Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2356890_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
17. marts 2021
Kontor:
Sikkerhedskontor I
Sagsbeh: Simon Bundegaard Erik-
sen
Sagsnr.: 2021-0030-5636
Dok.:
1853171
Besvarelse af spørgsmål nr. 677 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 677 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. februar 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Jesper Hagen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 675: Spm. om, hvilke konkrete forslag Finans & Leasing sendte til Justitsministeriet i 2017, jf. samrådet den 11. februar 2021 om terrorfinansiering og svindel med NemID, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 677 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af samrådet den 11. februar 2021
om terrorfinansiering og svindel med NemID kommentere hen-
vendelsen af 9/2-21 fra Finans & Leasing om svindel med Ne-
mID, jf. REU alm. del
– Besvarelse bilag 190?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra
Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten kan overordnet bemærke, at straffesager typisk
indledes ved anmeldelse til politiet, jf. retsplejelovens § 742,
stk. 1. Efter politiet har modtaget en anmeldelse, vil politiet
iværksætte efterforskning, hvis der er rimelig formodning om,
at et strafbart forhold, som forfølges af det offentlige, er begået,
jf. retsplejelovens § 742, stk. 2. Er der ingen spor eller andre
oplysninger, der giver anledning til at iværksætte en efterforsk-
ning, vil politiet normalt afvise anmeldelsen, jf. retsplejelovens
§ 749, stk. 1. Det skal bemærkes, at forurettede, eller hvis foru-
rettede er afgået ved døden, dennes nære pårørende, underrettes
om afvisning af anmeldelse og indstilling af efterforskning. Det
samme gælder andre, der må antages at have en rimelig interesse
i at blive underrettet, jf. retsplejelovens § 749, stk. 3.
Hvis det derimod vurderes, at der er rimelig grund til at mis-
tænke en eller flere bestemte personer for et strafbart forhold,
vil politiet rejse sigtelse for lovovertrædelsen. Når efterforsknin-
gen er slut, vurderer anklagemyndigheden tiltalespørgsmålet.
Rigsadvokaten skal i den forbindelse bemærke, at det følger af
retsplejelovens § 741 e, stk. 1, at politiet og anklagemyndighe-
den i fornødent omfang vejleder den forurettede eller, hvis den
forurettede er afgået ved døden, den forurettedes nære pårø-
rende om vedkommendes retsstilling og om sagens forventede
forløb. Politiet og anklagemyndigheden informerer endvidere
vedkommende om sagens gang.
I Rigsadvokatens bekendtgørelse nr. 1108 af 21. september
2007 er der fastsat en række nærmere regler om politiets og an-
klagemyndighedens vejlednings- og informationspligter.
Det følger bl.a. af bekendtgørelsens § 1, nr. 2, at politiet eller
anklagemyndigheden i tilknytning til en anmeldelse af en lov-
overtrædelse eller umiddelbart herefter skal vejlede forurettede
Side 2/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 675: Spm. om, hvilke konkrete forslag Finans & Leasing sendte til Justitsministeriet i 2017, jf. samrådet den 11. februar 2021 om terrorfinansiering og svindel med NemID, til justitsministeren
om adgangen til at få påkendt borgerlige krav under straffesa-
gen, jf. retsplejelovens kapitel 89.
Anklagemyndighedens vejledning om muligheden for at få be-
handlet et eventuelt borgerligt krav vil som udgangspunkt ske i
forbindelse med anklagemyndighedens skriftlige underretning
til forurettede om, at der er rejst tiltale eller indleveret en rets-
mødebegæring til retten med henblik på behandling af sagen
som en tilståelsessag, jf. retsplejelovens § 741 f, stk. 1. Det skal
bemærkes, at såfremt forurettede er afgået ved døden, underret-
tes den forurettedes nære pårørende.
Anklagemyndigheden vil således som udgangspunkt nedlægge
påstand om eventuelle borgerlige krav i forbindelse med straf-
fesagens behandling i retten, såfremt det kan ske uden væsentlig
ulempe, jf. retsplejelovens § 991, stk. 2.
For så vidt angår sager, som behandles efter kapitel 80 uden
medvirken af domsmænd, kan der tilkendes den forurettede er-
statning hos tiltalte for den ved forbrydelsen forvoldte skade, når
den pågældende har fremsat begæring herom for retten. Der skal
gives den forurettede lejlighed til at fremsætte erstatningskrav,
for så vidt sagen efter sin beskaffenhed giver anledning hertil,
jf. retsplejelovens § 991, stk. 1.”
2.
Justitsministeriet har desuden til brug for besvarelsen indhentet en udta-
lelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan indledningsvis oplyse, at politiet i december
2018 oprettede Landsdækkende Center for IT-relateret økono-
misk kriminalitet (LCIK), der er forankret i Københavns Politi.
Rigspolitiet har derfor til brug for besvarelsen indhentet en ud-
talelse fra Københavns Politi.
Københavns Politi har oplyst, at LCIK har formandsskabet for
Forum mod IT-relateret økonomisk kriminalitet (FIT), som be-
står af private og offentlige aktører, der blandt andet gennem
vidensdeling og konkrete initiativer samarbejder om at fore-
bygge og mindske it-relateret økonomisk kriminalitet.
Der er i regi af FIT etableret en række interessegrupper vedrø-
rende forskellige emner inden for FIT’s område. Digitaliserings-
styrelsen og Finans og Leasing, der er medlemmer af FIT, er
repræsenteret i interessegruppen ”NemID og NemKonto”.
I februar 2020 blev der afholdt et møde om Digitaliseringssty-
relsens arbejde i forhold til svindel med NemID og øget sikring
af identitetsbeviser. Der var tale om et dialogmøde, hvor alle
Side 3/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 675: Spm. om, hvilke konkrete forslag Finans & Leasing sendte til Justitsministeriet i 2017, jf. samrådet den 11. februar 2021 om terrorfinansiering og svindel med NemID, til justitsministeren
FIT medlemmer kunne deltage og stille spørgsmål. Der blev
ikke iværksæt et konkret initiativ i forbindelse med drøftelserne
på mødet.
I efteråret 2020 blev det besluttet af styregruppen for FIT, at der
i regi af FIT skulle afholdes en temadag om personlig sikkerhed,
herunder NemID. Temadagen blev imidlertid aflyst grundet co-
vid-19.
Københavns Politi har endvidere oplyst, at Forbrugermagasinet
TÆNK har lanceret appen ”Mit Digitale Selvforsvar”, hvor
blandt andet LCIK uploader advarsler til borgerne om aktuelle
sikkerhedstrusler, herunder eksempelvis falske e-mails,
sms’er
og lignende.
LCIK benytter løbende appen til at udsende advarsler til bor-
gerne om den specifikke fremgangsmåde, hvor gerningsperso-
ner forsøger at franarre borgerne deres NemID-oplysninger.
LCIK har ikke i den forbindelse advaret borgerne om selve usik-
kerhederne og problematikken ved brug af NemID, men LCIK
har i forbindelse med advarslerne opfordret til, at borgerne ikke
deler deres personlige oplysninger, herunder NemID-oplysnin-
ger.
I 2019 udsendte LCIK fem advarsler relateret til svindel med
NemID, mens der i 2020 blev udsendt otte advarsler. LCIK har
endnu ikke i 2021 udsendt advarsler relateret til NemID. For så
vidt angår NemKonto har LCIK udsendt én advarsel i 2020 samt
én advarsel i løbet af de første to måneder af 2021.”
3.
Jeg er tilfreds med, at myndighederne har et fokus på at forebygge og
mindske it-relateret økonomisk kriminalitet. I relation til den konkrete sag
om svindel med NemID ses dette bl.a. ved, at Rigspolitiets Nationale Cyber
Crime Center (NC3) har indgået et samarbejde med Kommunernes Lands-
forening (KL) med henblik på nedbringelse af risikoen for, at borgere ud-
sættes for it-kriminalitet på landets biblioteker.
Justitsministeriet kan afslutningsvist oplyse, at Justitsministeriet ikke er res-
sortansvarlig for NemID.
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 675 (Alm.
del) fra Folketingets Retsudvalg.
Side 4/4