Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2335534_0001.png
Dato: 3. februar 2021
Sikkerhedskontor I
Sagsbeh: Tenna Overby
Sagsnr.: 2021-0035-0196
Dok.: 1780114
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål X
fra Folketingets Retsudvalg
Samrådsspørgsmål X:
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan det kan gå til, at to kriminelle brødre
gentagne gange har kunnet svindle med danskeres NemID, desuagtet at
begge brødre er terrordømte, herunder bedes ministeren redegøre for:
hvad regeringen vil gøre for at udvise flere terrordømte i fremtiden,
hvordan det kan lade sig gøre, at de to brødre tilsyneladende ikke blev
nøje fulgt af
myndighederne, samt hvilke ændringer myndighederne kan iværksætte for
at undgå
lignende situationer i fremtiden,
og hvordan økonomisk kriminalitet, herunder databedrageri af særlig
grov beskaffenhed, vurderes af de relevante myndigheder i forhold til mu-
ligheden for terrorfinansiering?
Der henvises til https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/nem-id-terror
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
1
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 644: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 11/2-21 om to terrordømte brødres svindel med NemID, jf. REU alm. del - samrådsspm. X, til justitsministeren
2335534_0002.png
Svar:
[Indledning]
Tak for ordet og for spørgsmålene.
Lad mig indlede med at sige, at det er forkasteligt, at så
mange danskere er blevet franarret deres personlige op-
lysninger, som tilfældet er i den konkrete sag, der danner
baggrundstæppet for samrådsspørgsmålet.
Der skal ikke herske tvivl om, at grov økonomisk krimi-
nalitet, som der er tale om her, skal standses og retsfor-
følges. Og det er uanset, om gerningsmændene er terro-
rister eller andre kriminelle.
Jeg kan dog ikke på et åbent samråd gå nærmere ind i
konkrete sager. Det håber jeg på forståelse for. Jeg kan
dog vedrørende sagen med de to brødre henvise til mine
fortrolige besvarelser af de skriftlige spørgsmål [nr. 355-
358] om sagen, som Retsudvalget har stillet mig. Besva-
relserne blev sendt til Retsudvalget den 4. januar.
Jeg kan heller ikke på et samråd
åbent eller lukket
kommentere på PET’s eventuelle involvering
i konkrete
sager, herunder hvorvidt PET i dette konkrete tilfælde
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 644: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 11/2-21 om to terrordømte brødres svindel med NemID, jf. REU alm. del - samrådsspm. X, til justitsministeren
måtte have været opmærksom på eller holdt øje med de
to brødre, som der spørges til.
Den del af drøftelsen må foregå i Folketingets Udvalg
vedrørende Efterretningstjenesterne
Kontroludvalget
der som bekendt har særlige rammer vedrørende fortro-
lighed og indblik i
PET’s arbejde.
***
[Udvisning og udsendelse]
Jeg er dog også blevet bedt om at svare på, hvad regerin-
gen vil gøre for at udvise flere terrordømte i fremtiden.
Den del kan jeg godt besvare her i dag.
Udvisning af kriminelle udlændinge er et område, rege-
ringen prioriterer meget højt.
Det er vores holdning, at kriminelle udlændinge, som
misbruger deres ophold i Danmark til at begå kriminali-
tet, i videst muligt omfang skal udvises og sendes ud af
landet.
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 644: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 11/2-21 om to terrordømte brødres svindel med NemID, jf. REU alm. del - samrådsspm. X, til justitsministeren
Det gælder selvfølgelig også udlændinge, der begår ter-
rorisme. De har opbrugt alle kvoter for tillid og sympati
og er ikke velkomne i Danmark.
Derfor er regeringen også meget optaget af, at udvis-
ningsreglerne i udlændingeloven giver os størst mulig
handlerum til at kunne smide kriminelle udlændinge ud.
I de senere år er der gennemført en række stramninger af
udlændingeloven for at sikre, at domstolene udnytter ud-
visningsreglerne i videst muligt omfang inden for ram-
merne af Danmarks internationale forpligtelser.
Stramningerne er vedtaget af et bredt flertal i Folketinget
og vi har selvfølgelig i Socialdemokratiet støttet op om
stramningerne.
Regeringen er samtidig optaget af, at de kriminelle, der
er blevet udvist, også rent faktisk forlader landet. Gerne
i en fart.
Derfor har vi i august sidste år etableret Hjemrejsestyrel-
sen under Udlændinge- og Integrationsministeriet. Sty-
relsens opgave er netop at sørge for en fast hånd i ryggen
mod lufthavnen på de udlændinge, som skal rejse hjem.
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 644: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 11/2-21 om to terrordømte brødres svindel med NemID, jf. REU alm. del - samrådsspm. X, til justitsministeren
Derudover fremsatte udlændinge- og integrationsmini-
steren den 3. oktober sidste år et forslag til en ny hjem-
rejselov, der giver myndighederne flere værktøjer til at
sætte ind over for udlændinge uden lovligt ophold. Med
den nye hjemrejselov vil regeringen sætte ind med en
række mindre skærpelser over for udlændinge uden lov-
ligt ophold i Danmark, herunder udviste kriminelle.
Regeringen sætter altså ind på flere fronter, som samlet
set skal få flere personer uden lovligt ophold i Danmark,
herunder naturligvis kriminelle udviste, til at rejse hjem.
Jeg ved også, at PET har en løbende dialog med Hjem-
rejsestyrelsen om relevante sager.
Og så indgår Hjemrejsestyrelsen også i den særlige ind-
satsgruppe, som skal arbejde på at styrke indsatsen i for-
hold til løsladte terrordømte og radikaliserede
den så-
kaldte Bjelkegruppe, som blev nedsat i december [2020],
og som jeg orienterede Retsudvalget om i forbindelse
med besvarelsen af samrådsspørgsmål nr. I (Alm. del)
den 17. december [2020].
Bjelkegruppen skal bl.a. undersøge, hvordan vi sikrer, at
udvisningsdømte radikaliserede udlændinge, herunder
5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 644: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 11/2-21 om to terrordømte brødres svindel med NemID, jf. REU alm. del - samrådsspm. X, til justitsministeren
terrordømte, udsendes hurtigst muligt efter endt afso-
ning.
***
[Terrorfinansiering og økonomisk kriminalitet]
Så spørges der også til, hvordan økonomisk kriminalitet
vurderes i forhold til muligheden for terrorfinansiering.
Kriminelle, der stjæler pengebeløb fra uskyldige borgere
eller statskassen, er et alvorligt problem for samfundet.
Det er en topprioritet for regeringen at bekæmpe sam-
fundsundergravende økonomisk kriminalitet og terrorfi-
nansiering, som udgør en alvorlig trussel mod Danmarks
sikkerhed.
Ifølge PET er terrorfinansiering med til at opretholde ter-
rorgrupper og understøtte deres virke.
Det fremgår af PET’s
seneste Vurdering af terrortruslen
mod Danmark
den såkaldte VTD
fra marts 2020, at
tilførsel af finansielle ressourcer forbedrer terrorgruppers
6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 644: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 11/2-21 om to terrordømte brødres svindel med NemID, jf. REU alm. del - samrådsspm. X, til justitsministeren
mulighed for at forberede og udføre konkrete operationer
samt rekruttere og fastholde medlemmer.
Det fremgår
også af VTD’en,
at viden om metoder til at
anskaffe penge ved økonomiske kriminalitet og måder at
overføre penge til terrorgrupper er blevet mere udbredt i
specifikke sunni-islamistiske netværk i Danmark. Blandt
islamistiske grupper er det først og fremmest grupper i
Syrien og Irak, der nyder godt af terrorfinansiering fra
personer i Danmark.
Så det er noget, vi bliver nødt til at tage meget alvorligt.
Derfor er der de senere år sket en markant styrkelse af
Hvidvasksekretariatet, der er blevet mere end fordoblet i
størrelse, ligesom regeringen i november 2019 besluttede
at oprette Operativt Myndighedsforum for at styrke det
tværgående myndighedssamarbejde om bekæmpelse af
hvidvask og terrorfinansiering.
Men regeringen har også meget klart sagt, at vi langt fra
er i mål, og det er netop derfor, at vi
bl.a. sammen med
spørgerens parti
med den nye flerårsaftale for politiet
og anklagemyndigheden kommer til at investere massivt
i at styrke indsatsen på området yderligere.
7
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 644: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 11/2-21 om to terrordømte brødres svindel med NemID, jf. REU alm. del - samrådsspm. X, til justitsministeren
Med aftalen har vi bl.a. besluttet at oprette et fast opera-
tivt samarbejde mellem politiet, andre relevante myndig-
heder og udvalgte private aktører om at bekæmpe og fo-
rebygge hvidvask og terrorfinansiering.
Med et stigende antal hvidvaskunderretninger er det også
vigtigt, at vi har et klogt og analysebaseret Hvidvaskse-
kretariat. Derfor er det med flerårsaftalen også besluttet,
at Hvidvasksekretariatet skal have endnu bedre og mere
effektive it-værktøjer og flere analytikere, så vi sikrer en
bedre udnyttelse af de mange underretninger.
Derudover indebærer aftalen, at der igangsættes arbejde
med at undersøge mulige nye initiativer om forebyggelse
og forhindring af økonomisk og it-relateret kriminalitet.
Vi har altså med flerårsaftalen sikret et markant og til-
trængt løft af indsatsen på området.
[Afrunding]
Som jeg indledte med at sige, er det forkasteligt, at helt
almindelige danske borgere bliver ofre for økonomisk
kriminalitet.
8
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 644: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 11/2-21 om to terrordømte brødres svindel med NemID, jf. REU alm. del - samrådsspm. X, til justitsministeren
Jeg tror selvsagt også, at de initiativer, som vi har iværk-
sat, vil gøre os bedre i stand til at stoppe kriminelle i at
begå samfundsundergravende økonomisk kriminalitet og
støtte terrororganisationer gennem kriminelle handlin-
ger.
Tak for ordet.
9