Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2375545_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. april 2021
Formueretskontoret
Julie Biel Johnsen
2021-0030-5783
1906123
Besvarelse af spørgsmål nr. 828 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 828 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. marts 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Louise Black Mogensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 828: Spm. om kommentar til fortrolig henvendelse af 10/3-21 fra borger, vedrørende Erstatningsansvarsloven, jf. REU alm. del - bilag 257, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 828 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere fortrolig henvendelse af 10/3-21
fra borger, vedrørende Erstatningsansvarsloven, jf. REU alm.
del -
bilag 257?”
Svar:
1.
Den borgerhenvendelse, som der henvises til i spørgsmålet, vedrører flere
elementer relateret til en konkret sag om erstatning efter en trafikulykke.
Borgeren henviser i den forbindelse til en sag mod et forsikringsselskab,
som har verseret ved domstolene.
Jeg har stor forståelse for, at borgeren i den pågældende henvendelse er hav-
net i en svær situation efter en trafikulykke, men jeg har ikke mulighed for
at forholde mig til den konkrete sag. Jeg kan dog redegøre mere generelt for
de emner, henvendelsen berører.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et
bidrag fra Erhvervsministeriet, der har oplyst følgende om forsikringssel-
skabernes behandling af erstatningssager:
”Forsikringsselskaberne skal behandle deres kunder
ordentligt.
Det er en del af at drive en ordentlig forretning. Det gælder ikke
mindst, når kunden står i en sårbar situation, som for eksempel
når man har været ude for en personskade, og der er brug for en
speciallægeerklæring.
Forsikringsselskaber benytter speciallægeerklæringer, når de
træffer afgørelse i sager om fx tab af erhvervsevne. En special-
lægeerklæring er ikke en afgørelse i sig selv, men en del af det
grundlag, hvorpå der træffes en afgørelse.
Valget af speciallæge i forsikringssager har for nogle borgere i
en række tilfælde ført til en konflikt med forsikringsselskabet
herom. Derfor er der i samarbejde med Forbrugerrådet Tænk og
Forsikring & Pension pr. 1. januar 2021 etableret ”Nævnet for
speciallægevalg”. Nævnet kan træde til i de situationer,
hvor der
ikke kan opnås enighed om valget af speciallæge som uvildig
tredjepart. Konkret foreslår nævnet tre speciallæger, som borge-
ren frit kan vælge imellem.
Nævnet skal bl.a. hjælpe med at genetablere tilliden mellem for-
sikringsselskaber og borgere.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 828: Spm. om kommentar til fortrolig henvendelse af 10/3-21 fra borger, vedrørende Erstatningsansvarsloven, jf. REU alm. del - bilag 257, til justitsministeren
En borger, der ikke føler sig tilfredsstillende behandlet af for-
sikringsselskabet, kan i øvrigt altid klage til selskabets klagean-
svarlige. Hvis det ikke resulterer i en løsning på problemet, er
der i mange tilfælde mulighed for at gå til Ankenævnet for For-
sikring. Som en sidste udvej er der en mulighed for at gå til dom-
stolene.”
3.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet desuden ind-
hentet et bidrag fra Beskæftigelsesministeriet, der har oplyst følgende om
reglerne om sygedagpenge:
”Det følger af sygedagpengelovens § 35, at en lønmodtager skal
anmelde sygefravær til arbejdsgiveren hurtigst muligt og senest
2 timer efter arbejdstids begyndelse, medmindre der i persona-
lecirkulære el.lign. er fastsat en anden frist.
Det følger af sygedagpengelovens § 30, at en lønmodtager, der
ikke får udbetalt fuld løn under sygdom, har ret til sygedagpenge
fra arbejdsgiveren i 30 kalenderdage fra første fraværsdag (ar-
bejdsgiverperioden). Retten til sygedagpenge fra arbejdsgiveren
er som udgangspunkt betinget af, at lønmodtageren på første fra-
værsdag har været ansat uafbrudt i de seneste 8 uger før fraværet
hos den pågældende arbejdsgiver og i denne periode har været
beskæftiget hos arbejdsgiveren i mindst 74 timer.
Ved sygefravær ud over arbejdsgiverperioden kan lønmodtage-
ren modtage sygedagpenge fra kommune, hvis lønmodtageren
opfylder et beskæftigelseskrav over for kommunen, jf. sygedag-
pengelovens § 32.
En arbejdsgiver, som betaler løn under sygefraværet fra arbej-
det, er berettiget til at få udbetalt de sygedagpenge, som løn-
modtageren ellers ville have ret til fra kommunen vedrørende
samme arbejdsforhold, jf. sygedagpengelovens § 54. En ar-
bejdsgiver kan således få refusion fra kommunen i form af de
sygedagpenge, som lønmodtageren ellers ville have haft ret til
fra kommunen, hvis pgl. ikke modtog løn under sygefraværet.
Endelig kan en privat arbejdsgiver tegne en sygedagpengefor-
sikring, jf. sygedagpengelovens § 55, som giver arbejdsgiveren
ret til fra lønmodtagerens anden fraværsdag at få refusion fra
kommunen (og ikke først efter de 30 kalenderdage). ”
4.
Justitsministeriet kan generelt oplyse, at der efter de almindelige erstat-
ningsretlige regler er flere betingelser, der skal være opfyldt for at få tilkendt
erstatning. Udover at der skal være indtrådt en skade hos en skadelidt med
Side 3/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 828: Spm. om kommentar til fortrolig henvendelse af 10/3-21 fra borger, vedrørende Erstatningsansvarsloven, jf. REU alm. del - bilag 257, til justitsministeren
et deraf følgende tab, skal denne skade kunne tilregnes en ansvarlig skade-
volder. Typisk vil der være krav om, at skadevolderen skal have handlet
culpøst. En skadevolder har handlet culpøst, når skaden er indtrådt ved en
handling eller undladelse, der kan tilregnes skadevolderen som forsætlig el-
ler uagtsom. Desuden er det en betingelse, at der skal være årsagsforbindelse
mellem den skadegørende handling og den indtrådte skade, og den indtrådte
skade skal derudover have været påregnelig for skadevolderen.
Det følger af erstatningsansvarsloven, hvilke erstatnings- og godtgørelses-
poster den skadelidte kan få erstattet som følge af en personskade. Det er
bl.a. muligt at få erstatning for udgifter til behandling, tabt arbejdsfortjene-
ste, svie og smerte, erhvervsevnetab og varigt mén, hvis skadelidte kan do-
kumentere at have lidt et tab. Derudover er det muligt at få tort- og krænkel-
sesgodtgørelse.
5.
Hvis en borger vil have en erstatningssag prøvet ved domstolene, er der
under visse betingelser mulighed for at opnå fri proces. Fri proces er udtryk
for, at staten yder økonomisk bistand med henblik på at sikre den enkelte
borgers adgang til domstolene.
Når fri proces er meddelt, omfatter bevillingen hele sagen i den pågældende
retsinstans samt fuldbyrdelse af afgørelsen.
Fri proces omfatter også behandlingen af sagen i 2. eller 3. instans, hvis
sagen er indbragt for højere ret af modparten, og den part, der har fri proces,
helt eller delvis har fået medhold i den foregående instans.
Hvis parten ikke har fået medhold i den påstand, hvortil der i den foregående
instans blev meddelt fri proces, er der mulighed for at indgive en ny ansøg-
ning om fri proces til ankesagens førelse.
Side 4/4