Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2380858_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
26. april 2021
Kontor:
Strafferetskontoret
Sagsbeh: Henrik Overgaard Mor-
sing
Sagsnr.: 2021-0030-5830
Dok.:
1919459
Besvarelse af spørgsmål nr. 869 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 869 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. marts 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 869: Spm. om, at en 14-årig mistænkt tilsyneladende godt kan sælge stoffer på Frederikssund Station og begå drabsforsøg mod en 50-årig mand, men ikke kan strafforfølges, jf. artiklen 16-årig om drabsforsøg på togstation: - Det var et uheld fra ekstrabladet.dk den 27. marts 2021, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 869 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere at en 14-årig mistænkt tilsynela-
dende godt kan sælge stoffer på Frederikssund Station og begå
drabsforsøg mod en 50-årig mand, men ikke kan strafforfølges,
jf. artiklen ”16-årig
om drabsforsøg på togstation: - Det var et
uheld” fra
ekstrabladet.dk den 27. marts 2021?”
Svar:
Af principielle grunde er jeg meget tilbageholdende med at udtale mig om
konkrete sager, der er eller kan komme under behandling hos myndigheder
på Justitsministeriets område.
Helt generelt kan jeg oplyse, at den kriminelle lavalder i Danmark er 15 år,
jf. straffelovens § 15. Sager om lovovertrædelser begået af personer over
den kriminelle lavalder behandles efter reglerne i strafferetsplejen, mens
personer under den kriminelle lavalder, som har begået en lovovertrædelse,
ikke kan straffes.
Vi har et særligt system til at håndtere sager med børn og unge under den
kriminelle lavalder. I Danmark sætter vi ikke børn i fængsel, og derfor blev
der i januar 2019
med bred politisk opbakning
lavet et Ungdomskrimi-
nalitetsnævn for at sikre, at børn og unge under den kriminelle lavalder bli-
ver stillet til ansvar, når de begår kriminalitet.
Hvor domstolsprocessen i straffesager har til formål at afgøre spørgsmålet
om skyld og sanktion for en lovovertrædelse, er formålet med nævnsproces-
sen i Ungdomskriminalitetsnævnet at bringe den unge ud af sin kriminelle
løbebane.
Ungdomskriminalitetsnævnet kan fastsætte en straksreaktion af opdragende
og genoprettende karakter. Nævnet kan endvidere fastsætte et skræddersyet
forbedringsforløb for barnet eller den unge af op til to års varighed med
henblik på at få bragt barnet eller den unge ud af kriminalitet. I særlige til-
fælde kan der for de 10-14-årige fastsættes et forbedringsforløb på op til fire
år. Nævnets afgørelser er bindende for kommunerne, som dermed forpligtes
til at iværksætte og gennemføre de indsatser, som nævnet træffer afgørelse
om. Nævnet har i den forbindelse mulighed for at pålægge kommunerne at
gennemføre afgørelserne inden for en nærmere angivet tidsfrist.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 869: Spm. om, at en 14-årig mistænkt tilsyneladende godt kan sælge stoffer på Frederikssund Station og begå drabsforsøg mod en 50-årig mand, men ikke kan strafforfølges, jf. artiklen 16-årig om drabsforsøg på togstation: - Det var et uheld fra ekstrabladet.dk den 27. marts 2021, til justitsministeren
Med lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet blev der samtidig oprettet
en ungekriminalforsorg, der skal sikre en effektiv, tæt og ensartet opfølg-
ning på Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser i samarbejde med den un-
ges opholdskommune.
Side 3/3