Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2368271_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Besvarelse af samrådsspm. C-E
Hvornår:
6. april 2021 kl. 14.30-16.00
DET TALTE ORD GÆLDER
17. september 2020
Samrådsspørgsmål:
Samrådsspørgsmål C:
Ministeren bedes i et kommende samråd redegøre for,
hvad regeringen vil gøre for at imødekomme de meget
alvorlige kritikpunkter i rapporten fra Europarådets
Komité til Forebyggelse af Tortur (CPT) offentliggjort
den 7. januar 2020. Der henvises til REU alm. del
bi-
lag 187.
Sags nr.
Akt-id
2020 - 17029
1499818
Samrådsspørgsmål D:
Kan ministeren redegøre for, hvilke initiativer man vil
tage for at imødekomme kritikken fra CPT’s rapport an-
gående Ellebæk, således at mennesker, der ikke har be-
gået kriminalitet, ikke udsættes for fængselslignende for-
hold?
Samrådsspørgsmål E:
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 915: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 6/4-21 om kritikpunkterne i rapporten fra Europarådets Komité til Forebyggelse af Tortur (CPT), jf. REU alm. del - samrådsspm. C-E, til udlændinge- og integrationsministeren
2368271_0002.png
2
Kan ministeren redegøre for, om der er tale om anven-
delse af mindst indgribende middel til at opnå formålet
ved at udsætte mennesker, der ikke har begået kriminali-
tet, på Ellebæk for fængselslignende forhold?
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL)
og Kristian Hegaard (RV).
Svar:
Først og fremmest tak for spørgsmålene, som spør-
gerne tidligere havde accepteret, at min ministerkol-
lega Kaare Dybvad Bek besvarede skriftligt under mit
fravær i forbindelse med forældreorlov. [Besvarelse
af REU alm. del
spm. nr. 1677, 1679 og 1680]
Jeg er helt enig med spørgerne i, at forholdene for fri-
hedsberøvede udlændinge er en vigtig diskussion. Det
er også en diskussion, som regeringen meget gerne
tager.
Lad mig starte med at slå fast, at jeg synes, det er vig-
tigt, at der kan komme uafhængige øjne udefra og
evaluere, hvordan danske myndigheder administrerer
forholdene for frihedsberøvede udlændinge.
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 915: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 6/4-21 om kritikpunkterne i rapporten fra Europarådets Komité til Forebyggelse af Tortur (CPT), jf. REU alm. del - samrådsspm. C-E, til udlændinge- og integrationsministeren
3
Danmark er jo medlem af Europarådet, og det er i den
sammenhæng, at vi har haft besøg af Europarådets
Komité til Forebyggelse af Tortur.
Vi svarer naturligvis på den kritik, der kommer. Vi
må bare også holde fast i, at det i Danmark er den
danske regering, der træffer beslutningerne om for-
holdene for frihedsberøvede udlændinge.
[Frihedsberøvede udlændinge]
Der opholder sig udlændinge i Danmark, som ikke
har lovligt ophold, og som nægter at samarbejde med
myndighederne om at vende hjem.
Det sker også, at udlændinge ikke ønsker at samar-
bejde med myndighederne i forbindelse med at få op-
lyst deres asylsag, f.eks. ved at få fastlagt deres identi-
tet.
Det er regeringens klare holdning, at udlændinge uden
lovligt ophold i Danmark har en pligt til at rejse ud af
landet hurtigst muligt, ligesom udlændinge har pligt
til at samarbejde med myndighederne.
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 915: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 6/4-21 om kritikpunkterne i rapporten fra Europarådets Komité til Forebyggelse af Tortur (CPT), jf. REU alm. del - samrådsspm. C-E, til udlændinge- og integrationsministeren
2368271_0004.png
4
Regeringen prioriterer derfor også højt, at de danske
myndigheder har de bedst mulige forudsætninger for
at sikre samarbejde om eksempelvis en hjemrejse.
Frihedsberøvelse er altid det sidste værktøj i værk-
tøjskassen, som de danske myndigheder hiver frem i
denne sammenhæng.
Men det gør på ingen måde en frihedsberøvelse til et
mindre vigtigt værktøj i arbejdet med at få udlændin-
ge uden lovligt ophold til at forlade landet eller til at
samarbejde med myndighederne.
Udlændingeloven indeholder regler om, at en udlæn-
ding kan frihedsberøves administrativt af hensyn til
udsendelse, som motivationsfremmende foranstalt-
ning eller som konsekvens af manglende medvirken
[§ 36].
Det er herudover muligt at frihedsberøve udlændinge
efter en række andre bestemmelser i udlændingelo-
ven, bl.a. med henblik på afvisning og overførsel efter
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 915: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 6/4-21 om kritikpunkterne i rapporten fra Europarådets Komité til Forebyggelse af Tortur (CPT), jf. REU alm. del - samrådsspm. C-E, til udlændinge- og integrationsministeren
5
Dublinforordningen, og hvis udlændingen ikke over-
holder sin opholds- og meldepligt.
[Motivationsfremmende foranstaltninger]
Jeg er ligesom mange andre politikere
sikkert også
jer
særdeles interesseret i tal, statistikker og målin-
ger.
Men når det kommer til motivationsfremmende foran-
staltninger
hvad enten det er meldepligt eller fri-
hedsberøvelse
så er det svært at sige, hvad der mo-
tiverede en udlænding til at udrejse, når udlændingen
har forladt Danmark.
Det kan være en kombination af flere elementer. Det
kan være motivationsfremmende foranstaltninger. Det
kan være savnet til hjemlandet. Det kan være noget
helt tredje. Men fælles for disse elementer er det, at de
vanskeligt lader sig måle. Især fordi udlændingen ikke
fortæller os, hvad der motiverede hende eller ham el-
ler familien til at udrejse af Danmark.
Men det er vigtigt at huske på, at de motivations-
fremmende foranstaltninger udover at motivere til ud-
5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 915: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 6/4-21 om kritikpunkterne i rapporten fra Europarådets Komité til Forebyggelse af Tortur (CPT), jf. REU alm. del - samrådsspm. C-E, til udlændinge- og integrationsministeren
6
rejse også tjener det formål, at de danske myndighe-
der har kontrol med, hvor udlændinge, der opholder
sig ulovligt i Danmark befinder sig indtil udlændin-
genes udrejse.
Det er vigtigt, for myndighederne skal ikke bare slip-
pe tøjlerne, når den sidste og endelige afgørelse er
truffet i en udlændings sag. Myndighederne har
li-
gesom på alle mulige andre områder
også en for-
pligtelse til at sikre, at deres afgørelser bliver efterle-
vet.
Og hvis afgørelsen ikke bliver fulgt, så skal myndig-
hederne gribe ind og sikre effektueringen af afgørel-
sen.
[Udlændinge på Ellebæk]
Det er også vigtigt at huske, at de udlændinge, der
opholder sig på Udlændingecenter Ellebæk, ofte op-
holder sig på centeret i meget kort tid, og at det ikke
alene er afviste asylansøgere, der opholder sig her.
Udlændingecenter Ellebæk bliver også anvendt til fri-
hedsberøvelser efter udlændingeloven, hvis eksem-
6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 915: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 6/4-21 om kritikpunkterne i rapporten fra Europarådets Komité til Forebyggelse af Tortur (CPT), jf. REU alm. del - samrådsspm. C-E, til udlændinge- og integrationsministeren
7
pelvis en række udlændinge bliver taget i en razzia for
ulovligt ophold og arbejde i Danmark.
Centeret anvendes desuden også, når udlændinge bli-
ver varetægtsfængslet efter udlændingeloven
ek-
sempelvis, hvis udlændingen er indrejst i strid med et
indrejseforbud eller med henblik på at sikre en effek-
tiv fuldbyrdelse af en udvisning [§ 35].
[Fængselslignende forhold]
Forholdende for udlændinge, der ikke opholder sig
lovligt i Danmark, og som er frihedsberøvede, skal
selvfølgelig være rimelige og understøtte formålet
med frihedsberøvelsen.
Derfor er det også forudsat i udlændingeloven, at ud-
lændinge under frihedsberøvelsen kun er undergivet
de indskrænkninger i deres frihed, som er nødvendige
for at sikre formålet med frihedsberøvelsen og med at
opretholde orden og sikkerhed på anbringelsesstedet
[§ 37 b]
i det her tilfælde Udlændingecenter Elle-
bæk.
7
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 915: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 6/4-21 om kritikpunkterne i rapporten fra Europarådets Komité til Forebyggelse af Tortur (CPT), jf. REU alm. del - samrådsspm. C-E, til udlændinge- og integrationsministeren
8
Det er i øvrigt også en forudsætning i udlændingelo-
ven, at asylansøgere og flygtninge, der frihedsberøves
efter udlændingeloven, holdes adskilt fra kriminelle,
som er frihedsberøvede efter retsplejelovgivningens
og straffelovgivningens bestemmelser om frihedsbe-
røvelse.
Jeg synes sådan set, at den eksisterende ordning for
frihedsberøvede udlændinge, der ikke opholder sig
lovligt i Danmark, er rimelig og står mål med de for-
mål der ligger til grund for at frihedsberøve.
[Opsamling]
Der er således i regeringens optik fortsat behov for et
sted som Udlændingecenter Ellebæk.
8