Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2376776_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. april 2021
HR-kontoret
Katrine Vendel Andersen
2021-0030-5762
1898462
Besvarelse af spørgsmål nr. 818 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 818 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. marts 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Trine Dahl
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 818: Spm. om kommentar til henvendelsen af 11. marts 2021 vedrørende udrensning i politistyrken, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 818 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 11. marts 2021
vedrørende udrensning i politistyrken, jf. REU alm. del
bilag
249, og vil ministeren se nærmere på de i henvendelsen angivne
forhold bl.a. om, at det alene er statistisk, at sygefraværet i poli-
tiet er mindsket?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har stort fokus på trivsel blandt medarbejderne,
herunder polititjenestemænd og iværksætter løbende initiativer
forankret i en arbejdsmiljøhandlingsplan for at forebygge de be-
lastninger, der kan opstå
f.eks. belastninger knyttet til politi-
operative opgaver. Det er formålet med disse indsatser at med-
virke til at skabe de bedste rammer for arbejdet i politiet samt at
undgå belastning og nedslidning af politiets medarbejdere.
For at sikre en ordentlig og ensartet håndtering af politiets med-
arbejdere er der udarbejdet en overordnet politik om trivsel og
sygefravær i politiet, hvori der er fastsat centrale retningslinjer
for håndtering af sygefravær. Retningslinjerne forpligter blandt
andet politikredsene og Rigspolitiets områder til at formulere en
lokal handleplan med fokus på forebyggende og trivselsfrem-
mende tiltag for det fysiske og psykiske arbejdsmiljø.
Rigspolitiet kan i forlængelse heraf afkræfte, at Rigspolitiets
psykologtjeneste skulle være blevet nedlagt. Det kan i den for-
bindelse oplyses, at de psykologiske støttetiltag i 2017 blev in-
sourcet, således at der i dag fortrinsvis anvendes psykologer, der
er ansat i politiet. Psykologtjenesten beskæftiger 14 psykologer
med særlig viden og erfaring indenfor krisetraumatologi, PTSD
mv., og psykologerne har stor erfaring og indsigt i de belastnin-
ger, medarbejdere (herunder polititjenestemænd) udsættes for.
Rigspolitiet kan desuden oplyse, at Rigspolitiets Støtte- og Råd-
givningsenhed, som er tilgængelig for nuværende og tidligere
ansatte i politiet, der er kommet alvorligt fysisk eller psykisk til
skade i tjenesten, yder hjælp og rådgivning i forhold til eksem-
pelvis det kommunale system.
Det er Rigspolitiets opfattelse, at der i den daglige ledelse og
med eventuel bistand fra psykologtjenesten bliver taget hånd om
Side 2/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 818: Spm. om kommentar til henvendelsen af 11. marts 2021 vedrørende udrensning i politistyrken, til justitsministeren
de medarbejdere i politiet, der er fraværende på grund af syg-
dom, og som af den årsag måtte have brug for hjælp og støtte.
Det er således relativt få sager, hvor medarbejdere efter sygepe-
rioder af kortere eller længere varighed ikke er i stand til at gen-
optage deres arbejde i politiet. Der er imidlertid også tilfælde,
hvor det er nødvendigt at indlede en afskedigelsessag grundet
sygdom mv.
Før der indledes en afskedigelsessag, vil der sædvanligvis have
været et forløb af en vis varighed, hvor der har været afholdt
(syge)samtaler og er indhentet relevant lægelig dokumentation
med det formål at afdække, hvordan der sikres en god tilbage-
venden til arbejdet efter sygdom. Bl.a. vil relevante fastholdel-
sestiltag blive drøftet. Hvilke fastholdelsestiltag, der er rele-
vante i den konkrete situation, afhænger af den pågældendes
helbredstilstand mv., men det kan f.eks. dreje sig om ændring af
arbejdsopgaver, ændring i arbejdstid, omplacering, psykolog-
samtaler mv. Det er endvidere muligt at inddrage kommunen.
Hvis en medarbejder har et højt sygefravær, eller helbredsmæs-
sige forhold i øvrigt giver anledning til bekymring, og der trods
relevante fastholdelsestiltag ikke er udsigt til, at medarbejderen
inden for rimelig tid kan genoptage sit arbejde på hensigtsmæs-
sige vilkår, kan det være nødvendigt at indlede en afskedigel-
sessag.
Særligt for tjenestemænd (herunder polititjenestemænd) gælder,
at der
skal
foretages vurdering af tjenestedygtigheden, hvis tje-
nestemanden har et højt sygefravær, og der som følge heraf er
tvivl om, hvorvidt den pågældende kan varetage sin stilling, jf.
afskedscirkulærets § 3.
Sager om afsked af tjenestemænd af helbredsmæssige årsager
forelægges Medarbejder- og Kompetencestyrelsen til vurdering
af de pensionsmæssige forhold. I den forbindelse indhentes en
udtalelse fra Helbredsnævnet, som foretager en lægefaglig vur-
dering af den pågældende tjenestemands tjenstdygtighed i stil-
lingen. Hvis tjenestemanden af Helbredsnævnet vurderes
utjenstdygtig i sin stilling, vil der samtidig blive taget stilling til
de pensionsmæssige forhold ved afskedigelse. Pligten til at fo-
relægge sagen for Medarbejder- og Kompetencestyrelsen med
henblik på en pensionsretlig vurdering følger af tjenestemands-
loven.
Rigspolitiet indleder en afskedigelsessag, hvis tjenestemanden
af Helbredsnævnet vurderes utjenstdygtig i sin stilling. Det er
dog som udgangspunkt Justitsministeriet, der
såfremt betin-
gelserne for afsked er opfyldt
træffer afgørelse om afsked på
Side 3/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 818: Spm. om kommentar til henvendelsen af 11. marts 2021 vedrørende udrensning i politistyrken, til justitsministeren
2376776_0004.png
baggrund af en indstilling fra Rigspolitiet. I den forbindelse ind-
drages bl.a. Helbredsnævnets vurdering og oplysningerne om
det samlede sygefravær, hvilke fastholdelsestiltag, der har været
forsøgt, og effekten af disse samt udsigten til at tjenestemanden
kan vende tilbage til arbejdet.
Rigspolitiet har opgjort antallet af polititjenestemænd, der i pe-
rioden fra 2016-2020 er meddelt afsked af helbredsmæssige
grunde, jf. tabel 1. Opgørelsen skal ses i forhold til udviklingen
i antallet af polititjenestemænd, der i perioden er steget fra
10.509 i 2016 til 11.232 i 2020, jf. tabel 2.
Tabel 1
Polititjenestemænds afgang fra
politiet grundet
helbredsmæssige årsager i an-
tal
Helbredsmæssig afsked
2016
49
2017
45
2018
36
2019
36
2020
45
Kilde: SAP BI, Rigspolitiets Koncern HR
Det bemærkes, at tabellen alene omfatter polititjenestemænd. I enkelte tilfælde vil
Rigspolitiet også indstille andre tjenestemænd til afsked på grund af sygdom, fx kon-
tortjenestemænd og tjenestemandansatte jurister.
Tabel 2
Antal polititjenestemænd
Polititjenestemænd
Kilde: HR-nøgletal fra politi.dk
2016 2017 2018 2019 2020
10.509 10.670 10.882 11.129 11.232
Rigspolitiet har desuden opgjort det gennemsnitlige antal syge-
fraværsdage for polititjenestemænd for årene 2016-2020, jf. ta-
bel 3.
Tabel 3
Sygefravær
gennemsnit antal
sygefraværsdage årligt
for polititjenestemænd
Samlet sygefravær
2016
8,6
2017
8,3
2018
8,2
2019
8,0
2020*
7,5
Kilde: HR-nøgletal fra politi.dk
*Sygemeldinger på grund af COVID19 indgår ikke i opgørelsen for perioden februar 2020 til
december 2020, da dette er registreret særskilt. Fordelingen for sygedage på grund af CO-
VID19 for perioden februar til december 2020 er 6.903 sygedage fordelt på 1.155 polititjene-
stemænd og 1.913 sygedage fordelt på 324 medarbejdere i andre faggrupper.”
Side 4/4