Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2337109_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
17. februar 2021
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Malte Hansen
Sagsnr.: 2021-0030-5516
Dok.:
1813442
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 574 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 574 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. januar 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Kjølby Miller-Harris
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 574: Spm. om det er hensigtsmæssigt, at prøveløsladelse efter 2/3 tid trækkes tilbage, da der ikke kan afvikles udgange pga. corona-situationen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 574 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, om det er hensigtsmæssigt, at prø-
veløsladelse efter 2/3 tid trækkes tilbage, da der ikke kan afvik-
les udgange pga. corona-situationen, herunder redegøre for, om
ministeren vil afhjælpe situationen ved at muliggøre prøveløsla-
delse trods manglende udgang, da de indsatte ikke skal lægges
til last, at udgange er inddraget, og da der er brug for at få be-
lægget ned?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bi-
drag fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”1.
Kriminalforsorgen har været nødt til at tage en lang række
tiltag for at imødegå smitte med COVID-19 i kriminalforsor-
gens institutioner. Det tilstræbes i den forbindelse, at der alene
tages de nødvendige tiltag, og at de iværksatte tiltag ophører, når
de ikke længere er nødvendige. Det gælder også i forhold til de
skærpede regler for udgang, der løbende tilpasses smittesituati-
onen i samfundet og i kriminalforsorgens institutioner.
Direktoratet for Kriminalforsorgen kan oplyse, at alle former for
udgang fra fængsler og arrester aktuelt er midlertidigt afskåret,
medmindre ganske særlige omstændigheder foreligger. Sådanne
ganske særlige omstændigheder foreligger typisk kun, hvis en
indsat har behov for akut sundhedsbehandling, skal besøge en
nærtstående person, der er alvorligt syg, eller deltage i en nært-
stående persons begravelse.
Der er ikke indført tiltag i forhold til indsattes muligheder for
prøveløsladelse, og hvis en indsat følger et sædvanligt udslus-
ningsforløb, vil en kortere periode med berostillelse af udgang
på grund af COVID-19-situationen som det klare udgangspunkt
ikke indvirke på muligheden for prøveløsladelse. Men der kan
være en sådan sammenhæng mellem indsattes afvikling af ud-
gang og muligheden for prøveløsladelse, at det ikke kan udeluk-
kes, at den midlertidige berostillelse af udgang kan få en vis af-
ledet effekt på nogle få indsattes mulighed for prøveløsladelse i
medfør af straffelovens § 38, stk. 1.
2.
Det er således efter straffelovens § 38, stk. 1, blandt andet en
forudsætning for løsladelse på prøve, når to tredjedele af straffen
er udstået, at den dømtes forhold ikke gør løsladelsen utilråde-
lig.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 574: Spm. om det er hensigtsmæssigt, at prøveløsladelse efter 2/3 tid trækkes tilbage, da der ikke kan afvikles udgange pga. corona-situationen, til justitsministeren
At den dømtes forhold ikke må gøre prøveløsladelsen utilråde-
lig, indebærer, at der efter en konkret vurdering ikke må antages
at foreligge en væsentlig risiko for recidiv til ikke bagatelagtig
kriminalitet, som ikke formodes at kunne begrænses ved tilsyn
af kriminalforsorgen og eventuelle særvilkår.
Afgørelsen om prøveløsladelse skal, når sagen er tilstrækkeligt
oplyst, træffes ud fra en samlet afvejning af alle omstændighe-
der, som taler enten for eller imod prøveløsladelse. Ved denne
vurdering skal der i alle tilfælde foretages en konkret og aktuel
utilrådelighedsvurdering, hvor der tages stilling til, hvor stor
vægt de forskellige omstændigheder skal tillægges i den aktuelle
sag.
For indsatte med længere domme, herunder når de er dømt for
meget alvorlig kriminalitet, vil det i utilrådelighedsvurderingen
indgå som et moment, hvorvidt den indsatte under afsoningen
har afviklet et regelmæssigt uledsaget udgangsforløb og derved
har vist, at de er klar til at blive udsluset i samfundet, og det
derved er vurderet, at der ikke foreligger en væsentlig risiko for
tilbagefald til ny ikke bagatelagtig kriminalitet. For indsatte med
kortere domme kan det efter en helt konkret vurdering også
indgå som et moment i utilrådelighedsvurderingen, om den ind-
satte under afsoningen har afviklet et regelmæssigt uledsaget
udgangsforløb.
Hvis en indsat følger et sædvanligt udslusningsforløb, vil en
kortere periode med berostillelse af udgang på grund af COVID-
19-situationen som det klare udgangspunkt ikke indvirke på mu-
ligheden for prøveløsladelse.
Det kan dog ikke udelukkes, at den midlertidige berostillelse
kan få betydning for utilrådelighedsvurderingen i de tilfælde,
hvor den indsatte - på grund af egne forhold (eksempelvis disci-
plinære forhold under afsoningen) - først sent er kommet i gang
med sit udslusningsforløb, og derfor kun har nået at afvikle gan-
ske få uledsagede udgange inden to tredjedels datoen.
Disse indsatte vil så efter al sandsynlighed blive løsladt på for-
skudt to tredjedels tid.”
Kriminalforsorgen skal sikre, at personer, der prøveløslades, så vidt muligt
ikke begår ny kriminalitet efter løsladelsen. Derfor foretages der en vurde-
ring af, om løsladelsen er tilrådelig. I den vurdering indgår ofte, om den
indsatte har afviklet et regelmæssigt udgangsforløb forud for løsladelsen.
Vurderingen kan, som det fremgår af direktoratets bidrag, i sjældne tilfælde
være påvirket af den midlertidige berostillelse af udgange som følge af CO-
Side 3/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 574: Spm. om det er hensigtsmæssigt, at prøveløsladelse efter 2/3 tid trækkes tilbage, da der ikke kan afvikles udgange pga. corona-situationen, til justitsministeren
VID-19. Jeg har fuld tillid til, at kriminalforsorgen tager de relevante hen-
syn, som er mulige i de konkrete sager, uden samtidig at gå på kompromis
med sikkerheden.
Side 4/4