Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2326155_0001.png
Ministeren
Retsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Retsudvalget har den 22. januar 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 569 (Alm. del)
efter ønske fra Peter Skaarup (DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 569:
Vil ministeren redegøre for, om regeringen fortolker Den Europæiske Menneske-
rettighedskonvention og Børnekonventionen rigtigt i sagen om Inger Støjbergs in-
struks om at adskille barnebrude fra deres ældre mænd, og vil ministeren derud-
over redegøre for, om det vil være muligt for Danmark at fortolke de to konventio-
ner, således at man går efter alderskravet for at indgå ægteskab på 18 år i stedet
for den seksuelle lavalder på 15 år?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har forstået spørgsmålet på den måde,
at det angår, hvorvidt den gældende praksis for indkvartering af mindreårige gifte
eller samlevende asylansøgere er i overensstemmelse med Den Europæiske Men-
neskerettighedskonvention (EMRK) og
FN’s ko ve tio o bar ets rettigheder
(Børnekonventionen), samt om det er muligt inden for rammerne af de to konven-
tioner at etablere en ordning, hvorefter der undtagelsesfrit iværksættes separat
indkvartering af en mindreårig gift eller samlevende asylansøger.
2.
Efter EMRK artikel 8, stk. 1, har enhver ret til respekt for bl.a. sit privatliv og fa-
milieliv. Udgangspunktet for afgrænsningen af familiebegrebet i artikel 8 er den i
den europæiske tradition almindelige kernefamilie, det vil sige bl.a. ægtefæller og
faste samlevere og deres mindreårige fællesbørn, børn af tidligere ægteska-
ber/samlivsforhold, børn født uden for ægteskab og adoptivbørn. For ugifte samle-
vende skal der foretages en konkret vurdering af, om parternes forhold udgør et
familieliv omfattet af EMRK artikel 8, stk. 1. Ved denne vurdering skal der bl.a. læg-
ges vægt på varigheden af forholdet og på, om parret har demonstreret en indbyr-
des forpligtelse ved at have fået børn sammen eller på anden måde.
I forhold til ægteskaber indgået af mindreårige er det ikke efter ordlyden af EMRK
artikel 8 en betingelse for anerkendelse af parternes familieliv, at parterne var myn-
Side
1/3
28. januar 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 1749
1512784
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 569: Spm. om regeringen fortolker Den Europæiske Menneskerettighedskonvention og Børnekonventionen rigtigt i sagen om Inger Støjbergs instruks om at adskille barnebrude fra deres ældre mænd, og vil ministeren derudover redegøre for, om det vil være muligt for Danmark at fortolke de to konventioner, således at man går efter alderskravet for at indgå ægteskab på 18 år i stedet for den seksuelle lavalder på 15 år, til udlændinge- og integrationsministeren
dige ved ægteskabets indgåelse. EMD har dog fastslået, at beskyttelsen af familie-
livet under EMRK artikel 8 ikke omfatter beskyttelse af et ægteskab indgået med en
14-årig. Der foreligger endvidere ikke et beskyttelsesværdigt familieliv, hvis der er
tale om et tvangsægteskab eller tvangssamliv.
Retten til et familieliv efter EMRK artikel 8, stk. 1, omfatter retten til at opretholde
et eksisterende familieliv. Såfremt der er etableret et familieliv, er staten derfor
som udgangspunkt forpligtet til at undlade at iværksætte fysisk adskillelse af fami-
liemedlemmer imod deres vilje. Det fremgår imidlertid af EMRK artikel 8, stk. 2, at
retten til respekt for bl.a. familielivet efter artikel 8, stk. 1, ikke er absolut, men at
der kan gøres indgreb i denne ret, hvis det sker i henhold til lov og er nødvendigt i
et demokratisk samfund af hensyn til den nationale sikkerhed, den offentlige tryg-
hed eller landets økonomiske velfærd, for at forebygge uro eller forbrydelse, for at
beskytte sundheden eller sædeligheden eller for at beskytte andres ret og frihed.
Medlemsstaterne har dog en relativt bred skønsmargin i denne henseende.
3.
Det følger af § 22 b, stk. 2, i lov om ægteskabs indgåelse og opløsning (ægte-
skabsloven), at et ægteskab, der er indgået i udlandet, ikke anerkendes, hvis en part
ved vielsen ikke var fyldt 18 år. Ægteskabet skal dog uanset stk. 2 anerkendes, hvis
der foreligger tvingende grunde herfor, og parterne stilles i en urimelig situation,
hvis ægteskabet ikke anerkendes, jf. § 22 b, stk. 3.
Den omstændighed, at et ægteskab mellem en mindreårig asylansøger og vedkom-
mendes ægtefælle ikke anerkendes i Danmark, fordi den ene part var under 18 år
ved vielsen, udelukker imidlertid ikke, at der efter omstændighederne kan være
etableret et familieliv mellem parterne, som er beskyttelsesværdigt efter EMRK ar-
tikel 8. De danske myndigheder vil i så fald være forpligtet til at respektere familie-
livet i overensstemmelse med EMRK art. 8, stk. 1, jf. dog muligheden for at gøre
indgreb heri efter bestemmelsens stk. 2. Dette gælder også under indkvarteringen
i asylsystemet.
4.
Den omstændighed, at der foreligger et beskyttelsesværdigt familieliv mellem en
gift eller samlevende asylansøger og vedkommendes partner, indebærer ikke nød-
vendigvis, at parterne skal indkvarteres sammen i det danske asylsystem. Der kan
således gøres indgreb i parternes ret til familieliv, når betingelserne i EMRK artikel
8, stk. 2, er opfyldt. Hensynet til Danmarks forpligtelser efter Børnekonventionen
vil indgå i denne vurdering.
Efter Børnekonventionens artikel 3 skal barnets tarv i alle foranstaltninger vedrø-
rende barnet komme i første række. Efter artikel 19 skal staten træffe alle passende
lovgivningsmæssige, administrative, sociale og uddannelsesmæssige forholdsregler
til at beskytte barnet mod alle former for fysisk eller psykisk vold, skade eller mis-
brug, vanrøgt eller forsømmelig behandling, mishandling eller udnyttelse, herunder
seksuelt misbrug, mens barnet er i forældrenes, værgens eller andre personers va-
retægt.
Side
2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 569: Spm. om regeringen fortolker Den Europæiske Menneskerettighedskonvention og Børnekonventionen rigtigt i sagen om Inger Støjbergs instruks om at adskille barnebrude fra deres ældre mænd, og vil ministeren derudover redegøre for, om det vil være muligt for Danmark at fortolke de to konventioner, således at man går efter alderskravet for at indgå ægteskab på 18 år i stedet for den seksuelle lavalder på 15 år, til udlændinge- og integrationsministeren
Udgangspunktet i Udlændingestyrelsens indkvarteringspraksis er på den baggrund,
at der iværksættes separat indkvartering af en mindreårig gift eller samlevende
asylansøger, bl.a. af hensyn til at give den mindreårige en betænkningsperiode,
hvor vedkommende har rammerne for at overveje, om forholdet er frivilligt og ud-
tryk for den mindreåriges egne ønsker, samt af hensyn til at forhindre overtrædel-
ser af de retlige normer for samlivsforhold, som gælder i Danmark, herunder navn-
lig reglerne om den seksuelle lavalder og forbud mod tvangsægteskaber og tvangs-
samliv. Det bagvedliggende hensyn er hensynet til barnets tarv.
I tilfælde, hvor der foreligger et beskyttelsesværdigt familieliv mellem en mindre-
årig asylansøger og vedkommendes ægtefælle eller samlever, vil separat indkvar-
tering ud fra disse hensyn kræve, at der foretages en konkret og individuel vurde-
ring. En ordning, hvorefter der undtagelsesfrit iværksættes separat indkvartering af
en mindreårig gift eller samlevende asylansøger, vil således ikke være i overens-
stemmelse med EMRK artikel 8.
Der kan i øvrigt henvises til Udlændinge- og Integrationsministeriets notat af 12.
december 2016 om fortolkningen af Danmarks internationale forpligtelser i sager
om Udlændingestyrelsens indkvartering af mindreårige ægtefæller og samlevere på
asylcentrene.
Mattias Tesfaye
/
Kenny Rasmussen
Side
3/3