Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2412422_0001.png
Folketingets Retsudvalg
Christiansborg
9. juni 2021
Svar på Retsudvalgets spørgsmål nr. 718 (Alm. del) af 26. februar
2021 stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor mange gange om året det sker, at overførselsindkom-
ster omdirigeres af svindlere, og den rette modtager af indkomsten aldrig får sine
penge, herunder oplyse hvor mange pensionister der har fået videredirigeret deres
pension ulovligt?
Svar
Mistanke om og anmeldelse af svindel med NemID og NemKonto skal rettes til
politiet. Til besvarelsen har jeg derfor anmodet Justitsministeriet om et bidrag
vedrørende antallet af sager, hvor en persons Nemkonto omdirigeres til gernings-
mandens egen konto med det formål at tilegne sig offentlige ydelser, der anvises
til Nemkonto. Justitsministeriet har til brug for deres besvarelse indhentet oplys-
ninger fra Rigspolitiet, som jeg kan henholde mig til:
”Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Rigs-
politiet, der har oplyst følgende:
’Rigspolitiet
kan indledningsvis oplyse, at politiet i december 2018 opret-
tede Landsdækkende Center for IT-relateret økonomisk kriminalitet
(LCIK), der er forankret i Københavns Politi. LCIK står for den forebyg-
gende indsats og for anmeldelse, visitation og indledende efterforskning af
IT-relateret økonomisk kriminalitet. Centret samler og sender sagerne til
politikredsene, som skal forestå den videre efterforskning heraf.
Til brug for besvarelsen har Rigspolitiet foretaget en søgning i politiets
sagsbehandlingssystem (POLSAS) for at finde anmeldelser, hvor gernings-
manden får omdirigeret en overførsel ved at ændre en NemKonto. Søg-
ningen er foretaget ud fra relevante søgenøgler knyttet til modtagne an-
meldelser hos LCIK i 2019 og 2020, som er registreret i POLSAS. Rigspo-
litiet skønner på grundlag af søgningen, at LCIK modtager ca. 200 af de
omhandlede anmeldelser årligt.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 718: Spm. om, hvor mange gange om året overførselsindkomster omdirigeres af svindlere, til finansministeren
Side 2 af 2
Det er ikke muligt på baggrund af søgningen at oplyse, om de ca. 200 an-
meldelser har ført til, at politiet konkret har rejst sigtelse. Det bemærkes i
den sammenhæng, at politiet kun vil rejse sigtelse for lovovertrædelsen,
hvis der er rimelig grund til at mistænke en eller flere bestemte personer
for et strafbart forhold. Det er endvidere ikke muligt på baggrund af søg-
ningen at oplyse nærmere om disse anmeldelsers nærmere indhold, antal-
let af strafbare forhold, der eventuelt er rejst sigtelse for, herunder hvor
mange personers NemKonto, der er svindlet med, samt hvor mange
gange, dette måtte være sket og i hvilken periode. Det er ligeledes ikke
muligt at oplyse, hvilke former for ydelser, der er anmeldt, svindlet med,
herunder om der er tale om sociale ydelser eller andre ydelser udbetalt til
en NemKonto. Desuden er det heller ikke muligt at oplyse, hvor mange af
disse anmeldelser som omhandler pensionister, da det kræver oplysninger
om de pågældendes indtægtsforhold, hvilket politiet ikke er i besiddelse af.
Det bemærkes, at søgenøgler er foruddefinerede ord og/eller begreber,
der løbende vurderes at kunne give en analysemæssig værdi afhængig af
den enkelte kriminalitetsform. Der er ikke systemtekniske krav om anven-
delsen af søgenøgler, og der sker løbende en revision af søgenøglerne ba-
seret på udviklingen i kriminaliteten. Søgenøgler kan anvendes på tværs af
forskellige kriminalitetsformer og dermed forskellige gerningskoder. Hvis
en sag ændrer karakter som et resultat af efterforskningen, vil dette også få
betydning for de anvendte søgenøgler, der i større eller mindre grad skal
ændres i takt hermed. Søgenøgler er således velegnede i analysemæssig
kontekst, men de er ikke oprettet med henblik på statistisk brug. Det be-
mærkes således, at opgørelse af antallet af anmeldelser på baggrund af sø-
genøgler er forbundet med en vis usikkerhed. Det bemærkes endvidere, at
der ikke findes specifikke søgenøgler for NemID eller NemKonto.
Derudover bemærkes det, at POLSAS er et journaliserings- og sagssty-
ringssystem og ikke et egentligt statistiksystem, og at opgørelsen er baseret
på dynamiske data, hvilket betyder, at opgørelsen ikke er endelig. Således
vil der kunne ske ændringer afhængigt af tidspunktet for udtrækket af op-
lysningerne i opgørelsen, idet der kan forekomme efterregistreringer.’
Det kan afslutningsvis bemærkes, at Digitaliseringsstyrelsen i april 2021
har iværksat yderligere sikkerhedstiltag på NemKonto-området. Det inde-
bærer, at der nu udsendes fysiske aktiveringsbreve til borgere i forbindelse
med ændring af deres NemKonto på NemKonto-selvbetjeningsløsningen.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister