Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2385070_0001.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
APRIL 2019
OVERBLIK
Klager over politiets
dispositioner 2018
RIGSPOLTEADVKN2019
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om og hvor mange klager over etnisk profilering i forbindelse med politiets arbejde, der er indgivet de sidste 5 år, samt hvad indholdet af de eventuelle klager har måtte være, til justitsministeren
2385070_0002.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
APRIL 2019
01
Indledning
Justitsministeren har som led i sit udspil ”Nærhed og Tryghed” iværksat en løbende og
systematisk opfølgning på borgernes klager over politiet. Initiativet indebærer blandt
andet, at Rigspolitiet og Rigsadvokaten skal udarbejde et årligt overblik over antallet
og typen af klager over politiets dispositioner og antallet af klagesager, der bliver om-
gjort af den overordnede myndighed.
Overblikket, der er udarbejdet af Rigspolitiet og Rigsadvokaten i fællesskab, omfatter
de afgørelser, der er påklaget til og afgjort af Rigspolitiet og de regionale statsadvokater
i 2018. Overblikket for 2019 vil også omfatte de afgørelser i politikredsene, der ikke er
påklaget.
02
Dispositionsklager
omfattet af overblikket
En dispositionsklage er en klage over politiets dispositioner vedrørende politifaglige
spørgsmål
både inden for og uden for strafferetsplejen. Dispositionsklager omfatter
et betydeligt antal dispositioner af meget forskelligartet karakter. Der kan være tale om
helt generelle ledelsesmæssige dispositioner som for eksempel prioritering af politiets
ressourcer eller generelle overvejelser af operationel eller polititaktisk karakter vedrø-
rende anvendelse af eksempelvis magtmidler. Der kan også være tale om konkrete
dispositioner rettet mod en lille gruppe borgere eller en enkeltperson i forbindelse med
politiets efterforskning af lovovertrædelser eller i forbindelse med ordenshåndhævelse.
En klage over en polititjenestemands adfærd er ikke en dispositionsklage og er dermed
ikke omfattet af overblikket. Klager over polititjenestemænds adfærd behandles af Den
Uafhængige Politiklagemyndighed. Afgørelser i mere traditionel forstand, som afgørel-
ser i medfør af hundeloven, våbenloven eller afgørelser om regres for udbetalt offerer-
statning, er ikke medtaget i overblikket. Klager over zoneforbud og restaurationsforbud
er dog medtaget i overblikket, selv om de blandt andet sagsbehandlingsmæssigt ad-
skiller sig fra øvrige dispositionsklager. Overblikket har fokus på klagesager i relation
til borgerens møde med politiet, hvorfor klager over dispositioner foretaget i anklage-
myndigheden ikke er omfattet. Overblikket omfatter desuden ikke dispositionsklager
vedrørende Grønlands og Færøernes Politi.
OVERBLIK OVER KLAGER OVER POLITIETS DISPOSITIONER 2018
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om og hvor mange klager over etnisk profilering i forbindelse med politiets arbejde, der er indgivet de sidste 5 år, samt hvad indholdet af de eventuelle klager har måtte være, til justitsministeren
2385070_0003.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
APRIL 2019
03
Overblik over antal og
type af klager over
politiets dispositioner
Rigspolitiet og de regionale statsadvokater har som overordnede myndigheder i 2018
modtaget og afgjort i alt
210
klager over politiets dispositioner. De modtagne klager er
efter deres karakter inddelt i en række kategorier. Fordi dispositionsklagerne dækker
over et stort antal meget forskelligartede sager, har det været nødvendigt at have sags-
kategorien ”Andet” med i overblikket.
Eksempler på klager i de forskellige kategorier
findes i bilag 1. Eksempler på konkrete sager, behandlet af de overordnede klagemyn-
digheder, findes i bilag 2.
Samlet antal
klager
Efterforskning
Indgreb efter politiloven
Prioritering af ressourcer
Bortfjernelse af køretøjer
Kommunikation med borger
Zoneforbud
Restaurationsforbud
Sagsbehandling
Sagsbehandlingstid*
Andet
I alt
47
19
2
9
4
15
6
37
35
36
210
Omgjort
Delvist
omgjort
Ikke
omgjort
(enig)
46
17
2
7
3
12
5
34
32
30
188
1
2
2
1
1
1
1
2
5
12
2
2
1
1
10
* Politikredsene og statsadvokaterne har i 11 tilfælde været enige om at beklage sagsbehandlingstiden.
OVERBLIK OVER KLAGER OVER POLITIETS DISPOSITIONER 2018
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om og hvor mange klager over etnisk profilering i forbindelse med politiets arbejde, der er indgivet de sidste 5 år, samt hvad indholdet af de eventuelle klager har måtte være, til justitsministeren
2385070_0004.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
APRIL 2019
04
Hvad viser tallene?
I de påklagede sager har den overordnede myndighed i langt de fleste tilfælde ikke
fundet grundlag for helt eller delvist at omgøre politikredsens afgørelse. Dispositions-
klagesagernes forskelligartethed og det begrænsede antal sager, hvor klagemyndig-
hederne helt eller delvist har omgjort politikredsenes afgørelser, gør det ikke på er mu-
ligt at udlede et mønster af uhensigtsmæssige dispositioner.
05
Forskelsbehandling på
grund af etnicitet
Rigspolitiet og de regionale statsadvokater har i forbindelse med gennemgangen af
klagesagerne fra 2018 haft særligt fokus på, om sagerne har indeholdt klagepunkter,
hvor borgeren har anført, at politiet har forskelsbehandlet vedkommende på grund af
dennes etnicitet.
Hverken Rigspolitiet eller de regionale statsadvokater har ved gennemgangen af kla-
gesagerne fra 2018 identificeret klagesager om forskelsbehandling på grund af etnici-
tet.
OVERBLIK OVER KLAGER OVER POLITIETS DISPOSITIONER 2018
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om og hvor mange klager over etnisk profilering i forbindelse med politiets arbejde, der er indgivet de sidste 5 år, samt hvad indholdet af de eventuelle klager har måtte være, til justitsministeren
2385070_0005.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
APRIL 2019
BILAG
OVERBLIK OVER KLAGER OVER POLITIETS DISPOSITIONER 2018
5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om og hvor mange klager over etnisk profilering i forbindelse med politiets arbejde, der er indgivet de sidste 5 år, samt hvad indholdet af de eventuelle klager har måtte være, til justitsministeren
2385070_0006.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
APRIL 2019
Bilag 1
Eksempler på dispositionsklager i de forskellige kategorier
Kategori
Efterforskning
Eksempler på klager
ikke udtømmende
Politiet har iværksat eller undladt at iværksætte bestemte efterforskningsskridt,
herunder afhøringer, optagelse af rapport, visitation, ransagning m.v.
Politiet har iværksat efterforskningsskridt uden kendelse
Påbud om at forlade et givent sted
Politiet sparker døren ind for at besigtige en mulig hjælpeløs i en lejlighed
Administrativ frihedsberøvelse
Påbud om at afholde en anmeldt demonstration et andet sted
Beslutning om ikke at sende en patrulje til en anmeldelse
Brug af ressourcer til eftersøgning af forsvundne personer
Politiet fjerner et køretøj, der er til gene for den øvrige trafik
Politiet rekvirerer Falck eller Dansk Autohjælp til at fjerne et køretøj, der holder
ulovligt parkeret
Politiet sælger bortfjernet køretøj på auktion, og der klages over prisen
Borger føler sig dårligt behandlet ved kontakt med 112, 114 eller vagtcentralen
Indgreb efter politiloven
Prioritering af ressourcer
Bortfjernelse af køretøjer
Kommunikation
med
borger
(ikke adfærdsklager)
Zoneforbud
Restauration
Sagsbehandling
Klager i forbindelse med afgørelser om zoneforbud
Klager i forbindelse med forbud efter restaurationsloven
Klager over manglende eller mangelfuld partshøring
Klager over manglende eller mangelfuld vejledning
Klager i øvrigt forbundet med behandlingen af en sag eller forvaltning
Klager over at sagsbehandlingstiden i en konkret sag eller henvendelse er for
lang (også i straffesager)
Klager over at polititjenestemænd ikke bærer markeringsnumre synligt
Klager over hittegods der forsvinder i politiets varetægt eller for lav findeløn
Klager over politiets øvelser på offentligt område
Klager som ikke passer i en af de ovenstående kategorier
Sagsbehandlingstid
Andet
OVERBLIK OVER KLAGER OVER POLITIETS DISPOSITIONER 2018
6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om og hvor mange klager over etnisk profilering i forbindelse med politiets arbejde, der er indgivet de sidste 5 år, samt hvad indholdet af de eventuelle klager har måtte være, til justitsministeren
2385070_0007.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
APRIL 2019
Bilag 2
Eksempler på dispositionsklager, som klagemyndighederne har behandlet
Efterforskning
Resumé 1
En borger blev på en bar i København visiteret, idet politiet mistænkte ham for at være
i besiddelse af euforiserende stoffer. Visitationen foregik på stedets toilet uden over-
værelse af andre. Borgerens advokat klagede over, at hans klient angiveligt blev bedt
om at tage sit tøj af og stod nøgen i forbindelse med visitationen, uagtet toilettet var
forsynet med kameraer med forbindelse til flere skærme ved indgangen til stedet, hvor-
ved personer ved indgangen kunne følge visitationen.
Politikredsen udtalte ikke kritik af dispositionen. Politikredsen fandt ikke grundlag for at
tilsidesætte polititjenestemandens forklaring om, at han var uvidende om videoover-
vågning ved toilettet, og at visitationen blev foretaget på toilettet for at skåne borgeren.
Hertil kom, at afklædningen var begrænset til, at borgeren alene blev anmodet om at
trække ud i sine underbukser.
Statsadvokatens afgørelse
Statsadvokaten stadfæstede politikredsens afgørelse. Statsadvokaten lagde vægt på
de samme forhold som politikredsen.
Resumé 2
Politiet havde i forbindelse med efterforskningen af en sag om forsøg på indbrud be-
slaglagt en bilnøgle til en bil, som tilhørte et udlejningsselskab, men på det pågældende
tidspunkt var udlejet til en borger.
Udlejningsselskabet oplyste, at de ønskede bilen tilbageleveret, idet lejekontrakten
mellem dem og borgeren ikke var overholdt. Politiet transporterede herefter bilen til-
bage til udlejningsselskabet, hvilket borgeren klagede over.
Politikredsen fandt ikke anledning til at udtale kritik af, at bilen var blevet transporteret
til udlejningsselskabet.
Statsadvokatens afgørelse
Statsadvokaten omgjorde politikredsens afgørelse. Statsadvokaten udtalte kritik af po-
litikredsens dispositioner, idet politiet på det pågældende tidspunkt ikke havde grundlag
for at sætte sig i besiddelse af bilen.
OVERBLIK OVER KLAGER OVER POLITIETS DISPOSITIONER 2018
7
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om og hvor mange klager over etnisk profilering i forbindelse med politiets arbejde, der er indgivet de sidste 5 år, samt hvad indholdet af de eventuelle klager har måtte være, til justitsministeren
2385070_0008.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
APRIL 2019
Indgreb efter politiloven
Resumé 3
En politikreds modtog en anmeldelse om, at en mand, som havde siddet og sovet i sin
bil, kraftig havde overfuset to personer, som havde spurgt, om han ville flytte sin bil. Da
patruljen kom til stedet og rettede henvendelse til manden, trak han en pistol. I det
efterfølgende forløb afgav patruljen skud mod manden og i den forbindelse blev en
anden bil ramt. Ejeren af bilen anmodede efterfølgende om erstatning for udbedring af
skader på bilen.
Rigspolitiet traf afgørelse om erstatningskravet i 1. instans, idet kravet var over 50.000
kr. Den regionale statsadvokat havde i mellem tiden truffet afgørelse om, at polititjene-
stemændenes magtanvendelse var i overensstemmelse med politilovens regler.
Rigspolitiets afgørelse
Rigspolitiet fandt ikke, at polititjenestemændene havde handlet ansvarspådragende.
Rigspolitiet fandt dog efter en samlet vurdering af sagens omstændigheder, herunder
at skudafgivelsen indebar en særlig fare for udenforstående borgere, at politiet burde
anerkende at være erstatningsansvarlig for dokumenterede tab som følge af episoden.
Resumé 4
En politikreds modtog en anmeldelse fra en udlejer vedrørende hans 82-årige lejer.
Udlejeren frygtede, at lejeren kunne befinde sig i hjælpeløs tilstand i sin lejlighed. Da
patruljen ikke kunne komme i kontakt med naboerne i ejendommen ved hjælp af dør-
telefonen, blev det besluttet at rekvirere en låsesmed. Låsesmeden åbnede hoveddø-
ren og døren til den pågældende lejlighed. Patruljen konstaterede, at den ældre lejer
ikke befandt sig i lejligheden. Da låsen til lejligheden ved åbningen gik i stykker, blev
den udskiftet af låsesmeden. Udlejeren rettede et erstatningskrav mod politiet, idet han
mente, at låsen burde have været en systemcylinder.
Politikredsen fandt ikke, at politiet havde handlet ansvarspådragende ved at lade låse-
smeden åbne døren og udskifte låsen. Politikredsen afviste på den baggrund erstat-
ningskravet.
Rigspolitiets afgørelse
Rigspolitiet omgjorde ikke politikredsens afgørelse. Rigspolitiet fandt, at politikredsen
ikke havde handlet ansvarspådragende og afviste således også erstatningskravet.
OVERBLIK OVER KLAGER OVER POLITIETS DISPOSITIONER 2018
8
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om og hvor mange klager over etnisk profilering i forbindelse med politiets arbejde, der er indgivet de sidste 5 år, samt hvad indholdet af de eventuelle klager har måtte være, til justitsministeren
2385070_0009.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
APRIL 2019
Prioritering af ressourcer
Resumé 5
En borger ringede flere gange til en politikreds i anledning af støjgener i form af høj
musik og råben fra naboen. Politiet havde en travl aften, men lovede at sende en pa-
trulje, hvis der blev en ledig. Borgeren ringede flere gange til politiet senere samme
aften og fik samme besked. Da politiet senere på natten ankom til stedet var festen
slut, og politiet oplevede ingen musik eller anden larm på stedet. Borgeren klagede
over, at politiet ikke havde sendt en patruljevogn til stedet med det samme, og at politiet
havde vejledt borgeren om at rette henvendelse til kommunen om støjgenerne.
Politikredsen udtalte ikke kritik af politiets dispositioner.
Rigspolitiets afgørelse
Rigspolitiet omgjorde ikke politikredsens afgørelse. Rigspolitiet fandt ikke anledning til
at udtale kritik af politikredsen.
Bortfjernelse af køretøjer
Resumé 6
En borger var involveret i et færdselsuheld, hvor borgeren i sin bil var stødt sammen
med en anden bil. Da politiet ankom til stedet, blev det vurderet, at de involverede biler
var til fare for den øvrige trafik, hvorfor det var nødvendigt med en nødflytning af bilerne.
Politiet sendte efterfølgende en faktura til borgeren fra Dansk Autohjælp, som havde
foretaget nødflytningen af borgerens bil. Borgeren klagede over fakturaen.
Politikredsen fandt ikke, at politiet havde begået fejl eller forsømmelser i forbindelse
med nødflytningen af borgeren bil, og politikredsen fastholdt derfor fakturaen.
Rigspolitiets afgørelse
Rigspolitiet omgjorde ikke politikredsens afgørelse. Rigspolitiet fandt ikke anledning til
at udtale kritik af politikredsen.
Kommunikation med borger
Resumé 7
En borger kontaktede servicecenteret i en politikreds for at få noteret på sin sag, at han
havde oplevet chikane fra sin nabo. Under samtalen med medarbejderen i servicecen-
teret oplevede borgeren, at medarbejderen ikke var imødekommende overfor borge-
ren. Efterfølgende klagede borgeren over behandlingen. Lederen af servicecenteret
OVERBLIK OVER KLAGER OVER POLITIETS DISPOSITIONER 2018
9
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om og hvor mange klager over etnisk profilering i forbindelse med politiets arbejde, der er indgivet de sidste 5 år, samt hvad indholdet af de eventuelle klager har måtte være, til justitsministeren
2385070_0010.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
APRIL 2019
kontaktede borgeren og beklagede, at han havde fået en uheldig behandling af med-
arbejderen. Politikredsen traf efterfølgende afgørelse om ikke at udtale kritik af den
pågældende medarbejder. Borgeren klagede over dette.
Politikredsen udtalte ikke kritik af politiets dispositioner.
Rigspolitiets afgørelse
Rigspolitiet omgjorde politikredsens afgørelse. Rigspolitiet udtalte kritik af politikred-
sens dispositioner i forbindelse med borgerens samtale med Servicecenteret.
Sagsbehandling
Resumé 8
En borger blev anholdt, idet han forstyrrede en politiforretning. Efterfølgende i detenti-
onen bandt borgeren et tæppe rundt om halsen som en kappe, da han frøs. Opsyns-
føreren var af den klare opfattelse, at borgeren forsøgte at kvæle sig selv, hvorfor alt
tøj blev taget fra ham. Borgeren blev løsladt fra detentionen ca. en halv time efter epi-
soden. Opsynsføreren var ikke selv med til løsladelsen, som blev foretaget af to andre
polititjenestemænd. Borgeren klagede efterfølgende over, at han blev løsladt kort tid
efter, at han angiveligt havde forsøgt at begå selvmord.
Politikredsen udtalte ikke kritik af politiets dispositioner.
Rigspolitiets afgørelse
Rigspolitiet omgjorde delvis politikredsens afgørelse. Rigspolitiet fandt det kritisabelt,
at de polititjenestemænd, som løslod borgeren, ikke var orienteret om, at borgeren kort
tid forinden angiveligt havde forsøgt at begå selvmord. Rigspolitiet fandt derimod ikke
anledning til at udtale kritik af, at borgeren blev løsladt kort tid efter, at han angiveligt
havde forsøgt at begå selvmord. Rigspolitiet lagde ved vurderingen vægt på, at der
ikke var noget der indikerede, at borgeren var selvmordstruet på løsladelsestidspunktet
og at der ikke var grundlag for at tilsidesætte det skøn, polititjenestemændene foretog.
Resumé 9
En borger, der var dømt i en voldssag, klagede over, at han blev opkrævet sagsom-
kostninger til en politiattest vedrørende lægeundersøgelse af forurettede. Borgeren
mente ikke, at politiattesten havde haft betydning for sagen. Politikredsen oplyste, at
politiet altid indhenter politiattest i voldssager, når forurettede har været læge-under-
søgt
og
fandt
ikke
grundlag
for
kritik.
Statsadvokatens afgørelse:
OVERBLIK OVER KLAGER OVER POLITIETS DISPOSITIONER 2018
10
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om og hvor mange klager over etnisk profilering i forbindelse med politiets arbejde, der er indgivet de sidste 5 år, samt hvad indholdet af de eventuelle klager har måtte være, til justitsministeren
2385070_0011.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
APRIL 2019
Statsadvokaten stadfæstede politikredsens afgørelse. Statsadvokaten lagde vægt på
de samme forhold som politikredsen, samt at politiattesten indgik i dommen som en del
af sagens oplysninger.
Sagsbehandlingstid
Resumé 10
En borger indgav i maj 2016 en anmeldelse mod en organisation for overtrædelse af
persondataloven. I februar 2018 klagede borgeren til statsadvokaten over sagsbehand-
lingstiden. Politikredsen oplyste i en udtalelse til statsadvokaten, at anmeldelsen havde
afventet ledig efterforsker til maj 2017. Herefter var sagen løbende efterforsket og fo-
relagt for Datatilsynet. Politikredsen oplyste, at man forventede at kunne afgøre tiltale-
spørgsmålet i marts 2018. Politikredsen fandt ikke, at sagsbehandlingstiden var urime-
lig.
Statsadvokatens afgørelse
Statsadvokaten omgjorde delvist politikredsens afgørelse. Statsadvokaten fandt det
beklageligt, at der gik et år fra borgerens anmeldelse til indledning af efterforskning.
Statsadvokaten fandt dog ikke, at forløbet herefter gav anledning til kritik.
Resumé 11
Politikredsen modtog i august 2017 en anmeldelse om afpresning fra forurettedes ad-
vokat. Politiet oplyste i januar 2018 advokaten om, at sagen fortsat afventede en ledig
sagsbehandler. Advokaten spurgte efterfølgende til sagen tre gange i løbet af første
halvår 2018 uden at få yderligere oplysninger fra politiet. I juli 2018 klagede advokaten
over sagsbehandlingstiden. I september 2018 blev sagen sluttet, idet politiet ikke fandt
grundlag for at indlede efterforskning. Advokaten fastholdt sin klage. Politikredsen
sendte sagen til statsadvokaten og oplyste, at man i politikredsen løbende prioriterer
opgaverne. På grund af opprioriteringen af andre sager, havde der ikke tidligere været
ressourcer til at behandle anmeldelsen om afpresning. Politikredsen beklagede samti-
dig, at advokatens tre henvendelser i første halvår 2018 ikke var besvaret.
Statsadvokatens afgørelse
Statsadvokaten fandt ikke anledning til at kritisere sagsbehandlingstiden i anledning af
anmeldelsen og tilsluttede sig politikredsens beklagelse af de manglende svar på ad-
vokatens henvendelser i 1. halvår 2018.
OVERBLIK OVER KLAGER OVER POLITIETS DISPOSITIONER 2018
11
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om og hvor mange klager over etnisk profilering i forbindelse med politiets arbejde, der er indgivet de sidste 5 år, samt hvad indholdet af de eventuelle klager har måtte være, til justitsministeren
2385070_0012.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
APRIL 2019
Andet
Resumé 12
En buschauffør ansat i et vognmandsfirma blev stoppet i sin bus til kontrol ved lande-
grænsen. I forbindelse hermed blev chaufføren af en ansat i hjemmeværnet vinket ind
i et telt, hvor chaufføren påkørte teltets højre side. Der var på tidspunktet for påkørslen
ikke opsat advarselsskilte med angivelse af frihøjden. Ejeren af vognmandsfirmaet an-
modede om erstatning for skaden på bussen.
Politikredsen fandt ikke, at politiet havde handlet ansvarspådragende og afviste ejerens
erstatningskrav.
Rigspolitiets afgørelse
Rigspolitiet omgjorde politikredsens afgørelse. Rigspolitiet fandt, at politiet havde hand-
let ansvarspådragende og imødekom erstatningskravet.
Resumé 13
En vognmand og hans chauffør blev sigtet for blandt andet overtrædelse af en række
overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne. I den forbindelse stillede vognmanden sik-
kerhed for et bødekrav på henholdsvis 55.000 kr. til virksomheden og 31.000 kr. til
chaufføren. Da sagen senere blev stillet i bero, anmodede vognmanden om at få pen-
gene tilbagebetalt.
Politikredsen traf afgørelse om ikke at imødekomme vognmandens anmodning.
Statsadvokatens afgørelse
Statsadvokaten omgjorde delvis politikredsens afgørelse. Statsadvokaten fandt, at po-
litiet skulle tilbagebetale 1.000 kr. til vognmanden, da et depositum maksimalt kan ud-
gøre 30.000 kr. pr. kontrolperiode i forhold til enkelte chauffør. Statsadvokaten stadfæ-
stede politikredsens afgørelse om ikke at tilbagebetale de resterende 30.000 kr. ved-
rørende bøde til chaufføren og 55.000 kr. vedrørende bøde til virksomheden.
Resumé 14
En borger havde som led i sit arbejde i en genbrugsforretning fået indleveret en jakke,
hvor der i lommen lå euro svarende til ca. 54.000 kr. og en ring, som blev vurderet til
ca. 35.000 kr. Politikredsen traf afgørelse om at tildele borgeren en findeløn på 2% af
det fundnes værdi. Borgeren klagede over størrelsen af findelønnen og anførte i den
forbindelse, at en anden politikreds i et tilfælde af fund af et større kontantbeløb havde
udbetalt 10% i findeløn.
Rigspolitiets afgørelse
Rigspolitiet omgjorde ikke politikredsens afgørelse. Rigspolitiet fandt ikke anledning til
at udtale kritik af politikredsen.
OVERBLIK OVER KLAGER OVER POLITIETS DISPOSITIONER 2018
12
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om og hvor mange klager over etnisk profilering i forbindelse med politiets arbejde, der er indgivet de sidste 5 år, samt hvad indholdet af de eventuelle klager har måtte være, til justitsministeren
2385070_0013.png
RIGSPOLITIET OG RIGSADVOKATEN
APRIL 2019
OVERBLIK OVER
KLAGER OVER
POLITIETS
DISPISOTIONER
RIGSPOLITIET OG
RIGSADVOKATEN
Polititorvet 14,
1780 København V
Telefon dir.: 33 14 88 88
Telefon: 33 14 88 88
Email: [email protected]
13
Web: politi.dk
OVERBLIK OVER KLAGER OVER POLITIETS DISPOSITIONER 2018