Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2352624_0001.png
Dato:
Sagsnr.:
Dok.:
8. marts 2021
2021-0035-0204
1837622
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål AA
fra Folketingets Retsudvalg
Samrådsspørgsmål AA:
Vil ministeren redegøre for, hvordan regeringen vil sikre, at alle landets
grænseovergange er lukkede i den nuværende situation med en epidemi og
fremover, herunder bedes ministeren redegøre for følgende:
– Hvorfor alle grænseovergange til Danmark ikke har været totalt lukket
under coronaepidemien?
– Hvilken betydning de åbne grænseovergange har haft både for folkesund-
heden og for kriminaliteten i Danmark?
– Hvordan de åbne grænseovergange stemmer overens sammen med rege-
ringens gentagne udmeldinger om, at Danmark har lukket grænserne?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF)
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 753: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 9. marts 2021 om grænseovergange under coronaepidemien, jf. REU alm. del - samrådsspm. AA, til justitsministeren
Svar:
[Indledning]
Tak for ordet og for spørgsmålet.
Lad mig starte med at slå fast, at det hele vejen igennem
coronapandemien har været væsentligt for regeringen at
bruge indrejserestriktioner og grænsekontrol som et mid-
del til at reducere antallet af nye smittekæder og virus-
mutationer i Danmark og dermed som et middel til at
sikre epidemikontrol her i Danmark.
Derfor indførte regeringen i foråret 2020 en række smit-
teforebyggende tiltag for at imødegå pandemien. Ét af
disse tiltag var indrejserestriktioner. Det er fortsat rege-
ringens holdning, at indrejserestriktionerne udgør et vig-
tigt redskab i den samlede COVID-19-indsats for at
holde smitten nede.
De indrejserestriktioner, vi har indført, medfører over-
ordnet, at udlændinge, der ikke bor eller har opholdstil-
ladelse i Danmark, skal have et anerkendelsesværdigt
formål med at rejse ind i Danmark. Herudover skal de
medbringe en negativ test, der er taget højst 24 timer før
indrejsen.
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 753: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 9. marts 2021 om grænseovergange under coronaepidemien, jf. REU alm. del - samrådsspm. AA, til justitsministeren
[COVID-19-indrejsekontrol]
Når vi har indført krav til indrejsende, skal det selvfølge-
lig også kontrolleres, at kravene overholdes. Derfor har
politiet siden sidste forår kontrolleret indrejsende som
led i indsatsen mod COVID-19. Hvis ikke man opfylder
kravene for at rejse ind i Danmark, vil man som udgangs-
punkt blive afvist indrejse.
Selvom der foretages grænsekontrol, har vi ikke herme-
tisk lukket de danske grænser. Det har ikke været bud-
skabet fra regeringens side, og det er heller ikke noget, vi
ønsker fra regeringens side. Der er nemlig også andre
hensyn, som vi er nødt til at tage i betragtning. Eksem-
pelvis skal vi tage hensyn til dem, der bor i grænselandet,
og som har indrettet deres liv på tværs af grænserne. Det
er også vigtigt, at vi tager hensyn til forsyningssikkerhe-
den og sikrer, at godstransporten ikke udsættes for unø-
dige byrder, der kan have betydning for, om der er varer
på hylderne i de danske supermarkeder. [Det tror jeg, at
spørgeren er enig med mig i.]
Med den gældende model for grænsekontrol foretager
politiet fuld indrejsekontrol i lufthavnene af alle rej-
sende, der kommer med fly fra udlandet. Indsatsen ved
landegrænserne er tilrettelagt med stikprøvebaseret
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 753: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 9. marts 2021 om grænseovergange under coronaepidemien, jf. REU alm. del - samrådsspm. AA, til justitsministeren
grænsekontrol, medmindre forholdene konkret tilsiger
andet.
Jeg mener, det er fornuftigt, at vi har en grænsekontrol,
der kan justeres efter forholdene, så vi ikke har et højere
kontroltryk, end hvad der er brug for i forhold til at be-
vare epidemikontrollen i Danmark.
Myndighederne følger derfor løbende situationen ved
landegrænserne, så der hele tiden er mulighed for at re-
vurdere og intensivere kontrollen – særligt hvis smitte-
udviklingen i vores nabolande forværres.
Selve tilrettelæggelsen af den periodevise og stikprøve-
baserede kontrol tilpasses løbende i antal, tidsmæssig
placering og intensitet i forhold til, hvor mange indrej-
sende, der er, det aktuelle efterretningsbillede samt de lo-
kale forhold og trafikmønstre på de enkelte grænseover-
gangssteder.
Selvom grænsekontrollen ved landegrænserne er stikprø-
vebaseret, skal der ikke herske nogen tvivl om, at græn-
sekontrollen under pandemien har medført et intensiveret
kontroltryk i forhold til den midlertidige grænsekontrol,
der var gældende, før COVID-19-restriktionerne. Derud-
over har regeringen løbende skærpet grænsekontrollen,
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 753: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 9. marts 2021 om grænseovergange under coronaepidemien, jf. REU alm. del - samrådsspm. AA, til justitsministeren
når der har været anledning til det. Det gælder ikke
mindst her i 2021, hvor vi har set en risiko for udbredelse
af nye virusvarianter, som vi naturligvis ønsker at mini-
mere.
Den 9. januar i år [2021] skærpede vi generelt de danske
indrejserestriktioner, og i den forbindelse blev grænse-
kontrollen yderligere intensiveret.
Derudover instruerede jeg den 5. februar [2021] Rigspo-
litiet i at foretage fast stikprøvevis grænsekontrol døgnet
rundt ved grænseovergangen i Padborg, ligesom det er
tilfældet ved de andre store grænseovergange i Kruså og
Frøslev. Jeg anmodede i den sammenhæng også Rigspo-
litiet om at skærpe opmærksomheden ved de resterende
mindre grænseovergange mod Tyskland.
For nogle uger siden så vi en forværret smittesituation i
Flensborg, som betød, at de lokale myndigheder indførte
særligt skærpede restriktioner og indførte udgangsfor-
bud. Det medførte, at vi med virkning fra den 20. februar
[2021] igen skærpede COVID-19-indsatsen ved den
dansk-tyske grænse. Konkret er de fleste af de mindre
grænseovergange nu blevet lukket, og kontrollen er ble-
vet væsentligt intensiveret ved de resterende grænseover-
gange.
5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 753: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 9. marts 2021 om grænseovergange under coronaepidemien, jf. REU alm. del - samrådsspm. AA, til justitsministeren
Den sidstnævnte skærpelse på bagrund af smitteudbrud-
det i Flensborg, synes jeg, er et godt eksempel på, at vi
har en god og fornuftig model for grænsekontrollen. Der
er mulighed for at reagere, når situationen kræver det,
mens vi ikke udfører en unødigt bebyrdende grænsekon-
trol. Det handler hele tiden om at finde den rigtige ba-
lance.
[Sundhedsmæssig betydning af stikprøvekontrol]
Vi har siden pandemiens begyndelse kunnet se, at rejse-
aktivitet potentielt har betydning for smittespredningen i
Danmark. Risikoen for, at indrejsende bringer smitte til
Danmark, vil være afhængig af COVID-19-forekomsten
i de lande, som personerne kommer fra. Den vil også
være afhængig af de krav, vi stiller til personer, som rej-
ser ind i Danmark.
I den verden, vi lever i, er det ikke realistisk at forestille
sig, at et virusudbrud som COVID-19 vil respektere lan-
degrænser eller kan holdes helt ude af Danmark. Særligt
i den nuværende situation, hvor vi ser nye virusvarianter
rundt omkring i verden, er det bekymrende.
6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 753: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 9. marts 2021 om grænseovergange under coronaepidemien, jf. REU alm. del - samrådsspm. AA, til justitsministeren
Vi har derfor fra regeringens side haft fokus på at be-
grænse smitten fra udlandet mest muligt med henblik på
at have kontrol over epidemien i Danmark. På den bag-
grund har vi i 2021 skærpet indrejserestriktionerne og
grænsekontrollen af flere omgange, ligesom vi har ind-
ført nye regler om, at man skal testes og gå i isolation,
når man kommer til Danmark fra udlandet.
Der spørges til betydningen af, at grænserne ikke har væ-
ret totalt lukkede. Det er svært at vurdere den smittebe-
grænsende effekt, der måtte være af totalt lukkede græn-
ser i forhold til de nuværende indrejserestriktioner. Men
hvis spørgeren ser for sig, at alle, der bevæger sig ind i
landet, skal kontrolleres uden undtagelse, er de negative
konsekvenser lette at se for sig. Kilometerlange køer, for-
sinkelser af og udfordringer for godstransporten og hin-
dringer for livet i grænselandet. Det vil også betyde, at vi
skulle anvende en masse politiressourcer, som så ikke
ville kunne bruges til andre ting.
[Kriminalitetsmæssig betydning af stikprøvekon-
trol]
Vi har set et fald i kriminalitetsbilledet på mange områ-
der under corona. Det har der været mange grunde til.
7
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 753: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 9. marts 2021 om grænseovergange under coronaepidemien, jf. REU alm. del - samrådsspm. AA, til justitsministeren
Det er imidlertid ikke muligt at fastslå, hvilken betydning
skærpede indrejserestriktioner har haft i den forbindelse.
Når det er sagt, så må der ikke herske tvivl om, at det –
COVID-19 eller ej – er vigtigt for regeringen at holde
personer, der kan have til hensigt at begå terror eller or-
ganiseret kriminalitet, ude af Danmark.
Danmarks sikkerhed er selvsagt allerhøjeste prioritet for
regeringen. Det er også baggrunden for, at regeringen lø-
bende har forlænget den midlertidige grænsekontrol.
[Afrunding]
Vi har altså gennem COVID-19-pandemien haft fokus på
at indføre tiltag, som begrænser smitten fra udlandet mest
muligt, og har givet os muligheden for at bevare epide-
mikontrollen i Danmark. Det har vi bl.a. gjort ved at be-
grænse rejseaktiviteten ind og ud af landet gennem ind-
rejserestriktioner og intensiveret grænsekontrol.
Lige nu er introduktion og spredning af nye virusvarian-
ter en markant trussel for vores mulighed for at genåbne
samfundet i det tempo, som vi gerne vil. Derfor har vi af
flere omgange skærpet indrejserestriktionerne og græn-
sekontrollen siden årsskiftet, og regeringen er klar til at
8
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 753: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 9. marts 2021 om grænseovergange under coronaepidemien, jf. REU alm. del - samrådsspm. AA, til justitsministeren
opretholde grænsekontrollen, så længe der er smitte i ud-
landet, der risikerer at underminere vores egen indsats for
at have epidemikontrol her i Danmark.
Til gengæld ønsker vi i regeringen ikke at opretholde den
nuværende COVID-19-indsats ved grænserne i længere
tid, end det er nødvendigt. Men med den risiko, som nye
og bekymrende virusvarianter medfører, er vi dog nødt
til at gå forsigtigt frem.
Tak for ordet.
9