Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2380977_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
26. april 2021
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Malte Hansen
Sagsnr.: 2021-0030-5831
Dok.:
1919422
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 890 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 890 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. marts 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Anders Lotterup
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 890: Spm. om der er foretaget analyser eller anden relevant opsamling på samarbejdet mellem kommunerne og Kriminalforsorgen efter Kriminalforsorgens samarbejde med kommunerne. Analyse af myndighedssamarbejdet mellem Kriminalforsorgen og Kommunerne fra 2016 af Pernille Gry Petersen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 890 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, om der er foretaget analyser eller anden
relevant opsamling på samarbejdet mellem kommunerne og
Kriminalforsorgen efter ”Kriminalforsorgens samarbejde med
kommunerne. Analyse af myndighedssamarbejdet mellem Kri-
minalforsorgen og Kommunerne” fra 2016 af Pernille Gry Pe-
tersen?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”1.
Direktoratet for Kriminalforsorgen kan generelt oplyse, at
kriminalforsorgen kontinuerligt har stort fokus på samarbejdet
med kommunerne, og at kriminalforsorgen løbende arbejder
med en lang række tiltag for at styrke dette samarbejde. Krimi-
nalforsorgen afholder årlige samarbejdsmøder med blandt andet
kommunerne med henblik på at følge op på samarbejdet og
samle op på de gjorte erfaringer.
2.
I 2019 blev der gennemført en spørgeskemaundersøgelse ved-
rørende erfaringerne med myndighedssamarbejdet mellem
kommunerne og kriminalforsorgens institutioner. Resultatet af
denne undersøgelse bliver brugt i forbindelse med kriminalfor-
sorgens fortsatte arbejde med at forbedre samarbejdet med kom-
munerne.
3.
Det kan derudover nævnes, at kriminalforsorgen
i forlæn-
gelse af Servicestyrelsens (nu Socialstyrelsen) ”Projekt God
Løsladelse” fra 2009 og som led i flerårsaftalen for 2018-2021
løbende arbejder med tiltag, der skal understøtte den bedst mu-
lige løsladelse. ”God Løsladelse” indebærer bl.a. koordinering
af handleplaner med kommuner og andre myndigheder, praktisk
planlægning i forhold til bolig, indkomst og digital selvbetje-
ning, afholdelse af løsladelsesmøde med bopælskommunen
samt eventuel mentorstøtte i tiden op til og efter løsladelse.
I 2019 blev der, også
med afsæt i ” God Løsladelse”, udarbejdet
guides til myndighedssamarbejdet, der indeholder konkrete
handlingsanvisninger rettet til medarbejdere både i kriminalfor-
sorgen og i kommunerne med henblik på at styrke samarbejdet.
4.
Det kan derudover oplyses, at der i løbet af 1. halvår 2021
gennemføres en forvaltningsrevision af praksis vedrørende
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 890: Spm. om der er foretaget analyser eller anden relevant opsamling på samarbejdet mellem kommunerne og Kriminalforsorgen efter Kriminalforsorgens samarbejde med kommunerne. Analyse af myndighedssamarbejdet mellem Kriminalforsorgen og Kommunerne fra 2016 af Pernille Gry Petersen, til justitsministeren
”God Løsladelse” sammen med en opfølgning på flerårsaftale-
projekterne om kvalitetsløft af modtagelsesprocedurer og styr-
ket myndighedssamarbejde i forbindelse med løsladelse. For-
målet er at belyse, om sagsbehandlingspraksis i kriminalforsor-
gen følger retningslinjerne for ”God løsladelse”.
Der blev gen-
nemført en lignende forvaltningsrevision i 2016.
5.
Endelig kan nævnes satspuljeprojektet
”Håndholdt Inklu-
sion”, der blev gennemført i 2016-2019
med det formål at ud-
vikle et tættere myndighedssamarbejde mellem kommunerne og
kriminalforsorgen. Målet med projektet var at støtte udsatte bor-
gere, som var indsat i kriminalforsorgens institutioner, til at
komme tættere på arbejdsmarkedet eller i uddannelse. Målet
skulle opnås ved at give borgerne en sammenhængende tvær-
faglig indsats under indsættelsen og ved løsladelsen. Indsatsen
var koordineret på baggrund af én samlet plan, der gik på tværs
af de offentlige myndigheder. Kriminalforsorgen er aktuelt ved
at samle erfaringerne fra projektet i et erfaringskatalog.”
Side 3/3