Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2322563_0001.png
Dato:
Sagsnr.:
Dok.:
13. januar 2020
2020-0035-0189
1809286
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål Q fra Fol-
ketingets Retsudvalg stillet den 25. november 2020
Samrådsspørgsmål Q:
”Vil ministeren på baggrund af artiklen ”Danske fængs-
ler bliver fyldt til over randen næste
år”, bragt i Berling-
ske den 24. november 2020 redegøre for, hvad vil rege-
ringen gøre for at nedbringe overbelægningen i de dan-
ske fængsler og arresthuse, som ifølge artiklen står til at
nå et historisk niveau i 2021, herunder om regeringen vil
støtte Dansk Folkepartis forslag om løn under uddan-
nelse til dem, der uddanner
sig til fængselsbetjente?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
1
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 561: Spm. om talepapir fra åbent samråd om overbelægning i danske fængsler og arresthuse, jf. REU alm. del - samrådsspm. Q, til justitsministeren
Svar:
[Indledning]
Tak for ordet. Og tak til spørgeren for det relevante sam-
rådsspørgsmål.
Jeg vil ikke lægge skjul på, at kriminalforsorgen i øje-
blikket står i en udfordrende situation. Det skyldes sær-
ligt to ting: 1) der mangler pladser, og 2) der mangler an-
satte.
[Uddybning af udfordringer]
Lad mig uddybe det lidt, inden jeg nok skal redegøre for,
hvad regeringen så har tænkt sig at gøre ved det.
Tilbage i 2017 blev der indgået en ny flerårsaftale for kri-
minalforsorgen [V, LA, K, S, DF og efterfølgende tiltrådt
af SF, R, Alt. og NB].
Et væsentligt element i den aftale var, at der skulle lukkes
en række fængsler, for eksempel Vridsløselille, Hjørring
Arrest og Tønder Arrest. Vurderingen på det tidspunkt
var nemlig, at der var for mange fængselspladser. Nu står
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 561: Spm. om talepapir fra åbent samråd om overbelægning i danske fængsler og arresthuse, jf. REU alm. del - samrådsspm. Q, til justitsministeren
kriminalforsorgen desværre i den omvendte situation,
hvor der ikke er pladser nok.
Den seneste opgørelse fra kriminalforsorgen viser, at der
i 2020 var en gennemsnitlig kapacitetsudnyttelse på lidt
over 100 procent, og prognosen for 2021 viser, at belæg-
get forventes at stige yderligere til knap 104 procent.
Det er svært at pege på en enkelt grund, der er skyld i, at
belægget er steget langt mere end forudsat. Strafskærpel-
ser er naturligvis en af årsagerne, men belægget påvirkes
også af en række andre forhold. Det kan for eksempel
være udviklingen i politiets aktiviteter.
Det høje belæg udgør en stor udfordring for kriminalfor-
sorgen
ikke kun for de indsatte, men også for de fæng-
selsbetjente, der er ansat til at passe på dem.
I værste fald kan en situation med overbefolkede fængs-
ler udgøre en sikkerhedsrisiko for vores medarbejdere i
fængslerne. Hertil kommer, at vores fængselsbetjente har
mindre tid til at fokusere på forebyggende arbejde med
den enkelte indsatte.
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 561: Spm. om talepapir fra åbent samråd om overbelægning i danske fængsler og arresthuse, jf. REU alm. del - samrådsspm. Q, til justitsministeren
Udfordringen med kapaciteten i de danske fængsler og
arresthuse hænger altså tæt sammen med fængselsbetjen-
tenes arbejdsforhold.
Det leder mig videre til den anden udfordring, nemlig be-
mandingssituationen.
Her ser vi desværre et billede, hvor kriminalforsorgen i
de seneste år har haft en nettoafgang af fængselsbetjente
[det vil sige, at der samlet set er stoppet flere fængsels-
betjente, end der er startet].
Når regnestykket gøres op, står vi altså i en situation med
færre fængselsbetjente
til
flere indsatte.
Det er en uholdbar situation, som jeg ser med stor alvor
på.
[Initiativer med fokus på belæg og kapacitet]
Regeringen og jeg deler altså spørgerens bekymring for
de nuværende forhold i de danske fængsler.
Hvad har vi så tænkt os at gøre ved det?
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 561: Spm. om talepapir fra åbent samråd om overbelægning i danske fængsler og arresthuse, jf. REU alm. del - samrådsspm. Q, til justitsministeren
For det første har regeringen allerede taget en række ini-
tiativer til at håndtere overbelægget i de danske fængsler
samt manglen på fængselsbetjente.
Sidste år afsatte vi ekstraordinært en merbevilling til kri-
minalforsorgen, og med dette års finanslov tilførte vi
yderligere ca. 95 mio. kr. til kriminalforsorgen.
De fleste af de midler vil gå til løn til vores fængselsbe-
tjente, som hver dag knokler for at sikre driften af landets
fængsler og arresthuse.
Men pengene vil også skulle bruges til at åbne flere
fængselspladser i de kommende år. Det er forventningen,
at der inden udgangen af 2023 kan åbnes op mod 300 nye
pladser.
Helt konkret skal der sættes gang i en udvidelse af tre
arrester og ét fængsel. Derudover vil regeringen sætte
gang i forberedelserne til yderligere udvidelser i Søndre
Omme Fængsel og Nyborg Fængsel. Det kan forhåbent-
lig være et skridt på vejen til at afhjælpe manglen på
fængselspladser.
5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 561: Spm. om talepapir fra åbent samråd om overbelægning i danske fængsler og arresthuse, jf. REU alm. del - samrådsspm. Q, til justitsministeren
Dertil kommer, at kriminalforsorgen i slutningen af sid-
ste år iværksatte en række akuttiltag, der skal forbedre
den nuværende situation i kriminalforsorgen her og nu.
Ovennævnte tiltag har været helt nødvendige, men de lø-
ser ikke de strukturelle problemer, som har vokset sig
store over en årrække i kriminalforsorgen.
Derfor er regeringen for det andet i gang med at gøre sig
nogle overvejelser om grundlaget for en ny flerårsaftale
for kriminalforsorgen.
Jeg vil gerne løfte sløret for, at det for regeringen bl.a. vil
være helt centralt, at vi i den proces:
For det første sikrer flere fængselspladser
så vi modsat
den tidligere flerårsaftale får flere og ikke færre pladser.
For det andet tager skridt til at få uddannet flere fæng-
selsbetjente ved bl.a. at se på deres arbejdsvilkår.
For det tredje styrker sikkerheden i fængslerne
både for
de ansatte og for de indsatte, som oplever trusler eller
vold fra andre fanger. Der skal vi sætte hårdt mod hårdt.
6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 561: Spm. om talepapir fra åbent samråd om overbelægning i danske fængsler og arresthuse, jf. REU alm. del - samrådsspm. Q, til justitsministeren
Endelig skal vi for det fjerde styrke det resocialiserende
arbejde, så flere bliver løftet ud af kriminalitet.
Det vil jeg drøfte nærmere med partierne ved de kom-
mende flerårsaftaleforhandlinger.
[Løn under uddannelse som fængselsbetjent]
Det leder mig frem til at besvare den anden del af sam-
rådsspørgsmålet, nemlig om fængselsbetjente skal have
løn under uddannelse.
Uddannelsen som fængselsbetjent varer i dag tre år. I 10
måneder ud af de 3 år modtager eleverne SU. De reste-
rende år og måneder modtager de en fast løn med mulig-
hed for tillæg.
Ifølge den seneste flerårsaftale for kriminalforsorgen
skal der gennemføres en generel revision af fængselsbe-
tjentuddannelsen. Jeg har bedt om, at spørgsmålet om løn
under uddannelse indgår i denne. Jeg forventer at mod-
tage resultaterne af revisionen i løbet af første kvartal i
år.
7
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 561: Spm. om talepapir fra åbent samråd om overbelægning i danske fængsler og arresthuse, jf. REU alm. del - samrådsspm. Q, til justitsministeren
Når vi har det faglige grundlag at stå på, synes jeg, det
vil være naturligt at drøfte dette spørgsmål som led i en
ny flerårsaftale.
[Afslutning]
Som afslutning kan jeg kort opsummere: kriminalforsor-
gen står i en meget presset situation. Det gælder både in-
den for kapacitet, belæg og bemanding.
Der er allerede taget initiativer på den korte bane, men
de løser ikke de grundlæggende udfordringer, som krimi-
nalforsorgen står overfor.
Der skal et større genopretningsarbejde i gang, som vil
tage tid og kræve prioriteringer.
Det arbejde håber jeg, at partierne vil bidrage konstruk-
tivt til, når vi skal forhandle en ny flerårsaftale for krimi-
nalforsorgen. Det skylder vi de mange ansatte i vores
fængsler, som går på arbejde for at sikre vores alle sam-
mens tryghed og sikkerhed.
8