Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2372922_0001.png
Ministeren
Retsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Retsudvalget har den 30. marts 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 884 (alm. del)
efter ønske fra Karina Adsbøl (DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 884:
Vil ministeren som opfølgning på samråd den 24. marts 2021 om den terrordømte
Mohamed Geele redegøre for de gældende regler i forhold til meldepligt og op-
holdspligt, herunder om der er mulighed for at dispensere fra meldepligten eller
opholdspligten, og om det i givet fald er sket i nogle tilfælde?
Svar:
En udlænding, der ikke har ret til at opholde sig her i landet, kan pålægges en række
kontrolforpligtelser, hvis udlændingen ikke medvirker til sin udrejse. Udlændingen
kan eksempelvis pålægges en pligt til at give møde på nærmere angivne tidspunkter
(meldepligt) og opholdspligt på et indkvarteringssted, jf. udlændingelovens § 34,
stk. 2-6 og § 42 a, stk. 8
Hjemrejsestyrelsen pålægger som udgangspunkt afviste asylansøgere og andre ud-
lændinge, der ikke har ret til at opholde sig her i landet, og som ikke medvirker til
deres udrejse, udlændinge på tålt ophold, udlændinge, der er udvist ved endelig
dom efter §§ 22-24, og som ikke er varetægtsfængslet efter § 35, udlændinge, hvis
opholdstilladelse eller opholdsret er bortfaldet efter udlændingelovens § 21 b, stk.
1, og udlændinge, der er udvist efter udlændingelovens § 25, at tage ophold på et
bestemt indkvarteringssted, medmindre særlige grunde taler imod, jf. udlændinge-
lovens § 42 a, stk. 8.
Udlændinge, der ikke længere har ret til at opholde sig her i landet, skal som den
altovervejende hovedregel pålægges opholdspligt. Et pålæg om opholdspligt skal
således gives, medmindre særlige grunde taler derimod. Hjemrejsestyrelsen vil
kunne undlade at træffe afgørelse om, at en udlænding skal tage ophold på et be-
stemt indkvarteringssted, hvis særlige grunde taler herfor, herunder hvis det vil
14. april 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 6131
1578127
Side
1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 884: Spm. om en redegørelse for de gældende regler i forhold til meldepligt og opholdspligt, herunder om der er mulighed for at dispensere fra meldepligten eller opholdspligten, og om det i givet fald er sket i nogle tilfælde, til udlændinge- og integrationsministeren
være i strid med Danmarks internationale forpligtelser. Det kan f.eks. være tilfæl-
det, hvis den pågældende udlænding på grund af sygdom har behov for at opholde
sig på et indkvarteringssted, der ligger nær behandlingsmuligheder mv. Der kan
endvidere i ganske særlige tilfælde være hensyn til familielivet, som gør, at den på-
gældende ikke skal meddeles et pålæg om opholdspligt.
Efter udlændingelovens § 34, stk. 2, kan en udlænding pålægges meldepligt, hvis
det skønnes hensigtsmæssigt for at sikre udlændingens tilstedeværelse eller med-
virken til sagens behandling eller udrejsen, og såfremt udlændingen er omfattet af
en af bestemmelserne i § 34, stk. 2, nr. 1-4. Der kan således pålægges meldepligt,
f.eks. hvis en udlænding indgiver ansøgning om opholdstilladelse efter udlændin-
gelovens § 7 (asyl) og ikke medvirker til sagens oplysning, eller hvis Hjemrejsesty-
relsen drager omsorg for udlændingens udrejse, og udlændingen ikke medvirker
hertil.
Hjemrejsestyrelsen kan derudover pålægge en udlænding meldepligt i tilfælde,
hvor udlændingen ikke medvirker til sin udrejse, og det skønnes hensigtsmæssigt
for at sikre udlændingens tilstedeværelse eller medvirken til udrejsen i henhold til
udlændingelovens § 34, stk. 3.
Meldepligt skal pålægges, medmindre særlige grunde taler derimod. Det kan såle-
des undlades at pålægge en udlænding meldepligt i konkrete tilfælde, hvor udlæn-
dingen f.eks. er alvorligt syg, har et handicap eller lignende, og hvor det som følge
heraf ikke vil være muligt for den pågældende at opfylde kravet om meldepligt.
Hjemrejsestyrelsen vil i forbindelse med et pålæg om meldepligt skulle vurdere, om
et pålæg rejser spørgsmål i forhold til Danmarks internationale forpligtelser, herun-
der navnlig artikel 8 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention om ret til
respekt for familie- og privatlivet.
Endvidere kan Hjemrejsestyrelsen pålægge en udlænding på tålt ophold melde-
pligt, medmindre særlige grunde taler derimod, med henblik på løbende at sikre, at
Hjemrejsestyrelsen har kendskab til udlændingens opholdssted, jf. udlændingelo-
vens § 34, stk. 4.
Hensynet til den nationale sikkerhed og den offentlige orden tilsiger, at udlændinge
på tålt ophold underlægges en skærpet meldepligt.
Den skærpede meldepligt må som udgangspunkt anses for proportional, idet det
for at sikre de pågældende personers tilstedeværelse med henblik på udsendelse
kan være vanskeligt at pege på mindre indgribende foranstaltninger. Da proportio-
nalitetsbetingelsen løbende skal være opfyldt, kan det med tiden blive vanskeligere
at begrunde sådanne indgreb, f.eks. hvis det viser sig fortsat at være umuligt at
udsende den pågældende.
Side
2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 884: Spm. om en redegørelse for de gældende regler i forhold til meldepligt og opholdspligt, herunder om der er mulighed for at dispensere fra meldepligten eller opholdspligten, og om det i givet fald er sket i nogle tilfælde, til udlændinge- og integrationsministeren
Hjemrejsestyrelsen skal som udgangspunkt pålægge en udlænding på tålt ophold,
daglig meldeligt, medmindre særlige grunde taler derimod.
Hjemrejsestyrelsen kan derudover pålægge en udlænding, der er udvist ved endelig
dom efter udlændingelovens §§ 22-24, og som ikke er varetægtsfængslet efter §
35, meldepligt, med henblik på at sikre en effektiv fuldbyrdelse af bestemmelsen
om udvisning, medmindre særlige grunde taler derimod, efter udlændingelovens §
34, stk. 5.
Hjemrejsestyrelsen skal, medmindre særlige grunde taler derimod, gøre brug af
meldepligt over for udvisningsdømte udlændinge, hvis de pågældende ikke kan fri-
hedsberøves.
Det forudsættes i forarbejderne, at meldepligt skal pålægges, medmindre særlige
grunde taler derimod. Det indebærer situationer, hvor udlændinge er afskåret fra
at overholde meldepligten. Det gælder f.eks., i en situation, hvor udlændingen er
alvorlig syg, har handicap eller lignende, således at det ikke vil være muligt for den
pågældende at opfylde kravet om meldepligt.
Hjemrejsestyrelsen kan desuden pålægge en udlænding, hvis opholdstilladelse eller
opholdsret er bortfaldet efter udlændingelovens § 21 b, stk. 1, eller en udlænding,
der er udvist efter udlændingelovens § 25, meldepligt, med henblik på, at sikre en
effektiv gennemførelse af udrejsen eller udsendelsen, medmindre særlige grunde
taler derimod, jf. udlændingelovens § 34, stk. 6.
Det er sket i enkelte tilfælde, at en udlænding ikke er blevet pålagt kontrolforplig-
telser, eller at et pålæg om kontrolforpligtelser er blevet ophævet. Dette er sket i
situationer, hvor der har foreligget særlige grunde, eller hvor en pålagt pligt ikke
længere anses for at være proportional.
Mattias Tesfaye
/
Louise Ersbøll Leimand
Side
3/3