Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2385503_0001.png
Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del - Bilag 234
Offentligt
Statsrevisorernes sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Justitsministeren
Dato:
Dok.:
4. marts 2021
1766599
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk@
+4572680391
Ministerredegørelse vedrørende Rigsrevisionens beretning nr. 8/2020
om politiets indsats i forhold til at rejse sigtelser for indbrud
Jeg har ved brev af 4. januar 2021 modtaget Rigsrevisionens beretning nr.
8/2020 om politiets indsats i forhold til at rejse sigtelser for indbrud med
Statsrevisorernes bemærkninger.
Statsrevisorerne har på den baggrund anmodet mig om en redegørelse for,
hvilke foranstaltninger og overvejelser beretningen giver mig anledning til,
jf. § 18, stk. 2, i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
1. Indledende bemærkninger
Det fremgår af bemærkningerne, at Statsrevisorerne finder Justitsministeri-
ets initiativer for at styrke politiets indsats mod indbrud i privat beboelse for
utilfredsstillende, og at der i forligsperioden 2016-2019 er sket et fald i an-
tallet af sigtelser for indbrud i privat beboelse, politiets sagsbehandlingstid
er steget, og politiets produktivitet har været faldende. Det fremgår videre,
at Statsrevisorerne finder det faldende antal af sigtelser for indbrud bekym-
rende, idet det har negativ indflydelse på borgernes tryghed og retsfølelse.
Jeg vil gerne indledningsvis slå fast, at jeg tager Rigsrevisionens beretning
og Statsrevisorernes bemærkninger hertil alvorligt.
I den undersøgte periode har vores politi skullet løse flere nye opgaver som
følge af bl.a. den styrkede terrorindsats, indførslen af den midlertidige græn-
sekontrol og bandekonflikter. Det er opgaver, som har krævet en ekstraor-
dinær politiindsats og krævet betydelig assistance på tværs af politikredsene.
Dette har medført omprioriteringer i politiet, og selv om det overordnende
hensyn har været, at det skulle ske med så få konsekvenser for borgerne som
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 932: Spm. om, hvad Rigsrevisionens beretning om "Politiets indsats i forhold til at rejse sigtelser for indbrud" har givet anledning til af initiativer, til justitsministeren
muligt, kan man ikke komme udenom, at det har haft konsekvenser for
politiets ressourcer og opgavevaretagelse på andre opgaveområder.
Rigspolitiet har oplyst, at dette således også samlet set har begrænset politi-
kredsenes muligheder for at prioritere efterforskningen af indbrud, og at det
har været en medvirkende faktor til bl.a. politiets faldende sigtelsesprocent
og stigende sagsbehandlingstid i sager om indbrud i perioden.
På baggrund af Rigsrevisionens beretning står det dog samtidig klart, at der
på en række punkter er rum til forbedringer i indsatsen mod ubudne gæster.
Jeg vil i det følgende redegøre nærmere for de foranstaltninger og overve-
jelser, som Rigsrevisionens beretning og Statsrevisorernes bemærkninger
har givet mig anledning til.
Efter ønske fra Statsrevisorerne vil min redegørelse også indeholde en ana-
lyse af de kvantitative årsager til, at politikredsene vest for Storebælt gene-
relt har opnået bedre resultater i udviklingen i sigtelsesprocenten og i sags-
behandlingstiden end politikredsene øst for Storebælt.
2. Udviklingen i resultaterne på indbrudsområdet
Rigsrevisionen konkluderer i beretningen, at politiet delvist har forbedret
resultaterne på indbrudsområdet i den undersøgte periode.
2.1.
Rigsrevisionen peger på, at politiet er lykkedes med at nedbringe antal-
let af indbrud, idet antallet af anmeldte indbrud generelt er faldet fra 62.639
i 2016 til 50.407 i 2019 svarende til et fald på 19,5 pct., og idet antallet af
anmeldte indbrud i privat beboelse er faldet fra 33.305 i 2016 til 25.517 i
2019 svarende til et fald på 23,4 pct.
Rigspolitiet har oplyst, at politiet i den undersøgte periode har arbejdet mål-
rettet mod at mindske antallet af indbrud i privat beboelse gennem forebyg-
gende initiativer. Dette arbejde har været koordineret på tværs af politikred-
sene og i samarbejde med andre aktører. Det har overordnet medført, at bor-
gerne generelt er blevet mere opmærksomme på tiltag, som kan gøre det
svært at begå indbrud i privat beboelse, f.eks. ved at tilmelde sig Nabohjælp,
som Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden står bag.
Det er således med tilfredshed, at jeg kan konstatere et markant fald i antallet
af anmeldelser af indbrud i den undersøgte periode for både indbrud generelt
og indbrud i privat beboelse. Det er dog ikke ensbetydende med, at der ikke
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 932: Spm. om, hvad Rigsrevisionens beretning om "Politiets indsats i forhold til at rejse sigtelser for indbrud" har givet anledning til af initiativer, til justitsministeren
kan gøres mere på dette område. Tværtimod er der erfaringsmæssigt behov
for et vedvarende fokus på indbrudsområdet, og derfor vil politiet også
fremadrettet arbejde for at nedbringe antallet af indbrud.
2.2.
Rigsrevisionen finder endvidere, at antallet af sigtelser for indbrud ge-
nerelt er faldet fra 7.829 i 2016 til 6.668 i 2019 svarende til et fald på 14,8
pct. i den undersøgte periode. Det fremgår dog samtidig, at fordi anmeldel-
sesantallet er faldet forholdsvist mere end faldet i antallet af sigtelser, er
sigtelsesprocenten for indbrud generelt reelt steget fra 12,5 pct. i 2016 til
13,2 pct. i 2019 svarende til en stigning på 5,8 pct. Endelig peger Rigsrevi-
sionen på, at antallet af sigtelser for indbrud i privat beboelse er faldet fra
4.114 i 2016 til 2.805 i 2019 svarende til et fald på 31,8 pct.
Jeg hæfter mig ved, at der er sket en stigning i politiets sigtelsesprocent for
indbrud generelt, når man sammenholder antallet af anmeldelser herom med
antallet af sigtelser. Det er imidlertid ikke ensbetydende med, at politiets
sigtelsesprocent i disse sager har nået et fuldt ud acceptabelt niveau.
Rigspolitiet har orienteret mig om, at den nationale operationsplan mod ind-
brud i privat beboelse for 2020-2022
som én ud af flere overordnede mål-
sætninger
indeholder et mål om, at der i perioden skal sigtes flere forskel-
lige gerningspersoner i sager om indbrud i privat beboelse.
De nationale operationsplaner er et vigtigt værktøj for politiet, idet opera-
tionsplanerne er retningssættende for politiets strategiske målsætninger.
Samtidig er politikredsene forpligtede til at arbejde for at opfylde de strate-
giske mål i planerne. Derfor glæder det mig også, at politiet med operations-
planen mod indbrud i privat beboelse for 2020-2022 således arbejder mål-
rettet for at forbedre sigtelsesprocenten i disse sager.
2.3.
Herudover peger Rigsrevisionen på, at politiet er lykkedes med at ned-
bringe den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i sager om indbrud generelt
fra 95,4 dage i 2016 til 84,6 dage i 2019 svarende til et fald på 11,3 pct.,
men at politiet derimod ikke er lykkedes med at nedbringe sagsbehandlings-
tiden for indbrud i privat beboelse, idet den er steget fra 89,5 dage i 2016 til
95,8 dage i 2019 svarende til en stigning på 7,1 pct.
Jeg finder det positivt, at Rigsrevisionens undersøgelse viser, at politiet i
den undersøgte periode har formået at nedbringe den gennemsnitlige sags-
behandlingstid i sager om indbrud generelt.
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 932: Spm. om, hvad Rigsrevisionens beretning om "Politiets indsats i forhold til at rejse sigtelser for indbrud" har givet anledning til af initiativer, til justitsministeren
Det ændrer naturligvis ikke på, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid
for sager om indbrud i privat beboelse er steget i perioden. Rigspolitiet har
oplyst, at stigende sagsbehandlingstider beklageligvis er en generel udfor-
dring for politiet, der ikke kan isoleres til indbrud i privat beboelse.
Som jeg også gjorde opmærksom på i min indledende bemærkning, har po-
litiet befundet sig i en svær tid som følge af bl.a. den styrkede terrorindsats,
indførslen af den midlertidige grænsekontrol og bandekonflikter, som har
medført omprioriteringer i politiet, der har haft konsekvenser for politiets
ressourcer og opgavevaretagelse på andre opgaveområder.
Med flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi for 2021-
2023 blev et flertal af Folketingets partier enige om at øge politiets og an-
klagemyndighedens bevilling med samlet ca. 657 mio. kr. i 2021 stigende
til ca. 1.016 mio. kr. i 2023.
Med aftalen sikres også flere hænder til politistyrken ved bl.a. en udvidelse
af politistyrken med i alt 450 ekstra politibetjente i aftaleperioden, ligesom
der endvidere sikres en styrkelse af politiets operative kapacitet med ca. 115
̊
politiarsværk, der fastholdes i politiet i forbindelse med en ressortoverdra-
gelse af visse færdselsopgaver til Transportministeriet.
Det er en styrkelse, der både er nødvendig og tiltrængt, og som forventes at
kunne bidrage til, at der i perioden bliver taget et stort skridt i retning mod
at nedbringe sagsbehandlingstiderne i politiet på bl.a. indbrudsområdet.
2.4.
Endelig peger Rigsrevisionen på, at politikredsene vest for Storebælt
generelt har opnået bedre resultater i perioden end kredsene øst for Store-
bælt. Statsrevisorerne finder det på den baggrund hensigtsmæssigt, at
Justitsministeriet og Rigspolitiet analyserer årsagerne til, at politikredsene
vest for Storebælt har opnået bedre resultater i udviklingen i sigtelsespro-
centen og i sagsbehandlingstiden end politikredsene øst for Storebælt.
Da Justitsministeriet og Rigspolitiet aktuelt er i gang med at implementere
flerårsaftalen for politiet og anklagemyndighedens økonomi for 2021-2023,
har jeg alene anmodet Rigspolitiet om at iværksætte en kvantitativ analyse
af forskellene mellem politikredsene vest og øst for Storebælt. I den forbin-
delse har jeg også bedt Rigspolitiet om at kigge nærmere på mulige forkla-
ringer på forskellene til brug for denne redegørelse.
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 932: Spm. om, hvad Rigsrevisionens beretning om "Politiets indsats i forhold til at rejse sigtelser for indbrud" har givet anledning til af initiativer, til justitsministeren
På baggrund af analysen er det Rigspolitiets vurdering, at den gennemsnit-
lige forskel mellem politikredsene øst og vest for Storebælt navnlig drejer
sig om enkelte politikredse øst for Storebælt, som har en lavere sigtelses-
procent og højere sagsbehandlingstid end de øvrige politikredse. Det er
Rigspolitiets opfattelse, at dette tyder på, at der ikke består en egentlig geo-
grafisk udfordring i forhold til sigtelsesprocenten og sagsbehandlingstiden.
Derimod er det Rigspolitiets vurdering, at udfordringen primært skyldes
mindre forskelle i de enkelte politikredses strukturer, prioriteringer og res-
sourcer, som vurderes at give udslag i en lavere sigtelsesprocent og højere
sagsbehandlingstid sammenlignet med de øvrige politikredse.
Jeg er helt enig med Statsrevisorerne i, at det er hensigtsmæssigt at udbrede
viden om god praksis og prioritering af ressourcer på indbrudsområdet fra
de produktive politikredse til de mindre produktive politikredse.
Rigspolitiet har oplyst, at resultaterne i Rigsrevisionens beretning i forhold
til politiets sigtelsesprocent og sagsbehandlingstid vil blive inddraget i den
løbende dialog mellem Rigspolitiet og politikredsene på indbrudsområdet.
Det er min forventning, at dette vil understøtte arbejdet med at løfte sigtel-
sesprocenten og sagsbehandlingstiden i de mindre produktive politikredse.
3. Udviklingen i produktivitet i forhold til at rejse sigtelser for indbrud
Rigsrevisionen konkluderer i beretningen, at politiet ikke har forbedret pro-
duktiviteten i forhold til sigtelser for indbrud i undersøgelsesperioden.
3.1.
Rigsrevisionen finder, at politiet i den undersøgte periode har oplevet
et fald i produktiviteten af en sigtelse for indbrud på 6,9 pct. Rigsrevisionen
har målt produktiviteten som lønkroner pr. sigtelse. Således finder Rigsre-
visionen, at politiet i gennemsnit anvendte 8.517 kr. pr. sigtelse i 2016 i
forhold til 9.102 kr. pr. sigtelse i 2019. Rigsrevisionen peger på, at faldet i
produktiviteten afspejler, at lønudgifterne til efterforskningen af indbrud
ikke er faldet i samme takt med antallet af sigtelser.
Rigspolitiet har oplyst, at politikredsene prioriterer efterforskning af ind-
brud ud fra et kriterium om, hvorvidt det er muligt at udfinde en gernings-
mand og føre sagen til domsfældelse. Derudover tilrettelægger politikred-
sene i nogle tilfælde deres indsats på området med henblik på at forstyrre og
stække en kriminel gruppe. Dette er en indsats, der ofte vil kræve en res-
sourcetung efterforskning, og som resultatmæssigt ikke altid vil give sig til
udtryk i flere sigtelser for indbrud.
5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 932: Spm. om, hvad Rigsrevisionens beretning om "Politiets indsats i forhold til at rejse sigtelser for indbrud" har givet anledning til af initiativer, til justitsministeren
Efter Rigspolitiets opfattelse kan der i forhold til efterforskningen af indbrud
således ikke være et entydigt fokus på produktivitet. Det kan nemlig ud fra
et bredere kriminalitetsbekæmpende formål være konkret nødvendigt f.eks.
at bruge ekstra ressourcer på efterforskningen af en kriminel gruppe, der
begår indbrud og eventuel anden kriminalitet, hvilket kan have betydning
for udviklingen i antallet af lønkroner pr. sigtelse for indbrud.
Som det fremgår af Rigsrevisionens beretning, kan det ligeledes have
betydning for antallet af lønkroner pr. sigtelse for indbrud, hvis der i politi-
kredsenes indsats mod indbrud er tilknyttet polititjenestemænd med flere års
erfaring, idet polititjenestemænds løn stiger i takt med ancienniteten.
̊
3.2.
Rigsrevisionen peger også på, at der er markant forskel pa, hvor mange
lønkroner politikredsene anvender pr. sigtelse, da lønkroner pr. sigtelse for
den undersøgte periode varierer fra 6.146 kr. i Københavns Politi til 15.782
kr. i Københavns Vestegns Politi. Rigsrevisionen vurderer i den forbindelse,
at politiet samlet set kunne have rejst ca. 8 pct. flere sigtelser, hvis de mindre
̊
produktive politikredse havde været lige sa produktive som gennemsnittet.
Rigspolitiet har oplyst, at en mulig medvirkende årsag til forskellene i pro-
duktiviteten kan være, at visse politikredse er mere tilbøjelige til at genop-
tage henlagte sager og efterforske videre, idet politikredsene på landsplan
foretager sigtelse i mere end halvdelen af de fremtagne sager.
Rigspolitiet har herudover oplyst, at en anden mulig medvirkende årsag til
forskellene i produktiviteten også kan være kvaliteten af politikredsenes ef-
terforskning, idet efterforskningens kvalitet i sidste ende har indflydelse på
sigtelsesprocenten og vurderingen af muligheden for domfældelse.
Når det er sagt, fremgår det af Rigsrevisionens beretning, at der er rum til
forbedringer i politiets produktivitet i forhold til at rejse sigtelse for indbrud.
Rigspolitiet har oplyst, at Rigspolitiet således også kan anerkende et forbed-
ringspotentiale på området, og at Rigspolitiet derfor allerede i 2019 har fo-
retaget en større analyse af indbrudsindsatsen med fokus på at udbrede god
praksis fra særligt produktive politikredse til de politikredse, som ikke har
opnået samme gode resultater. Rigspolitiets analyse identificerede seks red-
skaber, der kunne medvirke til at sikre en højere opklaringsprocent. Rigspo-
litiet har indarbejdet følgende seks punkter i den nationale operationsplan
6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 932: Spm. om, hvad Rigsrevisionens beretning om "Politiets indsats i forhold til at rejse sigtelser for indbrud" har givet anledning til af initiativer, til justitsministeren
mod indbrud i privat beboelse for 2020-2022, som således er bærende for
politikredsenes indsats mod indbrud i privat beboelse;
at arbejde systematisk med at skaffe kildeoplysninger om indbruds-
kriminalitet i relevante miljøer,
at forholde sig aktivt til kvaliteten af sporarbejdet på gerningssteder
for indbrud,
straks at registrere unikke genstande som efterlyst, samt at identifi-
cerbare koster bør fremgå af sagens resumé,
at der bør foretages forebyggelses- og efterretningsbesøg hos de
mest aktive indbrudstyve,
at der bør arbejdes med at øge antallet af nabohjælpere, og
at der i videst muligt omfang bør samarbejdes med alle relevante
interessenter inden for forebyggelse.
4. Udvalgte dele af politikredsenes efterforskning af indbrud
Endelig konkluderer Rigsrevisionen i beretningen, at politiet har forbedret
udvalgte dele af efterforskningen af indbrud i den undersøgte periode, men
at det tilgængelige datagrundlag også indikerer, at politiet ikke har nået sine
egne målsætninger på området i perioden.
4.1.
Rigsrevisionen peger på, at det tilgængelige datagrundlag indikerer, at
politiet kørte ud til en større andel af indbrud i privat beboelse i 2019 end i
2016, herunder at politiet kørte ud til ca. 85 pct. af de anmeldte indbrud i
privat beboelse i 2019, men at politiet ikke har levet op til sin egen målsæt-
ning om at køre ud til alle indbrud. Endvidere finder Rigsrevisionen det ikke
tilfredsstillende, at Rigspolitiet ikke har etablereret et dækkende datagrund-
lag, der kan registrere, i hvilket omfang politiet kører ud til gerningsstederne
i forbindelse med indbrud i privat beboelse.
For så vidt angår politiets udkørsel til indbrud i privat beboelse, er det vigtigt
at huske på, at der kan være gode politifaglige årsager til, at politiet ikke har
foretaget udrykning til et indbrud i privat beboelse. Det kan ifølge Rigspo-
litiet f.eks. være, fordi anmelderen i forbindelse med telefonopkaldet til
alarmcentralen har oplyst, at gerningsstedet allerede er opryddet, og at det
derfor ikke længere er formålstjenstligt for politiet at køre ud til gernings-
stedet i den konkrete situation.
7
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 932: Spm. om, hvad Rigsrevisionens beretning om "Politiets indsats i forhold til at rejse sigtelser for indbrud" har givet anledning til af initiativer, til justitsministeren
Rigspolitiet har i forhold til kritikken om et dækkende datagrundlag oplyst,
at politiets sagsbehandlingssystem (POLSAS) er et journaliserings- og sags-
system og ikke et egentligt statistiksystem. POLSAS er dermed ikke lavet
med henblik på udfærdigelse af analyser og dataudtræk.
Som jeg også tidligere i denne redegørelse har fremhævet, har et flertal af
Folketingets partier indgået en ny flerårsaftale for politiet og anklagemyn-
dighedens økonomi. Med denne aftale indføres der nu en politigaranti i
sager om indbrud i privat beboelse af hensyn til borgernes tryghedsfølelse.
Politigarantien indebærer, at politiet skal køre ud med det samme og komme
frem til borgerens hjem hurtigst muligt, hvis gerningspersonen fortsat er til
stede i borgerens hjem. Hvis gerningspersonen ikke længere er til stede i
hjemmet, skal politiet rykke ud inden for 24 timer, efter at borgere har an-
meldt indbruddet, medmindre borgeren selv har ønsket, at politiet f.eks. i
stedet kommer på et senere tidspunkt.
Det vil indgå i denne vurdering, om borgeren føler sig utryg, og om borgeren
og pågældendes familie kan opholde sig i hjemmet, indtil politiet har sikret
eventuelle spor. Politiet skal samtidig vejlede om, hvordan borgeren skal
forholde sig i forhold til bl.a. at bevare spor indtil politiets ankomst.
Jeg er tilfreds med, at det derfor også fremadrettet vil være en prioriteret
opgave for politiet at køre ud til indbrud i privat beboelse.
4.2.
Rigsrevisionen peger derudover på, at politiets antal af effekter under-
søgt for fingeraftryk i sager om indbrud er faldet med 13,2 pct. fra 2017 til
2019, og at succesraten for brugbare fingeraftryk i de indsendte effekter
samtidig er faldet fra 25,6 pct. i 2017 til 18,2 pct. i 2019. Rigsrevisionen
finder også, at politiet har øget optagelsen af DNA-spor med 21,5 pct. Sam-
tidig er det Rigsrevisionens vurdering, at politikredsene ikke har levet op til
Rigspolitiets løbende vejledninger og anbefalinger i forhold til sporsikring.
Der hersker ingen tvivl om, at sporsikring i kølvandet på et indbrud er et
vigtigt parameter i forhold til kvaliteten af efterforskningen og muligheden
for at opklare indbruddet og stille gerningspersonen til ansvar.
Rigspolitiet har orienteret mig om, at det indgår i den nationale operations-
plan mod indbrud i privat beboelse 2020-2022, at politiet i perioden bl.a.
skal have et øget fokus på at optage flere fingeraftryk og på kvaliteten i de
indsendte fingeraftryk, men også på sporsikringen generelt.
8
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 932: Spm. om, hvad Rigsrevisionens beretning om "Politiets indsats i forhold til at rejse sigtelser for indbrud" har givet anledning til af initiativer, til justitsministeren
Det er min vurdering, at målsætningerne i den nationale operationsplan vil
sikre, at politikredsene i den kommende periode vil have et vedvarende
fokus på sporsikring generelt med henblik på både at forbedre antallet og
kvaliteten af spor i forbindelse med politiets efterforskning af indbrud.
4.3.
Rigsrevisionen peger endvidere på, at Særlig Efterforskningsenhed
Vest og Øst har givet et begrænset resultat i indsatsen mod indbrud, idet der
bl.a. ikke er nogen indikationer på, at indsatsen for at retsforfølge omrej-
sende kriminelle på indbrudsområdet er styrket, ligesom antallet af sigtelser
ligger lavt både i sager om indbrud i privat beboelse og omrejsende krimi-
nelle på indbrudsområdet. Det er samtidig Rigsrevisionens vurdering, at ef-
terforskningsfællesskaberne ikke har kunnet fremvise bedre resultater på
indbrudsområdet end det forhenværende Task Force Indbrud.
Rigspolitiet har orienteret mig om, at Rigspolitiet ikke er enige i Rigsrevisi-
onens sammenligning mellem Task Force Indbrud og Særlig Efterforsk-
ningsenhed Øst og Vest, idet indbrudsområdet blot er ét af flere strategiske
områder, som efterforskningsfællesskaberne beskæftiger sig med, mens
Task Force Indbrud alene beskæftigede sig med indbrudsområdet.
Det er endvidere Rigspolitiets opfattelse, at Særlig Efterforskningsenhed
Øst og Vests resultater på indbrudsområdet er et udtryk for en samlet prio-
ritering af efterforskningsfællesskabernes strategiske områder, der har et
særligt fokus på kompliceret og kredsoverskridende organiseret kriminali-
tet, og hvor en stor del af fællesskabernes efterforskning er af strategisk
karakter for netop at stække den organiserede kriminalitet. I den undersøgte
periode har særligt bandemiljøet og dets konflikter været en
prioriteret opgave for fællesskaberne.
5. Afsluttende bemærkninger
Det er sammenfattende min vurdering, at Rigspolitiet har iværksat en række
tiltag på indbrudsområdet for perioden 2020-2022, som adresserer flere af
de kritikpunkter og resultater, der bliver rejst i beretningen, og som vil sikre
et vedvarende fokus på indsatsen på området i denne periode.
Samtidig vil politiets indsats på indbrudsområdet blive styrket med den nye
flerårsaftale for politiets og anklagemyndighedens økonomi for 2021-2023,
som politiet i den kommende periode står over for at skulle implementere.
9
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 932: Spm. om, hvad Rigsrevisionens beretning om "Politiets indsats i forhold til at rejse sigtelser for indbrud" har givet anledning til af initiativer, til justitsministeren
Med flerårsaftalen er det desuden aftalt, at partierne bag aftalen vil blive
orienteret om status på indsatsen på indbrudsområdet medio 2022. Det kan
eventuelt give anledning til at iværksætte yderligere tiltag på området.
En kopi af dette brev er samtidig fremsendt elektronisk til Rigsrevisionen.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
10