Udenrigsministeriet
Folketingets Retsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
http://www.um.dk
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2021 - 12839
JTFM
7. april 2021
REU alm. del
–
svar på spørgsmål nr. 763 fra Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF) stillet den 10. marts 2021 til udenrigsministeren
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af samrådet den 3. marts om hjemtagelse af
børn i Syrien, jf. REU alm. del - samrådsspm. Å, redegøre for, hvordan
Børnekonventionen spiller sammen med, at et barn ikke lovligt kan adskil-
les fra sin mor, og hvordan moren kan give et juridisk bindende samtykke
til adskillelse?
Svar
Der er til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra Social-
og Ældreministeriet, som har oplyst følgende:
”FN’s Konvention om Barnets Rettigheder (børnekonventionen) in-
deholder i artikel 9 en særskilt beskyttelse af barnet mod tvangsmæs-
sig adskillelse fra sine forældre. Efter artikel 9, stk. 1, er Danmark
forpligtet til at sikre, at et barn ikke adskilles fra sine forældre mod
deres vilje, undtagen når kompetente myndigheder, hvis afgørelser
er undergivet retlig prøvelse, i overensstemmelse med gældende lov
og praksis bestemmer, at en sådan adskillelse er nødvendig af hensyn
til barnets tarv. Det fremgår videre, at en sådan beslutning kan være
nødvendig i særlige tilfælde, f.eks. ved forældres misbrug eller van-
røgt af barnet, eller hvor forældrene lever adskilt, og der skal træffes
beslutning om barnets bopæl.
Det bemærkes, at artikel 9 i børnekonventionen alene vedrører det
tilfælde, hvor barnet adskilles fra sine forældre mod forældrenes vilje.
Bestemmelsen finder således ikke anvendelse, hvis adskillelsen sker
med forælderens samtykke. Der fremgår ikke direkte af børnekon-
ventionen krav til samtykket, men det lægges til grund, at kravene