Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2488077_0001.png
Notat
Retsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
25. november 2021
Notat om de juridiske rammer i forhold til at effektuere udvisning af
udvisningsdømte, afhængig af om der er tale om udlændinge, der er omfattet af
EU-reglerne, eller tredjelandsborgere
Som opfølgning på besvarelsen af REU alm. del – spm. 896 har Udlændinge- og
Integrationsministeriet udarbejdet dette notat om de juridiske rammer i forhold til
at effektuere udvisning af udvisningsdømte, afhængig af om der er tale om
udlændinge, der er omfattet af EU-reglerne, eller tredjelandsborgere.
Dette notat vedrører alene effektueringen af udvisningen af udvisningsdømte
udlændinge, og således ikke udlændinge, der er administrativt udvist efter
udlændingelovens regler. Det bemærkes, at udvisningsdømte udlændinge, der er
på tålt ophold ikke kan udsendes tvangsmæssigt til hjemlandet eller opholdslandet.
Notatet indeholder alene en beskrivelse af de juridiske rammer i forhold til at
effektuere udvisning af udvisningsdømte og således ikke en beskrivelse af den
praktiske effektuering af udvisningsdømte, ligesom notatet heller ikke indeholde
en beskrivelse af motivationsfremmende elementer.
Ved udlændinge omfattet af EU-reglerne forstås i notatet udlændinge, der er
statsborgere i et andet EU/EØS-land eller Schweiz og deres familiemedlemmer,
uanset nationalitet.
Ved tredjelandsborgere forstås i notatet udlændinge, der ikke er omfattet af EU-
reglerne.
Hvor intet andet er anført gælder de samme regler for udlændinge omfattet af EU-
reglerne og tredjelandsborgere.
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Udsendelse
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Caroline Krogh
Tel.
Mail
Sags nr.
Akt-id
61 98 33 12
[email protected]
2021 - 6149
1591151
Side
1/7
REU, Alm.del - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 896: Spm. om et notat, der detaljeret redegør for de juridiske rammer i forhold til at effektuere udvisning af udvisningsdømte, afhængig af om der er tale om EU-borgere eller tredjelandsborgere, til udlændinge- og integrationsministeren
Hjemrejselovens og udlændingelovens regler om udsendelse finder kun anvendelse
på udlændinge, der er omfattet af EU-reglerne, i det omfang det er foreneligt med
EU-retten, jf. hjemrejselovens § 2 og udlændingelovens § 2, stk. 3.
I dansk ret er unionsborgere og deres familiemedlemmer, som befinder sig i en
udsendelsessituation, dog i vidt omfang ligestillet med tredjelandsstatsborgere,
men udviste unionsborgere og deres familiemedlemmer undergives i praksis kun
undtagelsesvist udsendelsesforanstaltninger mv. efter udlændingeloven. Dette
skyldes, at der i mindre omfang forekommer udsendelseshindringer i forbindelse
med udsendelse af udviste unionsborgere og deres familiemedlemmer
sammenlignet med tredjelandsstatsborgere.
1. Overførsel til afsoning i hjemlandet
1.1. EU-borgere mv.
Overførsel af udvisningsdømte udlændinge til afsoning i deres hjemland i EU – med
undtagelse af de andre nordiske lande – sker på grundlag af reglerne i Rådets
rammeafgørelse 2008/909/RIA af 27. november 2008 om anvendelse af princippet
om gensidig anerkendelse på domme i straffesager om idømmelse af frihedsstraffe
eller frihedsberøvende foranstaltninger med henblik på fuldbyrdelse i Den
Europæiske Union.
Det følger af rammeafgørelsen, at det modtagende land kan afslå at overtage
fuldbyrdelsen af domme i en række tilfælde, herunder hvis der mangler at blive
afsonet mindre end 6 måneder af straffen på tidspunktet for det pågældende lands
modtagelse af dommen. Justitsministeriet rejser typisk sager om overførsel af
udvisningsdømte udlændinge i alle tilfælde, hvor der resterer minimum 4�½ måned
til forventet prøveløsladelse. Det er i rammeafgørelsen forudsat, at en afgørelse om
overførsel skal træffes senest 90 dage efter modtagelse af dommen og attesten, og
at overførslen gennemføres senest 30 dage efter endelig afgørelse, jf.
rammeafgørelsens betragtning 22 og artikel 12 og 15. Det er således forudsat i
rammeafgørelsen, at en sag om overførsel kan tage 4 måneder.
De enkelte lande har implementeret rammeafgørelsen forskelligt. Det er ikke i
rammeafgørelsen forudsat, at afgørelsen om overførsel skal træffes af en domstol.
Det fremgår heller ikke af rammeafgørelsen, at der skal være klageadgang.
Overførsel af domfældte til afsoning i et af de andre nordiske lande (Finland, Island,
Norge og Sverige) sker på grundlag af konvention om overgivelse for strafbare
forhold mellem de nordiske lande af 15. december 2005.
Side
2/7
REU, Alm.del - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 896: Spm. om et notat, der detaljeret redegør for de juridiske rammer i forhold til at effektuere udvisning af udvisningsdømte, afhængig af om der er tale om EU-borgere eller tredjelandsborgere, til udlændinge- og integrationsministeren
1.2. Tredjelandsborgere
Overførsel af domfældte til afsoning i lande, som er medlem af Europarådet, sker
på grundlag af Europarådets konvention af 21. marts 1983 om overførsel af
domfældte.
For andre lande end EU-lande og de nordiske lande, jf. afsnit 1.1. ovenfor, og de
lande som ikke har tiltrådt Europarådets konvention, kan Danmark anmode
hjemlandet om at modtage den dømte til afsoning efter principperne i
Europarådets konvention. Det forudsætter bl.a. modtagerlandets accept og
samarbejde.
Overførsel af udvisningsdømte tredjelandsborgere kan i øvrigt ske, hvis der er
indgået en bilateral aftale mellem Danmark og det pågældende land om overførelse
at udvisningsdømte til afsoning i hjemlandet. Danmark har indgået sådanne aftaler
med enkelte lande.
2. Prøveløsladelse med henblik på straksudsendelse
Det følger af straffelovens § 38, stk. 1, at når to tredjedele af straffetiden, dog
mindst 2 måneder, er udstået, afgør justitsministeren eller den, han bemyndiger
dertil, om den dømte skal løslades på prøve. Prøveløsladelse er forudsat som et
regelmæssigt led i fuldbyrdelse af fængselsstraffe på 2 måneder eller derover.
Ifølge straffelovens § 38, stk. 4, er det en forudsætning for løsladelse på prøve, at
den dømtes forhold ikke gør løsladelsen utilrådelig.
Løsladelse på prøve kan efter straffelovens § 38, stk. 2, ske tidligere, når særlige
omstændigheder taler derfor, og den dømte har udstået halvdelen af straffetiden,
dog mindst 2 måneder. Det kan for eksempel være tilfældet ved udvisningsdømte,
der er udvist med et tidsbegrænset indrejseforbud eller er udvist med
indrejseforbud gældende for bestandig.
Det er dog for det første en forudsætning for prøveløsladelse af udvisningsdømte
efter afsoning af halvdelen af straffen, at den dømte i øvrigt vil kunne løslades på
prøve i henhold til straffelovens § 38, stk. 1, hvilket betyder, at prøveløsladelse ikke
må skønnes utilrådelig.
Det er for det andet en forudsætning for prøveløsladelse af udvisningsdømte efter
afsoning af halvdelen af straffen, at den pågældendes udvisning kan gennemføres
umiddelbart efter prøveløsladelsen. Foreligger der en retlig hindring for at
gennemføre udvisningen, f.eks. hvis den indsatte har indgivet ansøgning om
Side
3/7
REU, Alm.del - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 896: Spm. om et notat, der detaljeret redegør for de juridiske rammer i forhold til at effektuere udvisning af udvisningsdømte, afhængig af om der er tale om EU-borgere eller tredjelandsborgere, til udlændinge- og integrationsministeren
opholdstilladelse i Danmark, og den indsatte efter udlændingeloven har ret til at
opholde sig her i landet, mens ansøgningen om opholdstilladelse behandles, kan
der ikke ske prøveløsladelse efter afsoning af halvdelen af straffen. Foreligger den
retlige hindring for at gennemføre udvisningen fortsat, når den indsatte har udstået
2/3 af straffetiden, men er betingelserne for løsladelse efter straffelovens § 38, stk.
1, til stede, vil prøveløsladelse efter denne bestemmelse kunne ske på dette
tidspunkt.
Der vil således, som det fremgår ovenfor, ikke kunne ske prøveløsladelse af
udvisningsdømte på halv tid, hvis udvisningen ikke kan effektueres straks ved
løsladelsen.
Det gælder i øvrigt, at der kan ske prøveløsladelse af udenlandske indsatte, som
skal udvises med indrejseforbud, mod udlændingens eget ønske
(tvangsprøveløsladelse) efter udståelse af halvdelen af straffen, forudsat at
prøveløsladelsen ikke skønnes utilrådelig, og at udvisningen kan effektueres
umiddelbart efter prøveløsladelsen.
Som nævnt ovenfor er det bl.a. en forudsætning for, at der kan ske prøveløsladelse
af udvisningsdømte efter afsoning af halvdelen af straffen, at prøveløsladelse ikke
må skønnes utilrådelig.
Det betyder, at der ikke må være en væsentlig risiko for recidiv til ikke-bagatelagtig
kriminalitet, som ikke formodes at kunne begrænses ved tilsyn og eventuelle
særvilkår. Om kriminaliteten kan betragtes som bagatelagtig beror på en konkret
vurdering. I denne vurdering indgår kriminalitetens art, tidligere kriminalitet og den
indsattes personlige forhold. Længden af den straf, som kan idømmes, vil ikke i sig
selv være afgørende for, om kriminaliteten kan betragtes som bagatelagtig, men vil
sammen med kriminalitetens art være et moment, der indgår i vurderingen.
Afgørelsen om prøveløsladelse skal, når sagen er tilstrækkeligt oplyst, træffes ud
fra en samlet afvejning af alle omstændigheder, som taler enten for eller imod
prøveløsladelse. Ved denne vurdering skal der i alle tilfælde foretages en konkret
og aktuel utilrådelighedsvurdering, hvor der skal tages stilling til, hvor stor vægt de
forskellige omstændigheder skal tillægges i den aktuelle sag. Der er således ikke
mulighed for at fastlægge, at visse momenter altid vil føre til, at prøveløsladelse
enten meddeles eller nægtes.
Det vil dog i utilrådelighedsvurderingen typisk bl.a. indgå med særlig vægt, hvis den
dømte er tidligere straffet, herunder for ligeartet kriminalitet, og hvis den
pågældende hurtigt er recidiveret til ny kriminalitet.
Side
4/7
REU, Alm.del - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 896: Spm. om et notat, der detaljeret redegør for de juridiske rammer i forhold til at effektuere udvisning af udvisningsdømte, afhængig af om der er tale om EU-borgere eller tredjelandsborgere, til udlændinge- og integrationsministeren
Kriminalitetens art, altså hvilken type kriminalitet den pågældende er dømt for, vil
også indgå som et moment i utilrådelighedsvurderingen. Kriminalitetens art vil
således have en vis betydning for bedømmelsen af risikoen for ny kriminalitet.
Risikoen for tilbagefald til personfarlig kriminalitet vil med større vægt tale mod
prøveløsladelse end risiko for tilbagefald til (ikke professionel)
berigelseskriminalitet. Herudover vil den dømtes forhold under indsættelsen indgå
i vurderingen, i det omfang disse kan give anledning til at formode, at der risiko for
recidiv til fornyet kriminalitet. Der kan her f.eks. være tale om ny kriminalitet begået
under indsættelsen, herunder kriminalitet begået under udgang mv. eller grove
disciplinære forhold, herunder misbrug af euforiserende stoffer.
3. Strafafbrydelse med henblik på straksudsendelse
Det følger af straffuldbyrdelseslovens § 75 a, stk. 1, at fuldbyrdelsen af
fængselsstraffen afbrydes, hvis Hjemrejsestyrelsen bestemmer, at en udlænding,
som er idømt fængselsstraf i op til 4 måneder eller er idømt fængselsstraf for
overtrædelse af hjemrejselovens § 12, stk. 2-4, eller § 13, stk. 2 eller 4, og som i den
forbindelse er udvist af landet, skal udsendes straks.
Med bestemmelsen afbrydes straffuldbyrdelsen for en udlænding, der afsoner en
straf for overtrædelse af opholds-, melde- eller underretningspligten, uanset
straffens længde, eller en ubetinget fængselsstraf på op til 4 måneder for andre
lovovertrædelser, hvorved udlændingen samtidig er blevet udvist, når afbrydelsen
er begrundet i, at der kan ske straksudsendelse af udlændingen.
Ordningen indebærer, at der kan ske strafafbrydelse, selvom udlændingen ikke
opfylder den tidsmæssige betingelse for prøveløsladelse, jf. ovenstående afsnit 2.
Ordningen kan således finde anvendelse fra tidspunktet for endelig dom og frem til
løsladelse efter udståelse af straf.
Afbrydelse af straffuldbyrdelsen kan dog ikke ske, hvis hensynet til
retshåndhævelsen eller andre særlige omstændigheder taler herimod. Det kan
eksempelvis tale imod retshåndhævelsen at strafafbryde, hvis en udlænding er
dømt for kvalificeret vold, seksualforbrydelser, forbrydelser som led i organiseret
kriminalitet eller bandekriminalitet eller andre forbrydelser, hvor der er særligt
tungtvejende hensyn til ofrene og deres pårørende, der medfører at udlændingen
bør afsone sin straf, selvom udlændingen efterfølgende skal udsendes.
Andre særlige omstændigheder, der kan tale imod strafafbrydelse med henblik på
straksudsendelse kan navnlig være f.eks. forhold af politimæssig eller
retsforfølgningsmæssig karakter, herunder hvis der verserer en anden straffesag
mod pågældende, eller hvis pågældende skal vidne i verserende straffesag, eller
Side
5/7
REU, Alm.del - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 896: Spm. om et notat, der detaljeret redegør for de juridiske rammer i forhold til at effektuere udvisning af udvisningsdømte, afhængig af om der er tale om EU-borgere eller tredjelandsborgere, til udlændinge- og integrationsministeren
hvis der er særlige forhold om den pågældende udlænding, der bør tages i
betragtning som f.eks. sikkerhedsmæssige hensyn.
Straffuldbyrdelsen vil skulle genoptages eller, såfremt straffuldbyrdelsen ikke
tidligere har været påbegyndt, iværksættes, hvis udlændingen efter udsendelsen
– uanset et eventuelt indrejseforbud – på ny uden lovligt grundlag opholder sig
her i landet inden for 5 år, jf. straffuldbyrdelseslovens § 77, stk. 2.
4. Varetægtsfængsling
Det følger af hjemrejselovens § 14, stk. 1, at en udlænding kan varetægtsfængsles,
når der er bestemte grunde til at anse varetægtsfængsling for nødvendig for at sikre
udlændingens tilstedeværelse under sagen og under eventuel appel, indtil den
pågældende kan udsendes som følge af en eventuel beslutning om udvisning, og
når mindst en af følgende betingelser er opfyldt:
1) Udlændingen ikke har fast bopæl her i landet, og der er begrundet mistanke
om, at udlændingen har begået en lovovertrædelse, der kan medføre udvisning
ved dom.
2) Udlændingen er indrejst i strid med et indrejseforbud.
Varetægtsfængsling efter hjemrejselovens § 14, stk. 1, finder anvendelse i tilfælde,
hvor udvisning på grund af strafbart forhold skal ske ved dom i forbindelse med
straffesagens behandling, og hvor der er behov for en særlig hjemmel til sikring af
udlændingens tilstedeværelse under straffesagen, under en eventuel appel, og
indtil dommens bestemmelser om udvisning efter endelig dom kan fuldbyrdes.
Bestemmelsen indebærer, at en varetægtsfængsling kan opretholdes, indtil der kan
ske fuldbyrdelse af en udvisning ved dom. Fuldbyrdelse af en dom om udvisning
indebærer, at udlændingens udsendelse skal varetages af Hjemrejsestyrelsen og
om nødvendigt med politiets bistand, jf. hjemrejselovens § 1. En udvist udlænding
kan således varetægtsfængsles efter at have afsonet eventuel straf, så længe den
pågældendes udsendelsessag er under forberedelse, og fremdriften af udsendelsen
sikres med den fornødne omhu.
Det følger af hjemrejselovens § 14, stk. 2, at en udlænding, som har indgivet
ansøgning om opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, og som er udvist
ved endelig dom efter udlændingelovens §§ 22-24, kan varetægtsfængsles med
henblik på at sikre asylansøgerens udsendelse som følge af beslutningen om
udvisning.
Side
6/7
REU, Alm.del - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 896: Spm. om et notat, der detaljeret redegør for de juridiske rammer i forhold til at effektuere udvisning af udvisningsdømte, afhængig af om der er tale om EU-borgere eller tredjelandsborgere, til udlændinge- og integrationsministeren
Udlændingen vil således kunne varetægtsfængsles efter endelig dom og efter endt
afsoning, og indtil asylansøgeren enten opnår opholdstilladelse efter reglerne om
asyl (udlændingelovens § 7), opholdstilladelse på andet grundlag eller kan
udsendes af landet. Opnår udlændingen efterfølgende asyl, vil der ikke kunne ske
varetægtsfængsling efter bestemmelsen, og den pågældende udlænding vil således
skulle løslades.
Der kan ikke ske varetægtsfængsling efter bestemmelsen i hjemrejselovens § 14,
stk. 2, hvis det er overvejende sandsynligt, at den pågældende på baggrund af en
bestemt nationalitet eller befolkningsgruppe vil få opholdstilladelse efter reglerne
om asyl (udlændingelovens § 7).
Varetægtsfængsling vil altid skulle ske efter en konkret og individuel vurdering af
den pågældendes forhold. Der vil således skulle tages stilling til, om betingelserne
for varetægtsfængsling efter hjemrejselovens § 14, stk. 2, er opfyldt på det
tidspunkt, hvor udlændingen søger asyl efter endelig dom, eller når en asylansøger,
der afsoner for et kriminelt forhold, nærmer sig endt afsoning. Til brug herfor
indhenter Hjemrejsestyrelsen en udtalelse fra Udlændingestyrelsen eller
Flygtningenævnet.
Det følger af hjemrejselovens § 14, stk. 3, 2. pkt., at der altid fastsættes en frist for
varetægtsfængslingens eller foranstaltningens længde, når denne træder i stedet
herfor og alene er iværksat med henblik på udsendelse som følge af beslutning ved
endelig dom om udvisning.
Bestemmelsen indebærer, at retten altid skal fastsætte en frist for
varetægtsfængslingens længde, idet fængslingen sker med henblik på udsendelse,
som følge af bestemmelsen om udvisning.
Der er ikke fastsat en øvre grænse for varigheden af varetægtsfængslingen, og den
afhænger derfor af de konkrete omstændigheder.
Ved fastsættelse af fristen for varetægtsfængslingens længde har Højesteret bl.a.
lagt vægt på, hvor lang tid varetægtsfængslingen indtil videre har varet, den
udmålte strafs længde, længden af en eventuel reststraf, udlændingens eventuelt
manglende medvirken med hensyn til f.eks. id-oplysninger, om Hjemrejsestyrelsen
og andre relevante myndigheder fremmer sagen med fornøden omhu, samt om der
er reel udsigt til udsendelse.
Side
7/7