Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2385071_0001.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
APRIL 2020
OVERBLIK
Klager over politiets
dispositioner 2019
RIGSPOLTEADVKN20
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om og hvor mange klager over etnisk profilering i forbindelse med politiets arbejde, der er indgivet de sidste 5 år, samt hvad indholdet af de eventuelle klager har måtte være, til justitsministeren
2385071_0002.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
APRIL 2020
01
Indledning
Justitsministeren iværksatte i oktober 2018
som led i sit udspil ”Nærhed og Tryghed”
en løbende og systematisk opfølgning på borgernes klager over politiet. Initiativet in-
debærer, at Rigspolitiet og Rigsadvokaten skal udarbejde et årligt overblik, der inde-
holder følgende:
Antallet og typen af klager over politiets dispositioner
Antallet af sager, hvor borgeren får medhold i første instans
Antallet af sager, hvor der bliver klaget over den første afgørelse til en overordnet
myndighed
Antallet af sager, hvor den første afgørelse bliver omgjort af den overordnede myn-
dighed
Overblikket er udarbejdet af Rigspolitiet og Rigsadvokaten i fællesskab. Det omfatter
de klagesager, som politikredsene i 2019 har truffet afgørelse i, samt de klager, der er
påklaget til og afgjort af Rigspolitiet og de regionale statsadvokater i 2019.
1
Politikredsene og de overordnede myndigheder har i forbindelse med gennemgangen
af klagesagerne fra 2019 haft særlig fokus på, om sagerne har indeholdt klagepunkter,
hvor borgeren har anført, at politiet har forskelsbehandlet vedkommende på grund af
dennes etnicitet.
I det følgende præciseres det først, hvilke dispositionsklager der er omfattet af over-
blikket (afsnit 2). Derefter beskrives politikredsenes afgørelser (afsnit 3). Efterfølgende
beskrives de overordnede myndigheders sager (afsnit 4). Afslutningsvis samles der op
på, om der kan udledes tendenser af klager behandlet i 2019 (afsnit 5), herunder om
der har været klager relateret til forskelsbehandling på grund af etnicitet (afsnit 6).
1
Opgørelsen af klager er ændret fra 2018 til 2019. Overblikket over klager over politiets dispositioner i
2018 indeholdt sager indkommet hos Rigspolitiet og de regionale statsadvokater i 2018, mens overblikket
over sagerne i 2019 indeholder sager afgjort i 2019. Det bemærkes, at der er nogle sager, der er inde-
holdt i både overblikket for 2018 og 2019.
OVERBLIK OVER KLAGER OVER POLITIETS DISPOSITIONER 2019
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om og hvor mange klager over etnisk profilering i forbindelse med politiets arbejde, der er indgivet de sidste 5 år, samt hvad indholdet af de eventuelle klager har måtte være, til justitsministeren
2385071_0003.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
APRIL 2020
02
Dispositionsklager
omfattet af overblikket
En dispositionsklage er en klage over politiets dispositioner vedrørende politifaglige
spørgsmål
både inden for og uden for strafferetsplejen. Dispositionsklager omfatter
et betydeligt antal dispositioner af meget forskelligartet karakter. Der kan være tale om
konkrete dispositioner, der udspringer af helt generelle ledelsesmæssige dispositioner
som for eksempel prioritering af politiets ressourcer eller generelle overvejelser af ope-
rationel eller polititaktisk karakter vedrørende anvendelse af eksempelvis magtmidler.
Der kan også være tale om konkrete dispositioner rettet mod en lille gruppe borgere
eller en enkeltperson i forbindelse med politiets efterforskning af lovovertrædelser eller
i forbindelse med ordenshåndhævelse.
En klage over en polititjenestemands adfærd (for eksempel en klage over at en politi-
tjenestemand har anvendt unødvendig magt) er ikke en dispositionsklage og er dermed
ikke omfattet af overblikket. Klager over polititjenestemænds adfærd behandles af Den
Uafhængige Politiklagemyndighed. Afgørelser i mere traditionel forstand, såsom afgø-
relser i medfør af hundeloven, våbenloven eller afgørelser om regres for udbetalt offer-
erstatning, er ikke medtaget i overblikket. Klager over zoneforbud og restaurationsfor-
bud er dog medtaget i overblikket, selv om de blandt andet sagsbehandlingsmæssigt
adskiller sig fra øvrige dispositionsklager. Overblikket har fokus på klagesager i relation
til borgerens møde med politiet, hvorfor klager over dispositioner foretaget i anklage-
myndigheden ikke er omfattet. Overblikket omfatter desuden ikke dispositionsklager
vedrørende Grønlands og Færøernes Politi.
OVERBLIK OVER KLAGER OVER POLITIETS DISPOSITIONER 2019
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om og hvor mange klager over etnisk profilering i forbindelse med politiets arbejde, der er indgivet de sidste 5 år, samt hvad indholdet af de eventuelle klager har måtte være, til justitsministeren
2385071_0004.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
APRIL 2020
03
Dispositionsklager
behandlet af
politikredsene i 2019
Antal og type af klager over politiets
dispositioner
03.1
Overblikket over typen, antallet og resultatet af politikredenes klagesager er foretaget
på baggrund af udtræk af politikredsenes sager, som af kredsene er påført sagskate-
gorier og resultat som emneord i politiets sagsbehandlingssystem POLSAS.
Politikredsene har i 2019 behandlet i alt 1.660 klager over politiets dispositioner i 1.
instans. Klagerne er efter deres karakter inddelt i 8 sagskategorier. Da dispositionskla-
gerne dækker over et stort antal meget forskelligartede sager, har det været nødven-
digt at have sagskategorien ”Andet”.
Eksempler på, hvilke typer klager der er omfattet
af de forskellige kategorier, kan ses i bilag 1. Eksempler på konkrete sager behandlet
af politikredsene kan ses i bilag 2. Det bemærkes, at der fremadrettet er oprettet yder-
ligere emneord for at forsøge at mindske
sagskategorien ”Andet”.
De 1.660 klager over politiets dispositioner, som politikredsene har behandlet i 2019,
fordeler sig således på type og antal:
Figur 1. Politikredsenes afgørelser fordelt på sagskategori
Andet
Sagsbehandling
Efterforskning
Kommunikation med borger
Sagsbehandlingstid*
Bortfjernelse af køretøjer
Indgreb efter politiloven
Priroritering af ressourcer
129
100
99
80
80
235
366
592
OVERBLIK OVER KLAGER OVER POLITIETS DISPOSITIONER 2019
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om og hvor mange klager over etnisk profilering i forbindelse med politiets arbejde, der er indgivet de sidste 5 år, samt hvad indholdet af de eventuelle klager har måtte være, til justitsministeren
2385071_0005.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
APRIL 2020
Grafen viser 1.681 klager i alt, hvilket skyldes, at 21 klager er registreret i politiets sagsbehandlingssystem
POLSAS med 2 forskellige sagskategorier. De 21 klager er derfor registreret 2 gange.
*Ud fra opgørelsen kan det ikke vurderes, om sagerne vedrører sagsbehandlingstid inden for eller uden for
strafferetsplejen. Derfor kan nogle sager være taget med både her og i figur 7.
03.2
Antal sager, hvor borgeren får
medhold i 1. instans
Af de 1.660 klager, som politikredsene har behandlet i 2019, har politikredsene udtalt
kritik af politikredsens egne dispositioner i 281 sager og delvis kritik i 99 sager. Borge-
ren har således fået medhold eller delvis medhold i 380 klager, hvilket svarer til ca.
23% af klagerne.
I 1.280 sager - svarende til ca. 77% af klagerne - har politikredsene ikke fundet anled-
ning til at udtale kritik af politiets dispositioner.
Figur 2. Politikredsenes afgørelser fordelt efter udfald
281
99
Kritik
Delvis kritik
Ikke kritik
1280
Antallet af sager, hvor borgeren har fået medhold eller delvis medhold i sin klage i 1.
instans, er fordelt således på de 8 sagskategorier:
OVERBLIK OVER KLAGER OVER POLITIETS DISPOSITIONER 2019
5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om og hvor mange klager over etnisk profilering i forbindelse med politiets arbejde, der er indgivet de sidste 5 år, samt hvad indholdet af de eventuelle klager har måtte være, til justitsministeren
2385071_0006.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
APRIL 2020
Figur 3. Politikredsenes afgørelser, hvor klager har fået medhold, fordelt på sagskate-
gori
Andet
Sagsbehandling
Bortfjernelse af køretøjer
Sagsbehandlingstid*
Efterforskning
Kommunikation med borger
Prioritering af ressourcer
Indgreb efter politiloven
16
13
32
31
30
28
90
146
Grafen viser 386 klager i alt, hvilket skyldes, at 6 af de omfattede klager er registreret i POLSAS med 2 for-
skellige sagskategorier. De 6 klager er derfor registreret 2 gange.
* Ud fra opgørelsen kan det ikke vurderes, om sagerne vedrører sagsbehandlingstid inden for eller uden for
strafferetsplejen. Derfor kan nogle sager være taget med både her og i figur 7.
OVERBLIK OVER KLAGER OVER POLITIETS DISPOSITIONER 2019
6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om og hvor mange klager over etnisk profilering i forbindelse med politiets arbejde, der er indgivet de sidste 5 år, samt hvad indholdet af de eventuelle klager har måtte være, til justitsministeren
2385071_0007.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
APRIL 2020
04
Dispositionsklager
behandlet af Rigspolitiet
og de regionale
statsadvokater i 2019
Rigspolitiet og de regionale statsadvokater har som overordnede myndigheder i 2019
afgjort i alt 246 klager over politiets dispositioner. Behandlingen af klagerne falder i to
hovedkategorier: Klager som de overordnede myndigheder har afgjort som 2. in-
stans/klageinstans (se nedenfor afsnit 4.1), og klager som er behandlet i 1. instans
(se nedenfor afsnit 4.2).
04.1
Rigspolitiet og de regionale
statsadvokaters behandling af
dispositionsklagesager som 2.
instans
Rigspolitiet og de regionale statsadvokater træffer afgørelse i 2. instans i dispositions-
sager, hvor en borger har påklaget politikredsens afgørelse.
4.1.1. Antal sager, hvor politikredsenes afgørelser
påklages til en overordnet myndighed
De overordnede myndigheders klagesager er ligesom politikredsenes klager inddelt i
sagskategorier. De overordnede myndigheder træffer afgørelse i 2. instans i sagskate-
gorierne zoneforbud og restaurationsforbud, hvorfor de fremgår af figur 4. De to sags-
kategorier findes ikke i figur 1 (politikredsenes sagskategorier), da politikredsene alene
udsteder zone- og restaurationsforbud, men ikke behandler klager over disse afgørel-
ser. Eksempler på konkrete sager afgjort af de overordnede myndigheder kan ses i
bilag 3.
Rigspolitiet og de regionale statsadvokater har i 2019 som overordnede myndigheder
afgjort i alt 133 klager, hvor politikredsene har truffet afgørelser om ikke at udtale kritik
OVERBLIK OVER KLAGER OVER POLITIETS DISPOSITIONER 2019
7
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om og hvor mange klager over etnisk profilering i forbindelse med politiets arbejde, der er indgivet de sidste 5 år, samt hvad indholdet af de eventuelle klager har måtte være, til justitsministeren
2385071_0008.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
APRIL 2020
af politiets dispositioner. De 133 klager over politikredsenes afgørelser om ikke at ud-
tale kritik af politiets dispositioner fordeler sig således på type og antal:
Figur 4. Overordnede myndigheders afgørelser fordelt på sagskategori
Sagsbehandling
Efterforskning
Andet
Kommunikation med borger
Bortfjernelse af køretøjer
Indgreb efter politiloven
Priroritering af ressourcer
Zoneforbud
Resturationsforbud
Sagsbehandlingstid (uden for strafferetsplejen)
0
4
3
6
8
12
12
15
26
47
4.1.2. Antal sager omgjort af en overordnet myndighed
Af de 133 klager over politikredsenes afgørelser om ikke at udtale kritik af politiets
dispositioner, som de overordnede myndigheder har behandlet i 2019, har de overord-
nede myndigheder været enige med politikredsene i 112 sager, svarende til ca. 84%,
mens 18 klager er blevet omgjort og 3 klager delvist omgjort. Politikredsene er således
blevet omgjort eller delvist omgjort i 21 klager, svarende til ca.16%.
F
igur 5. Overordnede myndigheders afgørelser fordelt efter udfald
18
3
Omgjort
Delvist omgjort
Ikke omgjort
112
OVERBLIK OVER KLAGER OVER POLITIETS DISPOSITIONER 2019
8
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om og hvor mange klager over etnisk profilering i forbindelse med politiets arbejde, der er indgivet de sidste 5 år, samt hvad indholdet af de eventuelle klager har måtte være, til justitsministeren
2385071_0009.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
APRIL 2020
Antallet af sager, hvor borgeren har fået medhold eller delvis medhold i sin klage i 2.
instans, er fordelt således på de 10 sagskategorier:
Figur 6. Afgørelser hvor klager fik medhold i 2. instans fordelt på sagskategori
Sagsbehandling
Bortfjernelse af køretøjer
Zoneforbud
Kommunikation med borger
Efterforskning
Andet
Sagsbehandlingstid (uden for strafferetsplejen)
Resturationsforbud
Prioritering af ressourcer
Indgreb efter politiloven
0
0
0
0
1
1
1
3
5
10
04.2
Rigspolitiet og de regionale
statsadvokaters behandling af
dispositionsklagesager som 1.
instans
Rigspolitiet træffer afgørelse i 1. instans i dispositionsklager med erstatningskrav over
50.000 kr. efter indstilling fra politikredsene. Rigspolitiets afgørelser kan påklages til
Justitsministeriet.
De regionale statsadvokater træffer afgørelse i 1. instans i klager over lang sagsbe-
handlingstid i straffesager efter indstilling fra politikredsene. Statsadvokatens afgørelse
i disse sager kan ikke påklages.
4.2.1. Antal og type af klager over politiets dispositioner behandlet af overord-
nede myndigheder i 1. instans
Rigspolitiet og de regionale statsadvokater traf i 2019 afgørelse i 113 dispositionsklager
i 1. instans. Rigspolitiets klagesager kan som udgangspunkt falde i alle sagskategorier,
idet der kan fremsættes erstatningskrav på mere end 50.000 kr. i dispositionsklager i
OVERBLIK OVER KLAGER OVER POLITIETS DISPOSITIONER 2019
9
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om og hvor mange klager over etnisk profilering i forbindelse med politiets arbejde, der er indgivet de sidste 5 år, samt hvad indholdet af de eventuelle klager har måtte være, til justitsministeren
2385071_0010.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
APRIL 2020
alle sagskategorier, mens de regionale statsadvokaters klager i 1. instans udelukkende
hører til sagskategorien
”Sagsbehandlingstid”.
De 113 klager over politiets dispositioner, som Rigspolitiet og de regionale statsadvo-
kater har behandlet i 1. instans i 2019, fordeler sig således på type og antal:
Figur 7. Overordnede myndigheders afgørelser i 1. instans fordelt på sagskategori
Sagsbehandlingstid (inden for strafferetsplejen)
Andet
Indgreb efter politiloven
Bortfjernelse af køretøjer
Sagsbehandling
Resturationsforbud
Zoneforbud
Kommunikation med borger
Priroritering af ressourcer
3
2
1
0
0
0
0
7
100
4.2.2. Overordnede myndigheders afgørelser i 1. instans,
hvor borgeren får medhold
Af de 113 klager har Rigspolitiet truffet afgørelse i 13 sager, mens de regionale stats-
advokater har truffet afgørelse i 100 sager.
Af de 13 klager, som Rigspolitiet har behandlet i 1. instans, har Rigspolitiet udtalt kritik
af politikredsens dispositioner i 5 sager, svarende til ca. 38%. I 8 sager har Rigspolitiet
ikke fundet anledning til at udtale kritik af politiets dispositioner, hvilket svarer til ca.
62%.
De resterende 100 klager, som de regionale statsadvokater har behandlet i 1. instans,
vedrører klager over lang sagsbehandlingstid. Ud af de 100 klager har statsadvoka-
terne udtalt kritik af sagsbehandlingstiden i 10 sager og udtalt delvis kritik i 8 sager,
svarende til i alt ca. 18%. I 82 klager har statsadvokaterne været enige i politikredsenes
indstilling til statsadvokaterne. Dette skyldes i vidt omfang, at politikredsene allerede i
indstillingen af egen drift har beklaget sagsbehandlingstiden. Således har politikred-
sene og statsadvokaterne i 55 ud af 82 klager været enige om, at sagsbehandlingstiden
skulle beklages. Dette betyder, at sagsbehandlingstiden har været for lang i 73 af kla-
gerne, svarende til 73%.
OVERBLIK OVER KLAGER OVER POLITIETS DISPOSITIONER 2019
10
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om og hvor mange klager over etnisk profilering i forbindelse med politiets arbejde, der er indgivet de sidste 5 år, samt hvad indholdet af de eventuelle klager har måtte være, til justitsministeren
2385071_0011.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
APRIL 2020
05
05.1
Sammenfatning
5.1. Politikredsenes sager
Beskrivelsen af tendenser i politikredsenes klager er lavet på baggrund af indberetnin-
ger fra politikredsene.
Dispositionsklagerne i politikredsene dækker over meget forskelligartede typer klager,
og klagerne vedrører mange forskellige områder. Det er derfor vanskeligt at udlede
generelle tendenser af klagerne. Klagerne giver kun i mindre omfang politikredsene
anledning til at udtale kritik af politiets dispositioner.
På baggrund af politikredsenes indberetning til de overordnede myndigheder om be-
handlingen af klagerne, er det dog muligt at komme med nogle få generelle betragtnin-
ger vedrørende klagerne.
Flere politikredse oplyser, at kredsene har gode erfaringer med at behandle en stor del
af dispositionsklagerne ved notitssagsbehandling, hvor borgeren bliver ringet op af en
medarbejder fra politikredsen med henblik på at drøfte den episode, som har givet an-
ledning til klagen. Herudover har flere politikredse gode erfaringer med i mødet med
borgeren at have fokus på at give borgeren en mere fyldestgørende forklaring og en
grundigere beskrivelse af politiets sagsgange, hvilket ifølge flere kredse har resulteret
i færre klager.
Københavns Politi har modtaget mange klager og erstatningskrav fra borgere i sager
vedrørende bortfjernelse af køretøjer. Det er politikredsens vurdering, at der sker fejl i
en forholdsvis stor andel af sagerne, hvorfor politikredsen har særligt fokus på håndte-
ringen af denne type sager ved blandt andet undervisning af politiets medarbejdere og
fokus på proceduren for bortfjernelse af køretøjer på planlægningsmøder forud for
større begivenheder.
OVERBLIK OVER KLAGER OVER POLITIETS DISPOSITIONER 2019
11
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om og hvor mange klager over etnisk profilering i forbindelse med politiets arbejde, der er indgivet de sidste 5 år, samt hvad indholdet af de eventuelle klager har måtte være, til justitsministeren
2385071_0012.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
APRIL 2020
05.2
De overordnede myndigheders
sager
I de påklagede sager har de overordnede myndigheder i langt de fleste tilfælde ikke
fundet grundlag for helt eller delvist at omgøre politikredsenes afgørelser. Det bemær-
kes dog for så vidt angår sagskategorien ”Sagsbehandlingstid”, at sagsbehandlingsti-
den har været for lang i 73% af klagerne, men at statsadvokaterne ikke har udtalt kritik
i hovedparten af klagerne, jf. afsnit 4.2.2. ovenfor.
Dispositionsklagernes forskelligartethed og det begrænsede antal sager, hvor de over-
ordnede myndigheder helt eller delvist har omgjort politikredsenes afgørelser, gør det
ikke muligt at udlede en tendens eller et mønster af uhensigtsmæssige dispositioner.
Tallene viser dog, at der er enkelte sagskategorier, hvor de overordnede myndigheder
har omgjort en større andel af sagerne end i andre sagskategorier.
Dette gælder sagskategorien zoneforbud, hvor Rigspolitiet har omgjort tre ud af fire
klager over zoneforbud i 2019. To af de omgjorte sager vedrørte utryghedsskabende
lejre. Baggrunden for Rigspolitiets omgørelse af de to sager var blandt andet en dom
fra Københavns Byret. Ved dommen fandt byretten, at de tiltalte ikke havde etableret
eller taget ophold i en lejr i den forstand, hvori begrebet anvendes i ordensbekendtgø-
relsen. Som følge heraf ændrede Rigspolitiet sin praksis.
Ligeledes viser overblikket over de overordnede myndigheders afgørelser, at Rigspo-
litiet i 2019 har omgjort fire afgørelser helt og én delvist ud af 11 klager i 2. instans over
politikredsenes afgørelser om bortfjernelse af køretøjer. Rigspolitiet udtalte kritik af po-
litiets dispositioner, idet der ikke i tilstrækkelig grad havde været forsøgt partshøring af
borgeren forud for bortfjernelsen af køretøjet. I alle sager fandt Rigspolitiet, at grundla-
get for bortfjernelsen af køretøjet var til stede, idet køretøjet holdt parkeret i strid med
gældende skiltning eller lignende.
Det samlede antal klagesager vedrørende politiets dispositioner ved de regionale stats-
advokater har været stigende fra 2018 til 2019. Stigningen skyldes en stigning i antallet
af klager over lang sagsbehandlingstid. Stigningen i klager over sagsbehandlingstiden
er størst hos Statsadvokaten i København, der har oplyst, at en stigende del af disse
klager vedrører sagsbehandlingstiden i sager om økonomisk kriminalitet. De regionale
statsadvokater har i 2019 haft fokus på sagsbehandlingstiderne i forbindelse med tilsy-
net med politikredsene. Dette fokus vil fortsætte fremadrettet. Det bemærkes, at politi-
OVERBLIK OVER KLAGER OVER POLITIETS DISPOSITIONER 2019
12
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om og hvor mange klager over etnisk profilering i forbindelse med politiets arbejde, der er indgivet de sidste 5 år, samt hvad indholdet af de eventuelle klager har måtte være, til justitsministeren
2385071_0013.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
APRIL 2020
kredsenes målrettede indsats for at nedbringe antallet af sager om personfarlig krimi-
nalitet har medført, at kredsene ikke kan prioritere andre sagsområder i samme omfang
som tidligere.
OVERBLIK OVER KLAGER OVER POLITIETS DISPOSITIONER 2019
13
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om og hvor mange klager over etnisk profilering i forbindelse med politiets arbejde, der er indgivet de sidste 5 år, samt hvad indholdet af de eventuelle klager har måtte være, til justitsministeren
2385071_0014.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
APRIL 2020
06
Forskelsbehandling på
grund af etnicitet
Københavns Politi har i 2019 identificeret 3 sager, hvor der er blevet klaget over for-
skelsbehandling på grund af etnicitet. Sagerne udsprang alle af borgerens møde med
politiet i Københavns Lufthavn, hvor borgerne følte sig forskelsbehandlet i paskontrol-
len. Københavns Politi har ikke fundet grundlag for at udtale kritik af politiets dispositi-
oner i de pågældende sager, og sagerne er ikke blevet påklaget til Rigspolitiet.
Østjyllands Politi har i 2019 identificeret én sag, hvor en borger har klaget over for-
skelsbehandling på grund af etnicitet. Sagen blev afsluttet ved notitssagsbehandling.
Rigspolitiet og de regionale statsadvokater har ved gennemgangen af klagesagerne
fra 2019 ikke identificeret klagesager om forskelsbehandling på grund af etnicitet.
OVERBLIK OVER KLAGER OVER POLITIETS DISPOSITIONER 2019
14
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om og hvor mange klager over etnisk profilering i forbindelse med politiets arbejde, der er indgivet de sidste 5 år, samt hvad indholdet af de eventuelle klager har måtte være, til justitsministeren
2385071_0015.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
APRIL 2020
BILAG
OVERBLIK OVER KLAGER OVER POLITIETS DISPOSITIONER 2019
15
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om og hvor mange klager over etnisk profilering i forbindelse med politiets arbejde, der er indgivet de sidste 5 år, samt hvad indholdet af de eventuelle klager har måtte være, til justitsministeren
2385071_0016.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
APRIL 2020
Bilag 1
Eksempler på dispositionsklager i de forskellige kategorier
Kategori
Efterforskning
Eksempler på klager
ikke udtømmende
Politiet har iværksat eller undladt at iværksætte bestemte efterforskningsskridt,
herunder afhøringer, optagelse af rapport, visitation, ransagning m.v.
Politiet har iværksat efterforskningsskridt uden kendelse
Påbud om at forlade et givent sted
Politiet sparker døren ind for at besigtige en mulig hjælpeløs i en lejlighed
Administrativ frihedsberøvelse
Påbud om at afholde en anmeldt demonstration et andet sted
Beslutning om ikke at sende en patrulje til en anmeldelse
Brug af ressourcer til eftersøgning af forsvundne personer
Politiet fjerner et køretøj, der er til gene for den øvrige trafik
Politiet rekvirerer Falck eller Dansk Autohjælp til at fjerne et køretøj, der holder
ulovligt parkeret
Politiet sælger bortfjernet køretøj på auktion, og der klages over prisen
Borger føler sig dårligt behandlet ved kontakt med 112, 114 eller vagtcentralen
Indgreb efter politiloven
Prioritering af ressourcer
Bortfjernelse af køretøjer
Kommunikation
med
borger
(ikke adfærdsklager)
Zoneforbud
Restauration
Sagsbehandling
Klager i forbindelse med afgørelser om zoneforbud
Klager i forbindelse med forbud efter restaurationsloven
Klager over manglende eller mangelfuld partshøring
Klager over manglende eller mangelfuld vejledning
Klager i øvrigt forbundet med behandlingen af en sag eller forvaltning
Klager over at sagsbehandlingstiden i en konkret sag eller henvendelse er for
lang
Klager over at polititjenestemænd ikke bærer markeringsnumre synligt
Klager over hittegods der forsvinder i politiets varetægt eller for lav findeløn
Klager over politiets øvelser på offentligt område
Klager som ikke passer i en af de ovenstående kategorier
Sagsbehandlingstid
Andet
OVERBLIK OVER KLAGER OVER POLITIETS DISPOSITIONER 2019
16
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om og hvor mange klager over etnisk profilering i forbindelse med politiets arbejde, der er indgivet de sidste 5 år, samt hvad indholdet af de eventuelle klager har måtte være, til justitsministeren
2385071_0017.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
APRIL 2020
Bilag 2
Eksempler på dispositionsklager, som politikredsene har behandlet
Efterforskning
Resumé 1
Politikredsen modtog en telefonisk anmeldelse fra en borger om, at han på sin bopæl
havde været udsat for vold af en bekendt. Der blev sendt en politipatrulje til stedet.
Patruljen vurderede på stedet og i samråd med vagtcentralen, at der ikke var grundlag
for at oprette en voldssag, hvorfor der alene blev oprettet en hændelse. Københavns
Retshjælp klagede efterfølgende på vegne af borgeren bl.a. over, at patruljen afviste
at tage imod anmeldelsen.
Politikredsen fandt det meget beklageligt, at anmeldelsen blev afvist på stedet af pa-
truljen, idet der rettelig burde være oprettet en voldssag, hvor en eventuel afgørelse
om at indstille efterforskningen i givet fald skulle træffes på skriftligt grundlag og inde-
holde en begrundelse og klagevejledning. Der blev efterfølgende oprettet en voldssag.
Politikredsen udtalte kritik af politiets dispositioner.
Indgreb efter politiloven
Resumé 2
Politiet frihedsberøvede en borger i forbindelse med, at han befandt sig i et område
præget af uroligheder i forlængelse af en række afholdte demonstrationer. Borgeren
gjorde efterfølgende gældende, at politiet havde handlet ansvarspådragende, idet be-
tingelserne for at frihedsberøve ham ikke havde været opfyldt, og han anmodede om
erstatning.
Politikredsen anførte, at henset til omstændighederne i området, samt at politiet fandt
ulovlige genstande tæt ved det sted, hvor flere personer forsøgte at undløbe fra, fand-
tes der ikke grundlag for at tilsidesætte politiets vurdering af, at det var nødvendigt at
frihedsberøve de tilstedeværende personer, herunder den pågældende borger, indtil
der igen var blevet roligt i området. Den tidsmæssige udstrækning på 4 timer og 46
minutter stod heller ikke i misforhold til indgrebet.
Politikredsen udtalte ikke kritik af politiets dispositioner.
OVERBLIK OVER KLAGER OVER POLITIETS DISPOSITIONER 2019
17
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om og hvor mange klager over etnisk profilering i forbindelse med politiets arbejde, der er indgivet de sidste 5 år, samt hvad indholdet af de eventuelle klager har måtte være, til justitsministeren
2385071_0018.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
APRIL 2020
Prioritering af ressourcer
Resumé 3
Politikredsen modtog med kort tids mellemrum to opkald fra en borger, idet en mand,
som hendes søster havde et tilhold imod, tidligere på dagen havde befundet sig i nær-
heden af søsterens bopæl. Borgeren forklarede blandt andet, at borgeren og borgerens
mor forgæves havde forsøgt at komme i kontakt med søsteren. Borgeren frygtede, at
manden havde gjort søsteren fortræd eller omvendt og ville have politiet til at under-
søge sagen nærmere. De medarbejdere, som borgeren drøftede sagen med i forbin-
delse med sine telefoniske henvendelser til vagtcentralen, oplyste borgeren om, at sø-
steren tidligere havde rettet henvendelse til politiet, dog uden at oplyse, hvad hun øn-
skede politiets hjælp til. Borgeren blev vejledt om, at søsteren selv skulle kontakte po-
litiet, såfremt manden fortsat befandt sig i nærheden, idet politiet ikke ønskede at sende
en patrulje forgæves. Borgeren klagede efterfølgende over, at politiet ikke havde sendt
en patrulje ud, når søsteren også selv havde henvendt sig i første omgang.
Politikredsen udtalte ikke kritik af politiets dispositioner.
Bortfjernelse af køretøjer
Resumé 4
En borgers bil blev borttransporteret efter et færdselsuheld. Borgeren klagede over at
skulle betale for borttransporten under henvisning til, at han havde fået oplyst af politi-
tjenestemanden på stedet, at han havde to døgn til at fjerne bilen. Det fremgik af poli-
tikredsens dispositionsrapport, at bilen efter et færdselsuheld var totalskadet, at borge-
ren ikke havde vejhjælp, og at bilen holdt til fare og ulempe midt på vejen. Det fremgik
endvidere, at Falck var blevet rekvireret umiddelbart efter, politiet ankom til stedet.
Politikredsen fandt det ikke dokumenteret eller sandsynligt, at borgeren havde fået op-
lyst, at han havde to dage til at fjerne bilen. Politikredsen udtalte ikke kritik af politiets
dispositioner og fastholdt, at borgeren skulle betale for borttransporten.
Kommunikation med borger
Resumé 5
Politikredsen blev
via et samtaleanlæg på en lokalpolitistation
kontaktet af en borger
for at få adgang til og information om stedet for afholdelse af teoriprøve i lokaler, der lå
i umiddelbar nærhed af den på tidspunktet for henvendelsen lukkede lokalpolitistation.
OVERBLIK OVER KLAGER OVER POLITIETS DISPOSITIONER 2019
18
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om og hvor mange klager over etnisk profilering i forbindelse med politiets arbejde, der er indgivet de sidste 5 år, samt hvad indholdet af de eventuelle klager har måtte være, til justitsministeren
2385071_0019.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
APRIL 2020
Politikredsens servicecenter forsøgte forgæves at komme i kontakt med lokalpolitista-
tionen med henblik på at hjælpe borgeren. Borgeren gik glip af teoriprøven. Borgeren
klagede efterfølgende over mangelfuld adgang og information omkring sted for afhol-
delse af teoriprøve og ønskede godtgørelse for udgifter forbundet med tilmelding til
teoriprøven.
Politikredsen anførte, at det er den enkelte kørelærer, som er ansvarlig for, at køresko-
leeleven har modtaget de fornødne oplysninger om tid og sted for afholdelse af teori-
og køreprøver, og at eventuelle spørgsmål hertil skal rettes til kørelæreren.
Politikredsen udtalte ikke kritik af politiets dispositioner.
Sagsbehandling
Resumé 6
Politiet havde i forbindelse med fundet af en afbrændt knallert aflæst registreringsnum-
meret på knallerten forkert og havde derfor ikke kontaktet ejeren af knallerten. Ejeren
af den afbrændte knallert kontaktede efterfølgende telefonisk politiet og oplyste i den
forbindelse det korrekte registreringsnummer med henblik på politiets registrering og
fremsendelse af nummerpladen til SKAT. Ejeren afmeldte herefter sin forsikring for
knallerten. Henvendelsen til politiet blev imidlertid ikke registreret, ligesom der ikke i
øvrigt blev fulgt op på henvendelsen. Brugeren af knallerten modtog efterfølgende flere
dagsgebyrer fra DFIM, da knallerten havde stået registreret uden forsikring.
Politikredsen fandt anledning til at udtale kritik af den manglende registrering af borge-
rens telefoniske henvendelse og opfølgning herpå.
Resumé 7
En borger anmeldte gentagne gange en person til politiet for blandt andet stalking. På
baggrund af lokalkendskab og tidligere kontakter med de to stridende parter valgte en
polititjenestemand at opsøge borgeren og orientere hende om, at anmeldelsen ikke var
egnet til straffesagsbehandling men konfliktmægling. Borgeren klagede over, at politi-
tjenestemanden ikke var i uniform, og at han havde udtalt, at anmeldelsen ikke førte til
noget, idet der ikke var begået noget kriminelt.
Politikredsen udtalte, at polititjenestemanden havde handlet korrekt, og fandt ikke an-
ledning til at udtale kritik af politiets dispositioner.
OVERBLIK OVER KLAGER OVER POLITIETS DISPOSITIONER 2019
19
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om og hvor mange klager over etnisk profilering i forbindelse med politiets arbejde, der er indgivet de sidste 5 år, samt hvad indholdet af de eventuelle klager har måtte være, til justitsministeren
2385071_0020.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
APRIL 2020
Andet
Resumé 8
Politikredsen gav i forbindelse med efterforskningen af en straffesag vedrørende et
indbrud pressen oplysninger om nogle af de effekter, der var blevet stjålet under ind-
bruddet. En borger klagede efterfølgende over, at politiet havde givet pressen oplys-
ninger om, at der under indbruddet i borgerens hjem var blevet stjålet PH lamper, idet
en avis i en artikel skrev, at der den pågældende dag blev stjålet PH lamper på en
bestemt vej, og at politiet på den måde var med til at stille værdifulde effekter til skue
for avisens læsere, herunder også potentielle indbrudstyve. Politikredsen beklagede,
at politiet til pressen havde oplyst, at der ved indbruddet var blevet stjålet PH lamper,
idet der i sagen ikke var efterforskningsmæssige grunde til, at politiet havde givet spe-
cifikke oplysninger om de stjålne effekter.
Politikredsen udtalte kritik af politiets dispositioner.
Resumé 9
Politikredsen modtog en anmeldelse om, at en navngiven borger ville hente sine børn
medbringende et våben, hvorefter en politipatrulje opsøgte borgeren på bopælen. Un-
der samtalen med personen i husets entré, vendte personen sig hurtigt, forlod entréen
og kom efterfølgende hurtigt tilbage. Polititjenestemændene lagde i den forbindelse
hænderne på deres tjenestevåben, men trak dem ikke, da personen kom tilbage uden
et våben. Borgeren klagede over, at polititjenestemændene havde grebet ud efter de-
res våben i hans hjem.
Politikredsen udtalte ikke kritik af politiets dispositioner.
OVERBLIK OVER KLAGER OVER POLITIETS DISPOSITIONER 2019
20
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om og hvor mange klager over etnisk profilering i forbindelse med politiets arbejde, der er indgivet de sidste 5 år, samt hvad indholdet af de eventuelle klager har måtte være, til justitsministeren
2385071_0021.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
APRIL 2020
Bilag 3
Eksempler på dispositionsklager, som de overordnede myndigheder har be-
handlet
Efterforskning
Resumé 1
En borger klagede på vegne af sin søn over to episoder i forbindelse med varetægts-
fængslingen af sønnen. Den første episode handlede om, at politiet foretog legemsbe-
sigtigelse af sønnen, selvom denne ikke var sigtet på daværende tidspunkt, samt at
politiet endvidere beslaglagde sønnens tøj med henblik på sikring til bevis. Den anden
episode handlede om, at politiet havde nægtet faderen adgang til at besøge sønnen i
forbindelse med en operation, hvilket borgeren fandt i strid med FN’s konvention om
Borgerlige og Politiske rettigheder.
Politikredsen udtalte ikke kritik af dispositionerne. Politiet lagde i sin afgørelse vægt på,
at legemsbesigtigelsen og bevissikringen blev foretaget i overensstemmelse med rets-
plejelovens regler. Vedrørende den anden episode lagde politiet vægt på, at sønnen
på tidspunktet for operationen var undergivet brev- og besøgskontrol, samt at politiet
fandt, at der ikke i den pågældende situation var grundlag for at give tilladelse til besøg
i forbindelse med operationen.
Statsadvokatens afgørelse
Statsadvokaten stadfæstede politikredsens afgørelse.
Indgreb efter politiloven
Resumé 2
Politikredsen modtog en anmeldelse om, at der var blevet spillet uafbrudt høj musik fra
en lejlighed i flere dage, og ingen havde set borgeren, som boede i lejligheden. Da
polititjenestemændene ankom til lejligheden, blev der fortsat spillet høj musik, og der
var ingen reaktion ved bank på døren. Polititjenestemændene skaffede sig adgang til
lejligheden ved brug af en låsesmed og fandt borgeren sovende i lejligheden med et
høreværn på. Polititjenestemændene foranledigede, at låsen blev udskiftet og afprøvet,
inden de forlod lejligheden. Politikredsen afholdt udgifterne til låsesmeden. Borgeren
klagede efterfølgende over, at politiet havde skaffet sig adgang til hendes lejlighed og
udskiftet låsen.
OVERBLIK OVER KLAGER OVER POLITIETS DISPOSITIONER 2019
21
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om og hvor mange klager over etnisk profilering i forbindelse med politiets arbejde, der er indgivet de sidste 5 år, samt hvad indholdet af de eventuelle klager har måtte være, til justitsministeren
2385071_0022.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
APRIL 2020
Politikredsen udtalte ikke kritik af politiets dispositioner og afslog at udbetale erstatning,
da politikredsen ikke havde handlet ansvarspådragende.
Rigspolitiets afgørelse
Rigspolitiet stadfæstede politikredsens afgørelse.
Prioritering af ressourcer
Resumé 3
En borger var varetægtsfængslet sigtet for drab og var under varetægtsfængslingen
undergivet brev- og besøgskontrol. Borgerens advokat anmodede om at udvide be-
søgstiden til en time om ugen. Politikredsen afviste advokatens anmodning. Politikred-
sen lagde i afgørelsen vægt på varetægtsbekendtgørelsen, og at kredsen ikke i denne
sag fandt, at politiets ressourcemæssige forhold skønnedes at tillade, at besøgstiden
generelt blev udvidet til en time. Politikredsen lagde endvidere vægt på, at borgeren
ikke havde mindreårige børn, som besøgte ham.
Statsadvokatens afgørelse
Statsadvokaten stadfæstede politikredsens afgørelse.
Bortfjernelse af køretøjer
Resumé 4
Politikredsen blev bekendt med, at en borgers bil var parkeret i strid med skiltningen
og på en brandredningsvej. Da bilen var parkeret i strid med reglerne om parkering,
borttransporterede politiet ved hjælp af Falck bilen fra stedet. Politikredsen forsøgte
forud for borttransporten af bilen at kontakte borgeren telefonisk på tre forskellige tele-
fonnumre, men uden at kunne få fat i borgeren. Politikredsen sendte efterfølgende en
faktura til borgeren for borttransport og opbevaring af bilen. Borgeren klagede over
fakturaen.
Politikredsen udtalte ikke kritik af politiets dispositioner.
Rigspolitiets afgørelse
Rigspolitiet stadfæstede politikredsens afgørelse.
OVERBLIK OVER KLAGER OVER POLITIETS DISPOSITIONER 2019
22
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om og hvor mange klager over etnisk profilering i forbindelse med politiets arbejde, der er indgivet de sidste 5 år, samt hvad indholdet af de eventuelle klager har måtte være, til justitsministeren
2385071_0023.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
APRIL 2020
Resumé 5
Politikredsen fjernede en borgers lejede bil fra en privat handicapparkeringsplads, idet
borgeren ikke havde tilladelse til at parkere på pladsen. Politikredsen opkrævede her-
efter et beløb for borttransport og opbevaring af køretøjet. Borgeren klagede over fak-
turaen.
Politikredsen fandt ikke, at politikredsen havde begået fejl eller forsømmelser i forbin-
delse med borttransporten, idet bilen holdt parkeret på en privat handicapparkerings-
plads, og private interesser vægtede højere end borgerens interesse i, at sagen blev
udsat. Politikredsen fandt derfor ikke, at politikredsen var forpligtet til at partshøre kla-
ger forud for borttransporten.
Rigspolitiets afgørelse
Rigspolitiet omgjorde politikredsens afgørelse, idet Rigspolitiet fandt, at borgeren skulle
have været forsøgt partshørt forud for bortransporten.
Kommunikation med borger
Resumé 6
En borger blev visiteret, idet politiet mistænkte ham for at være i besiddelse af eufori-
serende stoffer. Visitationen blev foretaget på gaden, efter at borgeren selv havde fo-
reslået, at visitationen kunne foregå på gaden. Borgerens advokat klagede over, at
visitationen foregik midt på gaden, hvor der var frit udsyn for offentligheden, og at bor-
geren stod nøgen under visitationen. Advokaten anførte i den forbindelse, at visitatio-
nen uden problemer kunne være foretaget et andet sted, hvor offentligheden ikke ville
have haft mulighed for at beskue borgeren.
Politikredsen fandt ikke anledning til at udtale kritik, da borgeren havde indvilliget i, at
visitationen foregik på gaden. Politikredsen fandt ikke grundlag for at betvivle den for-
klaring, som den tilstedeværende polititjenestemand havde givet. Politikredsen bemær-
kede endvidere, at visitationen blev foretaget så hurtigt og skånsomt som muligt.
Statsadvokatens afgørelse
Statsadvokaten stadfæstede politikredsens afgørelse. Statsadvokaten lagde vægt på
de samme forhold som politikredsen.
OVERBLIK OVER KLAGER OVER POLITIETS DISPOSITIONER 2019
23
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om og hvor mange klager over etnisk profilering i forbindelse med politiets arbejde, der er indgivet de sidste 5 år, samt hvad indholdet af de eventuelle klager har måtte være, til justitsministeren
2385071_0024.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
APRIL 2020
Sagsbehandling
Resumé 7
En borger blev standset, da hun kørte fra en adresse, som politikredsen ville ransage i
forbindelse med en sag, der involverede våben. Borgeren var ikke involveret i de for-
hold, som gjorde, at adressen skulle ransages. Efterfølgende udarbejdede politikred-
sen en socialrapport med henblik på indberetning til kommunen. I rapporten skrev po-
litikredsen, at klageren
”blev truffet i forbindelse med et skyderi den xx-xx-2018
i [sted-
navn],
som er/var banderelateret”.
Borgeren klagede over formuleringen i rapporten og
henviste til, at det ikke var faktuelt korrekt. Politikredsen rettede henvendelse til kom-
munen og berigtigede oplysningerne.
Politikredsen udtalte ikke kritik af politiets dispositioner, men beklagede, at formulerin-
gen i rapporten til kommunen havde været uklar.
Rigspolitiets afgørelse
Rigspolitiet omgjorde politikredsens afgørelse, idet Rigspolitiet fandt grundlag for at
kritisere, at indholdet af indberetningen ikke var faktuelt korrekt.
Sagsbehandlingstid
Resumé 8
En borger indgav i august 2017 en anmeldelse om økonomisk kriminalitet for ca.
17.000 kr. I februar 2019 klagede borgeren til statsadvokaten over sagsbehandlingsti-
den. Politikredsen oplyste i en udtalelse til statsadvokaten, at kredsen havde efterfor-
sket sagen siden september 2018. Under efterforskningen havde der imidlertid været
stille perioder, som skyldtes mangel på ressourcer og den deraf afledte nødvendighed
af at prioritere mellem et stort antal sager, hvorved visse typer sager beklageligvis
måtte afvente andre sager. Politikredsen fandt på den baggrund ikke, at sagsbehand-
lingstiden havde været urimelig lang. Politikredsen oplyste endelig, at der ikke kunne
fastsættes en tidshorisont for sagens afslutning.
Statsadvokatens afgørelse
Statsadvokaten fandt, at sagsbehandlingstiden hos politikredsen havde været urimelig
lang, hvilket statsadvokaten fandt grundlag for at kritisere.
Statsadvokaten anmodede endvidere politikredsen om at meddele borgeren, hvornår
efterforskningen i sagen kunne forventes at blive tilendebragt.
OVERBLIK OVER KLAGER OVER POLITIETS DISPOSITIONER 2019
24
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om og hvor mange klager over etnisk profilering i forbindelse med politiets arbejde, der er indgivet de sidste 5 år, samt hvad indholdet af de eventuelle klager har måtte være, til justitsministeren
2385071_0025.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
APRIL 2020
Andet
Resumé 9
To polititjenestemænd blev sendt ud til en konflikt, der involverede et 11 årigt barn.
Barnets far og mor (klageren) var uenige om samvær. Patruljen forsøgte at løse kon-
flikten ved at mægle mellem klageren og barnets far, hvilket, på baggrund af hvad bar-
net ønskede, førte til, at barnet tog med sin far hjem. Klageren klagede efterfølgende
over, at polititjenestemændene opførte sig partisk i forbindelse med konflikten om sam-
vær, selvom klageren mente, at hun havde dokumentation for, at hun havde ret til sam-
vær, og at politiets vagtcentral ikke kan afgøre en sag om samvær.
Politikredsen udtalte ikke kritik af politiets dispositioner. Politikredsen lagde blandt an-
det vægt på, at politipatruljen alene tog en beslutning om, hvad der skulle ske med
barnet på selve dagen, og at patruljen henviste klager til at rette henvendelse til Stats-
forvaltningen og fogedretten dagen efter vedrørende selve samværsaftalen.
Rigspolitiets afgørelse
Rigspolitiet stadfæstede politikredsens afgørelse og bemærkede, at patruljen ikke gik
videre end mægling og ikke medvirkede til tvangsfuldbyrdelse af en samværsaftale
eller i øvrigt tog stilling til en eventuel samværsaftale.
Resumé 10
Politikredsen videregav oplysninger på Twitter vedrørende et færdselsuheld. Af opsla-
get fremgik, at borgeren, som var kørt galt, var påvirket af alkohol, bar fodlænke samt,
hvilken by borgeren kom fra. Borgeren klagede over, at særligt oplysningen om, at han
bar fodlænke, blev videregivet, og at det var muligt at identificere ham som værende
den, som opslaget handlede om.
Politikredsen udtalte ikke kritik af politiets dispositioner og henviste til, at der ikke var
tale om personoplysninger, eftersom føreren af bilen ikke kunne identificeres på bag-
grund af oplysningerne i opslaget.
Rigspolitiets afgørelse
Rigspolitiet omgjorde politikredsens afgørelse. Rigspolitiet udtalte kritik af politikred-
sens dispositioner, idet Rigspolitiet lagde vægt på, at de oplysninger, der samlet set
blev videregivet på Twitter, ikke var berettiget.
OVERBLIK OVER KLAGER OVER POLITIETS DISPOSITIONER 2019
25
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om og hvor mange klager over etnisk profilering i forbindelse med politiets arbejde, der er indgivet de sidste 5 år, samt hvad indholdet af de eventuelle klager har måtte være, til justitsministeren
2385071_0026.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
APRIL 2020
Resumé 11
Politikredsen udstedte en særtransporttilladelse, som angav en rute med en bro, der
var lavere end maksimumshøjden for den udstedte særtransporttilladelse. Som følge
heraf skete der en påkørsel af den pågældende bro med skader på gods til følge.
Rigspolitiet traf afgørelse i 1. instans, idet erstatningskravet var på over 50.000 kr.
Rigspolitiet afgørelse
Rigspolitiet fandt, at politikredsen havde handlet ansvarspådragende og erstattede
værdien af godset.
OVERBLIK OVER KLAGER OVER POLITIETS DISPOSITIONER 2019
26
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om og hvor mange klager over etnisk profilering i forbindelse med politiets arbejde, der er indgivet de sidste 5 år, samt hvad indholdet af de eventuelle klager har måtte være, til justitsministeren
2385071_0027.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
APRIL 2020
OVERBLIK OVER
KLAGER OVER
POLITIETS
DISPISOTIONER
RIGSPOLITIET OG
RIGSADVOKATEN
Polititorvet 14,
1780 København V
Telefon dir.: 33 14 88 88
Telefon: 33 14 88 88
Email: [email protected]
Web: politi.dk
OVERBLIK OVER KLAGER OVER POLITIETS DISPOSITIONER 2019
27