Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2343097_0001.png
Dato:
Kontor:
25. februar 2021
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Kasper Lynge Dissing
Sagsnr.: 2021-0035-0199
Dok.:
1788776
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål Z
fra Folketingets Retsudvalg den 25. februar 2021
Samrådsspørgsmål Z:
Vil ministeren oplyse om, hvornår SØIK (Bagmandspolitiet) forventer at af-
slutte efterforskningen i Meld og Feld sagen, og vil ministeren tilkendegive,
om der er en forældelsesfrist på sagen og i bekræftende fald, om OLAF-
undersøgelsen i EU er indbefattet af selvsamme frist? Og vil ministeren end-
videre tilkendegive sit syn på, om regeringen finder det rimeligt, at en sag
med så stor offentlig bevågenhed, som tilfældet er, nu efterforskes på sjette
år, uden at den/de anklagede ved noget om, hvornår man forventer at kunne
afslutte efterforskningen og enten bringe sagen for retten eller henlægge
den?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jens Rohde (UFG).
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 716: Spm. om talepapir fra samrådet den 25/2-21 om Meld og Feld-sagen, jf. REU alm. del - samrådsspm. Z, til justitsministeren
[Indledning]
1.
Tak for ordet og tak for spørgsmålet, som handler om
den såkaldte Meld og Feld-sag.
Meld og Feld-sagen handler om mulig misbrug af EU-
midler, herunder om der i regi af partiet MELD og fon-
den FELD er afgivet urigtige eller vildledende oplysnin-
ger for at opnå uberettiget udbetaling af støtte til afhol-
delse af EU-relaterede arrangementer, kampagner mv.
Som I ved, er der tale om en sag, der er under efterforsk-
ning af SØIK [Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og
International Kriminalitet].
Det sætter nogle helt klare begrænsninger for, hvad jeg
kan oplyse om sagen. Det håber jeg, at udvalget har for-
ståelse for.
Jeg vil derfor i dag kort redegøre for udsigten til en af-
klaring i sagen. Og så vil jeg sige lidt om SØIK’s efter-
forskning af Meld og Feld-sagen og forældelsesfrister.
Til sidst vil jeg forholde mig mere generelt til sagsbe-
handlingstiden i straffesagskæden.
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 716: Spm. om talepapir fra samrådet den 25/2-21 om Meld og Feld-sagen, jf. REU alm. del - samrådsspm. Z, til justitsministeren
[Hvornår afsluttes efterforskningen]
2.
Så hvornår afsluttes efterforskningen? SØIK har op-
lyst, at efterforskningen forventes at være afsluttet i før-
ste halvår 2021. Det oplyste jeg også Retsudvalget om
tilbage i januar, og det har ikke ændret sig siden.
Og jeg kan tilføje, at SØIK har oplyst til Justitsministe-
riet, at sagens parter løbende modtager oplysninger om
sagens status.
[Hvilke efterforskningsskridt er gennemført]
3.
Jeg har også for nylig sendt et svar til Retsudvalget
om, hvilke efterforskningsskridt SØIK har gennemført,
men jeg vil lige kort ridse det op her.
SØIK har foreløbigt foretaget 14 afhøringer i Danmark
og udlandet, herunder 3 genafhøringer.
Efterforskningen har endvidere givet anledning til at
fremsætte en række anmodninger om bistand til efter-
forskningen over for både Europa-Parlamentet og syv
forskellige lande i og uden for EU.
Flere af disse anmodninger afventer fortsat gennemfø-
relse i udlandet, herunder anmodninger om bistand til
gennemførelse af yderligere vidneafhøringer.
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 716: Spm. om talepapir fra samrådet den 25/2-21 om Meld og Feld-sagen, jf. REU alm. del - samrådsspm. Z, til justitsministeren
SØIK har også oplyst, at restriktionerne på grund af CO-
VID-19 i flere tilfælde har vanskeliggjort SØIKs efter-
forskning uden for Danmarks grænser.
Endelig har SØIK indhentet et meget omfattende sags-
materiale. Og sagens parter har ligeledes indleveret et
meget omfattende sagsmateriale. Alt dette materiale skal
SØIK selvfølgelig gennemgå grundigt.
[Forældelse]
4.
Hvis vi så vender os til spørgsmålet om forældelse, så
kan jeg i forhold til den konkrete sag sige, at
EU’s sær-
lige svigenhed, OLAF, besluttede at indlede en undersø-
gelse af sagen i december 2015.
OLAF afsluttede undersøgelserne i oktober 2019, hvor
SØIK så modtog sagen og kunne begynde at efterforske.
Det er jo så omkring 1 år og 4 måneder siden. Forud her-
for havde SØIK i en længere periode bistået OLAF i
OLAF’s undersøgelse af sagen.
Så det er lidt over fem år siden, at det hele startede, og
SØIK har oplyst til Justitsministeriet, at SØIK er meget
opmærksom på forældelsesfristerne i sagen.
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 716: Spm. om talepapir fra samrådet den 25/2-21 om Meld og Feld-sagen, jf. REU alm. del - samrådsspm. Z, til justitsministeren
5.
Mere generelt kan jeg sige, at reglerne om forældelse
i straffesager er indrettet på den måde, at forældelsesfri-
sten som det klare udgangspunkt løber fra det tidspunkt,
gerningen er ophørt.
Længden af forældelsesfristen afhænger af, hvilken type
kriminalitet der er tale om. Kort sagt
jo højere straffe-
ramme, des længere forældelsesfrist. Og i den meget al-
vorlige ende er der også nogle bestemte forbrydelser, der
ikke forældes.
6.
Og endelig er systemet indrettet på den måde, at når
en person sigtes, afbrydes forældelsesfristen. Det vil
sige, at den som udgangspunkt ikke løber længere.
Det er det, der gør, at en lang sagsbehandlingstid hos
f.eks. politiet eller anklagemyndigheden ikke nødvendig-
vis betyder, at sagen forældes.
Og her vil jeg også lige minde om, at nogle sager jo også
trækker i langdrag, fordi den sigtede ikke bidrager til at
oplyse sagen eller prøver at unddrage sig retsforfølgning.
Og det er jo åbenlyst, at man ikke skal kunne snyde sig
til, at ens kriminelle handlinger forældes.
5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 716: Spm. om talepapir fra samrådet den 25/2-21 om Meld og Feld-sagen, jf. REU alm. del - samrådsspm. Z, til justitsministeren
Herudover er der også komplekse sager, der tager lang
tid. For eksempel hvis sagen skal efterforskes over lan-
degrænser. Det kan være særdeles tidskrævende. Men i
nogle sager er det jo nødvendigt.
[Hvad mener ministeren om sagsbehandlingstiden]
7.
Endeligt bliver jeg spurgt ind til, hvad jeg som justits-
minister mener om sagsbehandlingstiden.
Den konkrete sag har jo været under behandling først
ganske længe
hos OLAF fra december 2015 til oktober
2019 og siden hos SØIK fra oktober 2019 til i dag.
SØIK kategoriserer sine sager i forhold til den forventede
sagsbehandlingstid som mindre sager, store sager og me-
get store sager.
Meld og Feld-sagen er af SØIK betegnet som en stor sag,
hvor sagsbehandlingstiden forventes at være mellem 90
dage og 2 år. Det skal bl.a. ses i lyset af, at SØIK skal
foretage en række efterforskningsskridt, som erfarings-
mæssigt er tidskrævende.
8.
Jeg tror, at man nemt kan komme til at tro, at OLAF
havde lavet alt arbejdet for SØIK, og sagen derfor kan
løses meget hurtigt. Men sådan forholder det sig ikke.
6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 716: Spm. om talepapir fra samrådet den 25/2-21 om Meld og Feld-sagen, jf. REU alm. del - samrådsspm. Z, til justitsministeren
SØIK har skullet overveje sagen i en dansk strafferetlig
kontekst, og det har blandt andet krævet en række nye
afhøringer og genafhøringer, herunder i udlandet.
De afhøringer, hvor SØIK assisterede OLAF, blev gen-
nemført under iagttagelse af den danske retsplejelovs
regler herom, men OLAF bestemte, hvad afhøringer
skulle handle om, og det har ikke i alle tilfælde været
dækkende for det behov for oplysninger, der har været i
SØIK’s efterforskning af sagen.
Som jeg nævnte tidligere har SØIK også måttet frem-
sætte en række anmodninger om bistand til efterforsknin-
gen over for både Europa-Parlamentet og syv forskellige
lande i og uden for EU. Og så har COVID-19 gjort den
samlede proces mere tidskrævende end umiddelbart for-
ventet.
9.
Jeg vil ikke udtale mig yderligere om sagsbehandlings-
tiden i den konkrete sag. Jeg vil dog meget gerne dele
mine tanker om sagsbehandlingstiden i straffesagskæ-
den. Det er nemlig et emne, som har topprioritet for mig.
7
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 716: Spm. om talepapir fra samrådet den 25/2-21 om Meld og Feld-sagen, jf. REU alm. del - samrådsspm. Z, til justitsministeren
Jeg mener, at behandling af straffesager skal være så ef-
fektiv som muligt. Og det er min klare ambition som
justitsminister, at sagsbehandlingstiden skal ned.
Kriminelle skal mærke, at deres handlinger har konse-
kvenser. Ofre skal se retfærdigheden ske fyldest inden
for en rimelig tid. Og er der ikke hold i en sag, så skal
den selvfølgelig droppes. Det er helt grundlæggende i et
retssamfund.
Men det er lettere sagt end gjort. For opklaringen af kom-
pliceret kriminalitet tager tid. Og der er heller ingen tvivl
om, at der er et stort pres på myndighederne i straffesags-
kæden. Men vi har taget et vigtigt første skridt med den
nye flerårsaftale, som de fleste af jer var med til at indgå
før jul.
10.
Konkret styrker vi straffesagsbehandlingen i politiet
og anklagemyndigheden med ca. 310 ekstra årsværk i lø-
bet af aftaleperioden.
På baggrund af den styrkelse er der opstillet konkrete
målsætninger for straffesagsbehandlingen: Sagsbun-
kerne i politiet og anklagemyndigheden skal reduceres
med henholdsvis 20 og 30 pct. i løbet af aftaleperioden.
8
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 716: Spm. om talepapir fra samrådet den 25/2-21 om Meld og Feld-sagen, jf. REU alm. del - samrådsspm. Z, til justitsministeren
Og i mindst 70 pct. af straffesager skal der træffes afgø-
relse af tiltalespørgsmålet inden for 260 dage i 2021-
2022 og inden for 250 dage i 2023. Til sammenligning
var sagsbehandlingstiden i 70 pct. af sagerne 287 dage i
1. halvår 2020.
Og så vil jeg lige fremhæve, at der de seneste år er sket
en væsentlig styrkelse af SØIK. Fra 2018 til 2020 blev
der tilført 63 ekstra årsværk
det betyder et samlet gen-
nemsnitligt antal årsværk på 194 i 2020.
Herudover er der indlånt 10 ekstra medarbejdere til
SØIK til at håndtere nogle særligt store sager. Det giver
samlet 204 årsværk i slutningen af 2020.
Og med flerårsaftalen styrker vi også indsatsen med at
opspore og beslaglægge udbytte fra kriminalitet og ind-
drivelse af gæld til staten ved at udvide sporingsgruppen
i SØIK med 10 årsværk.
11.
Regeringen har også taget de første skridt til at for-
bedre ressourcesituationen ved domstolene. I 2020 af-
satte vi 7 mio. kr. til at ansætte flere dommere. Og med
finansloven i år tilfører vi 13,3 mio. kr. årligt frem mod
2023, så vi kan få has på de sagsbunker, der er opstået
som følge af nødberedskabet ved domstolene i foråret.
9
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 716: Spm. om talepapir fra samrådet den 25/2-21 om Meld og Feld-sagen, jf. REU alm. del - samrådsspm. Z, til justitsministeren
Regeringen vil også i denne folketingssamling fremsætte
et lovforslag til ændring af bl.a. retsplejeloven, som in-
deholder en bred vifte af initiativer, der overordnet har til
formål at nedbringe sagsbehandlingstiden særligt ved
domstolene.
[Afslutning]
12.
Men vi
og det anerkender jeg fuldt ud
er ikke i
mål endnu. Det bliver et langt og sejt træk at nedbringe
sagsbehandlingstiden på tværs af hele straffesagskæden.
Jeg glæder mig til, at de nye tiltag fra flerårsaftalen kom-
mer ud at leve i virkeligheden. Og jeg håber, at vi i fæl-
lesskab kan fortsætte det gode samarbejde om at få sags-
behandlingstiderne bragt ned. Det skylder vi danskerne,
og det skylder vi retssamfundet.
Tak for ordet.
10