Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2369764_0001.png
Dato:
Sagsnr.:
Dok.:
8. april 2021
2021-0035-0208
1922955
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelse af samråd AG-AH fra MF Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF) stillet den 19. februar 2021
Spørgsmål AG:
”Vil
ministeren
på baggrund af at bl.a. Grønnegaard-udredningsgrup-
pen om håndteringen af covid-19 i foråret 2020, Ytringsfrihedskommis-
sionen i betænkning nr. 1573/2020 om ytringsfrihedens rammer og vilkår
i Danmark, Folketingets Ombudsmand i sin egen drift-undersøgelse om
ministerbetjeningsreglen og meroffentlighed (FOB 2016-43), Europa-
Kommissionens landerapport for Danmark i rapporten om retsstatssitua-
tionen i EU 2020 og Europarådets antikorruptionsorgan GRECO i sin
femte evalueringsrapport om Danmark (2019) i forskellig grad har påpe-
get udfordringer med og konkrete anbefalinger til ændring af offentlig-
hedsloven
redegøre for, om man fra regeringen side har tænkt sig at
sidde denne række af udfordringer og anbefalinger overhørig?”
Spørgsmål AH:
”Vil ministeren –
på baggrund af at bl.a. Grønnegaard-udredningsgrup-
pen om håndteringen af covid-19 i foråret 2020, Ytringsfrihedskommis-
sionen i betænkning nr. 1573/2020 om ytringsfrihedens rammer og vilkår
i Danmark, Folketingets Ombudsmand i sin egen drift-undersøgelse om
ministerbetjeningsreglen og meroffentlighed (FOB 2016-43), Europa-
Kommissionens landerapport for Danmark i rapporten om retsstatssitua-
tionen i EU 2020 og Europarådets antikorruptionsorgan GRECO i sin
femte evalueringsrapport om Danmark (2019) i forskellig grad har påpe-
get udfordringer med og konkrete anbefalinger til ændringer af offentlig-
hedsloven
redegøre for, hvilke initiativer udfordringerne og anbefalin-
gerne giver regeringen anledning til at tage?”
1
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 926: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 8/4-21 om offentlighedsloven, jf. REU alm. del - samrådsspm. AG og AH, til justitsministeren
[Indledning]
Tak for spørgsmålene.
Det er ikke første gang, vi er samlet for at tale om offent-
lighedsloven. I juni sidste år debatterede vi et beslut-
ningsforslag om ministerbetjeningsreglen. I sidste uge
besvarede jeg et skriftligt spørgsmål om emnet. Og i
morgen skal vi så behandle to beslutningsforslag, der
også handler om ministerbetjeningsreglen.
Det skal ikke lyde som en beklagelse, for jeg deltager al-
tid gerne i en debat om offentlighedsloven. For offentlig-
hedsloven er vigtig.
Åbenhed i den offentlige forvaltning et centralt princip i
vores demokrati. Derfor er princippet om åbenhed også
bærende i forhold til offentlighedsloven. Det står jeg ved.
Men det er ikke det eneste hensyn, som reglerne skal va-
retage
det tror jeg sådan set godt, at vi alle kan blive
enige om.
[Hensynene bag offentlighedsloven]
Jeg tror i den forbindelse, at det kan være gavnligt at ridse
lidt historik op.
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 926: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 8/4-21 om offentlighedsloven, jf. REU alm. del - samrådsspm. AG og AH, til justitsministeren
2369764_0003.png
Med aftalen om den nye offentlighedslov i 2013 forsøgte
forligspartierne bl.a. at finde en balance mellem på den
ene side hensynet til åbenhed, som er et vigtigt princip i
et velfungerende demokrati, og på den anden side at sikre
det fortrolige rum, der er nødvendigt for, at en minister
kan varetage den politiske styring af sit ministerområde.
Det er i virkeligheden de to hensyn, der er, og den afvej-
ning, man må foretage.
Den mest omdiskuterede regel i offentlighedsloven har
været
og er stadigvæk
ministerbetjeningsreglen i lo-
vens § 24.
Ministerbetjeningsreglen går kort fortalt ud på, at retten
til aktindsigt ikke omfatter interne dokumenter, der ud-
veksles mellem et ministeriums departement og dets un-
derliggende myndigheder eller mellem forskellige mini-
sterier. Reglen gælder, når det må forventes, at en mini-
ster har eller vil få behov for rådgivning og bistand fra
sine embedsmænd.
Retten til aktindsigt gælder dog stadig alle oplysninger
om sagens faktiske grundlag i disse dokumenter og op-
lysninger om eksterne
samt visse interne
endelige
faglige vurderinger.
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 926: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 8/4-21 om offentlighedsloven, jf. REU alm. del - samrådsspm. AG og AH, til justitsministeren
[Konsekvenser af ændring af reglerne]
Jeg tror sådan set, at de fleste af os er enige om, at mini-
stre og regeringer har brug for et fortroligt rum, hvor de
kan diskutere politik.
Ellers risikerer vi, at myndigheder undlader at samar-
bejde i samme omfang
med ringere ministerbetjening
og dårligere politikudvikling til følge.
Det vil i mine øjne medføre, at det grundlag, som mini-
stre og regeringer skal træffe deres beslutninger på bag-
grund af, vil blive dårligere.
[Rapporter, undersøgelser mv.]
De samrådsspørgsmål, jeg er blevet bedt om at svare på
i dag, henviser til en række nationale og internationale
rapporter og undersøgelser.
[Ytringsfrihedskommissionen]
Spørgerne henviser bl.a. til Ytringsfrihedskommissio-
nens betænkning fra 2020. Kommissionen anbefalede
bl.a., at offentlighedsloven revideres med henblik på at
give hensynet til informationsfriheden større vægt i mø-
det med andre hensyn.
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 926: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 8/4-21 om offentlighedsloven, jf. REU alm. del - samrådsspm. AG og AH, til justitsministeren
Kommissionen delte overordnet synspunktet om, at mi-
nistre og en regering har behov for et så tilpas fortroligt
rum, at embedsfolk på tværs af forskellige departementer
og styrelser kan yde den fornødne bistand i forbindelse
med politikudviklingen og politikeksekveringen.
Kommissionen mente dog, at navnlig ministerbetje-
ningsreglen og folketingspolitikerreglen har givet en for-
kert
og for informationsfriheden
skadelig balance.
Kommissionen mente derfor, at begge bestemmelser bør
indskrænkes, så der bliver øget adgang til faktuelle op-
lysninger.
Som sagt er der efter den nuværende offentlighedslov al-
lerede adgang til aktindsigt i oplysninger om en sags fak-
tiske grundlag, også når disse oplysninger findes i mini-
sterbetjeningsdokumenter eller dokumenter omfattet af
folketingspolitikerreglen.
Retten til aktindsigt i de oplysninger skal netop sikre, at
offentligheden kan få indblik i, hvilket grundlag beslut-
ninger træffes på.
5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 926: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 8/4-21 om offentlighedsloven, jf. REU alm. del - samrådsspm. AG og AH, til justitsministeren
[Udredningsgruppen vedr. covid-19]
Siden vi sidst diskuterede offentlighedsloven i Folketin-
get, har Udredningsgruppen vedrørende håndteringen af
covid-19 også afgivet sin rapport. Udredningsgruppen
kommer bl.a. ind på spørgsmålet om offentlighed
det
sker under overskriften:
”Sikring
af åbenhed om den
sundhedsfaglige rådgivning af regeringen i krisesituatio-
ner”.
Her foreslår gruppen
og jeg citerer:
”[Udredningsgruppens]
forslag er derfor, at man på epi-
demiområdet indfører de samme regler om offentlighed,
som i henhold til et EU-direktiv gælder for miljøområ-
det.”
Udredningsgruppens betragtning er, at de vilkår, som
myndighederne agerer inden for på epidemiområdet, gør
det væsentligt med åbenhed om det faktiske grundlag,
som beslutningerne træffes på.
På dette punkt tilslutter gruppen sig anbefalingerne fra
Ytringsfrihedskommissionen i forhold til afvejningen
mellem hensynet til fortrolighed i den politiske beslut-
ningsproces over for hensynet til åbenhed.
6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 926: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 8/4-21 om offentlighedsloven, jf. REU alm. del - samrådsspm. AG og AH, til justitsministeren
Jeg læser umiddelbart udredningsgruppens rapport så-
dan, at gruppen foreslår en ændring af reglerne, for så
vidt angår epidemiområdet, men derimod ikke en generel
ændring af offentlighedsloven.
Og mere specifikt foreslår udredningsgruppen, at der på
epidemiområdet indføres regler, der svarer til reglerne
om aktindsigt i miljøoplysninger.
Epidemiområdet hører som bekendt ikke under mit res-
sort. Men jeg vil alligevel tillade mig at konstatere, at der
med den nye epidemilov netop er indført større gennem-
sigtighed med en væsentlig del af epidemibekæmpelsen.
Det er sket ved at indføre krav om offentliggørelse af de
indstillinger, som Epidemikommissionen skal komme
med, inden der kan indføres nye restriktioner ved be-
kendtgørelse.
En indstilling fra kommissionen skal afspejle eventuelle
uenigheder i kommissionen. F.eks. mellem de repræsen-
tanter, der varetager henholdsvis sundhedsfaglige og
samfundsøkonomiske interesser.
7
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 926: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 8/4-21 om offentlighedsloven, jf. REU alm. del - samrådsspm. AG og AH, til justitsministeren
[EU-rapporter]
Jeg har også noteret mig, at Europarådets antikorrupti-
onsenhed, GRECO, mener, at vi har et korruptionspro-
blem, og at det hænger sammen med vores offentligheds-
lov. GRECO anbefaler, at undtagelserne i offentligheds-
loven bliver hegnet ind, eller at det sikres, at undtagel-
serne anvendes sjældnere i praksis.
Derudover har Europa-Kommissionen udgivet en rap-
port om retsstatssituationen i EU 2020, som også inde-
holder oplysninger om Danmark.
I rapporten er det anført bl.a., at der er indført visse und-
tagelser fra offentlighedsloven, der i praksis har medført
en delvis begrænsning af retten til aktindsigt. Men rap-
porten indeholder ikke anbefalinger, kritik eller lignende.
Den konstaterer blot, at der er indført sådanne regler i
Danmark.
Det er rigtigt, at der med ministerbetjeningsreglen er sket
en udvidelse af det interne rum for regeringen og mini-
stre, og at der derigennem er sket en indskrænkning i ad-
gangen til aktindsigt.
Men som jeg nævnte tidligere, mener jeg, at loven afspej-
ler den udvikling, der har været i samfundet.
8
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 926: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 8/4-21 om offentlighedsloven, jf. REU alm. del - samrådsspm. AG og AH, til justitsministeren
[Afslutning]
Jeg mener i bund og grund, at det handler om at finde den
rette balance mellem de forskellige beskyttelsesværdige
hensyn
altså på den ene side hensynet til åbenhed og på
den anden side hensynet til det fortrolige rum, der er nød-
vendigt for at sikre den politiske beslutningsproces.
Tak for ordet.
9