Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2343498_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. marts 2021
Økonomikontoret
Jakob Dalsgaard
2021-0030-5542
1826149
Besvarelse af spørgsmål nr. 603 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 603 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. februar 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 603: Spm. om de økonomiske konsekvenser af at erstatte SU med fuld løn under fængselsbetjentuddannelsen, opgjort årligt fra 2021 og fremover, til justitsministeren
2343498_0002.png
Spørgsmål nr. 603 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren i forlængelse af samrådet den 21. januar 2021 om
overbelægning i de danske fængsler redegøre for de økonomiske kon-
sekvenser af at erstatte SU med fuld løn under fængselsbetjentuddan-
nelsen, opgjort årligt fra 2021 og fremover?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bi-
drag fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Det skønnes, at nettoudgifterne for staten ved at indføre løn
under uddannelse for fængselsbetjente vil udgøre ca. 21,1 mio.
kr. i 2021 stigende til ca. 26,3 mio. kr. årligt fra 2024,
jf. tabel
1.
Tabel 1
Konsolideret skøn for økonomiske konsekvenser ved at indføre løn under uddannelse for fængselsbetjentelever
2021
Forudsat elev-årsværk
409
2022
457
2023
489
2024
510
Øgede lønudgifter i kriminalforsorgen
Reducerede SU-udgifter i Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Nettoudgifter
29,7
8,6
21,1
33,2
9,6
23,5
35,5
10,3
25,2
37,1
10,8
26,3
Anm.: Der er forudsat et lønniveau på 21.782,39 kr. månedligt. Fængselsbetjente oppebærer i dag pension i SU-perioder,
hvorfor pension ikke er inkluderet i skønnet. Der er forudsat et SU-niveau på 6.321 kr. månedligt. Det er
beregningsteknisk forudsat, at der årligt er 3,3 måneder på SU. Den faktiske fordeling er 4 måneder i 1. skoleår, 3
måneder i 2. skoleår og 3 måneder i 3. skoleår.
Kilde: Kriminalforsorgen
Der er med skønnet taget afsæt i det nuværende antal fængsels-
betjente på prøve, der pr. 1. februar 2021 er 362 betjente. Det er
antaget, at der årligt fra 2021 optages 200 elever. Det er højere
end de nuværende årgangsstørrelser, hvorfor det samlede antal
fængselsbetjente på prøve vil øges i takt med, at de mindre år-
gange ’udskiftes’. Denne udskiftning foregår allerede i 2021.
Dertil kommer, at der indregnes frafald. Det forventede frafald
svarer til frafaldstendensen for de nuværende årgange (årgan-
gene 2018-2020).
På denne baggrund forventes et ’elev-års-
værk’ i 2021 på 409 elever. Fuldt indfaset skønnes der at være
510 elev-årsværk.
Det er kriminalforsorgens målsætning at rekruttere 200 fæng-
selsbetjentelever årligt, men det har været en udfordring at nå
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 603: Spm. om de økonomiske konsekvenser af at erstatte SU med fuld løn under fængselsbetjentuddannelsen, opgjort årligt fra 2021 og fremover, til justitsministeren
dette mål. En omlægning af SU til løn under hele uddannelsen
vurderes at skabe et større incitament til at søge ind på uddan-
nelsen som fængselsbetjent. Løn under uddannelse vurderes
dermed at kunne have en positiv effekt på muligheden for at nå
rekrutteringsmålet på 200 betjente årligt.
Der er ikke taget højde for eventuelle tillæg til SU. Fængselsbe-
tjentelever er i dag berettigede til tillæg til SU i samme omfang
som øvrige SU-modtagere. Det drejer sig bl.a. om tillæg til for-
ældre, herunder enlige forsørgere. Tillæggene øger den nuvæ-
rende SU-udgift og øger derfor besparelsen på SU-udgifter i til-
fælde af en overgang til løn under uddannelse. Det vil derfor
reducere nettoudgiften for staten.
Der er ligeledes ikke taget højde for øget tilbageløb. Øgede
statslige indtægter fra skatter og afgifter ved løn frem for SU vil
reducere den finanspolitiske virkning af initiativet og dermed
reducere finansieringsbehovet.
Endeligt er der ikke taget højde for eventuelle besparelser på
kort sigt ved nedbringelse af fængselsbetjentenes overarbejde i
takt med, at flere fængselsbetjentelever kan udfylde postbesæt-
telser ude i institutionerne.
Det bemærkes, at der kun er skønnet over de økonomiske kon-
sekvenser ved at indføre løn under uddannelse for fængselsbe-
tjente. Kriminalforsorgen uddanner også transportbetjente, der
modtager SU under de 3 skolemåneder i starten af deres 2-årige
uddannelse.
Det bemærkes, at der til besvarelsen er spørgsmål nr. 95 (Alm.
del) fra Folketingets Retsudvalg, som blev besvaret den 14. fe-
bruar 2020 og senere berigtiget den 27. marts 2020, er fremsendt
et bidrag til svar på et lignende spørgsmål. Bidraget til svaret på
spørgsmål nr. 95 (Alm. del) tager imidlertid alene højde for ud-
gifterne til en specifik årgang af fængselsbetjentelever i opgø-
relsen af de årlige økonomiske konsekvenser. Der er således
ikke i besvarelsen af spørgsmål nr. 95 (Alm. del) taget højde for,
at der i løbet af et år er flere årgange af fængselsbetjentelever på
skoleophold.”
Jeg har noteret mig, at kriminalforsorgens bidrag til besvarelse af spørgsmål
nr. 95 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg alene tager højde for udgif-
terne til en specifik årgang af fængselsbetjentelever i opgørelsen af de årlige
økonomiske konsekvenser. Jeg sender derfor en præcisering af min besva-
relse af spørgsmål nr. 95 (Alm. del) til Folketingets Retsudvalg.
Side 3/3