Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2373595_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. april 2021
Strafferetskontoret
Rebekka Bormann Thorn
2021-0030-5609
1908379
Hermed sendes supplerende besvarelse af spørgsmål nr. 660 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. februar 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Iren Mirmojtahedi
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 660: Spm. om, hvorfor det er relevant for politiet at få oplysninger fra Center for Seksuelle Overgreb om offerets tidligere psykiske sårbarhed, og hvad politiet bruger disse oplysninger til, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 660 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvorfor det er
relevant for politiet
at få oplysninger fra Center for Seksuelle Overgreb om offerets
tidligere psykiske sårbarhed, og hvad politiet bruger disse op-
lysninger til, herunder bedes ministeren redegøre for det person-
dataretlige i at sådanne sundhedsoplysninger
videregives?”
Svar:
Justitsministeren besvarede spørgsmålet den 11. marts 2021. Det fremgik
bl.a. af besvarelsen, at Justitsministeriet havde anmodet Sundhedsministe-
riet om en udtalelse, der herefter ville blive oversendt til Folketinget.
Justitsministeriet har nu modtaget udtalelsen fra Sundhedsministeriet, der
oplyser følgende:
”Sundhedsministeriet
kan oplyse, at der i sundhedslovens kapi-
tel 9 findes regler om bl.a. sundhedspersoners tavshedspligt og
videregivelse af helbredsoplysninger m.v.
Som udgangspunkt har en patient krav på, at sundhedspersoner
iagttager tavshed om, hvad de under udøvelsen af deres erhverv
erfarer eller får formodning om angående helbredsforhold og
andre fortrolige oplysninger, jf. sundhedslovens § 40, stk. 1.
Sundhedspersoner kan dog med patientens samtykke videregive
oplysninger om patientens helbredsforhold og andre fortrolige
oplysninger til andre formål end behandling til sundhedsperso-
ner, myndigheder, organisationer, private personer m.fl., jf.
sundhedslovens § 43, stk. 1.
Derudover fremgår det af sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 2, at
der kan ske videregivelse af oplysninger om patientens hel-
bredsforhold og andre fortrolige oplysninger uden patientens
samtykke, når videregivelsen er nødvendig for berettiget vare-
tagelse af en åbenbar almen interesse eller af væsentlige hensyn
til patienten, sundhedspersonen eller andre.
Bestemmelsen er en videreførelse af § 26, stk. 2, nr. 2, i den
dagældende lov nr. 482 af 1. juli 1998 om patienters retsstilling,
og det fremgår af bemærkningerne til denne bestemmelse, at i
forhold til politi og anklagemyndighed vil en videregivelse af
oplysninger bl.a. være berettiget, såfremt der er tale om efter-
forskning af alvorlig kriminalitet som manddrab, seksualforbry-
delser, grovere vold m.v., herunder vold mod børn. Det er i den
forbindelse uden betydning, om politiet fremsætter begæring om
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 660: Spm. om, hvorfor det er relevant for politiet at få oplysninger fra Center for Seksuelle Overgreb om offerets tidligere psykiske sårbarhed, og hvad politiet bruger disse oplysninger til, til justitsministeren
udlevering af oplysninger, eller der opstår spørgsmål om vide-
regivelse på sundhedspersonens eget initiativ, f.eks. i forbin-
delse med overvejelse om indgivelse af anmeldelse om strafbart
forhold.
Det bemærkes i den forbindelse, at det dog forudsættes, at sund-
hedspersonen i almindelighed, medmindre der foreligger sær-
lige grunde, forinden en videregivelse finder sted, forsøger at
indhente patientens samtykke. Endvidere forudsættes det, at der
aldrig efter sundhedslovens § 43, stk. 2, må ske videregivelse af
oplysninger i et videre omfang, end det er påkrævet efter formå-
let.”
Side 3/3