Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2373734_0001.png
Retsudvalget 2020-21
Offentligt
Folketinget
Lovsekretariatet
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
23. marts 2021
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Anders Bertelsen Forman
Sagsnr.: 2021-0033-0336
Dok.:
1895067
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. S 1139 fra medlem af Folketinget Peter
Skaarup (DF):
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. S 1139, som medlem af Folke-
tinget Peter Skaarup (DF) har stillet til justitsministeren den 15. marts 2021.
Nick Hækkerup
/
Kristoffer Aagren
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 808: Spm. om kommentere artiklen Fred og ro i boligområde forhindrer opholdsforbud for LTF-medlemmer fra sn.dk/Koege den 14. marts 2021, til justitsministeren
Spørgsmål nr. S 1139 fra medlem af Folketinget Peter Skaarup (DF):
”Mener
ministeren, at opholdsforbuddet i bandepakken er til-
strækkeligt, når det ophæves fra og med, at de kriminelle kom-
mer i fængsel?
Begrundelse:
”Der
henvises til "Fred og ro i boligområde forhindrer opholds-
forbud for LTF-medlemmer" bragt i Dagbladet Køge den 13.
marts.”
Svar
:
1.
Jeg har ikke inden for rammerne af denne besvarelse mulighed for at ud-
tale mig nærmere om den konkrete sag, der henvises til i begrundelsen for
spørgsmålet. Det bemærkes imidlertid, at der til brug for besvarelsen af
spørgsmål nr. 808 (Alm. del), der er stillet af Retsudvalget den 16. marts
2021, og som vedrører samme sag, vil blive indhentet et bidrag fra Rigsad-
vokaten.
2.
Jeg kan dog generelt oplyse, at straffelovens § 79 a, der blev indført i
december 2017 som led i udmøntningen af bandepakke III, giver domsto-
lene mulighed for under visse nærmere betingelser at idømme et opholds-
forbud i tilknytning til en dom om ubetinget fængselsstraf eller anden straf-
feretlig retsfølge af frihedsberøvende karakter for banderelateret kriminali-
tet. Opholdsforbuddet skal sikre, at den pågældende ikke efter løsladelsen
genoptager sin kriminelle tilværelse i tilknytning til gruppen i de områder,
hvor den pågældende tidligere har begået kriminalitet, eller hvor gruppen
holder til.
Efter § 79 a, stk. 4, gives et opholdsforbud på tid fra 1 til 10 år regnet fra
endelig dom. Ved udståelse af fængselsstraf eller anden strafferetlig rets-
følge af frihedsberøvende karakter forlænges opholdsforbuddet tilsvarende.
Ordningen indebærer, at et opholdsforbud forlænges i tid i den periode, hvor
den dømte udstår den fængselsstraf eller anden strafferetlige retsfølge, som
blev idømt sammen med opholdsforbuddet, samt forlænges i tid med den
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 808: Spm. om kommentere artiklen Fred og ro i boligområde forhindrer opholdsforbud for LTF-medlemmer fra sn.dk/Koege den 14. marts 2021, til justitsministeren
periode, hvor den dømte udstår øvrige fængselsstraffe eller andre strafferet-
lige retsfølger af frihedsberøvende karakter, når udståelsen finder sted, mens
et opholdsforbud har virkning.
3.
Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen i straffelovens § 79 a om
opholdsforbud, at Justitsministeriet fandt, at der efter en periode bør foreta-
ges en evaluering af ordningen, herunder af om der er behov for justeringer
på baggrund af de praktiske erfaringer hermed, og at Justitsministeriet på
baggrund af evalueringen vil udarbejde en redegørelse om forbudsordnin-
gen, når ordningen har været i kraft i fire år, og sende denne redegørelse til
Folketingets Retsudvalg. Ordningen trådte i kraft i december 2017.
Det indgår som bekendt i aftalen om politiets og anklagemyndighedens øko-
nomi 2021-2023, at der i aftaleperioden skal gennemføres et serviceeftersyn
af bandepakkerne for at se på, om de gennemførte tiltag i bandepakkerne er
tilstrækkelige til at imødegå udfordringerne med bandekriminalitet. Der vil
i den forbindelse også blive foretaget en evaluering af ordningen om op-
holdsforbud.
I forbindelse med serviceeftersynet af bandepakkerne er jeg selvfølgelig
åben over for at se på, om de redskaber, vi allerede har til at bekæmpe ban-
dekriminalitet, herunder reglerne om opholdsforbud, fungerer som de skal,
eller om der er behov for at gøre mere.
Side 3/3