Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2291531_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
27. november 2020
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Rikke Petersen Faaborg
Sagsnr.: 2020-0030-4927
Dok.:
1669305
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 83 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. oktober 2020. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Maria Holm
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om bandekørertøjer over Øresundsbroen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 83 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Der
opleves en livlig aktivitet af bandekørertøjer over Øre-
sundsbroen, der formentlig indeholder bandemedlemmer. Vil
ministeren forklare, hvorfor man ikke stopper disse køretøjer
ved Øresundsbroen, undersøger bilerne og personerne, registre-
rer personerne og undersøger deres ærinder? Herudover hvorfor
indberetter man så ikke de af personerne, som modtager offent-
lig forsørgelse, til deres pågældende kommune og informerer
om, at personerne har opholdt sig i udlandet, hvorfor de har
modtaget uberettigede ydelser fra det offentlige grundet ophold
i udlandet og derfor skal tilbagebetale den offentlige ydelse ef-
terfølgende?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Københavns Politi, der har oplyst, at Københavns Politi si-
den den 3. september 2020 har foretaget en tilpasset grænsekon-
trol ved Øresundsbroen. Den tilpassede kontrol indebærer, at
grænsekontrollen generelt gennemføres med periodevise og
stikprøvebaserede indsatser, der i antal og intensitet løbende til-
passes blandt andet på baggrund af den forventelige mængde
indrejsende samt det aktuelle efterretningsbillede.
I forhold til den del af spørgsmålet, som vedrører, hvorfor Kø-
benhavns Politi ikke foretager en mere konsekvent standsning
af køretøjer med relationer til registrerede bandemedlemmer,
har Københavns Politi oplyst, at en kontrol af alle køretøjer vil
kræve en permanent politimæssig operativ tilstedeværelse på el-
ler i umiddelbar nærhed af Øresundstunnelen. Sammenholdt
med det aktuelle trusselsniveau i Øresundsregionen er det såle-
des Københavns Politis vurdering, at en sådan politiindsats ikke
vil stå mål med udbyttet ved at stoppe de pågældende køretøjer.
Dertil kommer, at standsning af samtlige bandekørekøretøjer vil
kunne afsløre, hvilke personer fra de kriminelle miljøer og
hvilke konkrete køretøjer, som politiet har et øget fokus på.
Dette vil i sig selv være egnet til at kompromittere politiets mo-
nitoreringsindsats og/eller igangværende efterforskninger.
Københavns Politi har endvidere oplyst, at Københavns Politi
fortsat foretager måludpegning af køretøjer med relationer til re-
gistrerede bandemedlemmer, som har dokumenterede relationer
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om bandekørertøjer over Øresundsbroen, til justitsministeren
til Sverige og rejser på tværs af landene, idet måludpegning vur-
deres som det bedste middel til at begrænse bandemedlemmers
trafik over Øresund.
Dette arbejde udføres med en samtidig efterretningsmæssig un-
derstøttelse af de danske grænse- og kriminalitetskontroller, så-
ledes at kontrollen målrettes i videst muligt omfang. Hertil kom-
mer, at Københavns Politi har et tæt samarbejde med de svenske
retshåndhævende myndigheder, som er et vigtigt element til at
begrænse bandemedlemmers kriminelle aktiviteter på tværs af
den dansk-svenske landegrænse og et område, som prioriteres
højt i Københavns Politi.
De måludpegede køretøjer registreres på en hotliste i politiets
system for automatisk nummerpladegenkendelse (ANPG). Kø-
benhavns Politi har i relation til registrering af banderelaterede
køretøjer i ANPG supplerende oplyst, at et køretøj lægges i
ANPG som bandekøretøj, når det vurderes, at der er tilstrække-
lig dokumentation for, at køretøjet kan knyttes til personer med
relation til bandemiljøet. At køretøjet er registreret som et køre-
tøj med relationer til registrerede bandemedlemmer udelukker
imidlertid ikke, at køretøjet for eksempel ikke anvendes af andre
personer, herunder personer, der ikke har tilknytning til miljøet,
og personer, der har legale formål med passagen, eller at køre-
tøjet siden registrering i ANPG er blevet solgt, leaset, lejet eller
udlånt til en anden bruger.
Det forhold, at et køretøj er registreret i ANPG, betyder heller
ikke i sig selv, at politiet i alle tilfælde har mulighed for at
standse køretøjet. Det afhænger af forskellige faktorer, herunder
f.eks. om hittet er registreret på et stationært kamera, og om der
er en disponibel patruljevogn i nærheden, som efterfølgende kan
udfinde køretøjet med henblik på at foretage standsning af kø-
retøjet. Det bemærkes hertil, at et køretøj vil kunne have kørt i
flere retninger, efter hittet er registreret på et stationært kame-
raer, og at det heller ikke i alle tilfælde derfor vil være muligt at
finde køretøjet.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt oplysninger om ban-
demedlemmers ophold i udlandet indberettes til de relevante
kommuner, har Københavns Politi oplyst, at Københavns Politi
videregiver relevante oplysninger om udlandsophold til kom-
munen, der som ansvarlig myndighed i forhold til udbetaling af
ydelser vurderer, hvorvidt der kan rejses krav om evt. tilbagebe-
taling på baggrund af oplysningerne om udlandsophold.
Rigspolitiet kan henholde sig til udtalelsen fra Københavns Po-
liti.”
3