Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2377791_0001.png
Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 166
Offentligt
Administrationsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. februar 2016
Økonomikontoret
Louise Ikjær Algren
2016-0030-4069
1840498
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 166 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. januar 2016. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pind
/
Jesper Roest Pedersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 811: Spm. om det er normalt, at det tager Erstatningsnævnet mere end 10 år at afslutte behandlingen af en sag, der udspringer af et voldeligt overfald, til justitsministeren
2377791_0002.png
Spørgsmål nr. 166 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren, som opfølgning på spørgsmål 35, REU Alm. del, 2014-15
(2. samling), redegøre for udviklingen (opgjort kvartalsmæssigt fra første
kvartal 2012 og til de nyeste tal på området) i Erstatningsnævnets sagsbe-
handlingstider, herunder oplyse hvor mange dage der i gennemsnit går, in-
den der træffes en afgørelse om erstatning i Erstatningsnævnet, og kom-
mentere, om ministeren finder dem tilfredsstillende?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Erstatningsnævnet, der har oplyst følgende:
”1.
Erstatningsnævnet kan indledningsvis mere generelt bemær-
ke, at personskader kan være af meget varierende karakter og
spænde over hændelser, der kun har meget beskedne følger, til
hændelser der har varige følger. Når der er tale om de mest al-
vorlige tilfælde, vil der uvægerligt gå en vis tid, før det står
klart, om der i det hele taget er tale om varige følger, ligesom
der vil gå tid, før det står klart, hvad skadens endelige omfang
er. Sådanne skader kræver nemlig som oftest langstrakte be-
handlingsmæssige og arbejdsmæssige/kommunale afklaringsfor-
løb. Erstatningsnævnets sagsbehandlingstid er ikke opgjort, som
den tid der går fra forbrydelsen sker/skaden indtræder, til offe-
rets tilstand i sidste ende kan siges at være endeligt afkla-
ret/erstatningsspørgsmålet kan endeligt afsluttes. Det skyldes, at
varigheden af dette forløb afhænger af andre faktorer end Er-
statningsnævnets sagsbehandling.
Når Erstatningsnævnet modtager en ansøgning om erstatning fra
et offer, opretter nævnet en konkret sag vedrørende den pågæl-
dende ansøgning. Nævnet behandler herefter den fremsendte an-
søgning og træffer en afgørelse vedrørende de krav, der er inde-
holdt i ansøgningen. Afgørelsen kan bestå i henholdsvis en til-
kendelse af det ansøgte, en anmodning om yderligere dokumen-
tation, et afslag på erstatning eller en kombination af nævnte
muligheder. Når nævnet har truffet en afgørelse vedrørende de
fremsendte krav, afsluttes sagen i nævnet. Det skyldes, at sagen
herefter ikke afventer yderligere fra nævnet. Såfremt offeret ef-
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 811: Spm. om det er normalt, at det tager Erstatningsnævnet mere end 10 år at afslutte behandlingen af en sag, der udspringer af et voldeligt overfald, til justitsministeren
terfølgende vender tilbage i sagen med den anmodede dokumen-
tation eller med nye krav, åbner nævnet sagen på ny og træffer
en ny afgørelse. Dette kan i de alvorligere sager gentage sig ad-
skillige gange. Nævnets sagsbehandlingstid er opgjort, som ti-
den der går, fra Erstatningsnævnet har modtaget en ansøg-
ning/genåbnet en sag, og til nævnet har truffet afgørelse i sagen.
Hvis en sag er af en så alvorlig karakter, at der fremsættes krav
om godtgørelse for varigt mén og/eller erstatning for tab af er-
hvervsevne, består nævnets behandling af sagen i første omgang
i at vurdere, om der er grundlag for at forelægge sagen for Ar-
bejdsskadestyrelsen. Baggrunden herfor er, at Arbejdsskadesty-
relsen til brug for Erstatningsnævnets afgørelse vedrørende så-
danne krav afgiver en vejledende udtalelse om den eventuelle
méngrad og erhvervsevnetabsprocent. Hvis Erstatningsnævnet
finder, at der er grundlag for at forelægge sagen for Arbejdsska-
destyrelsen, må nævnet derfor i givet fald afvente Arbejdsskade-
styrelsens udtalelse, før nævnet kan træffe afgørelse vedrørende
disse krav. Selv om nævnet er uden indflydelse på, hvor hurtigt
Arbejdsskadestyrelsen behandler sagen, indgår Arbejdsskadesty-
relsens sagsbehandlingstid i opgørelsen af Erstatningsnævnets
sagsbehandlingstid.
2.
Erstatningsnævnet har udarbejdet vedlagte skema over de
gennemsnitlige sagsbehandlingstider i nævnet fra 2012 til no-
vember 2015.
Nævnet bestræber sig til stadighed på at behandle nævnets sager
så hurtigt som muligt, herunder at træffe delafgørelser, når der
er grundlag herfor. Det er i den forbindelse en særlig prioritet
for nævnet, at den første afgørelse i nye sager træffes hurtigt, og
det bekræftes da også af oplysningerne i skemaet. Det fremgår
således heraf, at nævnet i
2014
i 50 % af førstegangsafgørelser-
ne traf afgørelse inden for 36 dage og i
2015
(indtil den 30-11-
2015) inden for 30 dage.
Skemaet viser også (baseret på en manuel gennemgang), hvilken
indvirkning Arbejdsskadestyrelsens sagsbehandlingstid havde
på nævnets sagsbehandlingstider i 2014.”
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 811: Spm. om det er normalt, at det tager Erstatningsnævnet mere end 10 år at afslutte behandlingen af en sag, der udspringer af et voldeligt overfald, til justitsministeren
Justitsministeriet kan i tilknytning hertil oplyse, at Erstatningsnævnets
sagsbehandlingstider opgøres elektronisk fra et års start til udgangen
af hver måned. Det er således ikke muligt at opgøre nævnets sagsbe-
handlingstider for 2., 3. og 4. kvartal isoleret (bortset fra i 2014 og
2015, hvor en sådan opgørelse dog forudsætter en manuel gennem-
gang af de enkelte afgørelser). Vedlagte skema viser derfor de gen-
nemsnitlige sagsbehandlingstider for 1. kvartal samt perioderne fra et
års start til udgangen af årets henholdsvis 2., 3. og 4. kvartal.
Særligt for så vidt angår sagsbehandlingstider i 2015 har Erstatnings-
nævnet i bidraget oplyst følgende:
”Erstatningsnævnet
havde i 2015 lejlighed til at udtale sig om
nævnets sagsbehandlingstider i forbindelse med nævnets bidrag
til brug for besvarelsen af Folketingets Retsudvalgs spørgsmål
nr. 536 (Alm. del, 2014-15 (1. samling)). Nævnet anførte i den
forbindelse følgende:
”Desværre er det uagtet styrkelsen af Erstatningsnævnets
sekretariat i 2013 ikke lykkedes nævnet at realisere en
produktionsfremgang, som det også var formålet med
styrkelsen. Baggrunden herfor må efter nævnets opfattel-
se hovedsageligt tilskrives personalemæssige forhold,
herunder særligt at sekretariatets ledelse er skiftet pr.
henholdsvis 01-01-2014 og 01-07-2014, samt at der til
stadighed er fokus på at styrke kvaliteten i afgørelserne.
Det er endvidere nævnets fornemmelse
uden dog at ha-
ve statistiske oplysninger herom
at der over de senere
år i de enkelte ansøgninger fremsættes flere og flere krav.
Mange af disse krav er fuldt berettigede, men en stadig
større del af kravene giver imidlertid
helt eller delvist
ikke grundlag for tilkendelse af erstatning eller godtgø-
relse. Dette findes efter nævnets opfattelse tillige at have
betydning for tidsforbruget forbundet med behandlingen
af sagerne.
Det ændrer imidlertid selvsagt ikke på, at den manglende
produktionsfremgang er klart utilfredsstillende.
Nævnet er derfor også meget opmærksomt på at sikre en
øget sagsproduktion. Nævnet har i den forbindelse iværk-
sat forskellige sagsbehandlingsmæssige initiativer, som
skal bidrage til en mere effektiv sagsbehandling og der-
med øget produktivitet på lidt længere sigt. Civilstyrelsen
har endvidere tilført personalemæssige ressourcer til
nævnets sekretariat, ligesom der er iværksat en merar-
bejdsordning i sekretariatet, som forventes at kunne øge
produktionen på kortere sigt. Nævnet arbejder endvidere
med ugentlige måltal og synliggørelse af udviklingen i
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 811: Spm. om det er normalt, at det tager Erstatningsnævnet mere end 10 år at afslutte behandlingen af en sag, der udspringer af et voldeligt overfald, til justitsministeren
sagsmængden, så der til stadighed er fokus på produktio-
nen.
Det er endvidere fastsat som et resultatmål i 2015, at Er-
statningsnævnets sekretariat overgår til fuld elektronisk
journalisering af offererstatningssager. Dette forventes
også at bidrage til en effektivisering af opgavevaretagel-
sen.”
Som det fremgår af oplysningerne i vedlagte skema, er det des-
værre fortsat ikke
på trods af en målrettet indsats og stor op-
mærksomhed herpå
lykkedes Erstatningsnævnet at realisere en
produktionsfremgang.
Som baggrund herfor kan nævnet fortsat pege på, at der til sta-
dighed er stor fokus på at sikre en høj kvalitet i afgørelserne, og
at det er nævnets fornemmelse
uden dog at have statistiske op-
lysninger herom
at der over de senere år i de enkelte ansøg-
ninger fremsættes flere og flere krav, jf. det nærmere anførte
herom ovenfor.
Nævnet har endvidere prioriteret at træffe førstegangsafgørelser
særlig hurtigt, men har derudover som udgangspunkt behandlet
sagerne i den rækkefølge, de er modtaget.
Hertil kommer endvidere fortsat personalemæssige forhold. Med
henblik på at øge produktiviteten i Erstatningsnævnet har Civil-
styrelsen tilført Erstatningsnævnets sekretariat betydelige perso-
nalemæssige ressourcer. En sådan personalemæssig styrkelse af
sekretariatet vil inden for en vis periode medføre en øget pro-
duktion. Inden dette sker, er der imidlertid uvægerligt et produk-
tionstab, bl.a. som følge af at rutinerede medarbejdere i en peri-
ode bruger tid på oplæring. Dette skal ses i sammenhæng med
den naturlige afgang/tilgang, der løbende er i sekretariatet, idet
sagsbehandlerne i sekretariatet er turnusfuldmægtige. Erstat-
ningsnævnets sekretariat er som udgangspunkt normeret til 11
juridiske fuldmægtige. Der er i 2015 startet 13 nye fuldmægtige
(hvoraf fire også er fratrådt igen i 2015). Derudover er der i se-
kretariatet i 2015 startet tre jurister, som har/har haft en/to dages
ugentlig tjeneste i sekretariatet, ligesom der er startet tre juridi-
ske studentermedhjælpere. Det er Erstatningsnævnets opfattelse,
at resultatet af Civilstyrelsens tilføring af personalemæssige res-
5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 811: Spm. om det er normalt, at det tager Erstatningsnævnet mere end 10 år at afslutte behandlingen af en sag, der udspringer af et voldeligt overfald, til justitsministeren
sourcer til sekretariatet endnu ikke slået igennem, men at det
isoleret set må forventes at ske i løbet af 2016.
Herudover overgik Erstatningsnævnet som planlagt til fuld elek-
tronisk journalisering af nævnets sager den 19-10-2015. Dette
forventes på sigt at bidrage til en vis effektivisering af opgave-
varetagelsen. Forberedelsen og opstarten af fuld elektronisk
journalisering var og er imidlertid tillige forbundet med anven-
delse af tidsmæssige ressourcer.
Hertil kommer den effekt, som regeringens beslutning om at ud-
flytte Civilstyrelsen, herunder Erstatningsnævnets sekretariat, til
Viborg har haft og må forventes at få i relation til bl.a. fasthol-
delse af medarbejdere, motivation og kompetencer. Erstatnings-
nævnet vil dog selvsagt arbejde målrettet på, at udflytningen for-
løber på den bedst mulige måde.
Endelig har den omstændighed, at Erstatningsnævnet i 2014 re-
viderede sin praksis i sager, hvor plejepersonale mv. kommer til
skade i arbejdstiden i forbindelse med en forbrydelse, også haft
indvirkning på nævnets produktivitet, idet der er medgået bety-
delige tidsmæssige ressourcer til varetagelse af opgaver på dette
område i forbindelse med politisk og mediemæssig bevågenhed
samt til håndtering af retssager anlagt mod nævnet i 7 konkrete
sager.
Selv om Erstatningsnævnet således kan pege på en række fakto-
rer, der har haft
og som i et vist omfang også fortsat vil have
betydning for produktiviteten i Erstatningsnævnet, ændrer det
ikke på, at den nuværende sagsbehandlingstid også i nævnets
øjne er klart utilfredsstillende.
Nævnet vil derfor bevare det store fokus på området og vil til
stadighed arbejde på at sikre en øget produktivitet og dermed
kortere sagsbehandlingstider. Nævnet kan i den forbindelse pege
på, at nævnet
som også anført ovenfor
forventer, at tilførslen
af personalemæssige ressourcer isoleret set slår igennem i pro-
duktiviteten i 2016, ligesom nævnet netop har igangsat overve-
jelser om mere grundlæggende ændringer af sagsgangene i kon-
toret.”
6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 811: Spm. om det er normalt, at det tager Erstatningsnævnet mere end 10 år at afslutte behandlingen af en sag, der udspringer af et voldeligt overfald, til justitsministeren
Justitsministeriet kan tilslutte sig Erstatningsnævnets opfattelse af, at den
nuværende sagsbehandlingstid er utilfredsstillende. Som beskrevet af næv-
net har der været og er der fortsat stor fokus på området, og det er forvent-
ningen, at bl.a. indførelsen af fuld elektronisk journalisering og tilførelsen
af ressourcer vil bidrage til en kortere gennemsnitlig sagsbehandlingstid.
For så vidt angår flytningen af Civilstyrelsen til Viborg i løbet af 2017
bemærkes, at Civilstyrelsen i udflytningsperioden vil arbejde målrettet på,
at udflytningen får så lille en effekt på sagsbehandlingstiderne som muligt.
7