Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2344049_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. marts 2021
Databeskyttelseskontoret
Mikkel Reenberg
2021-0030-5624
1852137
Besvarelse af spørgsmål nr. 678 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 678 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. februar 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Christoffer
Aagaard Melson (V).
Nick Hækkerup
/
Mie Vinkel Sørensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 678: MFU spm. om alle virksomheder, der henvender sig til Datatilsynet, har ret til konkret vejledning, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 678 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, om delrapporten om national evaluerin-
gen af databeskyttelsesreglerne skal forstås sådan, at alle virk-
somheder, der henvender sig til Datatilsynet, har ret til konkret
vejledning?”
Svar:
1.
Datatilsynet fører efter databeskyttelseslovens § 27, stk. 1, et fuldt uaf-
hængigt tilsyn med databeskyttelsesreglerne.
Kravet om fuld uafhængighed indebærer, at Datatilsynet ikke kan være un-
derlagt instruktion om, hvordan tilsynets opgaver skal varetages, eller hvor-
dan tilsynet skal udøve sine beføjelser. Det betyder, at jeg som justitsmini-
ster ikke f.eks. kan instruere Datatilsynet i, hvordan tilsynet skal tilrette-
lægge udførelsen af sine opgaver.
Som det fremgår af delrapporten om den nationale evaluering af databeskyt-
telsesreglerne samt Datatilsynets bidrag nedenfor, har tilsynet i de senere år
brugt og bruger fortsat betydelige ressourcer på at rådgive og vejlede om
databeskyttelsesreglerne.
Det er positivt, at Datatilsynet har et stort fokus på at give interessenterne
mere konkret vejledning. Jeg har også noteret mig, at Datatilsynet i efteråret
2020 har oprettet en ny enhed, som skal have særlig fokus på at give mere
konkret vejledning til borgere, private aktører og myndigheder mv.
Det er naturligvis vigtigt, at Datatilsynet har tilstrækkelige ressourcer til at
løse sine opgaver. Det er tilsvarende klart, at hvis Datatilsynet f.eks. pålæg-
ges nye, ressourcekrævende opgaver, eller hvis nogle forudsætninger viser
sig ikke at holde stik, er det naturligt at se på Datatilsynets bevillingsniveau.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen desuden indhentet en udta-
lelse fra Datatilsynet, der har oplyst følgende:
”Datatilsynet har til brug
for Justitsministeriets delrapport om
den nationale evaluering af databeskyttelsesreglerne bidraget
med en nærmere gennemgang af tilsynets (nuværende) vejled-
ningsindsats. Bidraget er gengivet i rapporten på side 8-13.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 678: MFU spm. om alle virksomheder, der henvender sig til Datatilsynet, har ret til konkret vejledning, til justitsministeren
Som det fremgår heraf, har Datatilsynet i de senere år brugt og
bruger fortsat betydelige ressourcer på at rådgive og vejlede om
databeskyttelsesreglerne, herunder på at besvare telefoniske og
skriftlige henvendelser fra dataansvarlige.
Det er således ikke en ny ting, at dataansvarlige, herunder virk-
somheder, som har behov for vejledning om databeskyttelses-
reglerne, kan rette henvendelse til Datatilsynet med henblik på
praktisk og brugbar vejledning.
Datatilsynet har imidlertid forstået på de aktører, der har en in-
teresse i tilsynets arbejde, at tilsynets vejledning ikke altid har
været tilstrækkelig anvendelig i praksis. Da det er afgørende for
Datatilsynet
og i øvrigt også for borgerne, hvis oplysninger det
hele drejer sig om
at tilsynets vejledning er konkret og anven-
delig, har det været en vigtig del af tilsynets nye strategiske
grundlag at styrke fokus på mere konkret vejledning. I den for-
bindelse har Datatilsynet bl.a. oprettet en ny enhed
Vejledning
og Informationssikkerhed
som har et særligt fokus på mere
konkret vejledning.
Datatilsynets vejledningsindsats består imidlertid ikke alene af
besvarelsen af henvendelser fra dataansvarlige. Datatilsynet ser
det således også som en vigtig del af tilsynets vejledningsindsats
proaktivt at vejlede om reglerne, herunder at offentliggøre vej-
ledninger om relevante emner, udarbejde hjemmesidetekster om
aktuelle dagsordener, offentliggøre afgørelser i klage- og til-
synssager m.v.
Datatilsynets mulighed for proaktivt at vejlede om reglerne be-
grænses i sagens natur af de ressourcer, som tilsynet har til rå-
dighed, idet vejledning, selv om dette naturligvis er en vigtig
opgave for Datatilsynet, ikke er tilsynets eneste opgave. Om Da-
tatilsynets opgaver fremgår det af artikel 57, at tilsynet skal va-
retage 22 nærmere specificerede opgavetyper, herunder at Da-
tatilsynet skal føre tilsyn med og håndhæve anvendelsen af for-
ordningen.”
Side 3/3