Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2365430_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
31. marts 2021
Kontor:
Forvaltningsretskontoret
Sagsbeh: Cecilie Thornvig Ander-
sen
Sagsnr.: 2021-0030-5718
Dok.:
1886139
Besvarelse af spørgsmål nr. 760 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 760 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. marts 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Rasmus Krogh Pedersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 760: Spm. om, hvor grænserne går for at ekstrahere eller undlade betjentes navn i aktindsigtssager, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 760 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvor grænserne går for at ekstra-
here eller undlade betjentes navn i aktindsigtssager, således at
betjentene ikke
eksponeres urimeligt for chikane mm.?”
Svar:
1.
Jeg mener, at det er helt uacceptabelt, hvis reglerne om aktindsigt bliver
udnyttet til at chikanere og intimidere fængselsbetjente og andre særligt ud-
satte offentligt ansatte med borgernære funktioner. Som det fremgår af be-
svarelsen af 15. december 2020 af spørgsmål nr. 1710 (Alm. del) fra Folke-
tingets Retsudvalg, har jeg derfor bedt mine embedsmænd om at kigge nær-
mere på modeller for at sikre, at navne på fængselsbetjente og andre særligt
udsatte offentligt ansatte med borgernære funktioner i videre udstrækning
end i dag kan undtages fra retten til aktindsigt.
2.
For så vidt angår de gældende regler indebærer offentligheds- og forvalt-
ningslovens regler om aktindsigt som udgangspunkt en ret til aktindsigt i
offentligt ansattes navne. Reglerne om aktindsigt giver imidlertid også mu-
lighed for at undtage navne på offentligt ansatte fra aktindsigt, både efter en
konkret vurdering og mere generelt.
Der kan således meddeles afslag på en anmodning om aktindsigt i navnet på
en offentligt ansat, i det omfang
”anmodningen
må antages at skulle tjene et
retsstridigt forhold el. lign.”, jf. offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr. 2. Samme
hensyn vil kunne begrunde undtagelse efter forvaltningslovens § 15 b, nr. 5.
Ved udtrykket »el. lign. « i offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr. 2, sigtes der
til den form for intimidering, som ikke med sikkerhed kan karakteriseres
som retsstridig, men som offentligt ansatte efter, hvad der må antages at
være den almindelige opfattelse i samfundet, ikke bør tåle. Indholdet af
denne standard vil kunne ændre sig i takt med en ændret opfattelse i sam-
fundet, jf. lovforslag nr. L 144 af 7. februar 2013 (pkt. 4.4.2.3) og betænk-
ning nr. 1510/2009, side 394 f.
Bestemmelsen vil bl.a. kunne anvendes, hvis en anmodning om aktindsigt
har til formål at forfølge eller på lignende måde genere myndighedens an-
satte (chikane).
Side 2/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 760: Spm. om, hvor grænserne går for at ekstrahere eller undlade betjentes navn i aktindsigtssager, til justitsministeren
Ved vurderingen af, om en aktindsigtsanmodning må antages at skulle tjene
et retsstridigt formål eller lignende, må der tages udgangspunkt i de konkrete
omstændigheder ved anmodningen. Det kan i den forbindelse f.eks. indgå,
om ansøgeren selv har givet udtryk for, at anmodningen fremsættes med det
formål at genere eller forfølge en person mv., ligesom der kan lægges vægt
på, om ansøgeren tidligere har benyttet oplysninger, som den pågældende
har fået aktindsigt i, til at begå retsstridige forhold. Der kan endvidere læg-
ges vægt på, om ansøgeren ved møder eller telefonisk har optrådt truende,
jf. bemærkninger til offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr. 2, jf. lovforslag nr.
L 144 af 7. februar 2013.
Anvendelse af bestemmelsen kræver ikke, at der foreligger vished om det
chikanøse øjemed mv. Det kræves blot, at der i lyset af de foreliggende om-
stændigheder i et eller andet omfang foreligger en (konkret) begrundet mis-
tanke (antagelse) om det chikanøse øjemed mv., jf. herved Mohammad
Ahsan, Offentlighedsloven med kommentarer, 2. udgave (2020), side 268.
Herudover bemærkes det generelt, at sager inden for strafferetsplejen ikke
er omfattet af offentlighedsloven, jf. dennes § 19, stk. 1, jf. dog stk. 2. Retten
til aktindsigt efter offentlighedsloven omfatter derfor som udgangspunkt
ikke sager vedrørende politiets efterforskning af lovovertrædelser, herunder
hvilke politibetjente der har været involveret i en bestemt efterforskning.
På samme måde følger det af forvaltningslovens § 11, stk. 1, at forvaltnings-
lovens partsaktindsigtsregler ikke gælder for sager om strafferetlig forfølg-
ning af lovovertrædelser, jf. dog lovens § 18, stk. 1. Endvidere fremgår det
af forvaltningslovens § 11, stk. 2, at partsaktindsigtsreglerne heller ikke gæl-
der for bl.a. sager om straffuldbyrdelsens iværksættelse, udsættelse og be-
nådning og fuldbyrdelse af straf på bopælen under intensiv overvågning og
kontrol, for så vidt angår oplysninger, der er indhentet for at belyse hensynet
til politiets forebyggende virksomhed som nævnt i § 10, nr. 2, § 12, stk. 1,
og § 78 a, stk. 3, i lov om fuldbyrdelse af straf m.v.
Er der på trods af ovenstående tale om en sag, der er undergivet aktindsigt
efter offentligheds- eller forvaltningsloven, kan der som nævnt under visse
omstændigheder meddeles afslag på en anmodning om aktindsigt i navnet
på en offentligt ansat. For offentlighedslovens vedkommende fremgår det
ud over af lovens § 9, stk. 2, nr. 2
af §§ 31-33, herunder særligt § 33, nr.
5, hvoraf det fremgår, at retten til aktindsigt kan begrænses, i det omfang
Side 3/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 760: Spm. om, hvor grænserne går for at ekstrahere eller undlade betjentes navn i aktindsigtssager, til justitsministeren
det er nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn til private og offentli-
ges interesser, hvor hemmeligholdelse efter forholdets særlige karakter er
påkrævet. For forvaltningslovens vedkommende fremgår det af denne lovs
§§ 15-15 b, herunder særligt den ovenfor nævnte § 15 b, nr. 5, at retten til
aktindsigt kan begrænses, i det omfang partens interesse i at kunne benytte
kendskab til sagens dokumenter til varetagelse af sit tarv findes at burde
vige for afgørende hensyn til private og offentlige interesser, hvor hemme-
ligholdelse efter forholdets særlige karakter er påkrævet.
Side 4/4