Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2337084_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
17. februar 2021
Kontor:
Sikkerhedskontor II
Sagsbeh: Sarah
Skafte-Vaaben-
gaard
Sagsnr.: 2021-0030-5502
Dok.:
1810766
Besvarelse af spørgsmål nr. 562 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 562 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. januar 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Louise Mariegaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om hvorvidt de eksempler om bomben ved Skattestyrelsen og drabet på forfatteren Nedim Yasar kunne have været efterforsket og opklaret ved hjælp af den såkaldte hastesikringsmulighed, som EU-retten tillader ved alvorlig kriminalitet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 562 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af samrådet den 14. januar 2021
om logningsbekendtgørelsen, hvor ministeren oplyste, at log-
ningsbekendtgørelsen ikke kan håndhæves grundet EU-retten
og dennes forrang, men at ministeren stadig ønskede, at telesel-
skaberne skal fortsætte praksis, redegøre for teleselskabernes
retsstilling, herunder for retsstillingen i forhold til GDPR artikel
6, stk. 1, litra c, som forudsætter en retlig forpligtelse til at
gemme oplysninger, som selskaberne ikke selv har et forret-
ningsmæssigt behov for?”
Svar:
1.
Retsplejelovens § 786, stk. 4, udgør
sammen med bekendtgørelse nr.
988 af 28. september 2006 om udbydere af elektroniske kommunikations-
nets og elektroniske kommunikationstjenesters registrering og opbevaring
af oplysninger om teletrafik, som ændret ved bekendtgørelse nr. 660 af 19.
juni 2014 (logningsbekendtgørelsen), der er udstedt med hjemmel i bestem-
melsen
de gældende danske logningsregler.
Følgende fremgår af § 1 i logningsbekendtgørelsen:
Ӥ
1.
Udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjene-
ster til slutbrugere skal foretage registrering og opbevaring af
oplysninger om teletrafik, der genereres eller behandles i udby-
derens net, således at disse oplysninger vil kunne anvendes som
led i efterforskning og retsforfølgning af strafbare forhold.”
Det nærmere omfang af logningsforpligtelsen efter logningsbekendtgørel-
sens § 1 er reguleret i bekendtgørelsens kapitel 2 (§§ 4-9).
2.
EU-Domstolen har som bekendt den 6. oktober 2020 afsagt dom i EU-
Domstolens forenede sager C-511/18 og C-512/18, La Quadrature du Net
m.fl. og C-520/18, Ordre des barreaux francophones et germanophone m.fl.
Dommen har betydning for medlemsstaternes mulighed for at pålægge tele-
udbydere mv. at lagre oplysninger om tele- og internettrafik til brug for bl.a.
efterforskning og retsforfølgning af kriminalitet og terror. Der henvises til
notat af 19. november 2020, som er sendt til Folketingets Retsudvalg og
Folketingets Europaudvalg (EUU Alm. del
bilag 101).
Side 2/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om hvorvidt de eksempler om bomben ved Skattestyrelsen og drabet på forfatteren Nedim Yasar kunne have været efterforsket og opklaret ved hjælp af den såkaldte hastesikringsmulighed, som EU-retten tillader ved alvorlig kriminalitet, til justitsministeren
I dommen af 6. oktober 2020 indgår en række nye elementer. Selvom EU-
Domstolen gentager udgangspunktet i Tele2-dommen om, at EU-retten er
til hinder for en generel og udifferentieret logningsforpligtelse, fastslår EU-
Domstolen samtidig, under hvilke betingelser og i hvilke situationer dette
udgangspunkt kan fraviges. Det gælder især logning med henblik på beskyt-
telse af den nationale sikkerhed, som f.eks. bekæmpelse af terror, samt mål-
rettet logning med henblik på bekæmpelse af grov kriminalitet.
3.
EU-Domstolens dom af 6. oktober 2020 indebærer ikke, at de gældende
danske logningsregler sættes ud af kraft eller bliver umiddelbart ugyldige.
Det er imidlertid Justitsministeriets vurdering, at logning af trafik- og loka-
liseringsdata efter dommen af 6. oktober 2020 ikke vil kunne begrundes af
hensyn til bekæmpelsen af
almindelig kriminalitet.
Da de gældende logningsregler pålægger teleselskaberne at registrere og op-
bevare oplysninger om teletrafik til brug for efterforskning af alle strafbare
forhold, er det således Justitsministeriets opfattelse, at teleselskaberne, indtil
nye logningsregler er på plads, ikke vil kunne straffes, hvis de ikke følger
reglerne om logning i logningsbekendtgørelsen, idet der ikke i de gældende
danske regler sondres mellem, til hvilke formål oplysningerne logges.
Mine udtalelser på samrådet den 14. januar 2021 om, at jeg
indtil vi får
vedtaget en ny logningslovgivning
håber, at teleselskaberne har forståelse
for, at politiet har behov for adgang til loggede oplysninger til at efterforske
grov kriminalitet
og
beskytte den nationale sikkerhed,
skal ses i dette lys.
Som nævnt ovenfor anfører EU-Domstolen i dommen af 6. oktober 2020
betingelser, hvorunder det er muligt at fravige udgangspunktet om, at EU-
retten er til hinder for en generel og udifferentieret logningsforpligtelse.
Det er Justitsministeriets vurdering, at dommen giver mulighed for, at en
medlemsstat kan fastsætte en generel og udifferentieret logningsforpligtelse
med henblik på
beskyttelse af den nationale sikkerhed
og en målrettet log-
ningsforpligtelse med henblik på
bekæmpelse af grov kriminalitet
under
nærmere betingelser.
4.
Teleselskabernes behandling (såsom indsamling, opbevaring og videre-
givelse, f.eks. til politiet på baggrund af en retskendelse) af loggede teleop-
Side 3/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om hvorvidt de eksempler om bomben ved Skattestyrelsen og drabet på forfatteren Nedim Yasar kunne have været efterforsket og opklaret ved hjælp af den såkaldte hastesikringsmulighed, som EU-retten tillader ved alvorlig kriminalitet, til justitsministeren
lysninger skal bl.a. overholde databeskyttelsesforordningens grundlæg-
gende krav om, at alle typer af behandling skal have et lovligt formål, jf.
artikel 5, stk. 1, litra a og b.
I det omfang teleselskabernes behandling af loggede teleoplysninger er i
overensstemmelse med dansk ret eller EU-retten som fortolket af EU-Dom-
stolen, vil databeskyttelsesforordningen ikke være til hinder for teleselska-
bernes fortsatte behandling af loggede teleoplysninger i overensstemmelse
med logningsbekendtgørelsens bestemmelser.
Som anført ovenfor er det Justitsministeriets vurdering, at dommen giver
mulighed for, at en medlemsstat kan fastsætte en generel og udifferentieret
logningsforpligtelse med henblik på beskyttelse af den nationale sikkerhed
og en målrettet logningsforpligtelse med henblik på bekæmpelse af grov
kriminalitet under nærmere betingelser.
Trafik- og lokaliseringsdata vil således efter databeskyttelsesforordningen
fortsat kunne logges som hidtil med henblik på beskyttelse af national sik-
kerhed og bekæmpelse af grov kriminalitet.
Når teleselskaber derudover ved retskendelse bliver pålagt at videregive
logningsoplysninger til politiet, vil der være hjemmel i databeskyttelsesfor-
ordningen for teleselskaberne til videregivelsen (artikel 6, stk. 1, litra c, om
opfyldelse af en retlig forpligtelse).
Videregivelsen vil herudover også skulle opfylde det grundlæggende krav i
databeskyttelsesforordningens artikel 5, stk. 1, litra a og b, om, at al behand-
ling (herunder videregivelse til politiet) skal forfølge et lovligt formål. Det
er således Justitsministeriets vurdering, at det vil være i overensstemmelse
med artikel 5 at videregive oplysningerne til politiet, i det omfang det sker
på bagrund af en retskendelse, idet en sådan kendelse således i sig selv vil
udgøre et tilstrækkeligt lovligt formål for teleselskabernes videregivelse til
politiet.
Side 4/4