Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2351269_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. marts 2021
Koordinationskontoret
David Fristrup Simonsen
2021-0030-5598
1842923
Besvarelse af spørgsmål nr. 646 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 646 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. februar 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget (MFU) Anni Mat-
thiesen (V).
Nick Hækkerup
/
Michelle Argir Simonsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 646: MFU spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at medarbejderne på den myndighedsfælles corona-hotline er tilstrækkeligt uddannede til at rådgive i de gældende krav omkring test og isolation til borgere med familie, som bor og derfor færdes på tværs af den dansk-tyske grænse, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 646 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvordan vil ministeren sikre, at medarbejderne på den myn-
dighedsfælles coronahotline er tilstrækkeligt uddannede til at
rådgive i de gældende krav omkring test og isolation til bor-
gere med familie, som bor og derfor færdes på tværs af den
dansk-tyske
grænse?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan oplyse, at operatørerne på den myndigheds-
fælles coronahotline, inden de påbegynder arbejdet med at be-
svare opkald fra borgerne, gennemgår et kort uddannelsesfor-
løb, der forestås af personale fra Sundhedsstyrelsen, hvor de
bl.a. lærer at søge og orientere sig i den seneste viden om CO-
VID-19. Herudover får operatørerne en grundig indføring i gæl-
dende regelsæt, vejledninger mv., ligesom de ved sidemandsop-
læring trænes i at besvare borgernes opkald og vejlede dem
bedst muligt om, hvor borgerne kan finde opdateret viden om
lovgivning, krav, anbefalinger mv., herunder ved henvisning til
relevant information på hjemmesiden coronasmitte.dk.
Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at operatørerne ved daglige
møder med den vagthavende leder og deres supervisorer holdes
orienteret om de nyeste regler og evt. ændringer af tidligere reg-
ler, ligesom de hele tiden
herunder bl.a. via coronasmitte.dk
har opdateret viden til rådighed.
Rigspolitiet kan afslutningsvis oplyse, at operatørerne på den
myndighedsfælles coronahotline for så vidt angår spørgsmål
vedrørende indrejserestriktioner i forbindelse med indrejse i
Danmark henviser til politiets indrejsehotline, ligesom de vejle-
der om at kontakte Udenrigsministeriets globale vagtcenter, der,
hvis relevant, også kan henvise til den danske ambassade i Ber-
lin eller det danske generalkonsulat i Flensborg ved spørgsmål
fra borgere, der ønsker at rejse ud af Danmark, eller fra danske
statsborgere
i udlandet.”
Side 2/2