Folketingets Retsudvalg
Christiansborg
4. maj 2021
Svar på Retsudvalgets spørgsmål nr. 924 (alm. del) af 8. april
2021 stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, om regeringens lovede hjælp til de danskere, der i
fremtiden vil blive udsat for NemID svindel, også gælder med tilbagevirkende
kraft, herunder bedes ministeren redegøre for, hvordan regeringen stiller sig i situ-
ationer, hvor ofret for svindlen tidligere ikke var myndig, men grundet alder er
blevet myndig og dermed ikke kan få hjælp fra dets forældre?
Svar
Det er en meget trist og ulykkelig situation, når borgere bliver udsat for svindel
med NemID. Udover at det er en voldsom indgriben i privatlivet, kan de efterføl-
gende økonomiske konsekvenser være store og uoverskuelige.
Vedrørende spørgsmålet om hjælp med tilbagevirkende kraft til borgere, der har
været udsat for NemID svindel, vil jeg henvise til svaret på SOU (alm. del) spørgs-
mål nr. 387, hvor det fremgår, at regeringen vil se nærmere på de gældende hæftel-
sesregler og i den forbindelse også undersøge, hvilke muligheder der kan være for
at imødekomme borgere, der tidligere har lidt et økonomisk tab som følge af svin-
del med NemID.
Jeg har forstået anden del af spørgsmålet således, at der spørges til de situationer,
hvor en mindreårig, der har været udsat for svindel, efterfølgende bliver myndig.
For at nå bredt ud til alle borgere gennemfører Digitaliseringsstyrelsen løbende fo-
rebyggende informationsindsatser i form af fx kampagner og vejledninger bl.a. via
sikkerdigital.dk. Derudover opretter Digitaliseringsstyrelsen nu en hotline, hvor
alle borgere uanset alder har mulighed for at modtage vejledning, støtte og hjælp
ved mistanke om digital identitetstyveri. Hotlinen vil således også kunne under-
støtte unge, der netop er blevet myndige.
Med venlig hilsen