Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2364187_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
29. marts 2021
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Anders Bertelsen Forman
Sagsnr.: 2021-0030-5713
Dok.:
1884015
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 746 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 746 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. marts 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Kristoffer Aagren
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 746: Spm. om længden på idømte fængselsstraffe for overtrædelse af opholdsforbuddet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 746 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren oplyse længden på idømte fængselsstraffe for
overtrædelse af opholdsforbuddet og hvor mange advarsler, der
er givet, før det har udløst en fængselsstraf, for samtlige bande-
medlemmer, der er blevet dømt for overtrædelse af opholdsfor-
buddet siden Bandepakke III fra 2017 blev implementeret?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1.
Efter straffelovens § 79 a kan den, der idømmes ubetinget
fængselsstraf eller anden strafferetlig retsfølge af frihedsberø-
vende karakter for en overtrædelse, der er omfattet af straffelo-
vens § 81 a, ved dom gives et forbud mod at færdes og opholde
sig i et eller flere nærmere afgrænsede områder, hvor den på-
gældende lovovertrædelse er begået, eller hvor den gruppe af
personer, som den domfældte er tilknyttet, opholder sig (op-
holdsforbud). Det samme gælder den, der idømmes ubetinget
fængselsstraf eller anden strafferetlig retsfølge af frihedsberø-
vende karakter for overtrædelse af straffeloven, lov om eufori-
serende stoffer eller lov om våben og eksplosivstoffer, og som
har tilknytning til en gruppe af personer, der tilsammen står bag
omfattende og alvorlig kriminalitet, når overtrædelsen har rela-
tion til den dømtes tilknytning til gruppen.
Det følger endvidere af straffelovens § 124 a, at den, som over-
træder et sådant opholdsforbud, straffes med fængsel indtil 2 år.
Rigsadvokaten kan hertil bemærke, at det fremgår af forarbej-
derne til § 124 a, at straffen for overtrædelse af et opholdsforbud
i førstegangstilfælde som udgangspunkt skal fastsættes til ube-
tinget fængsel i 60 dage, men at fastsættelsen af straffen vil bero
på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, jf. Folketingstidende 2017-
18, A, L 35 som fremsat, side 23. Overtrædelse af et opholds-
forbud vil derfor som udgangspunkt ikke kunne afgøres med en
advarsel.
2.
Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen trukket oplysnin-
ger fra POLSAS om antallet af personer* registreret med fæl-
dende afgørelser for overtrædelse efter straffelovens § 124 a og
antallet af forhold (overtrædelser), der indgik i hver afgørelse.
På baggrund af oplysningerne fra POLSAS har Rigsadvokaten
foretaget en manuel gennemgang af oplysninger i Det Centrale
Kriminalregister (KR) med henblik på at undersøge længden af
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 746: Spm. om længden på idømte fængselsstraffe for overtrædelse af opholdsforbuddet, til justitsministeren
2364187_0003.png
den udmålte straf. Det bemærkes, at der ikke er registreret over-
trædelser af et opholdsforbud før 2019. Oplysningerne fremgår
af tabel 1 nedenfor.
Tabel 1. Personer, antal forhold og længde af straf for overtræ-
delser af straffelovens § 124 a
Antal for- Straf registreret i KR for overtræ-
Person hold**
delse af § 124 a***
Person
1
3
5 måneders ubetinget fængsel
Person
2
2
3 måneders ubetinget fængsel
Person
3
1
60 dages ubetinget fængsel
Person
4
3
4 måneders ubetinget fængsel
År
2019
2020
2020
2020
Note:
Det bemærkes, at opgørelserne er baseret på tal fra politiets sagsstyringssy-
stem (POLSAS). Opgørelserne er derfor behæftet med en vis usikkerhed, da
POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et egentligt
statistiksystem. Det skal bemærkes, at opgørelsen er baseret på dynamiske
data, hvilket betyder, at opgørelsen ikke er endelig. Således vil der kunne ske
ændringer afhængigt af tidspunktet for udtrækket af oplysningerne i opgørel-
sen, idet der f.eks. kan forekomme efterregistreringer.
POLSAS-data er opdateret den 6. marts 2021.
* Det registreres ikke ved behandlingen af straffesager i POLSAS, om en
person er ”bandemedlem”. Det er dog Rigsadvokatens vurdering, at det –
som følge af ordlyden af straffeloven § 79 a
i praksis normalt vil være
personer med tilknytning til rocker-bandemiljøet, der ved dom gives et op-
holdsforbud i medfør af straffelovens § 79 a.
** Baseret på oplysningerne fra POLSAS om antallet af forhold (overtrædel-
ser), der indgik i hvert sagskompleks mod hver person (afgørelsen).
*** Baseret på manuelle opslag i KR. Ingen af afgørelserne er registreret
med andre strafbare forhold, ligesom ingen af afgørelserne er registreret som
under anke. Der tages forbehold for indtastningsfejl.
Side 3/3