Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2343594_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. marts 2021
Politikontoret
Suzan Özden
2021-0030-5572
1832536
Besvarelse af spørgsmål nr. 621 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 621 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. februar 2021.
Nick Hækkerup
/
Christian Fuglsang
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 621: Spm. om kommentar til materiale. fra Danmarks Våbenhandlerforenings og Danmarks Jægerforbunds foretræde for udvalget den 4/2-21 om våbenlovgivningen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 621 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere materialet fra Danmarks Våben-
handlerforenings og Danmarks Jægerforbunds foretræde for ud-
valget den 4/2-21 om våbenlovgivningen, jf. REU alm. del - bi-
lag 185?”
Svar:
1.
Som justitsminister ser jeg det som min primære opgave at sikre dansker-
nes tryghed. Det er derfor afgørende for mig, at lovgivningen
herunder på
våbenområdet
er fornuftig og hensigtsmæssig. I den forbindelse spiller
Danmarks Våbenhandlerforening og Danmarks Jægerforbund
ligesom øv-
rige interessenter på våbenområdet
en vigtig rolle. Dette var bl.a. baggrun-
den for, at Justitsministeriet i december 2016 nedsatte et Våbendialogforum,
hvor Justitsministeriet løbende drøfter lovgivningen på våbenområdet med
interessenterne. Dialogen har bl.a. til formål at sikre balancen, så trygheden
i samfundet sikres, og så det samtidig er muligt at bruge våben til lovlige
formål, såsom jagt eller konkurrenceskydning. Våbendialogforum er vide-
reført under den nuværende regering.
Situationen med COVID-19 har beklageligvis medført, at det i praksis har
været vanskeligt at gennemføre møder i Våbendialogforum, hvilket har be-
tydet, at der ikke har været afholdt møder i dette regi i 2020. Dette skal
ligesom den interne organisering i Justitsministeriet
ikke ses som et udtryk
for, at Justitsministeriet ikke ønsker en hensigtsmæssig interessentinddra-
gelse på våbenområdet.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”1.
Eksemplet om proces omkring særskilte tilladelser til lyd-
dæmpere
Det anføres bl.a. i henvendelsen fra Danmarks Jægerforening og
Danmarks Våbenhandlerforening, der henvises til i spørgsmålet
(herefter bilaget), at Midt- og Vestjyllands Politi, Politiets Ad-
ministrative Center (PAC) ikke udsteder særskilte våbentilladel-
ser til lyddæmpere til jagttegnsindehavere, der er meddelt tilla-
delse til et riflet våben til jagtbrug.
Side 2/6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 621: Spm. om kommentar til materiale. fra Danmarks Våbenhandlerforenings og Danmarks Jægerforbunds foretræde for udvalget den 4/2-21 om våbenlovgivningen, til justitsministeren
Rigspolitiet kan bekræfte, at praksis for meddelelse af tilladelse
til lyddæmpere i hovedreglen er, at der ikke udstedes særskilte
tilladelser for genstande, som i forvejen er dækket af en anden
våbentilladelse, jf. f.eks. våbencirkulærets § 7, stk. 2, eller en
overgangsordning, herunder eksempelvis overgangsordningen
for lyddæmpere, jf. våbenbekendtgørelsens § 65. Bestemmelsen
i våbenbekendtgørelsen og våbencirkulæret blev indført med
ikrafttrædelse pr. 1. juli 2020.
PAC kan dog i særlige tilfælde meddele tilladelse til lyddæm-
pere, som i forvejen besiddes på en anden våbentilladelse, jf.
våbencirkulærets § 7, stk. 1, 2. pkt.
Et sådan særligt tilfælde kan eksempelvis være, hvis en jagt-
tegnsindehaver er blevet mødt af et krav om våbentilladelse fra
en udenlandsk myndighed. Det forhold, at en jagttegnsindeha-
ver oplyser over for PAC, at den pågældende skal på jagtrejse,
udgør dog ikke i sig selv et særligt tilfælde.
Rigspolitiet har i sommeren og efteråret haft en dialog med Dan-
marks Våbenhandlerforening om udfordringerne vedrørende
indrejse til bl.a. Sverige, når personer medbringer lyddæmpere.
Rigspolitiet tog på den baggrund kontakt til de svenske myndig-
heder med henblik på at orientere om ændringerne af de danske
regler for lyddæmpere, som trådte i kraft pr. 1. juli 2020, hvilket
i løbet af efteråret resulterede i, at praksis ved svenske toldek-
speditioner blev ændret.
For så vidt angår bemærkningen om, at der fortsat sendes
erindringsskrivelser ud til personer, hvis tilladelse til lyddæm-
pere snart udløber, kan Rigspolitiet oplyse, at man er opmærk-
som på dette og er ved at undersøge, om det systemteknisk er
muligt at stoppe erindringsskrivelserne, der generes automatisk.
PAC vil endvidere per brev orientere de personer, der er regi-
streret med en tilladelse til en lyddæmper i Politiets Våbenregi-
ster om overgangsordningen og om, hvorledes man skal for-
holde sig, hvis man har modtaget en erindringsskrivelse.
2. Eksemplet om nye og praktisk uigennemførlige regler for prø-
veskydning for erhvervsdrivende
Rigspolitiet kan bekræfte, at politiet i 2018 behandlede en sag
om dispensation til overladelse af skydevåben til et større antal
personer i forbindelse med afholdelse af et arrangement. Den
konkrete sag gav anledning til visse udfordringer, herunder i for-
hold til muligheden for at nå at vandelsgodkende et større antal
deltagere inden arrangementets afholdelse.
Side 3/6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 621: Spm. om kommentar til materiale. fra Danmarks Våbenhandlerforenings og Danmarks Jægerforbunds foretræde for udvalget den 4/2-21 om våbenlovgivningen, til justitsministeren
2343594_0004.png
Blandt andet som følge af den konkrete sag blev der i dialog
med Danmarks Våbenhandlerforening igangsat et arbejde om
udarbejdelse af nærmere regler for en ordning med tilladelser til
udstilling af våben på våbenmesser og regler for overladelse af
skydevåben i forbindelse med prøveskydning hos erhvervsdri-
vende. Hensigten med reglerne var blandt andet, at det skulle
være muligt for personer, der i forvejen er godkendt til våben-
besiddelse, at få overladt jagt- og skytteforeningsvåben i salgs-
øjemed hos en erhvervsdrivende uden først at skulle ansøge om
dispensation eller egentlig våbentilladelse hos politiet, hvilket
var retstilstanden tidligere.
En ændring af våbenbekendtgørelsen med ikrafttrædelse 1. juli
2020 gav våbenhandlere mulighed for
under iagttagelse af
visse betingelser
at overlade skydevåben til potentielle købere
med henblik på prøveskydning uden krav om dispensation eller
våbentilladelse for den person, der skal have overladt våbnet.
Det bemærkes, at ændringerne blev til på baggrund af drøftelser
i Våbendialogforum med bl.a. de private våbeninteressenter, og
at våbeninteressenterne fik ændringerne i præhøring inden den
offentlige høring.
3. Eksemplet om langsom og mangelfuld sagsbehandling hos
PAC
PAC har bl.a. oplyst følgende om udviklingen i sagsbehand-
lingstiden for våbentilladelser i 2020:
Måned i 2020
Sagsbehandlingstid i
arbejdsdage
nye
tilladelser
20,8
22,2
25,2
28,7
30,4
31,6
39,1
49,0
48,6
35,4
32,3
26,0
Sagsbehandlingstid
i arbejdsdage
for-
nyelser
17,4
20,6
23,6
23,8
26,9
38,3
41,3
44,1
43,7
36,6
31,8
24,7
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
September
Oktober
November
December
PAC har endvidere oplyst, at målsætningen for sagsbehand-
lingstiden for ansøgninger om våbentilladelse er 20 arbejdsdage
(4 uger). Opgørelsen over sagsbehandlingstiden viser, at sags-
behandlingstiden i stort set hele 2020 har været længere end 20
Side 4/6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 621: Spm. om kommentar til materiale. fra Danmarks Våbenhandlerforenings og Danmarks Jægerforbunds foretræde for udvalget den 4/2-21 om våbenlovgivningen, til justitsministeren
dage bortset fra behandlingen af fornyelser af våbentilladelser i
januar 2020, hvor sagsbehandlingstiden var 17,4 dage.
Om baggrunden for udviklingen i sagsbehandlingstiden i 2020
har PAC oplyst, at medarbejdere på våbenområdet i foråret 2020
har varetaget akutte administrative opgaver i forbindelse med
myndighedernes fælles indsats mod COVID-19, og derfor var
våbenafdelingen i en periode lukket ned for behandlingen af vå-
bentilladelser. Ændringen i PAC’s arbejdsopgaver var sammen-
faldende med højsæsonen for jagt og dermed det tidspunkt på
året, hvor PAC normalt modtager mange ansøgninger på våben-
området. Dette har medvirket til en yderligere ophobning af an-
søgninger på våbenområdet. Endvidere har medarbejderne i
2020 i vidt omfang været pålagt at arbejde hjemmefra for at
mindske risikoen for smitte med coronavirus. Dette har også
haft betydning for sagsbehandlingstiden, idet de normale ar-
bejdsgange er blevet vanskeliggjort, herunder medarbejdernes
mulighed for at udsende våbentilladelser.
PAC har supplerende oplyst, at sagsbehandlingstiden for våben-
tilladelser i 2020 også er blevet forlænget som følge af alloke-
ring af personaleressourcer til projekt- og udviklingsarbejde på
våbenområdet, herunder udvikling af et nyt digitalt ansøgnings-
system og et nyt våbenregister.
PAC har oplyst, at centeret har fokus på at få nedbragt sagsbe-
handlingstiderne på våbenområdet, og at der i den forbindelse
er tilført personaleressourcer til dette område. Som følge heraf
er sagsbehandlingstiden gradvist forbedret siden august 2020,
og aktuelt nærmer sagsbehandlingstiden for udstedelse af alle
typer våbentilladelser sig målsætningen på 20 arbejdsdage. I ja-
nuar 2021 har PAC således haft en sagsbehandlingstid på 21,9
arbejdsdage for udstedelse af nye våbentilladelser og på 17,8 ar-
bejdsdage for fornyelse af eksisterende våbentilladelser.
4. Eksemplet om implementering af europæisk våbenmærkning
Reglerne for mærkning af skydevåben har været lovbestemt si-
den 28. juli 2010.
En ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2017/853 af 17. maj 2017 om ændring af direktiv 91/477/EØF
om erhvervelse og besiddelse af våben (våbendirektiv III) inde-
bar bl.a., at visse væsentlige våbendele, der ikke tidligere var
omfattet af mærkningsforpligtelsen, efter den 14. september
2018 skal mærkes ved fremstilling eller ved indførsel til Dan-
mark fra et land uden for EU. Ændringen blev gennemført i
Danmark med lov nr. 712 af 8. juni 2018 om ændring af lov om
våben og eksplosivstoffer (Mærkning og registrering af skyde-
våben m.v.)
Side 5/6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 621: Spm. om kommentar til materiale. fra Danmarks Våbenhandlerforenings og Danmarks Jægerforbunds foretræde for udvalget den 4/2-21 om våbenlovgivningen, til justitsministeren
Kommissionen har endvidere udstedt gennemførelsesforord-
ning (EU) 2019/68 om tekniske specifikationer for mærkning af
skydevåben og væsentlige dele heraf i henhold til våbendirekti-
vet, der blev implementeret i dansk ret ved bekendtgørelse nr.
413 af 8. april 2020 om ændring af våbenbekendtgørelsen. Be-
kendtgørelsen indførte bl.a. § 55 a, der opstiller nogle mini-
mumskrav til, hvordan skydevåben og visse væsentlige dele til
et skydevåben skal mærkes. Der opstilles eksempelvis et krav
om, at skriftstørrelsen skal være mindst 1,6 mm.
Rigspolitiet kan bekræfte, at der er afholdt et møde mellem Dan-
marks Våbenhandlerforening og Rigspolitiet den 27. januar
2021, hvor der blev drøftet tekniske og juridiske spørgsmål rejst
af Danmarks Våbenhandlerforening bl.a. vedrørende de oven
for beskrevne regler i danske våbenlovgivning og de beskrevne
EU retsakter.
Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at det fortsat er forventnin-
gen, at man med udgangen af 2021 vil være klar til at ibrugtage
et nyt våbenregister i politiet, der blandt andet skal kunne hånd-
tere kravet om registrering af væsentlige våbendele, som følger
af reglerne i EU’s våbendirektiv III. Dette blev oplyst på mødet
den 27. januar 2021.”
Side 6/6