Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2331162_0001.png
Dato:
Sagsnr.:
Dok.:
4. februar 2021
2020-0035-0193
1748477
UDKAST TIL TALE
Til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål
S (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Samrådsspørgsmål S:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan regeringen vil sikre, at alle led i
den såkaldte straffesagskæde – politi, anklagemyndighed og domstole –
tilføres tilstrækkelige ressourcer til at bringe sagsbehandlingstiden ned
på et acceptabelt niveau, herunder bedes ministeren redegøre for:
– Om det er regeringens holdning, at der bør indføres straksdomme for
vanvidsbilisme?
– Om ministeren mener, at den hændelse, hvor en vanvidsbilist kørte en
5 årig pige ihjel, kunne være undgået?
– Om ministeren mener, at det styrker eller svækker troen på det danske
retssystem, at en vanvidsbilist har haft en lignende sag liggende i over 1
år 9 måneder?
– Hvad regeringen vil gøre for at undgå lignende sager i fremtiden?
Der henvises til artiklen ”Vanvidsbilist dræbte femårig pige: Sendte ung
kvinde i livstruende koma for to år siden” fra bt.dk den 2. december
2020.”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
1
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 616: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 4/2-21 om vanvidsbilisme, jf. REU alm. del - samrådsspm. S, til justitsministeren
Svar:
[Indledning]
Tak for spørgsmålet.
Den hændelse, som samrådet er indkaldt på baggrund af,
er helt ubegribelig tragisk, og den har berørt mig dybt.
Min dybeste medfølelse og tanker går til familien.
[Regeringens initiativer mod vanvidsbilisme]
Sagen understreger behovet for, at der sættes hårdt ind
over for de personer, som udsætter os andre for fare i tra-
fikken.
Derfor er jeg også glad for, at vi i december indgik en
bred politisk aftale, der skal være med til at sætte en stop-
per for vanvidsbilisternes livsfarlige adfærd.
Vi er med aftalen bl.a. blevet enige om at give politiet
bedre muligheder for at beslaglægge bilen, når de stopper
en vanvidsbilist – også hvis det er en anden end føreren,
som ejer bilen.
Og så er vi med aftalen enige om, at vi vil slå endog me-
get hårdt ned på de allergroveste tilfælde af vanvidskør-
sel.
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 616: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 4/2-21 om vanvidsbilisme, jf. REU alm. del - samrådsspm. S, til justitsministeren
2331162_0003.png
Vi har i sidste uge behandlet det lovforslag, som – på
baggrund af aftalen – lægger op til en række
markante
strafskærpelser.
F.eks. vil vi skærpe straffen for uagtsomt manddrab i for-
bindelse med vanvidskørsel med 150 pct. Og vi vil
skærpe straffen for uagtsom betydelig legemsbeskadi-
gelse i forbindelse med vanvidskørsel med 100 pct.
For at give et eksempel, så straffes uagtsomt manddrab i
forbindelse med vanvidskørsel i dag som udgangspunkt
med fængsel i 16 til 18 måneder.
Med de strafskærpelser, som vi foreslår, vil der fremover
som udgangspunkt skulle straffes med fængsel i 3 år og
4 måneder til 3 år og 9 måneder. Det er altså straffe, der
kan mærkes! Og sådan bør det også være.
En andet vigtigt element i lovforslaget er, at vi vil skærpe
straffen for flugtbilisme med 50 pct. Det betyder, at der
fremover som udgangspunkt vil skulle straffes med
fængsel i 3 til 5 måneder. Det synes jeg kun er rimeligt,
for sådan en kujonagtig adfærd.
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 616: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 4/2-21 om vanvidsbilisme, jf. REU alm. del - samrådsspm. S, til justitsministeren
[Straksdomme]
Når det kommer til spørgsmålet om straksdomme, så
gælder retsplejelovens regler herom jo også for sager om
vanvidskørsel [retsplejelovens § 831]. Og jeg forventer
da også, at adgangen til at afsige straksdomme vil blive
brugt i videst muligt omfang i disse sager.
Men retssikkerheden skal selvfølgelig være på plads, og
der er visse betingelser, som skal være opfyldt, for at der
kan afsiges en straksdom. Det er bl.a. en forudsætning, at
den tiltalte tilstår. Derfor er straksdomme ikke altid en
mulighed.
[Ressourcer og sagsbehandlingstid i straffesagskæ-
den]
Den sag, som er omtalt i indkaldelsen til dagens samråd,
vidner om de tragiske konsekvenser, det kan have, hvis
behandlingen af en straffesag trækker ud.
Der er ingen tvivl om, at der er et stort pres på myndig-
hederne i straffesagskæden. Med aftalen om politiets og
anklagemyndighedens økonomi for 2021-2023 har vi ta-
get et første skridt i retning mod hurtigere behandling af
straffesager.
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 616: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 4/2-21 om vanvidsbilisme, jf. REU alm. del - samrådsspm. S, til justitsministeren
Konkret styrker vi straffesagsbehandlingen i politiet og
anklagemyndigheden med 310 ekstra årsværk i løbet af
aftaleperioden.
På baggrund af den styrkelse er der opstillet konkrete
målsætninger for straffesagsbehandlingen: Sagsbun-
kerne i politiet og anklagemyndigheden skal reduceres
med henholdsvis 20 og 30 pct. i løbet af aftaleperioden.
Og i mindst 70 pct. af straffesager skal der træffes afgø-
relse af tiltalespørgsmålet inden for 260 dage i 2021-
2022 og inden for 250 dage i 2023. Til sammenligning
var sagsbehandlingstiden i 70 pct. af sagerne 287 dage i
1. halvår 2020.
Det er en god og nødvendig begyndelse. Men det løser
ikke problemerne med store sagsbunker ved domstolene
eller med mange indsatte i kriminalforsorgen. De proble-
mer kommer det til at tage tid at få løst – desværre.
Regeringen har taget de første skridt til at forbedre res-
sourcesituationen ved domstolene. I 2020 satte vi 7 mio.
kr. af til at ansætte flere dommere.
5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 616: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 4/2-21 om vanvidsbilisme, jf. REU alm. del - samrådsspm. S, til justitsministeren
Og med finansloven for 2021 har vi tilført 13,3 mio. kr.
årligt i 2021-2023 til at nedbringe de sagsbunker, der er
opstået som følge af nødberedskabet ved domstolene i
foråret.
Men – og det anerkender jeg fuldt ud – de tiltag, vi har
taget, er desværre ikke tilstrækkelige til grundlæggende
at løse de strukturelle problemer med en stigende sags-
mængde og sagsbehandlingstid ved domstolene.
Regeringen kommer derfor også til at se på muligheden
for at styrke domstolene yderligere.
[Lovforslag til effektivisering af straffesagskæden]
Ressourcer er én del – og en meget vigtig del – af en løs-
ning. Men det er også afgørende, at vi sikrer effektive
arbejdsgange og et hensigtsmæssigt lovgrundlag for
straffesagsbehandlingen.
Til marts vil regeringen derfor fremsætte et lovforslag,
der skal bidrage til at forbedre sagsbehandlingstiden. Et
af de tiltag, der skal medvirke til en hurtigere behandling
af straffesager, er, at hensynet til sagsbehandlingstiden
fremover skal tillægges større vægt, når anklagemyndig-
heden og i sidste ende retten vurderer, om flere sager skal
lægges sammen.
6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 616: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 4/2-21 om vanvidsbilisme, jf. REU alm. del - samrådsspm. S, til justitsministeren
Noget af det, der kan betyde længere sagsbehandlingsti-
der, er nemlig, når ”vanekriminelle” igen og igen begår
lovovertrædelser.
I de situationer følger det af reglerne i retsplejeloven, at
sagerne bør behandles samlet under én sag, hvis det kan
ske uden væsentlig forhaling eller vanskelighed.
Og det kan betyde, at en allerede berammet straffesag må
udsættes, selvom der så kan være en vis forhaling.
Med lovforslaget vil vi sikre, at domstolene og anklage-
myndigheden får bedre mulighed for at undlade at tage
nye forhold med i allerede berammede straffesager, hvis
det vil betyde, at sagen dermed forhales.
[Prioritering af sager om personfarlig kriminalitet]
Den tragiske sag vidner også om, at presset på straf-
fesagskæden kan øge behovet for at prioritere de alvor-
lige forbrydelser højere. Lægge dem øverst i sagsbunken,
så at sige.
I august 2019 bad jeg politiet og anklagemyndigheden
iværksætte en handlingsplan, der kunne nedbringe sags-
behandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet i
politiet og anklagemyndigheden.
7
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 616: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 4/2-21 om vanvidsbilisme, jf. REU alm. del - samrådsspm. S, til justitsministeren
Det har virket. I sager om personfarlig kriminalitet er den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid fra anmeldelse til af-
gørelse af tiltalespørgsmålet faldet med 70 dage, således
at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 2020 var 172
dage mod 242 dage, da handlingsplanen blev iværksat.
Samtidig er sagsbunkerne i politiet og anklagemyndighe-
den reduceret med henholdsvis 42 og 39 pct. sammenlig-
net med niveauet i 1. halvår 2019.
Med den nye flerårsaftale for politiet og anklagemyndig-
heden er vi enige om at fortsætte med at prioritere de per-
sonfarlige sager i politiet og anklagemyndigheden. Lige-
som vi – som tidligere nævnt – med flerårsaftalen også
har sat konkrete mål for politiets og anklagemyndighe-
dens arbejde med at nedbringe sagsbunker og sagsbe-
handlingstiden i straffesager generelt.
[Afrunding]
Jeg ved godt, at de initiativer, jeg har omtalt her i dag,
ikke gør en forskel for den familie, der på den grusomste
vis har mistet et barn. Men det er afgørende, at vi gør,
hvad vi kan for at sikre, at så tragisk en hændelse ikke
sker igen.
8
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 616: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 4/2-21 om vanvidsbilisme, jf. REU alm. del - samrådsspm. S, til justitsministeren
Når man har været udsat for en forbrydelse, skal man op-
leve, at ens sag bliver behandlet med den fornødne ha-
stighed. Og man skal opleve, at gerningsmanden får en
retfærdig straf og ikke får frit løb til at fortsætte sit kri-
minelle virke.
Som jeg også sagde indledningsvist, så bliver arbejdet
med at sikre hurtigere sagsbehandling i hele straf-
fesagskæden et langt sejt træk. Jeg ser frem til det fort-
satte samarbejde med Folketingets partier om nå helt i
mål.
Tak for ordet.
9