Folketingets Retsudvalg
Christiansborg
9. juni 2021
Svar på Retsudvalgets spørgsmål nr. 718 (Alm. del) af 26. februar
2021 stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor mange gange om året det sker, at overførselsindkom-
ster omdirigeres af svindlere, og den rette modtager af indkomsten aldrig får sine
penge, herunder oplyse hvor mange pensionister der har fået videredirigeret deres
pension ulovligt?
Svar
Mistanke om og anmeldelse af svindel med NemID og NemKonto skal rettes til
politiet. Til besvarelsen har jeg derfor anmodet Justitsministeriet om et bidrag
vedrørende antallet af sager, hvor en persons Nemkonto omdirigeres til gernings-
mandens egen konto med det formål at tilegne sig offentlige ydelser, der anvises
til Nemkonto. Justitsministeriet har til brug for deres besvarelse indhentet oplys-
ninger fra Rigspolitiet, som jeg kan henholde mig til:
”Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Rigs-
politiet, der har oplyst følgende:
’Rigspolitiet
kan indledningsvis oplyse, at politiet i december 2018 opret-
tede Landsdækkende Center for IT-relateret økonomisk kriminalitet
(LCIK), der er forankret i Københavns Politi. LCIK står for den forebyg-
gende indsats og for anmeldelse, visitation og indledende efterforskning af
IT-relateret økonomisk kriminalitet. Centret samler og sender sagerne til
politikredsene, som skal forestå den videre efterforskning heraf.
Til brug for besvarelsen har Rigspolitiet foretaget en søgning i politiets
sagsbehandlingssystem (POLSAS) for at finde anmeldelser, hvor gernings-
manden får omdirigeret en overførsel ved at ændre en NemKonto. Søg-
ningen er foretaget ud fra relevante søgenøgler knyttet til modtagne an-
meldelser hos LCIK i 2019 og 2020, som er registreret i POLSAS. Rigspo-
litiet skønner på grundlag af søgningen, at LCIK modtager ca. 200 af de
omhandlede anmeldelser årligt.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K