Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2347018_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
5. marts 2021
Kontor:
Sikkerhedskontor I
Sagsbeh: Benjamin Vynne
schinsky
Sagsnr.: 2021-0030-5580
Dok.:
1837437
Mu-
Besvarelse af spørgsmål nr. 635 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 635 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. februar 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Hegaard (RV).
Nick Hækkerup
/
Jesper Hagen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 635: Spm. om hvilke retlige rammer, der regulerer NOST (Den nationale operative stab), til justitsministeren
Spørgsmål nr. 635 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse hvilke retlige rammer, der regulerer
NOST (Den nationale operative stab)?”
Svar:
I 2005 besluttede den daværende regering at etablere den Nationale Opera-
tive Stab (NOST). Beslutningen herom fremgår bl.a. af
”Et robust og
sikkert
samfund
– regeringens politik for beredskabet i Danmark” fra juni 2005 om
den daværende regerings politik på beredskabsområdet. Der kan i øvrigt
henvises til den daværende regerings redegørelse til Folketingets Forsvars-
udvalg om beredskabet fra juni 2005 (Forsvarsudvalget 2004-05, 2. samling,
FOU Alm. del, bilag 72).
NOST blev nedsat med henblik på at styrke statslige myndigheders samar-
bejde og koordination på operationelt niveau i forbindelse med håndteringen
af større kriser eller hændelser, der rammer eller påvirker Danmark.
De faste medlemmer i NOST er i dag Rigspolitiet, Beredskabsstyrelsen,
Forsvarskommandoen, Politiets Efterretningstjeneste (PET), Forsvarets Ef-
terretningstjeneste (FE), Sundhedsstyrelsen, Trafik-, Bygge- og Boligstyrel-
sen samt Udenrigsministeriet. NOST kan endvidere indkalde ad hoc-med-
lemmer fra relevante myndigheder m.fl. i forbindelse med konkrete hændel-
ser. Rigspolitiet har formandskabet for NOST.
Stabens opgave er at skabe og opretholde en fælles situationsforståelse og
et samlet overblik over en given situation med henblik på at tilvejebringe et
beslutningsgrundlag for de ansvarlige myndigheder og for at kunne orien-
tere regeringens krisestyringsorganisation. Staben har desuden til opgave at
skabe grundlag for den fornødne koordination og prioritering af både opga-
veløsning og ressourcer. NOST varetager denne opgave ved at fungere som
den fysiske og organisatoriske ramme om statslige myndigheders samar-
bejde og koordination på operationelt niveau i forbindelse med håndteringen
af større kriser eller hændelser.
NOST er ikke reguleret ved hverken lov, bekendtgørelse eller cirkulære.
NOST er imidlertid omfattet af National Beredskabsplan og arbejder i hen-
hold til denne plans centrale præmisser.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 635: Spm. om hvilke retlige rammer, der regulerer NOST (Den nationale operative stab), til justitsministeren
Stabens virke er rammesat dels
i ”Hovedplan for NOST”, dels i ”Ramme-
papir for National Operativ Stab (NOST)”. Hovedplan og rammepapir er
senest revideret i 2017, og revisionen blev gennemført i et samarbejde mel-
lem de faste medlemmer af NOST og blev efterfølgende godkendt af stabs-
udvalget for NOST, ligesom revisionen blev forelagt for og taget til efter-
retning i Kriseberedskabsgruppen. NOST har endvidere udarbejdet strategi-
ske hensigter for de hændelsestyper, der er omfattet af det nationale risiko-
billede.
NOST er herudover beskrevet i bl.a. Beredskabsstyrelsens Retningslinjer
for Krisestyring fra 2019 og Sundhedsstyrelsens vejledning nr. 9321 af 1.
april 2017 om planlægning af sundhedsberedskab
vejledning til regioner
og kommuner.
Det fremgår bl.a. af de nævnte vejledninger, at beredskabet i Danmark er
baseret på fem principper, der handler om lighed, nærhed, samarbejde,
handling og sektoransvar. Sektoransvarsprincippet betyder, at den myndig-
hed, der har ansvaret for en opgave til daglig, også har ansvaret for opgaven,
når NOST aktiveres under en større krise eller hændelse. Dette betyder, at
ansvarsfordelingen mellem de involverede myndigheder ikke ændrer sig i
en krisesituation, men at den enkelte myndighed bevarer det fulde ansvar
for ledelsen af indsatsen inden for myndighedens eget ansvarsområde. Det
betyder endvidere, at myndighederne under NOST opererer på grundlag af
det regelsæt, der gælder for det relevante område.
Side 3/3