Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2374451_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
16. april 2021
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Malte Hansen
Sagsnr.: 2021-0030-5784
Dok.:
1906241
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 830 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 830 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. marts 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Anders Lotterup
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 830: Spm. om ministeren mener, at en indsat skal vælge mellem at besøge sin far, der er terminalpatient, inden denne dør, eller selve begravelsen, eller mener ministeren, at den indsatte bør kunne bevilliges begge dele, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 830 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Mener ministeren, at en indsat skal vælge mellem at besøge sin
far, der er terminalpatient, inden denne dør, eller selve begravel-
sen, eller mener ministeren, at den indsatte bør kunne bevilliges
begge dele?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende,
hvortil jeg kan henholde mig:
”Det fremgår af udgangsbekendtgørelsens § 31, stk. 1, nr. 1, at
indsatte kan få udgang med henblik på at besøge en nærtstående
person, som er alvorligt syg. Af udgangsbekendtgørelsens § 31,
stk. 1, nr. 2, fremgår det, at indsatte kan få udgang med henblik
på at være til stede ved en nærtstående persons begravelse. En
indsat har derfor som det klare udgangspunkt mulighed for at få
udgang til at besøge en alvorligt syg nærtstående person, og
i
tilfælde af at denne afgår ved døden
tillige at være til stede ved
den nærtstående persons begravelse.
Det fremgår endvidere af udgangsvejledningens pkt. 60, at ud-
gang efter udgangsbekendtgørelsens § 31, stk. 1, bl.a. gives af
væsentlige humanitære hensyn og, at afslag herpå derfor kun bør
komme på tale af meget tungtvejende sikkerhedsmæssige årsa-
ger, hvor misbrugsrisikoen ikke skønnes at kunne nedsættes,
selv om udgang sker med ledsager.
Det kan således helt undtagelsesvist forekomme, at der af tungt-
vejende sikkerhedsmæssige årsager gives afslag på udgang med
henblik på at besøge en nærtstående person, som er alvorligt
syg, eller afslag på at deltage i den nærtstående persons begra-
velse, hvilket således vil have den følge, at der kun gives tilla-
delse til den ene af udgangene.
Det kan afslutningsvist oplyses, at den nuværende situation med
afskæring af udgang grundet covid-19 ikke har haft indflydelse
på muligheden for at afvikle udgang til at besøge en nærtstående
person, som er alvorligt syg, eller at deltage i en nærtstående
persons begravelse, idet udgang efter udgangsbekendtgørelsens
§ 31, stk. 1, nr. 1 og 2, ikke er omfattet af afskæringen af udgang
som følge af covid-19.”
Side 2/2