Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2373733_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
15. april 2021
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Rikke Petersen Faaborg
Sagsnr.: 2021-0030-5754
Dok.:
1897817
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 808 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 808 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. marts 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Nick Hækkerup
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 808: Spm. om kommentere artiklen Fred og ro i boligområde forhindrer opholdsforbud for LTF-medlemmer fra sn.dk/Koege den 14. marts 2021, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 808 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Fred og ro i boligområde
forhindrer opholdsforbud for LTF-medlemmer”
fra sn.dk/Ko-
ege den 14. marts 2021, herunder det forhold at den nuværende
ro i området sandsynligvis skyldes, at de pågældende personer
har været fængslet?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten
har anmodet Statsadvokaten i København om
en udtalelse. Statsadvokaten i København har bl.a. oplyst føl-
gende:
”I
den konkrete sag blev der rejst tiltale mod 13 per-
soner med tilknytning til LTF. Tiltalen omfattede
hovedsagelig grov afpresning, ulovlig besiddelse af
våben og salg af narkotika, hvoraf det særligt var
forholdene vedrørende salg af narkotika, der kunne
begrunde et opholdsforbud.
I byretten blev de 13 tiltalte i al væsentlighed fundet
skyldige i den rejste tiltale og idømt længerevarende
fængselsstraffe, sammenlagt ca. 51 års fængsel. Tre
af de tiltalte blev samtidig udvist af Danmark.
Seks af de tiltalte blev i overensstemmelse med an-
klagemyndighedens påstand idømt et opholdsfor-
bud. Længden af opholdsforbuddene blev fastsat til
5 hhv. 6 år.
9 af de 13 tiltalte ankede deres domme til Østre
Landsret, herunder 5 af de tiltalte, der var idømt et
opholdsforbud.
Østre Landsret stadfæstede i vidt omfang byrettens
dom, idet der dog skete udvisning af yderligere en
af de tiltalte.
Landsretten frifandt imidlertid de 5 tiltalte, der i by-
retten var idømt et opholdsforbud, for dette.
Det fremgår bl.a. af Østre Landsrets præmisser, at
der for landsretten ikke var fremlagt nye oplysnin-
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 808: Spm. om kommentere artiklen Fred og ro i boligområde forhindrer opholdsforbud for LTF-medlemmer fra sn.dk/Koege den 14. marts 2021, til justitsministeren
ger eller afgivet forklaringer om, hvordan situatio-
nen i forhold til LTF måtte have udviklet sig efter
2018 og frem til tidspunktet for ankesagen. Lands-
retten anførte hertil, at formålet med straffelovens §
79 a i henhold til forarbejderne er at sikre, at tiltalte
ikke efter sin løsladelse umiddelbart genoptager sin
kriminelle tilværelse i tilknytning til den gruppe,
vedkommende har haft tilknytning til, hverken hvor
den pågældende tidligere har begået kriminalitet, el-
ler hvor gruppen opholder sig. På den baggrund
fandt landsretten ikke, at der forelå det fornødne
grundlag for at idømme opholdsforbud.
Afslutningsvis skal Statsadvokaten i København be-
mærke, at LTF’s afdeling i Køge
ophørte deres ak-
tiviteter efter anholdelse og varetægtsfængsling af
de tiltalte
i sagen.”
Rigsadvokaten kan henholde sig til udtalelsen fra Statsadvoka-
ten i København.”
2.
Som det fremgår af min besvarelse af 23. marts 2021 af spørgsmål nr. S
1139, kan jeg oplyse, at det følger forarbejderne til bestemmelsen i straffe-
lovens § 79 a, at Justitsministeriet på baggrund af en evaluering af ordnin-
gen, herunder af om der er behov for justeringer af de praktiske erfaringer
hermed, vil udarbejde en redegørelse om forbudsordningen, når ordningen
har været i kraft i fire år, og sende denne redegørelse til Folketingets Rets-
udvalg. Ordningen trådte i kraft i december 2017.
Endvidere indgår det i aftalen om politiets og anklagemyndighedens øko-
nomi 2021-2023, at der i aftaleperioden skal gennemføres et serviceeftersyn
af bandepakkerne for at se på, om de gennemførte tiltag i bandepakkerne er
tilstrækkelige til at imødegå udfordringerne med bandekriminalitet.
I den forbindelse er jeg selvfølgelig åben for at se på, om de redskaber, vi
allerede har til at bekæmpe bandekriminalitet, herunder reglerne om op-
holdsforbud, fungerer som de skal, eller om der er behov for at gøre mere.
Side 3/3