Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2380856_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. april 2021
Strafferetskontoret
Jeppe Malinowski
2021-0030-5833
1919552
Besvarelse af spørgsmål nr. 870 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 870 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. marts 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 870: Spm. om den bestemmelse i lovgivningen, der gør det ulovligt, hvis en forælder sender sit barn “til udlandet til forhold, der bringer barnets sundhed eller udvikling i alvorlig fare, eller lader sit barn tage del i et sådan udlandsophold, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 870 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for frifindelsen, herunder den bestem-
melse i lovgivningen, der gør det ulovligt, hvis en forælder sen-
der sit barn “til udlandet til forhold, der bringer
barnets sundhed
eller udvikling i alvorlig fare, eller lader sit barn tage del i et
sådan
udlandsophold”, og vil ministeren på baggrund heraf
kommentere, om der er behov for en stramning af lovgivningen,
jf. artiklen ”Landsret har frifundet forældre for at sende børn på
genopdragelse” fra jyllands-posten.dk
den 25. marts 2021?”
Svar:
1.
Det følger af straffelovens § 215 a, at den, som sender sit barn til udlan-
det til forhold, der bringer barnets sundhed eller udvikling i alvorlig fare,
eller lader sit barn tage del i et sådant udlandsophold, straffes med bøde eller
fængsel indtil 4 år.
Bestemmelsen finder anvendelse på forældre til børn og unge under 18 år.
Det omfatter barnets og den unges juridiske forældre, dvs. de personer der i
retlig forstand har moderskab, faderskab eller medmoderskab til barnet, her-
under adoptivforældre. Bestemmelsen finder anvendelse på børn og unge,
der har dansk indfødsret, er bosat i den danske stat eller har lignende fast
ophold her i landet.
Begrebet ”barnets sundhed
eller
udvikling” skal forstås i overensstemmelse
med servicelovens § 58, stk. 1, og relaterer sig til barnets eller den unges
almentilstand, hvori ikke blot indgår helbredsmæssige forhold, men også
andre forhold af betydning for barnets eller den unges trivsel. En alvorlig
fare for barnets sundhed eller udvikling kan f.eks. være mishandling eller
andre alvorlige overgreb samt svigtende omsorg. Det gælder såvel egentlig
vanrøgt som utilstrækkelig opfyldelse af barnets eller den unges basale be-
hov for f.eks. mad, undervisning eller lægelig behandling.
Ved vurderingen af, om der foreligger en alvorlig fare for barnets sundhed
eller udvikling, skal der tages hensyn til såvel den øjeblikkelige tilstand som
til de fremtidige opvækstbetingelser.
Det er ikke en betingelse for at blive straffet efter bestemmelsen, at der kan
konstateres en allerede indtruffet alvorlig skade.
Side 2/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 870: Spm. om den bestemmelse i lovgivningen, der gør det ulovligt, hvis en forælder sender sit barn “til udlandet til forhold, der bringer barnets sundhed eller udvikling i alvorlig fare, eller lader sit barn tage del i et sådan udlandsophold, til justitsministeren
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten
har anmodet Statsadvokaten i København om
en udtalelse.
Statsadvokaten i København har bl.a. oplyst følgende:
”Sagen angik et somalisk forældrepar, hvor faderen i sommeren
2018 var rejst med to børn, en pige på 15 år og en dreng på 16
år, til Somalia. Faderen var i december 2018 vendt tilbage til
Danmark uden børnene. Børnene kom
med Udenrigsministe-
riets mellemkomst
tilbage til Danmark i april måned 2019.
Ved faderens tilbagekomst til Danmark overdrog han forældre-
myndigheden og varetægten af børnene til et familiemedlem via
en retskendelse ved en domstol i Somalia. Det var dette familie-
medlem, der, efter sagens oplysninger, kortvarigt
i cirka 3 uger
og forud for lovens ikrafttræden den 1. januar 2019
placerede
børnene på koranskole. Landsretten lagde til grund, at faderen
straks fik børnene hentet fra koranskolen i januar 2019, da han
fik viden om forholdene der.
Landsretten fandt, efter en samlet vurdering af oplysningerne
om forholdene i Somalia og børnenes vilkår under opholdet i
perioden efter den 1. januar 2019, ikke, at der var ført bevis for,
at opholdet i Somalia havde bragt børnenes sundhed eller udvik-
ling i alvorlig fare, således som det er et krav efter bestemmelsen
i straffelovens § 215 a.
Landsretten lagde til grund, at Somalia generelt betragtet er et
af verdens farligste og fattigste lande, men at børnene ikke kon-
kret havde været udsat for overgreb eller farlige situationer.
Landsretten ændrede derfor byrettens dom og frifandt foræl-
drene for overtrædelse af straffelovens § 215 a.
Faderen blev dog
ligesom i byretten
idømt 6 måneders fæng-
sel for grov vold i medfør af straffelovens § 245, stk. 1, begået i
Danmark over for datteren i perioden fra februar 2016 til juli
2018, ligesom han blev tildelt en advarsel om udvisning. Han
havde opholdt sig i Danmark i omkring 25 år.
Moderen, der alene blev dømt for medvirken til simpel vold ef-
ter straffelovens § 244, stk. 1, jf. § 23, blev straffet med fængsel
i 30 dage, der blev gjort betinget. Med en sådan straffastsættelse
er der ikke
i det konkrete tilfælde
hjemmel i udlændingelo-
ven til udvisning.
Side 3/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 870: Spm. om den bestemmelse i lovgivningen, der gør det ulovligt, hvis en forælder sender sit barn “til udlandet til forhold, der bringer barnets sundhed eller udvikling i alvorlig fare, eller lader sit barn tage del i et sådan udlandsophold, til justitsministeren
Ved frifindelsen for overtrædelse af straffelovens § 215 a, lagde
landsretten vægt på, at de to børns sundhed og udvikling, i peri-
oden efter den 1. januar 2019 ikke konkret havde været bragt i
alvorlig fare, og landsretten lagde i den forbindelse til grund, at
børnene er født i Danmark, men er somaliske statsborgere og
taler somalisk, at børnene var henholdsvis 15 og 16 år gamle, at
børnene har været i Somalia før og således i et vist omfang ken-
der familien der, at faderen havde sørget for, at et familiemed-
lem, C, havde ansvaret for børnene under opholdet i Somalia, at
faderen havde sørget for, at der var opsyn med børnene under
opholdet, og at familien boede tæt ved, at faderen havde sørget
for, at børnene boede i familiens hus under ordnede forhold, og
at de fik penge, herunder til mad, at faderen havde sørget for, at
børnene fik undervisning, og at børnene i fornødent omfang
kom under lægebehandling.
Landsretten lagde endvidere til grund, at børnene i et vist om-
fang kunne bevæge sig frit i Somalia, dog under hensyn til for-
holdene der, at børnene kunne kommunikere med omverdenen
gennem mobiltelefon, at børnene havde adgang til deres pas, at
børnene ikke har haft viden om, hvornår opholdet skulle afslut-
tes, og at
C hindrede B1’s udrejse af Somalia.
Det forhold, at det ene barn ved hjemkomsten til Danmark blev
tvangsfjernet, og at det andet barn efterfølgende skiftede til HF
i stedet for gymnasiet, fandt landsretten ikke kunne tillægges af-
gørende betydning.
Det bemærkes i den forbindelse, at byretten ved domfældelsen
af forældrene havde lagt særlig vægt på, at børnene som følge
af opholdet i Somalia var blevet forsinket et år i deres skoleud-
dannelse i Danmark, og byretten fandt blandt andet, at mang-
lende opsyn med, om børnene passede deres skolegang, faldt ind
under bestemmelsen i servicelovens § 58 om blandt andet svig-
tende omsorg.”
Rigsadvokaten kan henholde sig til Statsadvokaten i Køben-
havns udtalelse.”
3.
Straffelovens § 215 a blev indført i straffeloven med lov nr. 1542 af 18.
december 2018 om ændring af straffeloven og lov om pas til danske stats-
borgere m.v. (Kriminalisering af udlandsophold, der bringer et barns sund-
hed eller udvikling i alvorlig fare). Loven trådte i kraft den 1. januar 2019.
De typer af udlandsophold eller såkaldte genopdragelsesrejser, som bestem-
melsen regulerer, kan have alvorlige konsekvenser for børn og unge, og jeg
mener samtidig, at både opholdene og tankerne bag dem er skadelige for
Side 4/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 870: Spm. om den bestemmelse i lovgivningen, der gør det ulovligt, hvis en forælder sender sit barn “til udlandet til forhold, der bringer barnets sundhed eller udvikling i alvorlig fare, eller lader sit barn tage del i et sådan udlandsophold, til justitsministeren
sammenhængskraften i vores samfund. Jeg mener derfor også, at straffelo-
vens § 215 a er et vigtigt redskab til at slå hårdt ned på forældre, der udsætter
deres børn for den slags.
Bestemmelsen er relativt ny, og praksis på området er meget sparsom. Jeg
vil ikke afvise, at der kan være behov for at stramme reglerne, men det vil
jeg først tage stilling til, når vi har yderligere praksis på området.
Side 5/5