Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2345838_0001.png
RIGSPOLITIET
s
Den 7. marts 2017 ^CERNSTYRING
KoncBrnokonoml
Økonomlcenter
Analyse af politiets indkøb af konsulentydelser
1.
Indledning...........................................,...............,........................................^
2.
Konklusion...................................................................................................^
3. Gennemgang af analysen............................................................................. 7
3.1. Hvor stort er politiets indkøb af konsulentydelser?................................. 7
3.2. Overholder politiets indkøb af konsulentydelser gældende regler?........ 9
3.2.1. Er konsulentudgifterne afholdt på baggrund af gyldige kontrakter?. 9
3.2.2. Overholder politiet udbuds reglerne ved kontraktindgåelse?.......... 10
3.2.2.1. Overskridelse af tærskelværdierne for udbud........................ 13
3.2.2.2. Overskridelse af tærskelværdierne for annoncering............... 14
3.2.2.3. Sammenhængende ydelser................................................... 15
3.3. Overholder politiet de interne retningslinjer?........................................ 18
Appendiks: Analysedesign................................................................................. 19
Bilag 1 Retningslinjer for indkøb af konsulentydelser......................................... 21
IIIIIIVllllHK
LLLLLLLLLLLLLL
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om status i såvel den civilretlige som den strafferetlige sag vedrørende den tidligere afdelingschef i Rigspolitiet, til justitsministeren
2345838_0002.png
1. indledning
Rigspolitiets controllersektion har gennemført en analyse af politiets indkøb af
konsulentydelser for at undersøge, om politiets indkøb af konsulenter følger gæl-
dende regler og retningslinjer, herunder om politiets egne retningslinjer for indkøb
af konsulentydelser fra juni 2014 (bilag 1) har virket efter hensigten,
Politiets indkøb af konsulentydelser har i perioden 2011 - 2016 udgjort ca. 200
mio. kr. årligt. Politiet anvender konsulentydelserne til at løse en række forskel-
,S.Ur 2
ligartede opgaver, som for eksempel videreudvikling af eksisterende IT-systemer,
større forretningsanalyser samt større IT-udviklingsprojekter ("automatisk trafik-
kontrol" og "automatisk nummerpfadegenkendelse".)
Rigspolitiet har haft betydelige udgifter til IT-konsutentydelser, der vedrører de
såkaldte legacy-systemer, der historisk ikke har været udbudt. Rigspolitiet har
igangsat en proces, der skal sikre, at disse ydelser bliver udbudt2. Disse konsu-
lentydelser er inkluderet i denne analyse og har stor økonomisk volumen - ca. 35
mio. kr. De indgår derfor med relativt stor vægt i analysens konklusioner.
Analysen omfatter indkøb af konsulentydelser i perioden 1. januar 2015 - 30.
september 2016 og medtager alle konsulentindkøb i politiet over 500.000 kr. pr.
leverandør. Analysen omfatter således ca. 240 kontrakter på konsulentindkøb for
i alt 273 mio. kr. svarende til 87 pet. af politiets samlede indkøb af konsulentydel-
ser i perioden. Analysen omfatter endvidere en samlet status frem til september
2016 på de konsulentindkøb, der har været genstand for presseomtale i dagbla-
det BT.
1 Større ældre IT-løsninger, der er baseret på ældre styresystemer, programmerings-
sprog og applikationer.
2 Problematikken med Legacy-systememe er behandlet i Rigsrevisionens beretning om
"Statens udbud afit'drift og -vedligeholdelse, (december 2016)
3 De samlede udgifter til legacy-systemerne udgør ud over konsulentydølserne også ud-
gifter t.:l bt.a. drift og vedligehold.
11111111111111
LLLLLLLLLLLLLL
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om status i såvel den civilretlige som den strafferetlige sag vedrørende den tidligere afdelingschef i Rigspolitiet, til justitsministeren
2345838_0003.png
Formålet med analysen er:
At undersøge i hvilket omfang politiet benytter sig af eksterne konsulen-
ter.
At kontrollere om politiets indkøb af konsulentydelser overholder udbuds-
reglerne.
At undersøge om konsulentindkøbene er tilstrækkeligt dokumenteret.
At kontrollere om kontrakter indgået efter den 1. januar 2015 overholder
politiets interne retningslinier for indkøb af konsulentydelser.
Der må ikke herske tvivl om, at politiet skat overholde gældende lovgivning. Krite-
rierne for vurderingerne i analysen er derfor:
At indkøb af konsulentydelser er foretaget i overensstemmelse med ud-
budsreglerne.
At de interne retningslinjer er fulgt ved indkøb af konsulentydelser.
At indkøb af konsulentydelser er fuldt dokumenteret.
LLLLLLLLLLLLLL
eSISISIIISESEE
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om status i såvel den civilretlige som den strafferetlige sag vedrørende den tidligere afdelingschef i Rigspolitiet, til justitsministeren
2345838_0004.png
2. Konklusion
Hovedkonklusionen er, at politiet i den undersøgte periode i væsentligt omfang
ikke har overholdt udbudsreglerne ved indkøb af konsulentydelser. Analysen vi-
ser desuden, at politiet har haft en mangelfuld dokumentations- og journalise"
ringspraksis, og at politiet ikke i tilstrækkeligt omfang har fulgt de interne retnings-
linjer for indgåelse af konsulentindkøb.
På den baggrund må det konkluderes, at de interne retningslinjer, der blev indført
i 2014, ikke har været nok til at sikre, at politiets indkøb af konsulenter efterføl-
gende har levet op til udbudsrøgleme.
Konklusionen er baseret på følgende delkonklusioner:
Delkonklusion 1 - Overholder politiets indkøb af konsulentydelser gælden"
de regler?
Det er i analysen blevet undersøgt, om politiets indkøb af konsulentydelser over-
holder udbudsreglerne.
Analysen viser:
• At blot 38 pet. af de undersøgte udgifter til konsulentydetser i perioden vurde-
res at være afholdt på grundlag af kontrakter, der overholder udbudsregleme.
® At i alt 41 pet. af de undersøgte udgifter tit konsulentydelser vurderes ikke at
overholde udbudsreglerne. Af disse vedrører ca. 1/3 konsulentydelser vedrø-
rende legacysystemerne, for hvilke Rigspolitiet har igangsat en udbudspro-
ces.
B At der for 10 pet. af udgifternes vedkommende er behov for en nærmere juri-
disk gennemgang af konsulentydelsernes indhold for at fastslå, om de over-
holder udbudsreglerne.
•» At det for 1 1 pet. af de undersøgte udgifter ikke har været muligt at vurdere,
hvorvidt udgiften er afholdt i overensstemmelse med de udbudsretlige regier
grundet manglende dokumentation. Disse udgifter vedrører især IT-
konsulentydelser til kendte IT-systemer, men hvor det i forbindelse med un-
dersøgelsen ikke har været muligt at koble konteringer med eksisterende
kontrakter eller at fremfinde kontrakterne. Det vurderes således ikke, at der er
tale om manglende ydelser, men snarere om upræcise konteringstekster
samt mangelfuld joumaliserings- og dokumentationsdisciplin (jf. også delkon-
klusion 3 nedenfor).
» At særligt udbudspligten ved indkøb af konsulentydelser, der overstiger EU's
tærskelværdi for udbud, ikke er blevet overholdt. Udfordringerne har vist sig
særligt at relatere sig til konsulentydelser vedrørende drift af større, ældre It-
løsninger (legacy-systemer) samt manglende udbud ved projekter, hvor udgif-
terne til konsulentydelser viser sig større end forudsat ved kontraktindgåel-
sen. Endelig er der også problemer med manglende afholdelse af miniudbud
ved indkøb af konsulentydelser på rammeaftaler.
11111111111111
LLLLLLLLLLLLLL
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om status i såvel den civilretlige som den strafferetlige sag vedrørende den tidligere afdelingschef i Rigspolitiet, til justitsministeren
2345838_0005.png
At der i flere tilfælde ikke er foretaget annoncering af konsulentudgifter, der
overstiger tærskelværdien for annoncering. Dette har primært været tilfældet
ved projekter, hvor udgifterne til konsulentydelser oprindeligt er skønnet til at
ligge under tærskelværdierne, men hvor udgifterne undervejs er blevet højere
end forudsat og har oversteget tærskelværdierne uden, al der er gennemført
den påkrævede annoncering.
Det vurderes samlet set på den baggrund, at politiet i væsentligt omfang ikke har
overholdt udbudsreglerne ved indkøb af konsulentydelser.
Delkonklusion 2" Overholder politiet de interne retningslinjer?
Det er i analysen endvidere undersøgt, om politiets interne retningslinjer har væ-
ret anvendt ved indgåelse af kontrakter om konsulentydelser.
Analysen viser:
• At Rigspolitiets Koncernindkøb kun har været involveret i forbindelse med
større konsulentindkøb, men i mindre konsulentindkøb burde have været
involveret i større omfang.
• At der ikke i tilstrækkelig grad har været udarbejdet bilag om beslutnings-
grundlaget for indkøb af konsulentydelser.
Det vurderes på den baggrund, at politiet ikke i tilstrækkeligt omfang har fulgt de
interne retningslinjer ved indgåelse af kontrakter om konsulentydelser.
Delkonklusion 3 - Har politiet dokumenteret indkøbet af konsulentydelsen?
Det er på tværs af temaerne i analysen vurderet, om politiet lever op til kravene
om at sikre tilstrækkelig dokumentation, når der foretages indkøb af konsulent-
ydelser.
Analysen viser:
• At det for 1 1 pet. af de undersøgte udgifter, som ovenfor anført, ikke har
været muligt at vurdere, hvorvidt udgiften er afholdt i overensstemmelse
med de udbudsretlige regler grundet manglende dokumentation.
• At kontrakterne og dokumentationen for konkurrenceudsættelsen af kon-
sulentydelserne ikke systematisk er blevet joumaliseret eller arkiveret i
Rigspolitiets centrale kontraktdatabase.
o At 4 pet. af de undersøgte udgifter muligvis kan være undtaget fra udbud,
enten fordi ydelsen er underlagt forsvars- og sikkerhedsdirektivet eller
fordi der er tale om en eneleverandørsituation. Der har dog ikke været
dokumentation for undtagelse fra udbudspligten.
Det vurderes på den baggrund, at politiets dokumentations- og journaliserings-
praksis har været mangelfuld.
11111111111111
LLLLLLb ULLLLL
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om status i såvel den civilretlige som den strafferetlige sag vedrørende den tidligere afdelingschef i Rigspolitiet, til justitsministeren
2345838_0006.png
Selvom det ikke har været en del af analysens formål, bør det dog nævnes, at
der i forbindelse med gennemgangen af det materiale, der danner grundlag for
analysen, ikke er fundet tegn på, at indkøb af konsulentydelser er sket som"ven-
netjenester" eller lignende.
11111111111111
LLLLLLLLLLLLLL
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om status i såvel den civilretlige som den strafferetlige sag vedrørende den tidligere afdelingschef i Rigspolitiet, til justitsministeren
2345838_0007.png
3. Gennemgang af analysen
l de følgende afsnit gennemgås resultaterne af analysen vedr. politiets indkøb af
konsulentydelser. Indledningsvis er der redegjort for politiets anvendelse af eks-
terne konsulenter, herunder volumen af konsulentforbruget og de opgaver der
særligt anvendes konsulentbistand til. Efterfølgende gennemgås først delanaly-
sen af, om politiets indkøb af konsulentydelser overholder udbudsregleme. Del-
analysen omfatter en vurdering af, om der er et gyldigt kontraktgrundlag for de
indkøbte konsulentydelser, og om politiet overholder gældende udbudsregler ved
indkøb af konsulentydelser.
Anden delanalyse indeholder en vurdering af, om politiets interne retningslinjer er
blevet overholdt ved indkøb af konsulentydelser.
3.1. Hvor stort er politiets indkøb af konsulentydelser?
l dette afsnit redegøres for politiets anvendelse af eksterne konsulenter for at
skabe et overblik over volumen af konsulentforbruget, og hvordan de eksterne
konsulenter anvendes.
Der har i perioden fra 2011 - 2016 været et forbrug af eksterne konsulentydelser
på gennemsnitligt 192 mio. kr. pr. år. Politiets samlede indkøb udgjorde i 2016
ca. 2,2 mia. kr. (inklusiv udgifter til husleje og retsmedicinske ydelser). Udgifterne
til konsulentydelser udgjorde i 2016 ca. 180 mio. kr. , svarende til ca. 8 pet. af
politiets samlede indkøb, l 2011 og 2015 har forbruget på konsulentydelserne
været højere end i de øvrige år, hvilket skyldes, at der i disse år blev gennemført
nogle store IT-udviklingsprojekter, hvor der var behov for konsulentassistance.
Langt hovedparten af politiets indkøb af konsulentydelser er sket i Rigspolitiet.
l nedenstående figur er udviklingen af forbruget af konsulentydelser illustreret.
Politiets øvrige indkøb er ikke undersøgt i denne analyse.
Forbruget i 2016 er en fremskrivning af regnskabstallene for perioden januar-september
2016 - beregnet ud fra de første 9 måneders andel af det samlede årsforbrug i érene
2011-2015.
LLLLLLLLLLLLLL
EsisissisBsns
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om status i såvel den civilretlige som den strafferetlige sag vedrørende den tidligere afdelingschef i Rigspolitiet, til justitsministeren
2345838_0008.png
Figur 1: Politiets konsulentudgifter 2011-2016e
243
223 ;
203
Sitlf H
10
a
X
Y
g 183
t=B
\
"\- /
d -G3
s
143
120
*ou
!.31?.
2013
2014
2015
?;0i6'
Over halvdelen af udgifterne til konsulentydelser er blevet anvendt til indkøb at
ydelser fra udførende IT-konsulenter7 (se figur 2). Disse konsulenter har været
anvendt i forbindelse med udvikling af IT-systemer i politiet. Der er derudover
særligt afholdt udgifter til rådgivende IT-konsulenter, øvrige IT-konsulenter samt
managementkonsulenter. Konsufentydelser vedrørende IT-opgaver udgør såle-
des 74 pet. af de samlede udgifter til konsulentydelserne.
Figur 2: Politiets konsulentudgifter pr. konsulenttype januar 2015 - september 2016
B Udførende IT-konsulenter
n Rådgivende IT-konsutenter
li Managementkonsulenter
a Øvrige IT-konsulenter
Tjenesteydelser (advokat,
revisor mv.)
i! Øvrige konsulenter (ej IT)
Rådgivende ingeniører,
arkitekter mv,
r' Forbruget i 2016 er en fremskrivning af regnskabstallene for perioden januar-septamber
2016 - beregnet ud fra de første 9 måneders andel af det samlede érsforbrug i érene
8011-2015.
Kategorierne er dannet på baggrund af de statslige indkøbskategorier, der er slået
sammen til større sammenhængende grupper.
LLLLLLLLLUJJJ
11111111111111
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om status i såvel den civilretlige som den strafferetlige sag vedrørende den tidligere afdelingschef i Rigspolitiet, til justitsministeren
2345838_0009.png
3.2. Overholder politiets indkøb af konsulentydelser gældende
regler?
l dette afsnit redegøres der for, om politiet overholder gældende regler. Indled-
ningsvist vurderes det, om der er et gyldigt kontraktgrundlag for de indkøbte kon-
sulentydelser. Dernæst vurderes det, om politiet har overholdt gældende udbuds-
regler ved indkøb af konsulentydelser. Endelig belyses karakteren af problemer-
ne med at sikre overholdelse af de gældende regler.
3.2.1. Er konsulenSudgifterne afholdt på baggrund af gyldige kontrak-
ter?
Et gyldigt aftalegrundlag for konsulentydelser sikrer klarhed over, hvilken ydelse
der skal leveres, de vilkår, under hvilke levering skal ske samt et juridisk grundlag
i tilfælde af tvister. Dette er en basal forudsætning for hensigtsmæssig brug af
konsulenter. Det er derfor i delanalysen undersøgt, om alle aftaler lever op til
kravet om at være formaliseret i form af skriftlige kontrakter om leveringen af de
konkrete konsulentydelser. l hvilket omfang politiet som indkøber har overholdt
udbudsreglerne, gennemgås i det efterfølgende afsnit 3.2.2
Delanalysen viser, at hovedparten af de undersøgte udgifter, svarende til 71 pet.,
er afholdt på grundlag af gyldige kontrakter.
18 pet. af de undersøgte udgifter er afholdt på et ugyldigt kontraktgrundlag. Der
er her typisk tale om, at der fortsat er afholdt udgifter på kontrakter, der var udlø-
bet. l disse tilfælde har der ikke været tilstrækkelig opmærksomhed på at genud-
byde ydelsen ved kontraktudløb. Der har desuden været en del indkøb på ram-
meaftaler med leverandører, som er vurderet uden gyldigt kontraktgrundlag, fordi
det har været uklart, om der har været indgået en kontrakt for den konkrete ydel-
se.
Nedenfor er et eksempel på indkøb ved en konsulentvirksomhed på baggrund af
en udløbet kontrakt.
Eksempel 1: Ugyldigt kontraktgmndlag
Higspolitiet har tidligere indgået en kontrakt med en leverandør om levering af
konsulentydelser vedrørende et konkret IT-system. Kontrakten udløb 12013.
Der er fortsat indkøb af konsulentydelser ved den pågældende leverandør,
uden forudgående konkurrenceudsættelse. t den undersøgte periode er der
indkøbt konsulentydelser for 11,0mlo. kr. hos pågældende leverandør.
For 11 pet. af de undersøgte udgifter har det grundet manglende dokumentation
ikke været muligt at vurdere, hvorvidt udgifterne er afholdt på grundlag af gyldige
kontrakter. Disse udgifter vedrører især IT-konsulentydelser til kendte IT-
systemer.
iiViiaiiiiiiii
LLLLLLLLLLLLLL
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om status i såvel den civilretlige som den strafferetlige sag vedrørende den tidligere afdelingschef i Rigspolitiet, til justitsministeren
2345838_0010.png
l de tilfælde, hvor det ikke har været muligt for de forretningsansvarlige områder
at fremlægge fyldestgørende dokumentation, skyldes dette bl.a. problemer med
at fremfinde kontrakterne, og at konteringspraksis for konsulentydelser har været
mangelfuld, så det ikke ud fra konteringsteksten har været muligt at koble udgif-
terne med de mulige relevante aftaler.
S llr 10
Det gælder dog, at fakturaer på konsulentydelser er underlagt de godkendelses-
procedurer, der følger af politiets regnskabsinstruks8, herunder en kontrol af, at
de varer eller tjenesteydelser, der betales for, rent faktisk er leveret.
Samtidig har analysen generelt vist, at en væsentlig del af kontrakterne og do-
kumentationen for konkurrenceudssettelsen af konsulentydelserne ikke er blevet
systematisk journaliseret eller arkiveret i den centrale kontraktdatabase.
Eksempel 2^Manglende dokumentation
Higspolitiet har indkøbt konsulentydelser hos en konkret leverandør for i alt
10,5 mio, kr. i den undersøgte periode. Dør er indgået kontrakter på hoved-
parten af konsulentydelserne. Men det forretningsansvarlige område har
ikke kunnet fremlægge dokumentation for, at der er et kontraktgrundlag for
en række mindre indkøb for i alt 2,7 mio. kr.
Samlet er det vurderingen, at politiets dokumentations- og journaliseringspraksis
har været mangelfuld.
3.2.2. Overholder politiet udbudsreglerne ved kontraktindgåelse?
Der er i delanalysen foretaget en vurdering af, om de udbudsretlige regler er
overholdt ved kontraktindgåelsen. Faktaboksen nedenfor viser de tærskelveerdi-
er, som indkøbene i analysen er vurderet op imod.
Faktaboks 1: Resumé afUdbudsreglerne
S2015]
Tærskelværdi for udbud
998.019kr.
2016
1.006,628kr.
iTærst^vai'i||?oi|^^
Grænseoverskridende interesse
ij5ooioø?a
Ligebehandling og
j^ennemsigtighed
Annoncering
Jundter tærskelYærdi)
Delanalysen viser, at kun 38 pet. af de undersøgte udgifter er baseret på kontrak-
ter, der er indgået på korrekt udbudsretligt grundlag. Samtidig er 41 pet. af udgif-
terne ikke afholdt i overensstemmelse med udbudsreglerne. Af disse vedrører ca.
1/3 konsulentydelser relateret til legacy-systemerne, hvor Rigspolitiet hør igang-
sat en udbudsproces.
For 10 pet. af udgifterne gælder, at det ikke ps baggrund af det forelagte materia-
let umiddelbart kan vurderes, om udgifterne er afholdt pé et korrekt udbudsretligt
grundlag. Disse udgifter vedrører typisk flere indkøb fra samme leverandør base-
Politiets regnskabsinstruks, afsnit 2,3.3 Godkendelse af bilag
IIIIIIIIIIIIH
LLLLLLLLLLLLLL
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om status i såvel den civilretlige som den strafferetlige sag vedrørende den tidligere afdelingschef i Rigspolitiet, til justitsministeren
2345838_0011.png
ret på skriftlige kontrakter, der ikke umiddelbart fremstår som sammenhængende
ydelser9, men hvor det vil kræve en nærmere juridisk gennemgang af konsulent-
,S ('.• 11
ydelsernes indhold endeligt at fastslå dette.
Endelig har det, som anført ovenfor, grundet manglende dokumentation for 11
pet. af udgifterne ikke været muligt at vurdere, hvorvidt de er afholdt i overens-
stemmelse med udbudsreglerne.
Det kan derfor på baggrund af analysen konstateres, at politiet i væsentligt om-
fang ikke har overholdt udbudsreglerne ved indkøb af konsulentydelser.
Figur 3 viser fordelingen af de analyserede udgifter ud fra, om de udbudsretslige
regler er overholdt ved kontraktindgåelsen.
Figur 3: Overholdelse af udbudsreglerne
' Udbudsregleme overholdt
S38%-
i Udbudsreglerne ikke
overholdt
Manglende dokumentation
^S!;å£^^S^^^S8i^^^^^^^S;S^S&
sysss^s^ss^^ss^^ås^^s&ssyi&ssssv.
ss Kræver yderligere Juridisk
gennemgang
For de udgifter, hvor udbudsreglerne ikke har været overholdt (de 41 pet, i figur
3) viser gennemgangen, at den største del (77 pet. af udgifterne) udgøres af kon-
trakter, som ikke har været i udbud, selvom de overskrider tærskelværdien for
udbud. Der er desuden en væsentlig del (16 pet. af udgifterne), der vedrører ind-
køb, der overskrider tærskelværdien for annoncering. Samlet set er den primære
grund til brud på reglerne, at politiet ikke har overholdt tærskelværdierne. Derud-
over burde en mindre del af udgifterne have været udbudt eller annonceret, fordi
der er tale om sammenhængende ydelser10, eller fordi der er klar grænseover-
skridende interesse11.
Sammenhængende ydelser er behandlet i afsnit 3.2.3.3.
10 De typiske kendetegn ved sammenhaøngende ydelser, er beskrevet i faktaboks 2 i
afsnit 3.2.2.3.
En kontrakt har klar grænseoverskridende interesse, hvis ordregiver vurderer, at en
virksomhed etableret i en anden medlemsstat i EU kan være interesseret i at byde på
kontrakten.
ESHSSESESBSSB
UJJJJJJJJJJJ l
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om status i såvel den civilretlige som den strafferetlige sag vedrørende den tidligere afdelingschef i Rigspolitiet, til justitsministeren
2345838_0012.png
Nedenstående figur 4 viser de udgifter, der har været afholdt i strid med udbuds-
reglerne fordelt efter typen af overtrædelse.
Figur 4: Overtrædelser af udbudsretlige regler*
•Sislu 12
J&^^S^^^^^^s^ilS."
'^^^^^^^^^^i^^^^
Q Overskredet tærskelværdi
for udbud
n Overskredet tærskelværdi
for annoncering
''s^s/ss^^si^^^^ss^sy&iSs;,
i Sammenhængende
ydelser
B Grænseoverskridende
Interesse
' Fordeling af de 41 pet. i figur 3.
Det er derudover belyst, hvilke typer konsulentydelser overtrædelserne af ud-
budsreglerne vedrører. Der er generelt overtrædelser vedrørende alle konsulent-
typer. IT-konsulentydelserne udgør dog beløbsmæssigt klart den største andel,
hvilket til dels skyldes, at konsulentydelserne vedrørende legacy-systememe
hører under denne gruppe.
Nedenstående figur 5 viser de udgifter, der har været afholdt i strid med udbuds-
reglerne fordelt på typen af konsulenter.
Figur 5: Overtrædelser af udbudsregler fordelt på konsulenttyper*
aUcralrc'ndor-konMilcntur
QR.i'fcKcndr T-<onsiil< nt 'r
.g;-V!',!,clT.kon<ulontc;r
BF\nr'..-lkons>ulc:ritisr ;r>i iT;
BManot:(.Tm;ntl<oii',u (i trr
.iR>1d|j.K'mdo ();.,fUKi!'t.'r,
ijrkilcktc.rnn/
;, Tlfnosiovd'-'lsoi (;]dyok,-it,
rrvi'io-niv.
^Fordeling a f de 41 pet. i figur 3.
LLLLLLLLLLLLLL
BSSSEIBSSSEISS
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om status i såvel den civilretlige som den strafferetlige sag vedrørende den tidligere afdelingschef i Rigspolitiet, til justitsministeren
2345838_0013.png
l de følgende afsnit uddybes yderligere karakteren af henholdsvis overskridelser-
ne af tærskelværdien for udbud, overskridelserne af tærskelværdien for annonce-
ring og manglende udbud af sammenhængende ydelser.
3.2.2.1. Overskridelse af tærskelværdierne for udbud
Gennemgangen viser, at de indkøb af konsulentydelser, der overskrider tærskel-
værdierne for udbud, overordnet kan kategoriseres i fire grupper.
Den første gruppe er konsulentydefser knyttet til legacy-systemør12. Denne type
konsulentydelser har på grund af manglende gennemsigtighed og dokumentation
af systemerne gjort det svært at skifte leverandør. Disse konsulentydelser udgør
ca. 12 pet. af de samlede undersøgte konsulentydelser eller ca. 1/3 af de konsu-
lentindkøb, hvor udbudsreglerne ikke er blevet overholdt. Særligt indgår konsu-
lentydelser vedrørende CSC- systemporteføljen med stor vægt.
Problemstillingerne vedrørende legacy-systemerne har været kendt, og der er i
foråret 2016 igangsat et arbejde med at dokumentere og udbyde Rigspolitiets
systemportefølje på en række af disse IT-systemer. Udbudsbekendgø reisen for
systemporteføljen hos CSC blev udsendt den 31. januar 2017, og det forventes,
at der kan indgås en kontrakt primo januar 2018.
På trods af, at problemstillingerne vedrørende legacy-systememe har været
kendt, og at udbudsprocessen for de pågældende systemer er igangsat, er det
valgt at inkludere konsulentydelserne vedrørende legacy-systememe i analysen,
for at få det fulde overblik over politiets indkøb af konsulentydelser.
En anden mindre gruppe er konsulentydelser, hvor udgiften ved kontraktindgåel-
se er vurderet til at ligge under tærskelværdien for udbud. De reelle udgifter til
konsulentydelserne har dog efterfølgende oversteget tærskelværdien. Der har i
den forbindelse i flere tilfælde ikke været tilstrækkelig opmærksomhed på at sikre
udbud, når det stod klart, at tærskelværdien ville blive overskredet. Disse konsu-
lentydelser udgør ca. 1 pet. af de samlede undersøgte konsulentydelser.
Den tredje gruppe er indkøb af konsulentydelser, der er omfattet af en korrekt
udbudt rammeaftale, men hvor den fastlagte proces for tildeling af leveranceafta-
le under rammeaftalen ikke er overholdt. Denne gruppe af ydelser omfatter situa-
tioner, hvor der er foretaget direkte tildeling af en kontrakt, uden at der er foreta-
get et miniudbud eller anden konkurrenceudsættelse af den pågældende leve-
rance i henhold til den i rammeaftalen fastlagte procedure. Disse konsulentydel-
ser udgør ca. 11 pet. af de samlede undersøgte konsulentydelser, svarende til
godt 1/4 af de konsulentindkøb, hvor udbudsreglerne ikke er blevet overholdt.
Nedenfor er et typisk eksempel på direkte tildeling af kontrakter, i strid med en
rammeaftale.
Er behandlet i Rigsrevis'onens rapport, "Beretning til Statsrevisorerne om statens ud-
bud af it drift og vedligehold"; Rigsrevisionen, november 2016.
LLLLLLLLLLLLLL
ESeSICHEESSSI
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om status i såvel den civilretlige som den strafferetlige sag vedrørende den tidligere afdelingschef i Rigspolitiet, til justitsministeren
2345838_0014.png
S'ik l .S
Eksempel 3: Direkte tildeling, i modstrid med rammeaftales procedurer
Politiet har indgået en rammeaftale på levering af en specifik type konsulent-
ydelser med 4 leverandører. Ved indkøb af specifikke konsulentydelser un-
der rammeaftalen skal der afholdes miniudbud. Der er købt konsulentydelser
ved én af leverandørerne under rammeaftalen uden forudgående miniudbud
eller anden konkurrenceudsættelse. Udgiften til konsulentydelseme vedleve-
randørerne var i alt 9,3 mio. kr. i perioden.
Endelig er der nogle kontrakter, der muligvis kan undtages fra udbud, enten fordi
ydelsen er underlagt forsvars- og sikkerhedsdirektivet , og derved bl.a. er under-
lagt en højere tærskelværdi, eller fordi der er tale om en eneleverandørsituation.
Der har dog ikke i alle tilfælde været dokumentation for undtagelse fra udbuds-
pligten, l de tilfælde er indkøbene af konsulentydelser blevet vurderet til at være
udbudspligtige. Det er sandsynligt, at flere af disse konsulentydelser vil være
undtaget fra udbud, hvis den korrekte dokumentation blev udarbejdet. Disse kon-
sulentydelser udgør ca. 4 pet. af de samlede undersøgte konsulentydelser, og ca.
10 pet. af de konsulentindkøb, hvor udbudsreglerne ikke er blevet overholdt.
Eksempel 4: Potentiel eneleverandørsituation
Rigspolitiet har i den undersøgte periode indkøbt konsulentydelser for 4,0 mio,
kr. hos en konkret leverandør. De indkøbie ydelser har en helt særlig karakter,
som ud fra det oplyste, reelt kun kan leveres af pågældende leverandør. Der er i
det konkrete tilfælde derfor muligvis en eneleverandørsituation. Dette er dog
ikke dokumenteret, og aftalen er derfor vurderet til at være indgået i strid med
udbudsreglerne.
3.2.2.2. Overskridelse af tærskelværdierne for annoncering
Nedenfor gennemgås nogle af de problemstillinger og tendenser, der har knyttet
sig til de indkøb, hvor politiet ikke har overholdt tærskelværdierne for annonce-
ring.
Gennemgangen viser, at der i flere tilfælde har været tale om indkøb, hvor det
ved kontraktindgåelse var vurderet, at udgiften til konsulentydelsen ville ligge
under tærskelværdien for annoncering. De reelle udgifter til konsulentydelserne
har dog efterfølgende oversteget tærskelværdien.
Der har i den forbindelse ikke været tilstrækkelig opmærksomhed på at sikre an-
noncering, når det stod klart, at tærskelværdien ville blive overskredet, og at den
pågældende ydelse var annonceringspligtig. De konsulentudgifter, der overskri-
'BEKnr 892 af 17/08/2011.
IIIIIIIISIHH
LLLLLLLLLLLLLL
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om status i såvel den civilretlige som den strafferetlige sag vedrørende den tidligere afdelingschef i Rigspolitiet, til justitsministeren
2345838_0015.png
der tærskelværdierne for annoncering udgør i alt 7 pet. af de samlede undersøgte
konsulentudgifter og ca. 16 pet. af de konsulentindkøb, hvor udbudsregleme ikke
er blevet overholdt,
Kule l'.
l nedenstående figur 6 ses en fordeling af de indgåede kontrakter på kontraktbe-
løb mellem 0,3 mio. kr. og 1,1 mio. kr. Der er indgået en relativt stor andel kon-
trakter med kontraktbeløb lige under tærskelværdien for annoncering.
Figur 6: Fordeling af kontrakt efter kontraktsum
18
i.
^
.
^...
.
.._,__..,....
16 j.. ^..—-.
14 j -
l"
s10
(fl
Ss
2
o
^ ^- ^- ^- <^' <,<?' ^' ^' ^' \<?' ^''^'"<^"^''
1.000 kr. (løbende priser)'
y ^ ^ ^ ^ <,<? ^ fc<p ^ ^ ^ ^ ^ <^
3.2.2.3. Sammenhængende ydelser
Faktaboksen nedenfor beskriver de typiske kendetegn for sammenhængende
ydelser:
Faktaboks 2: Sammenhængende ydelser
,14
Selv om det enkelte indkøb ikke overskrider tærskelværdierne, skal der fore-
tages konkurrenceudsættelse/udbud, hvis der er tale om sammenhængende
ydelser. Sammenhængende ydelser er typisk karakteriseret ved:
® ensartede ydelser
r gentagne ydelser
« tidsmæssigt sammenhængende ydelser
• eller hvis kontrakterne tjener at nå det samme mål.
Delanalysen viser, at de konsulentydelser, der er vurderet som sammenhængen-
de ydelser, primært vedrører indkøb af konsulentydelser i forbindelse med større
projekter, l disse tilfælde er der i forbindelse med samme projekt indgået flere
kontrakter om leverance af konsulentydelser hos samme leverandør. Kontrakter-
ne er for eksempel opdelt efter faserne i projektet, og hver kontrakt har et kon-
traktbetøb under tærskelværdien. Del har været en fejlagtig accepteret praksis at
l vurderingen af sammenhængende ydelser, er der taget udgangspunkt i Kammerad-
vokalens notat af 25, august 2016; "Vurdering af Koncernsarvfces redegørelse!' ( 25. juli
2016).
iiiiiiiiiima
LUJJJUJJJJJ l
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om status i såvel den civilretlige som den strafferetlige sag vedrørende den tidligere afdelingschef i Rigspolitiet, til justitsministeren
2345838_0016.png
foretage opdeling af konsulentydelser i forhold til ydelsens karakter og tidsmæs-
sige forskydning. Nogle af disse ydelser burde have været set i sammenhæng og
udbudt eller annonceret, når det stod klart, at konsulentudgifteme samlet ville
overstige tærskelværdierne, l alt udgør de sammenhængende ydelser ca. 6 pet.
af de samlede undersøgte konsufentudgifter (se figur 4).
Nedenfor er et eksempel på overskridelse af tærskelværdien for annoncering ved
sammenhængende ydelser:
Eksempel 5: Manglende annoncering ved sammenhængende ydelser
Der er i 2015 indgået en række aftaler om konsulentydelser hos en bestemt
leverandør. Kontrsktbeløbet for hver enkelt aftale lå under tærskelværdien
for annoncering, men det samlede indkøb udgjorde ca. 800.000 kr.
Konsulentydelserne burde være betragtet som sammenhængende ydelser,
da der var tåle om meget ensartede ydelser. Det samlede indkøb burde der-
for have været annonceret
Der er desuden set enkelte eksempler på, at der flere år i træk er indgået årlige
kontrakter med et kontraktbeløb under tærskelværdien hos samme leverandør
vedrørende enslydende ydelser. Disse ydelser burde have været set i sammen-
hæng og udbudt, når det stod klart, at der fortsat var behov for konsulentydelser.
Et eksempel på, at politiet har undladt at udbyde sammenhængende ydelser, der
samlet oversteg udbudsgrænsen, er Rigspolitiets engagement med konsulent-
virksomhederne Just training, Dynamic Approach og konsulentgruppen Strand-
gade, der har været genstand for presseomtale i dagbladet BT. l nedenstående
case redegøres for den samlede status for engagmentet med især Konsulent-
gruppen Strandgade frem til september 2016.
11111111111111
LLLLLLLLLLLLLL
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om status i såvel den civilretlige som den strafferetlige sag vedrørende den tidligere afdelingschef i Rigspolitiet, til justitsministeren
2345838_0017.png
Case: Indkøb af konsulentydelser i Rigspolitiets afdeling for Koncernserviee
/ forlængelse af en række kritiske artikler i dagbladet BT om brugen af konsulentvirk-
somhederne Just Training og Dynamic Approach i forsommeren 2016 udarbejdede
Rigspolitiets Koncernservice den 25, juli 2016 en intern redegørelse for forløbet.
Kammeradvokatens vurdering af 25. august 2016 var, at en stor del af aftalerne med
de to konsuløntvirkBomfwder burde hav6 været udbudt, fordi der var tale om sarn-
menhængønde ydelser. Samtidig var der i flere tilfælde sket forudbetaling.
/ Rigspolitiets redegørelse af 25. juli 2016 er anført, at to kontrakter, som var Indgået
med Konsulentgruppen Strandgade, oversteg den udbudspligtige betøbsgrænse. På
baggrund af Kammeradvokatens vurdering af redegørelsen, konstaterede Rigspoliti-
et, at der ved indkøb af ydelser fra Konsulentgruppen Strandgade forelå samme pro-
blemstilling i form af manglende udbud, som var identincerøt ved de to konsulentfir-
maerjust training og Dynamic Approach.
Koncemservice har i perioden fra 2011 fil 2013 indgået l alt 52 aftaler, der omfatter
Konsulentgruppen Strandgade som direkte kontraktpart. l perioden er der udbetalt ca.
23,3 mio. kr. til konsulentvirksomheden. Ingen af de indgåede kontrakter har været i
udbud. På baggrund af Kammeradvokatsns vurdering af Koncernservices redegørel-
se vurderes det, at kontrakterne burde have været i udbud, fordi der var tale om
sammenhængende ydelser.
Mi Y:
Der er samtidig sket forudbetaling i 8 af de 52 kontrakter til et samlet beløb på 3,3 |
mio. kr.
/ penioden fra 2014 til 2016 har Koncefnssrvice indgået i alt 20 aftaler med Konsu-
lentgruppen Strandgade enten som direkte kontraktpart eller som del af et konsorti-
um, der har indgået rammekontrakt med SKI. Den samledB kontraktsum udgør 27,8
mlp. kr. Udbudspllgten er afløftetfor S af 20 aftaler. Beløbsmæssigt ar dsr dog tale
om, at udbudspllgten er afløftet for 22^9 mlo.kr.af den samlede kontraktsum på 27,8
mlo. kr. svarendQ til 85 % af kontraktsummen.
Gasen er baseret på:
• Rigspolitiets "Redegørelse for Koncemservices samarbejde med konsulentvirk-
somhederne Dynamic Approach og Just trainlng i periodøn 2011 og frem"
• Kammeradvokatens notat: "Vurdering af Koncernservices redegørelse' (25. Juli
2016)
» Opgørelser fra Rigspolitiets afdeling for Koncernservlce om engagement med de
pågældende leverandører.
11111111111111
LLLLLLLLLLLLLL
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om status i såvel den civilretlige som den strafferetlige sag vedrørende den tidligere afdelingschef i Rigspolitiet, til justitsministeren
2345838_0018.png
,S du IX
3.3. Overholder politiet de interne retningslinjer?
l undersøgelsen er det vurderet, om politiets interne retningslinjer for konsulent-
indkøb har været fulgt i forbindelse med indkøb af konsulentydelser. Politiets ret-
ningslinjer for indkøb af konsulentydelser blev indført i 2014 blandt andet for at
understøtte, at politiets indkøb af konsulentydelser skulle foretages i overens-
stemmelse med udbudsreglerne. Det er derfor væsentligt at undersøge, om poli-
tiets interne retningslinjer har været anvendt ved indkøb af konsulentydelser.
Der er i delanalysen foretaget øn kontrol af, om de indgåede kontrakter er under-
skrevet af en medarbejder, der er bemyndiget til at indgå kontrakter på vegne af
dansk politi. Delanalysen har vist, at kontrakterne i næsten alle tilfælde er under-
skrevet af en dertil bemyndiget. Der er i delanalysen kun konstateret meget få
tilfælde af, at kontrakterne er godkendt af en medarbejder uden rette bemyndi-
gelsesniveau.
l delanalysen er det desuden blevet undersøgt, om Koncernindkøb har været
involveret i forbindelse med indkøb af konsulentydelserne. Delanalysen har vist,
at Koncernindkøb særligt har været involveret i de større konsutentindkøb, mens
Koncernindkøb i mindre grad har været involveret i de mindre konsulentindkøb.
l forbindelse med indførelsen af de nye retningslinjer for indgåelse af konsulent-
indkøb blev det besluttet, at der ved indkøb af konsulentydelser skal udfyldes et
obligatorisk bilag som beslutningsgrundlag for konsulentindkøbet. Bilaget skal
dokumentere, at det er nødvendigt at indhente konsulentbistand, samt at der er
taget stilling til, om ydelsen forventes at overstige 500.000 kr. Der foretages des-
uden en vurdering af kvaliteten af de udfyldte bilag.
Delanalysen har vist, at bilaget i særlig grad er udfyldt ved indgåelse af aftaler om
større konsulentindkøb, og at det i mindre grad har været udfyldt i forbindelse
med indkøb af mindre konsulentydelser.
Samlet set vurderes det, at politiet ikke i tilstrækkeligt omfang har fulgt de interne
retningslinjer ved indgåelse af kontrakter om konsulentydelser.
iiiiiiiiiiiiai
LLLLLLLLLLLLLL
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om status i såvel den civilretlige som den strafferetlige sag vedrørende den tidligere afdelingschef i Rigspolitiet, til justitsministeren
2345838_0019.png
Appendiks: Analysedesign
Som grundlag for analysen er der taget udgangspunkt i Rigspolitiets og alle poli-
tikredses udgifter til konsulentydelser i perioden 1. januar 201 5 - 30. september
2016. Denne periode er valgt, fordi formålet med analysen er at undersøge den
nuværende praksis for indkøb af konsulentydelser. Desuden indførte Rigspolitiet
nye retningslinjer for indkøb af konsulenter i juni 2014. Retningslinjerne har såle-
des været fuldt implementeret i 2015 og 2016.
Den nærmere gennemgang i analysen omfatter alle udgifter, der overstiger
500.000 kr. pr. leverandør i den udvalgte periode, hvilket svarer til ca. 87 pet. af
s du l y
de samlede udgifter til konsulentydelser i perioden.
Udgifterne pr. leverandør er blevet opdelt på de forretningsansvarlige områder i
Rigspolitiet og politikredsene. Disse har skullet redegøre for de kontraktsmæssi-
ge og udbudsrettige forhold vedrørende de afholdte udgifterne, samt indsende
tilhørende dokumentation til Rigspolitiets controllersektion, der med bistand fra
Koncernindkøb har vurderet det indsendte materiale.
Materialet er gennemgået ud fra fastsatte kriterier, der fremgår af nedenstående
boks:
Kriterier for vurdering af indkøb af konsulentydelser:
Foreligger der dokumentation for kontraktindgåelsen på de afholdte udgif-
ter?
Er konkurrencereglerne overholdt ved kontraktindgåelsen?
- ud fra følgende parametre:
o Er der afholdt udbud ved udgifter, der overskrider EU's tærskel-
værdi for udbud?
o Er der afholdt annoncering ved udgifter, der overskrider tærskel-
værdien for annoncering?
o Er der afholdt annoncering ved udgifter med grænseoverskridende
interesse?
o Er der afholdt annoncering eller udbud ved sammenhængende
ydelser, der tilsammen overskrider tærskelværdierne?
o Er eventuelle fritagelser fra udbudspligten dokumenteret?
Det er desuden vurderet, om politiets interne retningslinjer for indkøb af konsu-
lentydelser er blevet overholdt ved indgåelse af kontrakter om konsulentydelser.
Kriterierne for at vurdere om politiets interne retningslinjer er overholdt fremgår af
nedenstående boks:
16 Til udvælgelse af konsutentydelser er der taget udgangspunkt i Finansministeriets ind-
købskategorier for konsulentydelser.
SISeSSEIEEEISE
LLLLLLLLLLLLLL
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om status i såvel den civilretlige som den strafferetlige sag vedrørende den tidligere afdelingschef i Rigspolitiet, til justitsministeren
2345838_0020.png
Kriterier for vurdering af overholdelse af politiets retningslinjer for konsu-
lentindkøb:
Er kontrakten underskrevet af en dertil bemyndiget?
Er Koncernindkøb blevet kontaktet ved kontraktindgåelsen?
Er der ved kontraktindgåelse udfyldt et bilag med begrundelse for konsu-
>Sidu 2(1
lentindkøbet?
Afgrænsning
l analysens kommissorium var et af formålene med analysen at kontrollere, om
der er etableret fornuftige forretningsgange til opfølgning på leverede konsulent-
ydelser, l løbet af arbejdet med analysen blev det klart, at det var mere relevant i
denne sammenhæng at undersøge, om der er tilstrækkelig dokumentation vedrø-
rende indkøb af konsulentydelserne. Undersøgelsen af forretningsgangene er
derfor blevet erstattet af en undersøgelse af dokumentation af konsulentindkøbe-
ne.
Analysen indeholder indkøb af konsulentydelser i perioden 1. januar 2015 - 30.
september 2016. Det indebærer, at der er væsentligt flere udgifter i 2015 end i
2016, hvorfor sammenligninger mellem de 2 år skal tolkes med varsomhed. Des-
uden vil overholdelse af de udbudsretlige regler for kontrakter indgået i 2016 i
flere tilfælde ikke kunne vurderes endeligt endnu, da de projekter, konsulentydel-
serne er indkøbt i forbindelse med, ikke er afsluttet endnu.
Analysen er foretaget på baggrund af informationer og dokumentation indsendt
fra Rigspolitiets forretningsansvarlige områder og politikredse. Dokumentationen
er blevet gennemgået ud fra ovennævnte fastsatte kriterier. Der er i analysen
foretaget en vurdering af konkurrenceudsættelsen af hver enkelt kontrakt på
baggrund af den modtagne dokumentation. Der har været enkelte kontrakter,
hvor en nærmere juridisk analyse af konsulentydelsernes indhold sandsynligvis
ville kunne ændre på vurderingerne af kontrakten. Dette gør sig særligt gældende
for vurderingen af, om der er sammenhængende ydelser. Inden for rammerne af
denne analyse vil der derfor være en vis usikkerhed ved vurderingen af enkelte
kontrakter, men samlet vurderes det ikke at påvirke validiteten af de overordnede
konklusioner af analysen.
11111111111111
LLLLLLLLLLLLLL
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om status i såvel den civilretlige som den strafferetlige sag vedrørende den tidligere afdelingschef i Rigspolitiet, til justitsministeren
2345838_0021.png
liitl.'2S
Bilag 1 Retningslinjer for indkøb af konsulentydelser17
1. Politik for indkøb af konsulentydelser
Anvendelse af konsulenter (managementkonsulenter, tekniske konsulenter og IT
konsulenter) til løsning af opgaver i dansk politi bør i hvert enkelt tilfælde baseres
på forudgående overvejelser, om opgaven mest hensigtsmæssigt løses af eks-
terne konsulenter eller ved brug af egne medarbejdere.
Opgaven skal løses billigst muligt med den rette kvalitet, og omkostningerne
skal vurderes i et flerårigt perspektiv. Anvendelse af eksterne konsulenter i
opgaveløsningen skal endvidere ske under hensyntagen til behovet for opbyg-
ning af relevante interne kompetencer, så afhængigheden af eksterne konsu-
lenter mindskes i muligt omfang.
For at leve op til Rigsrevisionens anbefalinger er det besluttet, at beslutnings-
grundlaget for køb af eksterne konsulentydelser, der overstiger 100.000 kr.,
skal dokumenteres og journalJseres. Dette gøres ved at udfylde bilag 2: Be-
slutningsgrundlag for indkøb af konsulentydelser. Konsulentindkøb op til 100.000
kr. kan dokumenteres på anden vis, men det anbefales at anvende vedlagte bilag
2.
Såfremt der er indgået rammeaftaler på et givet område, skal rammeaftalerne i
videst muligt omfang anvendes,
Alle anskaffelser af konsulentydelser skal ske i henhold til disse retningslinjer
med henblik på at sikre, at dansk politi indkøber konsulentydelser i overens-
stemmelse med god praksis.
Tidligere medarbejdere bør som hovedregel ikke benyttes som eksterne konsu-
lenter, ligesom vedvarende opgaveløsning med eksterne konsulenter kun bør
ske, hvor der er tale om en strategisk beslutning om løsning af opgaver på denne
måde.
Retningslinjerne omfatter Rigspolitiet, kredsene (inkl. Grønland og Færøerne) og
PET. DCA er ikke omfattet af nærværende retningslinjer.
Indkøb af tolke-, advokat- (Kammeradvokaten) og evt. revisionsydelser, fore-
dragsholdere, uddannelse og undervisningsydelser er ikke omfattet af nærvæ-
rende retningslinjer for indkøb af eksterne konsulenter, l tvivlstilfælde bør Kon-
cernindkøb kontaktes.
Denne version af retningsllnerne er opdateret i overensstemmelse med udbudsloven,
der trådte i kraft 1. januar 2016.
LLLLLLLLLLLLLL
11111111111111
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om status i såvel den civilretlige som den strafferetlige sag vedrørende den tidligere afdelingschef i Rigspolitiet, til justitsministeren
2345838_0022.png
2. Retningslinjer for indkøb af eksterne konsulenter
Indkøb af ekstern konsulentbistand skal ske i henhold til nærværende retningslin-
jer, hvilket sikrer overholdelse af gældende udbuds- og konkurrenceretlig lovgiv-
ning. Endvidere sikres det, at konsulenter indkøbes til en konkurrencedygtig pris,
samt at konsulenternes tid anvendes så effektivt som muligt i forhold til den eller
de opgave(r), der skal løses.
Den ansvarlige opdragsgiver for et konsulentindkøb skal som hovedregel:
1. Overholde de lovgivningsmæssige rammer for indkøb af konsulentydel-
ser.
S'iitf 22
2. l videst muligt omfang anvende de rammeaftaler politiet har indgået.
3. Anvende politiets standardkontrakt for indkøb af konsulentydelser.
4. Følge op på konsulentens leverancer.
5. Dokumentere og journalisere baggrund og behov for konsulentindkøbet
ved at udfylde bilag 2: Beslutningsgrundlag for køb af konsulenter.
Punkt 1-5 uddybes i de efterfølgende afsnit. Endvidere vedlægges, som hjælp til
opdragsgiver, beslutningstræ for indkøb af konsulentydelser i Bilag 4.
3. Lovgivningsmæssige rammer for indkøb af konsulentydelser
Som offentlig myndighed er Rigspolitiet underlagt reglerne i Statens Indkøbscir-
kulære18, der har til formål at sikre den videre udvikling, professionalisering og
effektivisering af statens indkøbsprocesser.
De almindelige forvaltningsretlige regler indebærer, at den ansvarlige opdragsgi-
ver skal handle sagligt og økonomisk forsvarligt ved gennemførelsen af en ind-
købsproces. Princippet om forsvarlig økonomisk forvaltning indebærer, at op-
dragsgiver har en forpligtelse til at forvisse sig om, at den konsulent, som får afta-
len, også kan levere på den bedste og billigste måde.
Indkøb af konsulentydelser er omfattet af udbudsloven. l forhold til udbudsloven
gælder forskellige procedurer for indkøb af konsulenter, afhængig af den kom-
mende kontrakts værdi og grænseoverskridende interesse.
l oversigtsform gælder følgende:
' h(tps://www.re(sinformation.dk/Forms/R0710,aKpx?id=140826
EEIESeSSSISSSB
LLLLLLLLLLLLU
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om status i såvel den civilretlige som den strafferetlige sag vedrørende den tidligere afdelingschef i Rigspolitiet, til justitsministeren
2345838_0023.png
Klar grænseoverskridende interesse
Ikke klar greaneeoverskridende interosse.
Markedsmæssige vilkår
Markedsafdækning, herunder evt. an-
Ir n
< 998.019kr,
> 500.000 kr.
noncering
Annonceringspligt
Fastlæggelse af procedure for tildeling
og one^onng til potffniislle tiSbudsglve-
re om denne
Evt. procedure for forhandling
Almindelige forvaltnlngsrellige prindp-
per
Almindelige forvaltningsrettige princip-
per:
Princippet om saglig (orvaHnlng
Forbud mod varetagelse a f private
hensyn
Fastlægge kriterier for tildeling
Underretningspligt om llldelmgsbeslut-
< 500.000 kr.
ning og efter snmadning om begrun-
delsen herfor
Ligebehandllngsprincippet
Forsvarlig økonomisk forvaltning
Proportionalilstsprindppet
Selvom en kontrakt kan deles op i mindre dele, kan sammenhængen mellem
kontrakterne betyde, at det er den samlede kontraktvolumen, der er afgørende,
og dermed den, der skal lægges til grund, når kontraktsummen beregnes.
Kontrakternes værdi skal typisk sammenlægges, hvis der er tale om ensartede
og gentagne ydelser, eller hvis kontrakterne tjener at nå det samme mål. Dette
gælder uanset, om kontrakterne er spredt geografisk, organisatorisk eller tids-
mæssigt.
Ved tvivl om en kontrakt har klar grænseoverskridende interesse, eller hvorvidt
en kontrakt kan opdeles, bør Koncernindkøb kontaktes.
4. Anvendelse af rammeaftaler
Ved indkøb af konsulentydelser er det vigtigt, at transaktionsomkostningerne re-
duceres mest muligt, hvorfor rammeaftaler indgået af Rigspolitiet eller Staten og
Kommunernes Indkøbsservice (SKI) mv. i videst mulige omfang skal anvendes.
Er du i tvivl om, hvorvidt der er indgået rammeaftaler for det konsulentindkøb, du
ønsker at foretage, kan Koncernindkøb kontaktes på kos-
[email protected]
5. Anvendelse af politiets standardkontrakt
Alle aftaler om konsulentydelser skal foreligge skriftligt og indeholde en klar regu-
lering af leverancernes omfang, tid, pris, sædvanlig aftalemæssig regulering
f.eks. i form af betalings- og ændringsbestemmelser samt misligholdelsesbeføjel-
ser. Indgåelse af aftaler, der ikke er omfattet af udbuds- og annonceringsforplig-
teisen jf. pkt. 3 og ikke er karakteriseret ved at være komplekse og længereva-
rende, kan ske ved anvendelse af standardkontrakten i Bilag 3.
IS191111111HB
LLLLLLLLLLLLLL
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om status i såvel den civilretlige som den strafferetlige sag vedrørende den tidligere afdelingschef i Rigspolitiet, til justitsministeren
2345838_0024.png
Af styringsmæssige hensyn, samt et ønske om at opretholde en vis ensartethed i
Rigspolitiets kontraktportefølje, bør der ikke foretages væsentlige ændringer i
standardkontrakten uden forudgående inddragelse af Koncernindkøb.
Underskriver af kontrakten skal være bemyndiget i henhold til bemyndigelsesli-
sten19.
Side 24
6. Opfølgning på konsulentens leverancer
Kontrakten skal regulere, i hvilket omfang leverandøren forpligtes til at afholde
statusmøder, sikre videnoverdragelse og indgå i andre aktiviteter, som støtter
politiets forpligtelse til at foretage opfølgning på konsulentindkøbet. Ved anven-
delse af standardkontrakten i Bilag 3, beskrives dette under "kundens opgavebe-
skrivelse" (bilag 1 til standardkontrakten).
Under opgaveløsningen skal opfølgning ske via løbende leverance- og kvalitets-
sikring. Det skal kontrolleres, at konsulentydelserne leveres i rette tid og af aftalt
kvalitet, samt at erfaring med konsulentens ydelser opsamles og benyttes i for-
hold til fremtidige indkøb af eksterne konsulentydelser.
Ansvaret, for at opfølgning sker, påhviler opdragsgiver.
7. Dokumentering og journalisering af baggrund og behov for
køb af ekstern konsulentbistand
Som overvejende hovedregel må der kun anvendes ekstern konsulentbistand,
hvis der er påvist et konkret behov, som man i dansk politi ikke selv kan eller vil
løse med egne medarbejdere. Derfor skal alle overvejelser omkring konsulent-
indkøbet dokumenteres ved at udfylde et beslutningsgrundlag forud for indkøbet.
Dette gøres ved at udfylde bilag 2: Beslutningsgrundlag for køb af konsulent-
ydelser.
Nedenstående er listet de punkter, der skal udfyldes i bilag 2.
7.1. Beskrivelse af opgaven som en konsulent skal løse
l forhold tit Rigsrevisionens anbefalinger om at dokumentere konsuientindkøbet^,
er det nødvendigt at beskrive, hvilken opgave konsulenten forventes at løse,her-
under hvor projektet er forankret, hvornår det forventes at starte op/afsluttes samt
det forventede tidsforbrug.
7.2. Opfølgning på opgaven
http;//web/Bemyndigelse/defauIt,aspx
20 Rigsrevisionen finder, at det er væsentligt, at virksomhederne dokumenterer væsentl ge bestutnir'ger og disposltio-
ner. Dokumentationen af konsulenlfndkebet skal sikre, at der foretages grundige faglige og økonomiiKp overvejelser
forud for indkøbet, og at beslutninger og dispositioner vedrørende købet er tilgængelifle, f.eks. hvis nye medarbejdere
skal kunne f.nde t-lbage i sagens h'-storik, hvis der anmodes om aktindsigt, eller hvis en klage vedrørende virksomheden«,
køb indbringes for Klagenaevnet for Udbud (Rigsrevisionens rapport 3014)
.„„„.......
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om status i såvel den civilretlige som den strafferetlige sag vedrørende den tidligere afdelingschef i Rigspolitiet, til justitsministeren
2345838_0025.png
l forhold til at sikre, at konsulentens tid anvendes mest hensigtsmæssigt, skal der
løbende følges op på konsulentens leverancer. Derfor skal det dokumenteres,
hvorledes den ansvarlige opdragsgiver påtænker at følge op på konsulentaftalen,
samt hvorledes dette bliver dokumenteret. Dernæst skal det beskrives, hvorledes
købet skal evalueres i forhold til at opsamle erfaringer med den anvendte konsu-
lent.
7.3. Forankring af konsulents viden i organisationen
Konsulenten oparbejder en betydelig viden gennem opgaveløsningen, og det
skal derfor overvejes og dokumenteres, hvorledes konsulentens viden, metoder
og værktøjer forankres i organisationen, samt hvilke medarbejdere/afdeling viden
skal overdrages til.
7.4. Årsag til køb af konsulenter
Konsulentopgaven skal løses billigst muligt med den rette kvalitet, og omkostnin-
gerne skal vurderes i et flerårigt perspektiv. Derfor skal den ansvarlige for et
kommende konsulentindkøb vurdere, om det er mere relevant at opbygge den
konkrete kompetence internt, så afhængigheden af eksterne konsulenter mind-
skes i muligt omfang over tid.
Et behov for køb af ekstern konsulentbistand skal kunne kategoriseres under en
af nedenstående 4 kategorier:
e Opgaven kan kun løses, hvis der gøres brug af en ekstern konsulent
Typisk i tilfælde af, at tredjemands uafhængige vurdering er påkrævet.
e Manglende kompetence, som ikke skal opbygges
Opgaven ligger uden for afdelingens kemekompetenceområde, og der er ikke
andre interne ressourcer, der kan løse opgaven.
• Manglende kompetence, som på sigt skal opbygges
Kompetencen erpt. ikke tilstede i organisationen, og opgaven kan ikke vente på,
at kompetencen bliver opbygget i politiet.
8 Manglende tid
Kompetencen er tilstede, men opgaven har et omfang eller en hastende karakter,
som bevirker, at opgaven ikke kan løftes af egne kompetencer inden for tids-
rammen.
11111111111111
LLLLLLLLLLLLLL
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om status i såvel den civilretlige som den strafferetlige sag vedrørende den tidligere afdelingschef i Rigspolitiet, til justitsministeren
2345838_0026.png
7.5. Baggrund for aftaleindgåelse sltk •'(
Kontraktens størrelse, markedsforhold og kontraktens varighed er alle parametre,
der har indflydelse på den kommende aftaleindgåelsen. Derfor skal den ansvarli-
ge for konsulentkøbet dokumentere opgavens omfang, den kommende kontakt-
sum, om opgaven har grænseoverskridende interesse og om hvilke rammeafta-
ler, der påtænkes anvendt,
l tilfælde hvor kontraktsummen overstiger 500.000, bør den ansvarlige for konsu-
lentkøbet altid kontakte Koncernindkøb og søge rådgivning omkring aftaleindgé-
else.
Bilag 2: Beslutningsgrundlaget for konsulentindkøb, den underskrevne kontrakt
for konsulentindkøbet (Bilag 3) samt materialer relateret tit annoncering, udbud
eller tilbudsindhentelse skal journaliseres i henhold til de relevante retningslinjer
og opbevares på en sag.
Ved konsulentindkøb på over kr. 500.000 skal bilag 2 og 3 endvidere indsendes
til Koncernindkøb: [email protected].
Kontakt til Koncernindkøb kan ske pr. mail; [email protected]. eller
pr. telefon til sektionsleder Lars Krat 2546 2311.
Wiiiiiiilim
LLLLLLLLLLLLLL