt. 4 i afgørelsen vedrører dokumenter, der blev udleveret i
forbindelse med afgørelsen om aktindsigt, fordi dokumenterne allerede var
offentliggjort.
3.
Den 9. december 2020 modtog Justitsministeriet en anmodning om akt-
indsigt med følgende ordlyd:
Side 4/15
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 952: Spm. om oplysninger om de seneste 5 anmodninger om aktindsigt, hvor ministeriet har givet afslag på aktindsigt med henvisning til offentlighedslovens § 33, nr. 5, til justitsministeren, kopi til sundhedsministeren
”Jeg kunne godt tænke mig at bede om den nyeste trivselsrapport, I
har lavet for ansatte i justitsministeriet. Hvis ikke den blot kan udle-
veres, så må I gerne behandle min forespørgsel som en aktindsigt”
Ved telefonsamtale af 13. januar 2021 med en medarbejder i Justitsministe-
riets departement præciserede aktindsigtsanmoderen sin anmodning til at
omfatte den seneste hovedrapport for den fysiske arbejdspladsvurdering
(APV) for hele ministeriets departement samt den seneste hovedrapport for
den psykiske APV og trivselsmåling for hele departementet.
Ved afgørelse af 5. februar 2021 meddelte Justitsministeriet delvist afslag
på anmodningen om aktindsigt under henvisning til bl.a. offentlighedslo-
vens § 33, nr. 5. Ministeriet henviste som begrundelse for at undtage visse
oplysninger efter offentlighedsloven § 33, nr. 5, til følgende:
”4.1.
Efter offentlighedslovens § 33, nr. 5, kan retten til aktind-
sigt begrænses, i det omfang det er nødvendigt til beskyttelse af
private og offentlige interesser, hvor hemmeligholdelse efter
forholdets særlige karakter er påkrævet.
Bestemmelsen kan i første række benyttes til at tilgodese be-
skyttelsesinteresser, der som sådan er anerkendt i offentligheds-
lovens øvrige undtagelsesbestemmelser, men hvor de udtrykke-
lige bestemmelser har vist sig utilstrækkelige. Bestemmelsen
kan dog også anvendes til at varetage beskyttelsesinteresser, der
ikke har en snæver sammenhæng med de interesser, der er kom-
met til udtryk i undtagelsesbestemmelserne. [fodnote undtaget]
Justitsministeriet har i medfør af denne bestemmelse undtaget
enkelte medarbejderkommentarer i hovedrapporten for den psy-
kiske APV og trivselsmålingen, idet oplysningerne kan henføres
til de personer, som har afgivet kommentarerne.
Justitsministeriet har i den forbindelse lagt vægt på, at det frem-
går af det nævnte spørgeskema, der ligger til grund for undersø-
gelsen, at medarbejdernes besvarelser er anonyme.
Efter ministeriets opfattelse har det været afgørende at kunne
give et sådant løfte om anonymitet for at kunne tilvejebringe til-
strækkeligt ærlige og åbenhjertige besvarelser af spørgeske-
maet, hvilket er en forudsætning for at kunne arbejde med det
psykiske arbejdsmiljø og trivslen i departementet.
Det er samtidig ministeriets opfattelse, at der ikke ved fremti-
dige undersøgelser vil kunne tilvejebringes tilstrækkeligt ærlige
og åbenhjertige oplysninger om det psykiske arbejdsmiljø og
Side 5/15
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 952: Spm. om oplysninger om de seneste 5 anmodninger om aktindsigt, hvor ministeriet har givet afslag på aktindsigt med henvisning til offentlighedslovens § 33, nr. 5, til justitsministeren, kopi til sundhedsministeren
trivslen i Justitsministeriets departement, hvis løftet om anony-
mitet ikke kan efterleves.
Justitsministeriet bemærker i tilknytning hertil, at det
så vidt
ministeriet er bekendt
i øvrigt er sædvanlig praksis at give
medarbejdere et løfte om anonymitet i forbindelse med besva-
relsen af spørgsmål til brug for APV-undersøgelser og trivsels-
målinger.
Det er på denne baggrund Justitsministeriets vurdering, at det er
nødvendigt at undtage oplysninger fra medarbejderkommenta-
rerne, som kan henføres til bestemte medarbejdere, ud fra et
hensyn til at sikre medarbejdernes anonymitet og derigennem
ministeriets mulighed for at kunne arbejde med det psykiske ar-
bejdsmiljø og trivslen.
Justitsministeriet har i den forbindelse også tillagt det betyd-
ning, at de pågældende medarbejderkommentarer indgår i mini-
steriets seneste APV og trivselsmåling fra foråret 2020, og at de
medarbejdere, som har bidraget hertil, derfor i vidt omfang fort-
sat er ansat i ministeriet.
4.2.
Justitsministeriet har endvidere undtaget de medarbejder-
kommentarer, som relaterer sig til spørgsmålene om nærmeste
leder, jf. offentlighedslovens § 33, nr. 5.
Disse medarbejderkommentarer er journaliseret på en generel
sag, der relaterer sig til lederudvikling.
Det følger af offentlighedslovens § 21, stk. 2, at retten til akt-
indsigt ikke gælder for sager om enkeltpersoners ansættelsesfor-
hold i det offentliges tjeneste. Bestemmelsens typiske anvendel-
sesområde er de »almindelige
(konkrete) personalesager«,
dvs.
de sager, der normalt oprettes ved en medarbejders tiltræden, og
hvor der løbende lægges oplysninger om medarbejderens perso-
naleforhold, herunder f.eks. oplysninger om grundløn, uddan-
nelse, ferieoversigter, personalebedømmelser, sygefravær, refe-
rater af udviklingssamtaler, tjenesterejser mv. [fodnote undta-
get]
Det antages, at hvis der i generelle personalesager eller i andre
sager indgår dokumenter eller oplysninger vedrørende enkelte
ansattes forhold, vil sådanne sager ikke som følge heraf kunne
undtages fra aktindsigt i medfør af offentlighedslovens § 21, stk.
2. Det er imidlertid forudsat i de specielle bemærkninger til be-
stemmelsen i § 33, nr. 5, at sådanne dokumenter eller oplysnin-
ger på baggrund af de hensyn, der ligger bag § 21, stk. 2, normalt
vil kunne undtages i medfør af § 33, nr. 5. [fodnote undtaget]
Side 6/15
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 952: Spm. om oplysninger om de seneste 5 anmodninger om aktindsigt, hvor ministeriet har givet afslag på aktindsigt med henvisning til offentlighedslovens § 33, nr. 5, til justitsministeren, kopi til sundhedsministeren
Adgangen til efter § 33, nr. 5, at undtage sådanne oplysninger
gælder i øvrigt uanset, om oplysningerne stammer fra vedkom-
mende ansattes egen personalesag, eller der er tale om oplysnin-
ger tilvejebragt på anden måde, f.eks. gennem en ekstern kon-
sulentundersøgelse. [fodnote undtaget]
Det er på den baggrund Justitsministeriets vurdering, at de med-
arbejderkommentarer, der relaterer sig til spørgsmålene om nær-
meste leder, kan undtages fra aktindsigt, idet oplysningerne har
karakter af personalebedømmelser.”
4.
Den 27. november 2020 modtog Justitsministeriet en anmodning om akt-
indsigt med følgende ordlyd:
”Jeg ønsker, at søge aktindsigt i:
1.
Dokumenter, der relaterer sig til hændelsesforløbet om mink,
hvori NOST aktiverer politiet og Forsvaret, samt dokumenter
der kan belyse, hvilken rolle hhv. fødevaremyndighederne og
Justitsministeriet har
og på hvilket grundlag
har særligt in-
teresse.
2.
Referaterne fra NOST i perioden d. 1.-10. november 2020.
3.
Dokumenter, der vedrører Operationsstab Mink.
4.
Jeg ønsker at søge aktindsigt i telefonsamtaler og mails mel-
lem embedsmænd i Statsministeriet og Rigspolitiet i perioden d.
1.-10.
november 2020.”
Ved afgørelse af 26. januar 2021 meddelte Justitsministeriet delvist afslag
på anmodningen om aktindsigt under henvisning til offentlighedslovens §
33, nr. 5. Ministeriet henviste som begrundelse for at undtage visse oplys-
ninger efter offentlighedsloven § 33, nr. 5, til følgende:
”2.1.
Efter offentlighedslovens § 33, nr. 5, kan retten til aktind-
sigt begrænses, i det omfang det er nødvendigt til beskyttelse af
væsentlige hensyn til private og offentlige interesser, hvor hem-
meligholdelse efter forholdets særlige karakter er påkrævet.
Bestemmelsen skal i første række tilgodese beskyttelsesinteres-
ser, der som sådan er anerkendt i lovens øvrige undtagelsesbe-
stemmelser, men hvor de udtrykkelige bestemmelser har vist sig
at være utilstrækkelige. Bestemmelsen kan imidlertid også i
særlige tilfælde anvendes til at varetage beskyttelsesinteresser,
der ikke har en snæver sammenhæng med de interesser, der er
Side 7/15
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 952: Spm. om oplysninger om de seneste 5 anmodninger om aktindsigt, hvor ministeriet har givet afslag på aktindsigt med henvisning til offentlighedslovens § 33, nr. 5, til justitsministeren, kopi til sundhedsministeren
kommet til udtryk i undtagelsesbestemmelserne. [fodnote und-
taget]
Det følger af de specielle bemærkninger til bestemmelsen i of-
fentlighedslovens § 33, nr. 5, at bestemmelsen kan anvendes til
at undtage dokumenter og oplysninger,
som må forventes at
komme til at indgå i en kommende undersøgelseskommissions
arbejde,
såfremt det vurderes, at en udlevering af materialet vil
være skadelig for kommissionens gennemførelse af sin under-
søgelse. [fodnote undtaget]
Det fremgår samme sted, at bestemmelsen f.eks. kan anvendes
til
efter en konkret vurdering
at undtage dokumenter og op-
lysninger fra aktindsigt i den situation, hvor der foreligger en
(regerings-)beslutning om at nedsætte en undersøgelseskom-
mission, og hvor det materiale, som der ønskes aktindsigt i, ud
fra de foreliggende oplysninger om undersøgelsens genstand og
omfang må antages at ville indgå i
og være af central betyd-
ning for
den kommende undersøgelseskommissions arbejde.
[fodnote undtaget]
Ved vurderingen af, om udlevering af bestemt materiale vil være
skadeligt for undersøgelseskommissionens gennemførelse af sin
undersøgelse, skal der lægges vægt på bl.a., hvor nært forestå-
ende kommissionens undersøgelse er (»nærhedskriteriet«). Der
skal også lægges vægt på de pågældende dokumenters og oplys-
ningers karakter, herunder om der i forhold til en kommende
undersøgelseskommissions arbejde vil være tale om centrale do-
kumenter og oplysninger (»kravet om centrale oplysninger«).
[fodnote undtaget]
2.2.
Den 10. december 2020 har et bredt flertal i Folketinget i et
underudvalg under Udvalget for Forretningsordenen tilkendegi-
vet, at der skal nedsættes en kommissionsundersøgelse, der skal
undersøge forløbet vedrørende manglende hjemmel til at udvide
indsatsen med aflivning af mink til hele landet.
Den 21. december 2020 har Udvalget for Forretningsordenen
afgivet en beretning om etablering af en undersøgelsesform med
særlig parlamentarisk forankring. Det fremgår af beretningen, at
kommissionsundersøgelsen i det væsentlige skal være underlagt
samme bestemmelser som undersøgelseskommissioner efter lov
om undersøgelseskommissioner. Beretningen er vedlagt et kom-
missorium for en kommende kommissionsundersøgelse af for-
løbet vedrørende aflivning af alle mink. Det fremgår heraf, at
kommissionen skal undersøge og redegøre for relevante myn-
digheders og ministres, herunder statsministerens og Statsmini-
steriets, handlinger og involvering i tilknytning til beslutningen
i november 2020 om, at alle mink i Danmark skulle aflives
straks som led i indsatsen til bekæmpelse af covid-19, herunder
Side 8/15
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 952: Spm. om oplysninger om de seneste 5 anmodninger om aktindsigt, hvor ministeriet har givet afslag på aktindsigt med henvisning til offentlighedslovens § 33, nr. 5, til justitsministeren, kopi til sundhedsministeren
bl.a. beslutningsprocesserne i og imellem relevante myndighe-
der i perioden fra 4. november 2020 til 21. december 2020. [fod-
note undtaget]
Justitsministeriet finder på den baggrund, at nedsættelsen af
kommissionsundersøgelsen må anses for nært forestående.
Ministeriet vurderer desuden, at det dokument, der er omfattet
af din anmodning, må forventes at ville indgå i
og være af
central betydning for
den kommende kommissionsundersø-
gelse.
Justitsministeriet har på denne baggrund besluttet at undtage det
pågældende dokument fra aktindsigt i medfør af offentligheds-
lovens § 33, nr. 5.
[…]
3.2.3.
Efter offentlighedslovens § 33, nr. 5, kan retten til aktind-
sigt begrænses i det omfang, det er nødvendigt til beskyttelse af
væsentlige hensyn til private og offentlige interesser, hvor hem-
meligholdelse efter forholdets særlige karakter er påkrævet.
Justitsministeriet har også undtaget en række dokumenter på
sagsnr. 2020-112-0025 og 2020-759-0163 fra aktindsigt i med-
før af bestemmelsen i offentlighedslovens § 33, nr. 5. Dokumen-
terne omhandler forløbet vedrørende aflivning af alle mink og
forløbet vedrørende det actioncard, der blev udarbejdet til brug
for samtaler med minkavlere uden for smittezonerne.
Hvad angår forløbet vedrørende aflivning af alle mink, henvises
der til begrundelsen ovenfor under pkt. 2.1-2.2.
Som det fremgår ovenfor under pkt. 2.2., har Folketingets Ud-
valg for Forretningsordenen den 21. december 2020 afgivet en
beretning om etablering af en undersøgelsesform med særlig
parlamentarisk forankring. Beretningen er vedlagt et kommisso-
rium for en kommende kommissionsundersøgelse af forløbet
vedrørende aflivning af alle mink.
Justitsministeriet har i den forbindelse noteret sig, at flere af Fol-
ketingets partier, der tilsammen repræsenterer et flertal i Folke-
tinget, har tilkendegivet, at kommissionsundersøgelsen ikke vil
skulle stå alene, men at der er et ønske om, at visse andre aspek-
ter af sagen, herunder forløbet vedrørende det actioncard, der
blev udarbejdet til brug for samtaler med minkavlere uden for
smittezonerne, skal gøres til genstand for en eller flere supple-
rende, uvildige undersøgelser. Flere af Folketingets partier ses i
den forbindelse at have foreslået, at en sådan uvildig undersø-
gelse kan foregå som en advokatundersøgelse.
Side 9/15
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 952: Spm. om oplysninger om de seneste 5 anmodninger om aktindsigt, hvor ministeriet har givet afslag på aktindsigt med henvisning til offentlighedslovens § 33, nr. 5, til justitsministeren, kopi til sundhedsministeren
Justitsministeriet har endvidere noteret sig, at Udvalget for For-
retningsordenen ifølge medieomtale drøftede spørgsmålet om
en sådan undersøgelse på et møde den 13. januar 2021.
Eftersom der er udsigt til, at forløbet vedrørende det omtalte ac-
tioncard vil blive gjort til genstand for en uvildig undersøgelse,
finder Justitsministeriet, at de samme hensyn, som ministeriet
har henvist til som begrundelse for at undtage materiale, som må
forventes at ville indgå i
og være af central betydning for
den kommende kommissionsundersøgelse af forløbet vedrø-
rende aflivning af alle mink, gør sig gældende i relation til ma-
teriale, som må forventes at ville indgå i
og være af central
betydning for
en kommende uvildig undersøgelse af forløbet
vedrørende det omtalte actioncard.
Justitsministeriet kan i den forbindelse henvise til, at spørgsmå-
let om anvendelse af offentlighedslovens § 33, nr. 5, i relation
til dokumenter, som
er
udleveret til brug for en advokatunder-
søgelse, er behandlet af Mohammad Ahsan i Offentlighedsloven
med kommentarer, 2. udgave (2020), side 505, hvor der
efter
en drøftelse af, om dokumenter afgivet til en advokatundersøger
må anses for at miste deres interne karakter efter offentligheds-
lovens § 23, stk. 2
anføres følgende:
»Hvis det imidlertid lægges til grund, at de interne dokumenter
ved afgivelsen til brug for advokatundersøgelsen mister den in-
terne karakter, må det antages, at der
i hvert fald så længe un-
dersøgelsen pågår
vil være mulighed for efter en konkret vur-
dering at undtage de pågældende (nu eksterne) dokumenter efter
opsamlingsbestemmelsen i § 33, nr. 5. Undtagelsen vil i givet
fald være begrundet i bl.a. hensynet til at undgå, at der f.eks. i
pressen ikke foretages en sideløbende »undersøgelse« af de
spørgsmål, som advokatundersøgelsen befatter sig med. Der kan
i den forbindelse henvises til muligheden for efter opsamlings-
bestemmelsen at undtage materiale, som må forventes at komme
til at indgå i en kommende undersøgelseskommissions arbejde,
jf. pkt. 11.14 i kommentaren til § 33, nr. 5.«
Efter Justitsministeriets opfattelse må de anførte hensyn også
gøre sig gældende i den foreliggende situation, hvor det forven-
tes, at der
på baggrund af enighed blandt et flertal i Folketinget
vil blive nedsat en uvildig undersøgelse, f.eks. en advokatun-
dersøgelse, i umiddelbar tilknytning til en kommissionsunder-
søgelse og om et tilgrænsende og delvist overlappende emne.
Justitsministeriet bemærker i tilknytning hertil, at nedsættelsen
af den uvildige undersøgelse af forløbet vedrørende det omtalte
actioncard
i lyset af udmeldingerne fra Folketingets partier og
drøftelserne i Folketingets Udvalg for Forretningsordenen
anses for nært forestående.
Side 10/15
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 952: Spm. om oplysninger om de seneste 5 anmodninger om aktindsigt, hvor ministeriet har givet afslag på aktindsigt med henvisning til offentlighedslovens § 33, nr. 5, til justitsministeren, kopi til sundhedsministeren
Det er herefter sammenfattende ministeriets vurdering, at hen-
synet til at undgå, at en kommende uvildig undersøgelse af for-
løbet vedrørende det omtalte actioncard ikke vil kunne gennem-
føres på tilfredsstillende vis, gør det påkrævet at begrænse retten
til aktindsigt i materiale, der må forventes at skulle indgå i
og
være af central betydning for
undersøgelsen.
Efter Justitsministeriets opfattelse er disse betingelser opfyldt i
forhold til de oplysninger om politiets actioncard, som ministe-
riet har undtaget fra aktindsigt i din sag i medfør af offentlig-
hedslovens § 33, nr. 5.”
5.
Den 20. november 2020 modtog Justitsministeriet en anmodning om akt-
indsigt med følgende ordlyd:
”Jeg ønsker aktindsigt i al korrespondance mellem Justitsmini-
steriet og Statsministeriet angående redegørelsen »Redegørelse
for forløbet vedrørende manglende hjemmel til at udvide den
hidtidige indsats med aflivning af mink til hele landet«”
Ved afgørelse af 5. januar 2021 meddelte Justitsministeriet afslag på anmod-
ningen om aktindsigt under henvisning til offentlighedslovens § 33, nr. 5.
Ministeriet henviste som begrundelse til følgende:
”4.
Efter offentlighedslovens § 33, nr. 5, kan retten til aktindsigt
begrænses i det omfang, det er nødvendigt til beskyttelse af væ-
sentlige hensyn til offentlige interesser, hvor hemmeligholdelse
efter forholdets særlige karakter er påkrævet.
Bestemmelsen skal i første række tilgodese beskyttelsesinteres-
ser, der som sådan er anerkendt i lovens øvrige undtagelsesbe-
stemmelser, men hvor de udtrykkelige bestemmelser har vist sig
at være utilstrækkelige. Bestemmelsen kan imidlertid også i
særlige tilfælde anvendes til at varetage beskyttelsesinteresser,
der ikke har en snæver sammenhæng med de interesser, der er
kommet til udtryk i undtagelsesbestemmelserne. [fodnote und-
taget]
Det følger af de specielle bemærkninger til offentlighedslovens
§ 33, nr. 5, at bestemmelsen kan anvendes til at undtage doku-
menter og oplysninger,
som må forventes at komme til at indgå
i en kommende undersøgelseskommissions arbejde,
såfremt det
vurderes, at en udlevering af materialet vil være skadelig for
kommissionens gennemførelse af sin undersøgelse. [fodnote
undtaget]
Side 11/15
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 952: Spm. om oplysninger om de seneste 5 anmodninger om aktindsigt, hvor ministeriet har givet afslag på aktindsigt med henvisning til offentlighedslovens § 33, nr. 5, til justitsministeren, kopi til sundhedsministeren
Bestemmelsen vil f.eks. kunne anvendes til efter en konkret vur-
dering at undtage dokumenter og oplysninger fra aktindsigt i
den situation, hvor der foreligger en (regerings-)beslutning om
at nedsætte en undersøgelseskommission, og hvor det materiale,
som der ønskes aktindsigt i, ud fra de foreliggende oplysninger
om undersøgelsens genstand og omfang må antages at ville
indgå i og være af central betydning for den kommende under-
søgelseskommissions arbejde. [fodnote undtaget]
Ved vurderingen af, om en udlevering af materialet vil være ska-
delig for kommissionens gennemførelse af sin undersøgelse,
skal det tillægges vægt, hvor nært forestående kommissionens
undersøgelse er (»nærhedskriteriet«), samt på de pågældende
dokumenters og oplysningers karakter, herunder om der i for-
hold til en kommende undersøgelseskommissions arbejde vil
være tale om centrale dokumenter og oplysninger (»kravet om
centrale oplysninger«). [fodnote undtaget]
5.
Den 10. december 2020 har et bredt flertal i Folketinget i et
underudvalg under Udvalget for Forretningsordenen tilkendegi-
vet, at der skal nedsættes en kommissionsundersøgelse, der skal
undersøge forløbet vedrørende manglende hjemmel til at udvide
indsatsen med aflivning af mink til hele landet.
Den 21. december 2020 har Udvalget for Forretningsordenen
afgivet en beretning om etablering af en undersøgelsesform med
særlig parlamentarisk forankring. Af kommissoriet (beretnin-
gens bilag 1) fremgår, at kommissionen skal undersøge og rede-
gøre for relevante myndigheders og ministres, herunder statsmi-
nisterens og Statsministeriets, handlinger og involvering i til-
knytning til beslutningen i november 2020 om, at alle mink i
Danmark skulle aflives straks som led i indsatsen til bekæm-
pelse af covid-19. Undersøgelsen skal herunder bl.a. omfatte de
oplysninger, som regeringen har givet Folketinget igennem hele
forløbet, samt den rådgivning, der er blevet ydet til ministrene i
forbindelse med kommunikationen med Folketinget. [fodnote
undtaget]
Justitsministeriet finder, at der er nærliggende risiko for, at de
dokumenter, der er omfattet af din anmodning, vil skulle over-
sendes til den kommende kommissionsundersøgelse til brug for
dets arbejde.
Ministeriet har på den baggrund undtaget dokumenterne og op-
lysningerne heri efter bestemmelsen i offentlighedslovens § 33,
nr. 5.
Ministeriet har ved vurderingen lagt vægt på, at kommissions-
undersøgelsen forventes nedsat med hjemmel i lov om undersø-
gelseskommissioner (evt. efter en lovændring).
Side 12/15
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 952: Spm. om oplysninger om de seneste 5 anmodninger om aktindsigt, hvor ministeriet har givet afslag på aktindsigt med henvisning til offentlighedslovens § 33, nr. 5, til justitsministeren, kopi til sundhedsministeren
2381856_0013.png
Ministeriet har endvidere i forhold til nærhedskriteriet lagt vægt
på, at nedsættelsen af kommissionsundersøgelsen i lyset af be-
retningen af 21. december 2020 må anses for nært forestående.
Ministeriet har endelig vurderet, at dokumenterne og oplysnin-
gerne, som du har søgt om aktindsigt i, forventes at være cen-
trale for den kommende kommissionsundersøgelses arbejde,
hvorfor en udlevering af materialet på nuværende tidspunkt vil
kunne være skadelig for gennemførelsen af undersøgelsen.
Det er herefter sammenfattende ministeriets vurdering, at hen-
synet til at undgå, at den kommende kommissionsundersøgelse
ikke vil kunne gennemføre sin undersøgelse på tilfredsstillende
vis, gør det påkrævet at begrænse retten til aktindsigt i materiale,
der kan belyse forløbet vedrørende manglende hjemmel til at
udvide indsatsen med aflivning af mink til hele landet, og som
skal oversendes til kommissionsundersøgelsen, jf. offentlig-
hedslovens § 33, nr. 5.”
6.
Den 18. november 2020 modtog Justitsministeriet en anmodning om akt-
indsigt med følgende ordlyd:
”I henhold til gældende lovgivning, jævnfør blandt andet reg-
lerne om aktindsigt, skal begæres fremsendelse af den korre-
spondance De har haft med Rigspolitiet i forbindelse med den i
artiklen
https://www.dr.dk/nyheder/politik/rigspolitiet-fik-vide-masse-
aflivning-var-ulovlig-skjulte-det-minkavlere
omtalte instruks, vurderinger af lovgrundlag mv. i forhold til af-
livning af mink.”
Ved e-mail af 19. november 2020 præciserede aktindsigtsanmoderen sin an-
modning således, at den omfatter Justitsministeriets korrespondance med
Rigspolitiet vedrørende en instruks om, at Rigspolitiet skulle bruge den i
artiklen nævnte formulering, når de ringede til minkavlere, samt Justitsmi-
nisteriets korrespondance med Rigspolitiet vedrørende manglende hjemmel
for minkaflivningen.
Ved afgørelse af 23. december 2020 meddelte Justitsministeriet afslag på
anmodningen om aktindsigt under henvisning til offentlighedslovens § 33,
nr. 5. Ministeriet henviste som begrundelse til følgende:
Side 13/15
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 952: Spm. om oplysninger om de seneste 5 anmodninger om aktindsigt, hvor ministeriet har givet afslag på aktindsigt med henvisning til offentlighedslovens § 33, nr. 5, til justitsministeren, kopi til sundhedsministeren
”4.
Efter offentlighedslovens § 33, nr. 5, kan retten til aktindsigt
begrænses i det omfang, det er nødvendigt til beskyttelse af væ-
sentlige hensyn til offentlige interesser, hvor hemmeligholdelse
efter forholdets særlige karakter er påkrævet.
Bestemmelsen skal i første række tilgodese beskyttelsesinteres-
ser, der som sådan er anerkendt i lovens øvrige undtagelsesbe-
stemmelser, men hvor de udtrykkelige bestemmelser har vist sig
at være utilstrækkelige. Bestemmelsen kan imidlertid også i
særlige tilfælde anvendes til at varetage beskyttelsesinteresser,
der ikke har en snæver sammenhæng med de interesser, der er
kommet til udtryk i undtagelsesbestemmelserne. [fodnote und-
taget]
Det følger af de specielle bemærkninger til offentlighedslovens
§ 33, nr. 5, at bestemmelsen kan anvendes til at undtage doku-
menter og oplysninger,
som må forventes at komme til at indgå
i en kommende undersøgelseskommissions arbejde,
såfremt det
vurderes, at en udlevering af materialet vil være skadelig for
kommissionens gennemførelse af sin undersøgelse. [fodnote
undtaget]
Bestemmelsen vil f.eks. kunne anvendes til efter en konkret vur-
dering at undtage dokumenter og oplysninger fra aktindsigt i
den situation, hvor der foreligger en (regerings-)beslutning om
at nedsætte en undersøgelseskommission, og hvor det materiale,
som der ønskes aktindsigt i, ud fra de foreliggende oplysninger
om undersøgelsens genstand og omfang må antages at ville
indgå i og være af central betydning for den kommende under-
søgelseskommissions arbejde. [fodnote undtaget]
Ved vurderingen af, om en udlevering af materialet vil være ska-
delig for kommissionens gennemførelse af sin undersøgelse,
skal det tillægges vægt, hvor nært forestående kommissionens
undersøgelse er (»nærhedskriteriet«), samt på de pågældende
dokumenters og oplysningers karakter, herunder om der i for-
hold til en kommende undersøgelseskommissions arbejde vil
være tale om centrale dokumenter og oplysninger (»kravet om
centrale oplysninger«). [fodnote undtaget]
5.
Den 10. december 2020 har et bredt flertal i Folketinget i et
underudvalg under Udvalget for Forretningsordenen tilkendegi-
vet, at der skal nedsættes en kommissionsundersøgelse, der skal
undersøge forløbet vedrørende manglende hjemmel til at udvide
indsatsen med aflivning af mink til hele landet.
Den 21. december 2020 har Udvalget for Forretningsordenen
afgivet en beretning om etablering af en undersøgelsesform med
særlig parlamentarisk forankring. Af kommissoriet (beretnin-
Side 14/15
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 952: Spm. om oplysninger om de seneste 5 anmodninger om aktindsigt, hvor ministeriet har givet afslag på aktindsigt med henvisning til offentlighedslovens § 33, nr. 5, til justitsministeren, kopi til sundhedsministeren
gens bilag 1) fremgår, at kommissionen skal undersøge og rede-
gøre for relevante myndigheders og ministres, herunder statsmi-
nisterens og Statsministeriets, handlinger og involvering i til-
knytning til beslutningen i november 2020 om, at alle mink i
Danmark skulle aflives straks som led i indsatsen til bekæm-
pelse af covid-19. [fodnote undtaget]
Justitsministeriet finder, at der er nærliggende risiko for, at det
dokument, der indeholder oplysninger omfattet af din anmod-
ning, vil skulle oversendes til den kommende kommissionsun-
dersøgelse til brug for dets arbejde.
Ministeriet har på den baggrund undtaget dokumentet og oplys-
ningerne heri efter bestemmelsen i offentlighedslovens § 33, nr.
5.
Ministeriet har ved vurderingen lagt vægt på, at kommissions-
undersøgelsen forventes nedsat med hjemmel i lov om undersø-
gelseskommissioner (evt. efter en lovændring).
Ministeriet har endvidere i forhold til nærhedskriteriet lagt vægt
på, at nedsættelsen af kommissionsundersøgelsen i lyset af be-
retningen af 21. december 2020 må anses for nært forestående.
Ministeriet har endelig vurderet, at dokumentet og oplysnin-
gerne, som du har søgt om aktindsigt i, forventes at være cen-
trale for den kommende kommissionsundersøgelses arbejde,
hvorfor en udlevering af materialet på nuværende tidspunkt vil
kunne være skadelig for gennemførelsen af undersøgelsen.
Det er herefter sammenfattende ministeriets vurdering, at hen-
synet til at undgå, at den kommende kommissionsundersøgelse
ikke vil kunne gennemføre sin undersøgelse på tilfredsstillende
vis, gør det påkrævet at begrænse retten til aktindsigt i materiale,
der kan belyse forløbet vedrørende manglende hjemmel til at
udvide indsatsen med aflivning af mink til hele landet, og som
skal oversendes til kommissionsundersøgelsen, jf. offentlig-
hedslovens § 33, nr. 5.”
Side 15/15