Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2347407_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. februar 2021
Internationalt kontor
Mikkel August von Bu-
chwald
2021-612-0040
1839666
UDKAST TIL TALE
til brug for forelæggelse af RIA-rådsmødet den 11.-
12. marts 2021 i Folketingets Retsudvalg og Folke-
tingets Europaudvalg den 4. marts 2021
Side 1/11
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 734: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra lukket samråd om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 11.-12. marts 2021, jf. REU alm. del - samrådsspm. AD, til justitsministeren
[Indledning]
Den 11.-12. marts 2021 afholdes der rådsmøde for retlige
og indre anliggender. Det portugisiske formandskab har
som følge af COVID-19-situationen besluttet at afholde
mødet som uformel videokonference.
Udvalget har fået tilsendt samlenotater om sagerne på rå-
dsmødet.
De to punkter om e-beviser [punkt 1 og 2] og punktet om
unionsborgerskabsrapporten [punkt 6] er siden oversen-
delsen til udvalget blevet taget af rådsmødedagsordenen.
Der er derfor nu i alt fire dagsordenspunkter, som vedrø-
rer Justitsministeriets område. Ét af disse er omfattet af
retsforbeholdet. Dertil kommer ét punkt på Forsvarsmi-
nisteriets område, som jeg efter aftale vil forelægge for
udvalget på vegne af forsvarsministeren.
Efter gennemgangen af rådsmødedagsordenen vil jeg
orientere udvalget om en nylig rådshenstilling om rejse-
restriktioner.
[Gennemgang af dagsordenen for RIA-rådsmødet]
[Dagsordenspunkt 3 – logning]
Og nu til selve rådsmødet.
Side 2/11
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 734: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra lukket samråd om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 11.-12. marts 2021, jf. REU alm. del - samrådsspm. AD, til justitsministeren
Der er først og fremmest lagt op til en politisk drøftelse
om logning af teleoplysninger.
Drøftelsen skal ses i lyset af EU-Domstolens dom af 6.
oktober 2020 i sagerne om de franske og belgiske log-
ningsregler.
Dommen var – som det er udvalget bekendt – ikke, hvad
vi fra regeringen havde håbet på, fordi den indskrænker
det nationale råderum for logning. Og der er mange af de
andre medlemslande, der deler vores skuffelse over dom-
men.
Politiet i Danmark vil komme til at miste adgang til po-
tentielt vigtige loggede oplysninger i en lang række sa-
ger. Også sager, i hvilke loggede oplysninger i dag spiller
en helt central rolle.
Det betyder, at politiet fremover må finde nye redskaber
eller bruge andre redskaber end logning. Hvis de kan.
Og det betyder også, at der må forventes at være krimi-
nalitet, som politiet ikke fremover vil kunne opklare. Kri-
minalitet, som i dag bliver opklaret.
Jeg har tidligere gjort det klart, at vi fra regeringens side
vil gøre alt, hvad vi kan for at opretholde så meget log-
ning som muligt inden for rammerne af EU-retten.
Side 3/11
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 734: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra lukket samråd om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 11.-12. marts 2021, jf. REU alm. del - samrådsspm. AD, til justitsministeren
Vi er derfor i øjeblikket er ved at forberede en ændring
af de danske logningsregler, der tilgodeser dette.
Vi vil her i foråret fremlægge en skitse med de overord-
nede principper for den kommende danske ordning og
forventer at fremsætte selve lovforslaget om ændringen
af logningsreglerne i åbningsugen i næste folketingssam-
ling.
Det kræver grundige juridiske og tekniske overvejelser,
og det tager tid. Det står Danmark ikke alene med.
Samtidig har vi fra dansk side – sammen med ligesindede
EU-partnere – også arbejdet aktivt for at sætte logning på
dagsordenen og finde en vej frem på EU-plan for at
kunne bevare mest mulig adgang til at benytte logning
som redskab.
Så sent som i sidste uge [den 25. februar 2021] har jeg
haft lejlighed til at drøfte spørgsmålet med EU-kommis-
sær for retlige anliggender Didier Reynders og opfordret
til at finde en fælles vej frem.
Derfor er jeg særdeles glad for, at logning er på dagsor-
den for rådsmødet den 11.-12. marts.
For vi skal sammen med de øvrige EU-lande og Kom-
missionen arbejde for at finde fælles løsninger, der sik-
rer, at vi også fremover kan have effektive nationale log-
ningsregler inden for EU-rettens grænser.
Side 4/11
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 734: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra lukket samråd om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 11.-12. marts 2021, jf. REU alm. del - samrådsspm. AD, til justitsministeren
Det er vigtigt, at vi i fællesskab finder den rette løsning.
For logning er et helt centralt redskab for vores politi og
for Politiets Efterretningstjeneste.
[Dagsordenspunkt 4 – Den Europæiske Anklagemyndig-
hed (EPPO)]
Det næste dagsordenspunkt om Den Europæiske Ankla-
gemyndighed (EPPO) er et tilbagevendende punkt på rå-
dsmøderne.
Formandskabet vil på ny gøre status over etableringen af
EPPO, som forventes at være i drift i marts 2021. Dan-
mark deltager som bekendt på grund af retsforbeholdet
ikke i samarbejdet om EPPO.
[Dagsordenspunkt 5 – EU’s Charter om Grundlæggende
Rettigheder]
Rådsmødet byder også på en drøftelse af rådskonklusio-
ner om en styrket anvendelse af EU’s Charter om Grund-
læggende Rettigheder.
Drøftelsen – som bliver gæstet af direktøren for EU’s
Agentur for Grundlæggende Rettigheder (FRA) – vil
tage afsæt i den nye strategi for implementering af Chart-
ret. Der er tale om en opfølgning på strategien fra 2010,
og den indeholder flere tiltag, der skal være med til at
Side 5/11
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 734: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra lukket samråd om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 11.-12. marts 2021, jf. REU alm. del - samrådsspm. AD, til justitsministeren
styrke anvendelsen af Chartret i EU og i medlemslan-
dene.
Rådskonklusionerne har – ligesom selve strategien – til
formål at sikre et styrket fokus på Chartret og overhol-
delsen af de grundlæggende rettigheder.
Regeringen er positivt indstillet overfor, at der med en ny
strategi sættes fokus på at sikre, at Chartret anvendes
fuldt ud. Der er blandt medlemslandene bred opbakning
til rådskonklusionerne.
[Dagsordenspunkt 7 – Europæisk juridisk uddannelse i
2021-2024]
Endelig vil formandskabet under rådsmødet orientere om
rådskonklusioner vedrørende arbejdet med at styrke ud-
dannelsen af retsvæsenets aktører. Jeg forventer, at ori-
enteringen vil have afsæt i Kommissionens nylige med-
delelse om en strategi for EU 2021-2024. Strategien
handler overordnet om, at man vil styrke uddannelsen af
retsvæsenets aktører inden for EU-ret.
[Dagsordenspunkt på Forsvarsministeriets område – di-
rektivforslag om kritiske enheders modstandsdygtighed]
Som jeg nævnte i indledningen af talen, vil jeg – efter
aftale med forsvarsministeren – forelægge et punkt på rå-
dsmødedagsordenen, der vedrører Forsvarsministeriets
område.
Side 6/11
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 734: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra lukket samråd om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 11.-12. marts 2021, jf. REU alm. del - samrådsspm. AD, til justitsministeren
Det drejer sig om Kommissionens forslag til direktiv om
kritiske enheders modstandsdygtighed – også benævnt
CER-direktivet.
[Europa]udvalget har fået tilsendt et grund- og nærheds-
notat om sagen.
Jeg skal for en god ordens skyld bemærke, at forslaget
blev modtaget i dansk sprogversion den 9. februar 2021,
og at Forsvarsministeriet derfor først [i sidste uge] har
oversendt grund- og nærhedsnotatet.
Sagen har derfor ikke været forelagt til orientering i [Eu-
ropa]udvalget endnu. Det portugisiske formandskab har
også ganske sent sat direktivet på dagsordenen for råds-
mødet.
I det følgende vil jeg kort orientere om forslaget og rege-
ringens foreløbige generelle holdning. Givet det meget
tidlige stadie i vores nationale beslutningsprocedure vil
der på rådsmødet ikke blive fremført formelle eller bin-
dende holdningstilkendegivelser.
Kort fortalt har direktivforslaget til formål at styrke mod-
standsdygtigheden af den kritiske infrastruktur i EU.
Ambitionsniveauet er øget i både bredden og dybden i
forhold til den eksisterende EU-regulering.
Side 7/11
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 734: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra lukket samråd om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 11.-12. marts 2021, jf. REU alm. del - samrådsspm. AD, til justitsministeren
I bredden udvides direktivets dækningsområde fra alene
at omfatte energi- og transportsektorerne til nu også at
dække bankvæsen, finansmarkeder, sundhed, drikke-
vand, spildevand, digital infrastruktur, offentlig forvalt-
ning og rummet. I alt 10 sektorer.
I dybden lægges der op til en væsentligt øget indsats.
Medlemslandene skal bl.a. udarbejde nationale strategier
og risikovurderinger for kritisk infrastruktur. Baseret på
risikovurderingerne skal medlemsstaterne foretage en
udpegning af virksomheder og andre organisationer, der
kan betegnes som kritiske. Disse aktører vil blive pålagt
at implementere tekniske og organisatoriske tiltag, der
skal styrke deres modstandsdygtighed.
I regeringen betragter vi beskyttelsen af kritisk infra-
struktur som en høj sikkerhedspolitisk prioritet. Vores
samfund er helt grundlæggende afhængigt af, at vores
kritiske infrastruktur fungerer uden afbrydelser eller
større forstyrrelser. Det er derfor afgørende, at den kriti-
ske infrastruktur er tilstrækkeligt beskyttet, og at den hur-
tigt kan reetableres, hvis der sker nedbrud.
Dette skal ses i lyset af, at vi står over for et mere kom-
plekst risikobillede, der rummer trusler fra bl.a. naturka-
tastrofer, pandemier, terror og statsstøttede hybride ak-
tioner.
Side 8/11
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 734: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra lukket samråd om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 11.-12. marts 2021, jf. REU alm. del - samrådsspm. AD, til justitsministeren
Udfordringerne ses i hele Europa. Europas interne sik-
kerhed handler i den sammenhæng også om Danmarks
sikkerhed og tryghed.
Derfor hilser regeringen forslaget om en styrket national
og europæisk indsats velkommen.
Vi har med tilfredshed noteret, at der lægges op til en ri-
sikobaseret tilgang, hvor de enkelte medlemslande selv
kan udpege de enheder, de vurderer kritiske. Det er vig-
tigt at holde fast i, at sikkerheden i kritisk infrastruktur
fortsat er og bliver medlemslandenes ansvar.
Samtidig er det væsentligt, at de økonomiske og admini-
strative omkostningerne forbundet med initiativet står
mål med de sikkerhedsmæssige gevinster. Herunder er
det særligt væsentligt, at de forskellige EU-regler kom-
plementerer hinanden, og at der ikke skabes dobbeltre-
gulering.
Jeg skal i den forbindelse gentage, at behandlingen af
forslaget endnu er i et meget tidligt stadie i både Dan-
mark og i EU. Dette er derfor spørgsmål, som vi i den
kommende tid vil søge at få klarlagt yderligere i samar-
bejde med de øvrige lande.
Side 9/11
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 734: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra lukket samråd om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 11.-12. marts 2021, jf. REU alm. del - samrådsspm. AD, til justitsministeren
2347407_0010.png
[Siden sidst]
Her til sidst vil jeg gerne orientere om udviklingen inden
for det koordinerende arbejde om rejserestriktioner på de
ydre grænser i EU. Sagen er ikke på dagsordenen for rå-
dsmødet.
Rådet vedtog den 2. februar 2021 visse ændringer til hen-
stillingen om de ydre grænser fra juli sidste år. Ændrin-
gerne har til formål at skærpe medlemsstaternes indsats
mod COVID-19 på de ydre grænser for indrejse til EU
og Schengenområdet. Der er blandt et skærpet fokus på
indsatsen mod import af mutationer af COVID-19, lige-
som der bl.a. lægges større vægt på, at ikke-nødvendige
rejser undgås til områder med højere smittetal. Ændrin-
gerne er omfattet af retsforbeholdet, men idet der er tale
om en videreudvikling af Schengensamarbejdet, skal
Danmark inden for seks måneder notificere Kommissio-
nen. Danmark vil gerne tiltræde ændringerne, og det vil
vi snarligt meddele Kommissionen.
Regeringen er selv meget opmærksom på de udfordrin-
ger, som smitteimport og mutationer repræsenterer og er
derfor tilfredse med, at man på EU-plan skærper den ko-
ordinerede indsats samt fortsat tager højde for medlem-
slandenes nationale kompetence til at fastlægge de kon-
krete indsatser.
Side 10/11
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 734: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra lukket samråd om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 11.-12. marts 2021, jf. REU alm. del - samrådsspm. AD, til justitsministeren
[Afslutning]
Det var det hele.
Jeg er naturligvis klar til at besvare eventuelle spørgsmål,
som udvalget måtte have.
Tak for ordet.
Side 11/11