Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2340958_0001.png
Dato:
Sagsnr.:
Dok.:
27. januar 2021
2020-0035-0165
1805555
UDKAST TIL TALE
Til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål
B (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Samrådsspørgsmål B:
”Vil
ministeren i forlængelse af samrådet den 3. september 2020 om kri-
tikken fra Europarådets Komité til Forebyggelse af Tortur (CPT) uddybe
hvad regeringen vil gøre for at imødekomme den meget alvorlige kritik
fra CPT, jf. REU alm. del
bilag 187, herunder redegøre for om der er
elementer i forholdene på Ellebæk, der kan anses for fængselslignende?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL) og Kristian He-
gaard (RV).
1
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 706: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 23/2-21 om kritikpunkterne i rapporten fra Europarådets Komité til Forebyggelse af Tortur (CPT), jf. REU alm. del - samrådsspm. B, til justitsministeren
Svar:
[Indledning]
Tak for ordet. Og tak til spørgerne for samrådsspørgsmå-
let.
Vi er her i dag, fordi spørgerne i forlængelse af samrådet
den 3. september 2020 har ønsket endnu et samråd.
På samrådet i september handlede mange af de opføl-
gende spørgsmål om udlændingepolitiske spørgsmål
vedrørende Udlændingecenter Ellebæk. Det er ikke mit
ansvarsområde, og derfor svarede jeg ikke på dem.
Udlændinge- og integrationsministeren holdt barsel i
september og kunne derfor ikke deltage i samrådet.
På samrådet i september blev der på forskellige måder
spurgt, om forholdene på Ellebæk kan anses for fæng-
selslignende.
Som jeg sagde dengang, så er måden at få svar på det
spørgsmål at læse den gennemgang, der er i besvarelsen
af spørgsmål nr. 628 af 1. september 2020. Gennemgan-
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 706: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 23/2-21 om kritikpunkterne i rapporten fra Europarådets Komité til Forebyggelse af Tortur (CPT), jf. REU alm. del - samrådsspm. B, til justitsministeren
gen beskriver netop de forskelle og ligheder, der er mel-
lem Udlændingecenter Ellebæk og lukkede fængsler og
arresthuse.
Nu kan man også læse besvarelsen af spørgsmål nr. 1766
af 6. oktober 2020, der ligeledes holder forskelle og lig-
heder op mod hinanden.
En af de forskelle, der er mellem Ellebæk og lukkede
fængsler og arresthuse, består i, at de frihedsberøvede
udlændinge på Ellebæk har langt større bevægelsesfrihed
end indsatte i et fængsel eller arresthus. De er ikke låst
inde på deres opholdsrum. De bor typisk 2-3 personer
sammen og kan normalt selv vælge, hvem de vil bo sam-
men med.
En anden forskel er, at frihedsberøvede udlændinge på
Ellebæk frit kan få besøg af familie og venner, hvis der
er plads i besøgsafsnittet. De bliver heller ikke visiteret,
medmindre der en konkret mistanke om, at de er i besid-
delse af noget ulovligt som f.eks. narkotika. I lukkede
fængsler og arresthuse er der langt strammere regler for
besøg og visitation.
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 706: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 23/2-21 om kritikpunkterne i rapporten fra Europarådets Komité til Forebyggelse af Tortur (CPT), jf. REU alm. del - samrådsspm. B, til justitsministeren
2340958_0004.png
Omvendt er der også ligheder. Det gælder for eksempel i
forhold til reglerne om udgang. Her gælder de samme be-
grænsninger for frihedsberøvede udlændinge som for
varetægtsarrestanter. En anden lighed er, at hverken de
frihedsberøvede udlændinge eller varetægtsarrestanter
har en beskæftigelsespligt. De skal dog tilbydes beskæf-
tigelse. Og det bliver de på Ellebæk.
Det vil derfor være forsimplet at svare enten ja eller nej
til spørgsmålet om, hvorvidt forholdene på Ellebæk er
fængselslignende. Der er forskelle. Og der er ligheder.
[Om elementer i forholdene på Udlændingecenter El-
lebæk kan ses som fængselslignende]
I det nye samrådsspørgsmål spørges der så til, om jeg vil
redegøre for, om der er elementer i forholdene på Udlæn-
dingecenter Ellebæk, der kan anses for fængselslignende.
Igen spørger man til de områder, hvor der er ligheder
mellem forholdene for frihedsberøvede udlændinge og
indsatte i fængsler og arresthuse.
Og igen er mit svar hverken ja eller nej. Men både
og.
For der er forskelle, og der er ligheder.
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 706: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 23/2-21 om kritikpunkterne i rapporten fra Europarådets Komité til Forebyggelse af Tortur (CPT), jf. REU alm. del - samrådsspm. B, til justitsministeren
[Afslutning]
I besvarelsen af spørgsmål nr. 628 står der ordret: ”Ud-
lændingecentret er hverken et fængsel eller et arresthus,
men det fremgår af udlændingeloven, at de frihedsberø-
vede udlændinge er omfattet af de regler, der gælder for
varetægtsfængsledes ophold, med de modifikationer, der
følger af udlændingeloven.”
Og netop udlændingeloven og udlændingepolitik er ikke
mit område. Derfor vil jeg lade udlændinge- og integra-
tionsministeren om at svare på, hvorfor udlændingeloven
er, som den er.
Med de ord vil jeg sige tak for samrådsspørgsmålet og
lade ordet gå videre til udlændinge- og integrationsmini-
steren.
5