Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2364214_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
29.03.2021
Databeskyttelseskontoret
Abulfaz Melikov
2021-0030-5707
1900957
Besvarelse af spørgsmål nr. 747 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 747 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. marts 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Mie Vinkel Sørensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 747: Spm. om brugen af overvågning i Jysk er i overensstemmelse med databeskyttelsesreglerne, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 747 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren, idet der henvises til artiklen ”Områdeansvarlig:
Ledere i Jysk kan overvåge et helt lager hjemmefra” i Fagbladet
3F den 4. marts 2021, redegøre for om brugen af overvågning i
Jysk er i overensstemmelse med databeskyttelsesreglerne, og
om ministeren vil tage initiativ til, at Datatilsynet dels undersø-
ger brugen af overvågning hos Jysk og dels undersøger virksom-
heders overvågning af ansatte generelt?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Datatilsynet, der har oplyst følgende:
”Reglerne i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelses-
loven gælder for enhver form for behandling af personoplysnin-
ger i forbindelse med tv-overvågning.
En arbejdsgiver kan foretage tv-overvågning på en arbejdsplads,
hvis der er en saglig grund til det, og hvis overvågningen ikke
er mere omfattende end nødvendigt. Behandling af personoplys-
ninger i forbindelse med tv-overvågning kan endvidere kun
finde sted, hvis de grundlæggende behandlingsprincipper i da-
tabeskyttelsesforordningens artikel 5 om bl.a. lovlighed, rime-
lighed og gennemsigtighed, formålsbegrænsning og opbeva-
ringsbegrænsning er opfyldt.
Det vil sige, at der skal være et udtrykkeligt og legitimt formål
med at videoovervåge de ansatte, og arbejdsgiveren må ikke se-
nere behandle oplysningerne til andre formål.
Derudover gælder det efter tv-overvågningslovens regler, at pri-
vate virksomheder og offentlige myndigheder, der foretager tv-
overvågning af arbejdspladser ved skiltning eller på anden tyde-
lig måde skal oplyse om overvågningen. De ansatte skal i den
forbindelse oplyses om formålet med tv-overvågningen og om,
i hvilke tilfælde optagelserne kan blive gennemgået og videre-
givet til politiet. De ansatte skal også have oplysninger om, hvor
længe arbejdsgiveren opbevarer optagelserne.
Ved siden af tv-overvågningslovens regler om skiltning gælder
reglerne i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelseslo-
vens regler om oplysningspligt over for de registrerede
her
medarbejderne.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 747: Spm. om brugen af overvågning i Jysk er i overensstemmelse med databeskyttelsesreglerne, til justitsministeren
Det er efter Datatilsynets praksis ikke i sig selv i strid med de
databeskyttelsesretlige regler, hvis en virksomhed i forbindelse
med overvågning af sine arealer etablerer en fjernadgang i for-
bindelse med tv-overvågning, som foretages med henblik på at
forebygge kriminalitet. En senere behandling af optagelserne
eksempelvis ved gennemgang og lagring af optagelserne må dog
ikke være uforenelig med det formål, der ligger til grund for op-
tagelserne, og skal ske i overensstemmelse med de databeskyt-
telsesretlige regler.
Den dataansvarlige skal sikre sig, at kun personer, for hvem det
er relevant at have (fjern)adgang, kan se optagelserne, og skal i
den forbindelse endvidere sørge for tekniske og organisatoriske
foranstaltninger for at undgå, at uvedkommende ikke kan gøre
sig bekendt med optagelserne.
Datatilsynet kan ikke på det foreliggende grundlag vurdere, om
Jysks tv-overvågning af sine ansatte i det konkrete tilfælde er
sket inden for rammerne af de databeskyttelsesretlige regler,
idet tilsynet ikke er i besiddelse af Jysks oplysninger om blandt
andet formålet med tv-overvågningen, herunder om overvågnin-
gen f.eks. sker til kriminalitetsforebyggende formål.
Datatilsynet kan dog oplyse, at tilsynet har
og vil også have
det fremadrettet
et stort fokus på, at reglerne på området over-
holdes, og har endvidere planlagt at føre tilsyn med en række
private og offentlige myndigheders behandling af personoplys-
ninger i forbindelse med tv-overvågning i løbet af 2021. Data-
tilsynet vil derfor notere sagen og lade den indgå i Datatilsynets
overvejelser om tilsynsplanlægning fremadrettet.
Spørgsmål om, hvorvidt det er i overensstemmelse med ansæt-
telsesretlige regler at foretage overvågning er ikke omfattet af
Datatilsynets tilsynskompetence.”
2.
Det følger af databeskyttelseslovens § 27, stk. 1, at Datatilsynet fører et
fuldt uafhængigt tilsyn med databeskyttelsesreglerne.
Kravet om fuld uafhængighed indebærer, at Datatilsynet ikke kan være un-
derlagt instruktion om, hvordan tilsynets opgaver skal varetages, eller hvor-
dan tilsynet skal udøve sine beføjelser. Det betyder, at jeg som justitsmini-
ster ikke f.eks. kan instruere Datatilsynet i, hvordan tilsynet skal tilrette-
lægge udførelsen af sine opgaver, herunder om tilsynet skal indlede under-
søgelser af konkrete virksomheder.
Side 3/3