Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2357894_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. marts 2021
Reguleringskontoret
Halit Sert
2021-0030-5640
1855738
Besvarelse af spørgsmål nr. 689 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 689 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. februar 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Dennis Flydt-
kjær (DF).
Nick Hækkerup
/
Mads Møller Langtved
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 689: MFU spm. om politiet fremover med Justitsministeriets fortolkning i svar på REU alm. del – spørgsmål 559 har mulighed for uden en retskendelse at ransage en garage, der ikke er bygget sammen med et hus, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 689 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse om boligen, jf. grundlovens § 72, fremover skal for-
stås sådan, at politiet fremover med Justitsministeriets fortolkning i svar på
REU alm. del
spørgsmål 559 har mulighed for uden en retskendelse at
ransage en garage, der ikke er bygget sammen med et hus?”
Svar:
Grundlovens § 72 lyder således:
”Boligen er ukrænkelig. Husundersøgelse, beslaglæggelse og
undersøgelse af breve og andre papirer samt brud på post-, tele-
graf- og telefonhemmeligheden må, hvor ingen lov hjemler en
særegen undtagelse, alene ske efter en retskendelse.”
Grundlovens § 72, 2. pkt., indebærer, at der, hvor ingen lov hjemler en sær-
egen undtagelse, alene kan foretages bl.a. husundersøgelse, hvis der forelig-
ger en retskendelse. Det er dermed udgangspunktet i grundloven, at indgreb
efter bestemmelsen kræver retskendelse. Kravet om retskendelse kan dog
fraviges, hvis indgrebet sker med hjemmel i lov.
Det er den almindelige opfattelse, at grundlovens § 72 finder anvendelse for
tvangsindgreb, som foretages såvel inden for som uden for strafferetsplejen,
jf. herved bl.a. Jens Peter Christensen m.fl., Grundloven med kommentarer
(2015), side 442 ff.
Det anførte indebærer, at det ved lov kan bestemmes, at der kan foretages
husundersøgelser uden forudgående retskendelse. Der kan i denne sammen-
hæng henvises til, at § 24, stk. 3, i lov nr. 285 af 27. februar 2021 om epide-
mier m.v. (epidemiloven) bemyndiger justitsministeren til at fastsætte regler
om, at der uden retskendelse er adgang til lokaler og lokaliteter med henblik
på kontrol af overholdelsen af regler fastsat i medfør af § 24, stk. 1, og om
politiets bistand i den forbindelse. Der kan dog ikke fastsættes regler om, at
der uden retskendelse er adgang til ikke private boliger, jf. § 24, stk. 3, 2.
pkt.
Ved
husundersøgelse
i grundlovens § 72’s forstand forstås ikke kun under-
søgelse af fast ejendom, der tjener som bolig for den pågældende. Det er
almindeligt antaget, at begrebet husundersøgelse også omfatter andre loka-
ler og rum, der ikke er offentligt tilgængelige. Således er det almindeligt
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 689: MFU spm. om politiet fremover med Justitsministeriets fortolkning i svar på REU alm. del – spørgsmål 559 har mulighed for uden en retskendelse at ransage en garage, der ikke er bygget sammen med et hus, til justitsministeren
antaget, at begrebet omfatter undersøgelse af eksempelvis lagerrum, stalde,
lader, garager, kontorer og baglokaler til butikker, jf. bl.a. Jens Peter Chri-
stensen m.fl., Grundloven med kommentarer (2015), s. 440, og Peter Ger-
mer, Statsforfatningsret, 5. udgave (2012), s. 275.
Justitsministeriet har i besvarelsen af spørgsmål nr. 559 (Alm. del) fra Fol-
ketingets Retsudvalg redegjort for fortolkningen af ”private boliger” i epi-
demiloven og bekendtgørelse nr. 42 af 15. januar 2021 om forbud mod
større forsamlinger og mod adgang til og restriktioner for lokaler og lokali-
teter i forbindelse med håndtering af covid-19 (forsamlingsbekendtgørel-
sen).
Det fremgår heraf, at der ved ”private boliger”
først og fremmest sigtes
til det sted, hvor den pågældende overnatter. Det bemærkes i den forbin-
delse, at det fremgår af bemærkningerne til epidemilovens § 24, stk. 1, 2.
pkt., at udendørslokaliteter, som f.eks. haver og gårdspladser, og indendørs-
lokaliteter, som f.eks. lader, skure og værksteder, som den pågældende råder
over,
falder uden for begrebet ”private boliger” i lovens og bekendtgørel-
sens forstand.
Det bemærkes, at fortolkningen af, hvad der forstås ved ”private boliger” i
epidemilovens og forsamlingsbekendtgørelsens forstand, ikke har betyd-
ning for fortolkningen af grundlovens § 72 eller lovgivningen i øvrigt, her-
under retsplejelovens bestemmelser om politiets adgang til at foretage ran-
sagning.
Side 3/3