Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2376040_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
19. april 2021
Kontor:
Politikontoret
Sagsbeh: Alexander Langgaard
Olesen
Sagsnr.: 2021-0030-5896
Dok.:
1938097
Besvarelse af spørgsmål nr. 941 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 941 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. april 2021.
Nick Hækkerup
/
Christian Fuglsang
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 941: Spm. om kommentar til henvendelsen af 13/4-21 fra Transparency International Danmark, vedrørende forslag til en dansk antikorruptionsstrategi, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 941 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 13/4-21 fra Trans-
parency International Danmark, vedrørende forslag en dansk an-
tikorruptionsstrategi, jf. REU alm. del - bilag 285?”
Svar:
1.
Danmark har i lang tid haft en position som et af de mindst korrupte lande
i verden, og den position har vi selvfølgelig et stort ansvar for at bevare.
Derfor skal positionen heller ikke føre til, at vi bliver blinde over for kon-
krete tilfælde af bestikkelse eller lignende.
Selvom sagen mod den tidligere afdelingschef i Rigspolitiet
som det også
fremgår af henvendelsen fra Transparency International Danmark
er en
enkeltsag, vil jeg gerne slå fast, at det er en sag, jeg ser på med meget stor
alvor. Det er fuldstændig afgørende, at politiet overholder reglerne
ikke
mindst, når der er tale om højtstående personer, ansat i særligt betroede stil-
linger med særligt stort ansvar. Samtidig er det vigtigt, at de sager, der måtte
opstå, undersøges på en uvildig og betryggende måde. Jeg er i den forbin-
delse meget åben for at se på alle konstruktive forslag, der kan bidrage til,
at lignende sager ikke opstår i fremtiden.
2.
Danmarks antikorruptionsindsats evalueres i øvrigt løbende i internatio-
nalt regi, herunder af GRECO. Samtidig mener jeg, at vores nuværende po-
sition viser, at vores indsats og indretning er effektiv, selvom den ikke ba-
serer sig på en konkret antikorruptionsstrategi.
Danmarks præventive arbejde mod korruption er således karakteriseret ved,
at det foregår på tværs af en lang række myndigheder, herunder Folketingets
Ombudsmand, Rigsrevisionen og Finanstilsynet. Indsatsen er en integreret
del af den offentlige forvaltning og baserer sig i høj grad på transparens og
på retningslinjer udarbejdet til de konkrete integritetsformål. Når det kom-
mer til efterforskning af sager om bestikkelse, er SØIK endvidere særligt
specialiseret i økonomisk kriminalitet, herunder hvidvask.
Det er vigtigt, at vi holder fast i kommunikationen mellem myndighederne,
når det kommer til erfaringsudveksling og koordinering som led i den fore-
byggende indsats mod korruption. Det drejer sig blandt andet om spørgsmål
om lobbyisme, partistøtte samt håndtering af COVID-19-krisen, hvor en
række myndigheder er involverede.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 941: Spm. om kommentar til henvendelsen af 13/4-21 fra Transparency International Danmark, vedrørende forslag til en dansk antikorruptionsstrategi, til justitsministeren
Et væsentligt indspark i kampen mod korruption er desuden etableringen af
effektive whistleblowerordninger. Med lovforslaget om beskyttelse af
whistleblowere (L 213), der blev fremsat for Folketinget den 14. april 2021,
og som bl.a. har til formål at implementere
EU’s whistleblowerdirektiv, sik-
res det, at whistleblowere sikkert, fortroligt og uden frygt for repressalier
kan indberette om alvorlige fejl og forsømmelser til deres arbejdsplads eller
til Datatilsynet.
Side 3/3