Lærervejledning
E
MNE:
HADFORBRYDELSER
Udfærdiget af: Signe M. Hansen,
august 2020.
Feedback: Grethe Bach Pedersen,
den 190820
Indledning / Målet med undervisningen:
Formålet med undervisningen er helt overordnet, at de studerende gennem undervisningen opnår en
større forståelse for og viden inden for sagskategorien hadforbrydelser. Undervisningen skal klæde
den studerende på til at sagsbehandle en hadforbrydelse, herunder håndtering af anmeldelsen, gen-
nemførsel af gerningsstedsundersøgelsen, den videre efterforskning samt at skrive en fyldestgøren-
de rapport. Undervisningen skal ligeledes sætte fokus på, at den data, som indsamles under sagsbe-
handlingen, opdateres korrekt, så grundlaget for monitering og analyse på området bliver bedst mu-
ligt.
Læringsmål:
Lektionen skal understøtte del- og læringsmål fra forløbsbeskrivelserne. De specifikke læringsmål
for denne lektion skal skrives her ud fra: viden, færdigheder, kompetencer.
Efter endt undervisning skal den studerende:
Viden:
Vide hvad en hadforbrydelse er og definitionen herfor.
Demonstrere kendskab til Straffelovens § 81 stk. 6 samt § 266 b og Loven om forbud mod
forskelsbehandling.
Demonstrere kendskab til særlige forhold inden for efterforskning, opdatering og sagsbe-
handling af en hadforbrydelse.
Være bevidst om det store mørketal, der findes inden for sagskategorien, samt hvorfor det
forholder sig sådan.
Kompetencer:
Kunne sondre mellem de forskellige hadforbrydelser, der falder ind under Straffelovens § 81
stk. 6 og § 266 b samt Loven om forbud mod forskelsbehandling.
Kunne optage en anmeldelse af en hadforbrydelse på en tilfredsstillende måde.
Kunne gennemføre sagsbehandlingen af en hadforbrydelse, herunder efterforskningen og
opdateringen deraf.
Side
1
af
4
SEMESTER
3