Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2358173_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
19. marts 2021
Proces- og Insolvensrets-
kontoret
Sagsbeh: Jimmi Hilkøb
Sagsnr.: 2021-0030-5668
Dok.:
1863137
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 713 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 713 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. februar 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Britt Bager (V).
Nick Hækkerup
/
Jørgen Jørgensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 713: Spm. om ministeren mener at fogedrettens aktivitet i udkørende fogedforretninger skal være indstillet med deraf følgende store tab m.v. for udlejere i situationer, hvor det er uomtvisteligt, at lejeren skal flytte, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 713 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Mener ministeren, at fogedrettens aktivitet i udkørende foged-
forretninger skal være indstillet med deraf følgende store tab
m.v. for udlejere i situationer, hvor det er uomtvisteligt, at leje-
ren skal flytte, idet der henvises til eksemplet i REU alm. del
bilag 211 (fortroligt), hvor det skal understreges, at den nødven-
dige udkørende fogedforretning til udsættelse vil kunne finde
sted i det fri dvs. uden bekymringer ifht. covid-19?”
Svar:
Domstolene, herunder fogedretterne, er uafhængige af Justitsministeriet, og
ministeriet har ingen instruktionsbeføjelse over domstolene. Tilsvarende
gælder for Domstolsstyrelsen. Jeg finder det derfor rigtigst ikke at forholde
mig nærmere til domstolenes og styrelsens dispositioner, herunder disposi-
tioner grundet COVID-19.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bi-
drag fra Domstolsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Efter aftale med Domstolsstyrelsens bestyrelsesformand akti-
verede Domstolsstyrelsens direktør i efteråret 2020 en krisestab
for Danmarks Domstole. Krisestaben består af Domstolsstyrel-
sens direktion, udvalgte stabsfunktioner, udvalgte lands- og by-
retspræsidenter og formanden for Dommerforeningen. Der hol-
des møde to gange om ugen for at drøfte udviklingen vedrørende
COVID-19, og krisestaben kan komme med anbefalinger og
vejledninger.
Den seneste anbefaling fra den nedsatte krisestab for Danmarks
Domstole vedrørende udkørende fogedforretninger er, ”at ret-
terne
med mindre der foreligger helt særlige omstændigheder
ikke afvikler retsmøder uden for retsbygningen, hvis det ikke
kan sikres, at retsmøderne kan afholdes sundhedsmæssigt for-
svarligt. Det kan fx dreje sig om udkørende foged- og notarfor-
retninger og besigtigelser ved tvangsauktioner.”
Anbefalingen
er foreløbig gældende til og med den 5. april 2021.
Der er tale om en anbefaling, og det er op til den enkelte ret og
dommer at beslutte, hvordan sagsafviklingen skal håndteres lo-
kalt, herunder i lyset af sagernes karakter, de bygningsmæssige
rammer og den lokale geografi samt smittetryk mv. Der kan som
følge heraf også forekomme forskelle på, hvordan fogedretterne
håndterer udkørende fogedforretninger.”
Side 2/2