Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2359540_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. marts 2021
Sikkerhedskontor I
Simon Bundegaard Erik-
sen
2021-0030-5657
1859407
Besvarelse af spørgsmål nr. 700 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 700 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. februar 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Nick Hækkerup
/
Jesper Hagen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 701: Spm. om ministeren i forlængelse af samrådet den 11. februar 2021 om terrorfinansiering og svindel med NemID vil redegøre for borgernes rettigheder mht. at blive orienteret, så snart der er indgivet en politianmeldelse, om at de har været ofre for databedrageri og indgår i en politiefterforskning, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 700 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af samrådet den 11. februar 2021
om terrorfinansiering og svindel med NemID redegøre for,
hvilke muligheder der er for at opnå fri proces og retshjælp for
de borgere, der er ofre i sagen om svindel med NemID, herunder
hvorvidt politiet eller andre myndigheder orienterer de berørte
borgere om disse muligheder?”
Svar:
1.
Det kan om reglerne om fri proces generelt oplyses, at fri proces er udtryk
for, at staten yder økonomisk bistand med henblik på at sikre den enkelte
borgers adgang til domstolene. Formålet med fri proces er således at give
personer med mindre gode økonomiske forhold mulighed for at føre retssa-
ger på linje med personer med bedre økonomiske forhold.
Der kan efter ansøgning meddeles fri proces til en person, der opfylder de
økonomiske betingelser og som ikke har en retshjælpsforsikring eller anden
forsikring, der dækker omkostninger ved sagen. Ved afgørelsen af, om en
ansøger opfylder de økonomiske betingelser for fri proces, anvendes et ind-
tægtsgrundlag, der består af summen af den personlige indkomst og kapita-
lindkomst mv. Hvis en person opfylder de økonomiske betingelser, kan der
gives fri proces, hvis ansøgeren skønnes at have rimelig grund til at føre
proces. Der lægges ved denne vurdering vægt på bl.a. sagens betydning for
ansøgeren, udsigten til, at ansøgeren vil få medhold i sagen, sagsgenstan-
dens størrelse og størrelsen af de forventede sagsomkostninger. Endvidere
indgår det i vurderingen bl.a., om ansøgeren har mulighed for at få sagen
afgjort ved et administrativt nævn mv.
Der kan herudover gives fri proces, når særlige grunde taler for det, selvom
de nævnte betingelser ikke er opfyldt. Det gælder navnlig i sager, som er af
principiel karakter eller af almindelig offentlig interesse, eller som har væ-
sentlig betydning for ansøgerens sociale eller erhvervsmæssige situation.
2.
Det kan om reglerne om offentlig retshjælp generelt oplyses, at reglerne
indebærer, at staten yder tilskud til, at den enkelte borger kan modtage juri-
disk rådgivning forud for, at en sag er indbragt for domstolene. Rådgivnin-
Side 2/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 701: Spm. om ministeren i forlængelse af samrådet den 11. februar 2021 om terrorfinansiering og svindel med NemID vil redegøre for borgernes rettigheder mht. at blive orienteret, så snart der er indgivet en politianmeldelse, om at de har været ofre for databedrageri og indgår i en politiefterforskning, til justitsministeren
gen kan enten ydes af advokater eller af retshjælpsinstitutioner (advokatvag-
ter og retshjælpskontorer).
Reglerne om offentlig retshjælp indebærer bl.a., at enhver har ret til at få
helt grundlæggende og gratis mundtlig rådgivning om juridiske spørgsmål
af betydning for en tvist og om de praktiske og økonomiske muligheder for
at gå videre med en sag.
3.
Politiet og anklagemyndighed skal i tilknytning til anmeldelse af en lo-
vovertrædelse eller umiddelbart herefter vejlede forurettede om reglerne om
beskikkelse af bistandsadvokat, jf. retsplejelovens §§ 741 a og 741 b, og ad-
gangen til at få påkendt borgerlige krav under straffesagen, jf. retspleje-
lovens kapitel 89. Desuden skal myndighederne bl.a. vejlede om mulighe-
den for at få erstatning og godtgørelse fra staten, jf. lov om erstatning fra
staten til ofre for forbrydelser og muligheden for at få støtte ved en offerrå-
dgivning.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen i øvrigt indhentet en udtalelse
fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Københavns Politi.
København Politi har oplyst, at i december 2018 blev Lands-
dækkende Center for IT-relateret økonomisk kriminalitet
(LCIK) oprettet, og at centret er forankret i Københavns Politi.
LCIK står for den forebyggende indsats og for anmeldelse, visi-
tation og indledende efterforskning af it-relateret økonomisk
kriminalitet. Videre samler og sender centret sagerne til politik-
redsene, som skal forestå den videre efterforskning heraf. Poli-
tikredsene har således fortsat ansvaret for færdigbehandlingen
og videre retsforfølgning af sagerne.
LCIK vejleder ikke standardmæssigt om mulighederne for at
opnå fri proces eller retshjælp, idet vejledning herom umiddel-
bart findes at henhøre under domstolene. I alle afgørelser om
henlæggelse henvises imidlertid til www.domstol.dk, hvor der
bl.a. findes information om småsagsprocessen, men også infor-
mation om fri proces og retshjælp.
Københavns Politi har videre oplyst, at alle borgere, der anmel-
der strafbart forhold til LCIK, modtager en standardiseret an-
meldelseskvittering, som er fælles for alle anmeldelser til poli-
tiet. Kvitteringen indeholder bl.a. henvisning til, hvordan man
Side 3/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 701: Spm. om ministeren i forlængelse af samrådet den 11. februar 2021 om terrorfinansiering og svindel med NemID vil redegøre for borgernes rettigheder mht. at blive orienteret, så snart der er indgivet en politianmeldelse, om at de har været ofre for databedrageri og indgår i en politiefterforskning, til justitsministeren
søger om erstatning for tab via Erstatningsnævnet samt til Of-
ferrådgivningens hjemmeside. Derudover er der henvisning til
www.anklagemyndigheden.dk, hvor der findes pjecer om be-
stemte former for forbrydelser samt til politiets hjemmeside og
til Det Kriminalpræventive Råd.
I den forbindelse bemærkes det, at der bl.a. på Det Kriminalpræ-
ventive Råds hjemmeside findes en lang række gode råd, som
særligt relaterer sig til personer, der har været udsat for identi-
tetsmisbrug og svindel med NemID.
Ved anmeldelse via LCIKs elektroniske anmeldelsesportal får
borgeren endvidere en henvisning til www.sikkerdigital.dk,
hvor der findes gode råd til at færdes sikkert på nettet, ligesom
der er en henvisning til app’en ’Mit digitale selvforsvar’.
Ved kommunikation med borgeren i forbindelse med modta-
gelse af anmeldelser eller efterforskning af straffesager, hvori
der indgår svindel med NemID, eller der i øvrigt er risiko for, at
den pågældendes identitet har været misbrugt i forbindelse med
it-relateret økonomisk kriminalitet, har LCIK fokus på at sikre,
at borgeren får målrettet vejledning om, hvordan man sikrer sig
mod yderligere identitetsmisbrug, herunder at der kan oprettes
kreditadvarsel på www.borger.dk. LCIK har i den forbindelse
udarbejdet vejledningen ”7 gode råd”, som er målrettet perso-
ner, der har fået misbrugt deres identitet. Vejledningen vedlæg-
ges til orientering.
Såfremt LCIK må henlægge en sag på baggrund af manglende
efterforskningsmuligheder, eller fordi der ikke vurderes at være
begået strafbart forhold, modtager borgeren ligeledes vejledning
om, hvor der kan hentes mere information og råd til forebyg-
gelse af it-relateret kriminalitet og identitetsmisbrug. Der hen-
vises således til www.sikkerdigital.dk, Det Kriminalpræventive
Råds hjemmeside www.dkr.dk samt til Forbrugerrådets hjem-
meside, www.taenk.dk, som indeholder gode råd i forbindelse
med identitetsmisbrug.
Det bemærkes, at LCIK ind imellem modtager henvendelser fra
forurettede, som ønsker beskikkelse af en bistandsadvokat i sa-
gen. Anmodninger herom fremsendes til retten, men der sker
meget sjældent beskikkelse, idet der efter reglerne i retspleje-
loven som udgangspunkt ikke er adgang til beskikkelse af en
bistandsadvokat i sager om økonomisk kriminalitet, medmindre
der foreligger særlige omstændigheder, jf. herved retspleje-
lovens § 741 a.
Afslutningsvis bemærkes, at selvom LCIK’s sagsområde alene
omfatter it-relateret økonomisk kriminalitet og dermed ikke en-
hver form for kriminalitet forbundet med identitetsmisbrug, har
Side 4/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 701: Spm. om ministeren i forlængelse af samrådet den 11. februar 2021 om terrorfinansiering og svindel med NemID vil redegøre for borgernes rettigheder mht. at blive orienteret, så snart der er indgivet en politianmeldelse, om at de har været ofre for databedrageri og indgår i en politiefterforskning, til justitsministeren
LCIK et kontinuerligt fokus på at videreudvikle den generelle
information, som borgeren får ved henvendelse til LCIK. Der
arbejdes bl.a. aktuelt på at sikre, at borgere, som indgiver an-
meldelse om forhold, der indebærer risiko for identitetsmisbrug
allerede i forbindelse med anmeldelsen modtager yderligere ge-
nerel information og konkrete råd til forebyggelse af misbrug af
deres identitetsoplysninger.
Det er Rigspolitiet opfattelse, at politikredsenes servicecentre
ikke af sig selv vejleder om reglerne om fri proces og retshjælp
i forbindelse med telefonisk anmeldelse til dem om svindel med
NemID, men at anmeldere vil blive henvist til domstolene eller
Civilstyrelsen, hvis de rejser spørgsmålet om muligheden for at
opnå fri proces eller retshjælp.”
Side 5/5