Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2344866_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. marts 2021
Databeskyttelseskontoret
Abulfaz Melikov
2021-0030-5549
1851013
Besvarelse af spørgsmål nr. 596 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 596 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. februar 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Mie Vinkel Sørensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 597: Spm. om Lærerstandens Brandforsikrings opbevaring og behandling af personoplysninger udover forældelsesfristerne, som beskrevet i informationen på Lærerstandens Brandforsikrings hjemmeside, er i overensstemmelse med reglerne efter databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, til justitsministeren
2344866_0002.png
Spørgsmål nr. 596 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvorvidt Lærerstandens Brandforsik-
rings behandling af personoplysninger samt opbevaring og sletning af
personoplysninger i skadesager, som beskrevet i informationen på
Lærerstandens Brandforsikrings hjemmeside, er i overensstemmelse
med reglerne efter databeskyttelsesforordningen og databeskyttelses-
loven, jf.
https://www.lb.dk/personoplysninger/12-skadesbehand-
ling/opbevaring-og-sletning
og
https://www.lb.dk/personoplysnin-
ger/12-skadesbehandling?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et
bidrag fra Datatilsynet, der har oplyst følgende:
”Når et forsikringsselskab behandler personoplysninger til brug for
behandling af en skadesag, skal behandlingen først og fremmest have
et lovligt grundlag (hjemmel) efter databeskyttelsesreglerne.
Forsikringsselskabet kan lovligt behandle personoplysninger, hvis
selskabet har en hjemmel hertil i databeskyttelsesforordningens arti-
kel 6, stk. 1, litra a-f. I det omfang, der behandles oplysninger, som er
omfattet af behandlingsforbuddet i databeskyttelsesforordningens ar-
tikel 9, stk. 1, skal der samtidig identificeres en undtagelse hertil i for-
ordningens artikel 9, stk. 2, litra a-j.
Efter Datatilsynets opfattelse vil det lovlige grundlag som udgangs-
punkt kunne findes i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1,
litra f, hvorefter en behandling kan finde sted, hvis den er nødvendig
for, at forsikringsselskabet kan forfølge en legitim interesse, og hen-
synet til den berørte person (den registrerede) ikke overstiger denne
interesse.
Forsikringsselskabet skal dog foretage en vurdering af, hvorvidt de
konkrete omstændigheder nødvendiggør behandling af oplysningerne.
Derudover skal forsikringsselskabet iagttage de grundlæggende prin-
cipper for behandling af personoplysninger i databeskyttelsesforord-
ningens artikel 5. Det betyder navnlig, at personoplysningerne skal
behandles lovligt, rimeligt og på en gennemsigtig måde i forhold til
den registrerede, ligesom oplysningerne skal være tilstrækkelige, re-
levante og begrænset til, hvad der er nødvendigt i forhold til de formål,
hvortil de behandles, jf. forordningens artikel 5, stk. 1, litra a og c.
Efter databeskyttelsesforordningens artikel 5, stk. 1, litra e, gælder der
endvidere et princip om opbevaringsbegrænsning, som indebærer, at
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 597: Spm. om Lærerstandens Brandforsikrings opbevaring og behandling af personoplysninger udover forældelsesfristerne, som beskrevet i informationen på Lærerstandens Brandforsikrings hjemmeside, er i overensstemmelse med reglerne efter databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, til justitsministeren
personoplysningerne skal opbevares på en sådan måde, at det ikke er
muligt at identificere de registrerede i et længere tidsrum end det, der
er nødvendigt til de formål, hvortil de pågældende personoplysninger
behandles.
Det er Datatilsynets opfattelse, at der i forsikringssager må indrømmes
et rum for forsikringsselskaber til at vurdere, om det er relevant, og i
givet fald, i hvilket omfang, det er nødvendigt at behandle personop-
lysninger til brug for oplysning af forsikringssagen og til at varetage
selskabets interesser, herunder til brug for dokumentation.”
Der henvises i øvrigt til de samtidige besvarelser af spørgsmål nr. 597 og
598 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Side 3/3